Gå til innhold

Hvorfor så opptatt av husarbeide?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har registrert at det finnes et par tråder her der dere utfordrer hverandre til å rydde og vaske. Hvorfor er dere så opptatt av husarbeide? Jeg skjønner jo at det ikke er noe koselig å bo i en svinesti, men de fleste klarer jo å holde enn viss standard uten større anstrengelser. Er målet et skinnende rent og støvfritt hjem, å være den perfekte husmor? Jeg får litt assosiasjoner til Stepford Wives og den norske klassikeren Støv på hjernen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei og hå!

neida, her er det ikke noe støv på hjernen el.! jeg har et meget avslappet forhold til husarbeid; her tas det etter lystprinsippet!

men så er det også sånn at husarbeid for mange er den desidert kjedeligste av alle aktiviteter. Samtidig som de fleste liker å ha detr ent og ryddig rundt seg. Da hjelper det faktisk på motivasjonen og humøret og være flere som "jobber sammen". Dessuten gir vi hverandre tips og ideer som gjør det hele lettere, slik at vi i siste instans skal ha det hyggelig rundt oss uten å ha brukt alt av tid og krefter på det.

Det er viktigst å være fornøyd med det man har gjort, ikke misfornøyd med det man IKKE har gjort.

Så lenge ingen dør av det, så er det ikke så farlig , pleier jeg å tenke :-)

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg liker ikke rot, klær og leker som slenger, mat som står framme, støvdotter, døde fluer, flekkete speil, guffen do og møkkete golv.

Disse tingene er jeg opptatt av - og hvorfor skulle jeg ikke være det?

Skrevet

Nei, målet er ikke et støvfritt hjem, men å slippe å bo i en svinesti

Dersom du mener at "de fleste klarer å holde en viss standard uten større anstengelser" så er du av den typen dette faller nturlig for. Hos enkelte andre er dette med å innarbeide rutiner for å få det til å gå en bedre tilnærmingsmetode.

Ja, jeg er tilhenger av FlyLady, og du virker som du er av typen "Born Organized". Det er ikke jeg. Og en typsik "BO" vil ikke forstå en "SHE" og derfor skjønner ikke du vårt behov for rutiner og utfordringer.

Uansett, altså: Nei, jeg vil ikke ha et støvfritt hjem. Men dette er min måte å komme gjennom oppgavene på. Jeg MÅ faktisk gjøre en innsats for å holde et vist nivå. Det må ALLE. Men for noen kommer det helt naturlig.

Det er ikke noe som er "feil" og noe som er "rett", det er bare å være forskjellige. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Min motivasjon for å melde meg hos FlyLady er at jeg er sinnsykt lat, og trenger å ha noen hengende over skulderen min for å få noe gjort.

Med FlyLady funket det fint, da hadde jeg noen få og greie oppgaver hver dag, og det så alltid representabelt ut her...

Nå har jeg falt ut igjen, men en vakker dag....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med trådstarter. Synes enkelte her bruker mer tid på å diskutere husarbeid inne på forumet her, enn den tiden det faktisk tar å gjøre arbeidet :forvirret:

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg liker ikke rot, klær og leker som slenger, mat som står framme, støvdotter, døde fluer, flekkete speil, guffen do og møkkete golv.

Disse tingene er jeg opptatt av - og hvorfor skulle jeg ikke være det?

Samme her ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Poenget mitt er ikke at jeg syns det er merkelig at dere utfører husarbeide, men det er utfordringene og oppmuntringene jeg reagerer på. Disse trådene gir et inntrykk av at viktigheten av husarbeidet blir litt overdrevet i mine øyne, at det dere ønsker mest å forbedre ved dere selv er å bli flinkere til å pusse oppvaskkummen.

Gjest Gjest
Skrevet
Poenget mitt er ikke at jeg syns det er merkelig at dere utfører husarbeide, men det er utfordringene og oppmuntringene jeg reagerer på. Disse trådene gir et inntrykk av at viktigheten av husarbeidet blir litt overdrevet i mine øyne, at det dere ønsker mest å forbedre ved dere selv er å bli flinkere til å pusse oppvaskkummen.

Himmel og hav!! :overrasket: Har du ikke annet å bruke tiden på, så la vær!!

La de som har lyst til å inspirere hverandre få lov til det; her er det for s"#¤% ikke snakk om hva som skal forbedres ved hele personligheten!! Er du inne på en side som handler om hus og hjem, da skriver du om hus og hjem!!

Gjest Gjest
Skrevet

Er så enig med deg. Har lurt veldig på denne iveren etter en skinnende oppvaskkum.

Gjest Embla s
Skrevet
Er så enig med deg. Har lurt veldig på denne iveren etter en skinnende oppvaskkum.

:ler: Enda rarere enn å diskutere at man rydder&vasker er vel å diskutere at andre diskuterer at de rydder&vasker! :ler:

Jeg er forøvrig ikke med i disse husarbeidstrådene, ei meldt meg inn i Flylady. Men syns det er et godt poeng å stykke opp arbeidet og gjøre det mer overkommelig og tidsbegrenset. Det kan vel gjelde andre ting enn husarbeid også! :)

Skrevet
:ler: Enda rarere enn å diskutere at man rydder&vasker er vel å diskutere at andre diskuterer at de rydder&vasker!  :ler:

Kan jeg få være med å diskutere at noen diskuterer at noen diskuterer hvorvidt man skal ha shiny sink? For alternativet mitt er å gå på kjøkkenet å vaske kummen, men det tar så lang tid..... :lol:

Gjest Embla s
Skrevet
Kan jeg få være med å diskutere at noen diskuterer at noen diskuterer hvorvidt man skal ha shiny sink? For alternativet mitt er å gå på kjøkkenet å vaske kummen, men det tar så lang tid.....  :lol:

:ler:

Du, det er mye morsommere å diskutere hvorfor noen diskuterer hvorfor noen diskuterer hvorfor noen diskuterer hvorfor noen diskuterer

men rent blir det ikke!

