Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilken metode eller middel synes du fungerer best? 

Jeg bruker pussehansker kjøpt hos gullsmed, men finnes det bedre måter? Har også brukt c-soap, men det lager bittesmå, knapt synlige riper.

Vær vennlig ikke svar hvis du ikke pusser sølvtøy, ikke liker sølvtøy, har solgt sølvtøyet osv. 

Er ute etter gode, seriøse råd som gir holdbarhet etter pussing.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alufolie (med blank side opp) i en ildfast form, drysser en del salt eller natron oppi og heller på kokende vann. 

Alt av sølv blir skinnende blankt på et par minutter. Tørker pent av for å ikke få dråpe-merker. 

Ingen grunn til å pusse seg i hjel når ✨kjemi✨ eksisterer. 

Anonymkode: a0643...33f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pleid å kjøpe pussemiddel. Det fikses som regel kun til jul, så har ikke vært så redd for kjemikalier og riper..

Men aluminiumfolie etc skal prøves neste år :)

Og mulig også notere at bestikket bør frem oftere - det er så fint. Men likevel så lett å velge noe som bare kan slenges i skuffa.. 

Anonymkode: 7e012...0ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alufolie (med blank side opp) i en ildfast form, drysser en del salt eller natron oppi og heller på kokende vann. 

Alt av sølv blir skinnende blankt på et par minutter. Tørker pent av for å ikke få dråpe-merker. 

Ingen grunn til å pusse seg i hjel når ✨kjemi✨ eksisterer. 

Dette er det beste tipset du kan få!! Det har jeg brukt i årevis.

Anonymkode: 6bbdf...bd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er det beste tipset du kan få!! Det har jeg brukt i årevis.

Anonymkode: 6bbdf...bd4

Går det greit å bruke denne metode på sølv som er sisselert? Sånne mørke partier som skal være der på sølvet? Litt dumt om det også går bort😊

AnonymBruker
Skrevet
Ella-2 skrev (Akkurat nå):

Går det greit å bruke denne metode på sølv som er sisselert? Sånne mørke partier som skal være der på sølvet? Litt dumt om det også går bort😊

Du bør IKKE bruke den metoden på sisselert sølv. 

• Nyttig 3
Skrevet

Har ikke samme gode erfaring som dere med kjemi, men kan gi det en sjanse til. Tror ikke jeg brukte kokende vann, kan jo prøve det. 

Er natron eller koksalt best? 

AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (Akkurat nå):

Har ikke samme gode erfaring som dere med kjemi, men kan gi det en sjanse til. Tror ikke jeg brukte kokende vann, kan jo prøve det. 

Er natron eller koksalt best? 

Jeg brukte natron, og kokende vann. Du må ha god plass slik at alt sølvet er i kontakt med alufolien. Jeg var livredd første gang jeg prøvde 🤣 prøv med én skje eller gaffel først så du blir komfortabel og prøv deg frem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du bør IKKE bruke den metoden på sisselert sølv. 

Takk for raskt svar👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...