Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her inne som har erfaring med uførepensjon fra SPK? 
For noen år tilbake mente bedriftslegen at jeg burde søke 20% uførepensjon fra SPK. 

Jeg har latt det «skure å gå» fordi jeg ikke vet hva det innebærer. Om jeg taper mye inntekt og hvordan dette også vil slå ut på min pensjon.

Jeg har vært i kontakt med SPK, men jeg «forstår» ikke helt hva det egentlig innebærer.

Anonymkode: c7468...648

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en uførefelle knyttet til dette, tror det handler om at pensjonen fra SPK ikke regnes som inntekt hvis du må over på uføretrygd etter hvert. Så sjekk det nøye. Det kan få følger livet ut. 

Anonymkode: ac1a3...c78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du burde ikke søke om 20 prosent uføretrygd. Hvis du da senere blir sykere og må øke uføregraden, regnes lønnsgrunnlaget ditt ut i fra 80% lønn. Du taper kjempemasse penger på det. 

Anonymkode: 6275f...6f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dette nå, men som et tillegg til aap. Det dekker sånn ca mellomlegget mellom min gamle lønn og aap, men uføretillegget er IKKE pensjonsgivende eller teller som inntekt. Og jeg kan ikke tjene en krone uten at de trekker i utbetalingen (selvfølgelig).

Det er vanskelig å få noe særlig svar ut av spk. Jeg må si opp jobben min i sommer og vet ikke om jeg fortsatt får utbetalinger fra spk de siste to årene av utdannelsen. Men jeg gjetter på at de øker renta på lånet mitt fra den datoen jeg slutter. De er raske den veien der.

Anonymkode: 2f464...388

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...