Skrevet

Jeg diskuterer, og har absolutt ikke noe støvfritt hjem! Men jeg trives med å ha det sånn passe ryddig, og det å ha gode rutiner og å gjøre litt hver dag, hjelper meg noe voldsomt (jeg er et rotehue må jeg innrømme). Diskusjonene her inne er kun ment som motivasjon, sånn at man faktisk gjør noe. Samtidig er det jo med dette som med andre diskusjoner her inne på KG, at det virker som om man er fantatisk opptatt av det, men at det faktisk kun er her inne man snakker om det.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Jeg har inntrykk av at de som er med i rapporteringstrådene om husarbeide er litt sånn som meg, de har ikke helt oversikt, og da er det greit å la det gå sport i det.

Gjør det deg noe????

Det jeg forresten likte veldig godt med FlyLady da jeg var flink å fulgte opp, var at den også tok for seg alt det man ikke kunne se til daglig, hot-spots og sånne ting, hauger med rot som hoper seg opp her og der, og småting som man vanligvis bare hopper over. Saken er jo at dersom disse grunnleggende tingene er i orden og på plass hele tiden, så frigjør man mye tid på husarbeidet ellers, det blir lettere å komme i mål og holde seg der.

Det er min erfaring. Kanskje jeg hiver meg på igjen til uka... denne uka har jeg ikke tid til noen ting...

Endret av mysan
Gjest Gjest
Skrevet

Selvfølgelig gjør det ikke noe at dere diskuterer husarbeid, jeg bare lurer på hvorfor siden jeg ikke forstår det... Selv ville jeg ha brukt energien til å forbedre noe annet enn husarbeidet mitt.

Forresten så er jeg født rotehode, men jeg har ikke barn og samboeren er veldig ryddig av seg, sikkert derfor det ikke er så ille her....

Skrevet

vel, jeg bruker d energien min på akkurat det jeg vil, og det e rlitt av hvert jeg "forbedrer" ved min person, og husarbeidet er vel bare en av de tingene?

Jeg driver jo med andre ting også, selv om jeg diskuterer husarbeide.

Kanskje fordi jeg IKKE har en samboer som rydder for meg, her i huset er vi rotehode begge to, og samarbeider om ryddingen men vi er ikke sånn kjempeflinke, og nettopp derfor er det greit å ha litt motivasjon/inspirasjon.

Skrevet

Ja, jeg er tilhenger av FlyLady, og du virker som du er av typen "Born Organized". Det er ikke jeg. Og en typsik "BO" vil ikke forstå en "SHE" og derfor skjønner ikke du vårt behov for rutiner og utfordringer.

BO forklarte du, men har SHE en annen betydning enn "hun"? Lurte på om det er en forkortelse siden du skrev det stort?

Har tittit så vidt innpå FlyLady-tråden, men som en annen her skrev, er den så lang at jeg mistet motet... ;) Selv om en som ikke er så glad i husarbeid sikkert hadde trengt litt motivasjon.

Skrevet

Ja, SHE er Sidetracked Home Executives , de av oss som så lett lar seg avlede, begynner på noe og fortsetter på noe annet, de av oss som trenger FlyLady for å komme gjennom hverdagens husarbeide fordi vi er noen rotehoder.

Gjest Gjest med sko
Skrevet

At trådstarter gidder å bry seg! (Aner jeg en liten "jeg er så mye bedre enn dere"- nedlatende holdning her?)

Dersom du går inn i trådene og ser, så er vi deltagere kanskje innom tråden et par ganger om dagen. I ivrige perioder litt mer, i sløve perioder ikke en gang om dagen engang. Jeg bruker i alle fall mindre tid i FlyLady-tråden enn en annen ville brukt på en røykepause... Og jeg røyker ikke. Og jeg gjør husarbeide stort set t hver dag og sitter ikke på internett i timesvis.

Jeg har alltid skammet meg over å være rotete, og endelig har jeg funnet et "treningsprogram" som nytter for meg. Ja, jeg rydder/rengjør av og til i skippertak, slik trådstarter sikkert gjør når det trengs helt av seg selv, men for meg er det en dårlig måte å jobbe på, fordi jeg blir så lei etterpå at det tar alt for lang tid til neste gang jeg tar i et tak. For meg har det aldri vært innlysende å gjøre litt hver dag, fordi jeg i bunn og grunn er en forbanna perfeksjonist som krever alt for mye av meg selv (dermed SKAL alt gjøres på en gang når jeg først tar meg i nakken og setter igang!), og når jeg ikke fikser det, "straffer" jeg meg selv med negative tanker. Du kan gjerne si at jeg har fått feil innstilling til husarbeide, men det er det jeg jobber for å endre nå.

Min aha-opplevelse går ut på at jeg sakte og sikkert innser/endrer innstilling ved å gjøre avgrensede mengder husarbeide hver dag. Litt hver dag gjør huset mer langsiktig ryddig enn skippertak. Faktisk, selv om ikke alt blir ryddet/vasket første uken man holder på, for å si det slik...

Resultatene er supre, og det er gleder over fremskritt vi deler med de andre.

Hvis du virkelig er interessert i å finne ut hva motivasjonen og årsakene er blant oss som har en husarbeidstråd på KG, så kan et selvstudium på www.flylady.net anbefales.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...