Gå til innhold

P-piller negativt for kroppen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som vil skrive litt om sine (gjerne negative) erfaringer med p-piller? Jeg tror dette er skylden i at jeg er knusktørr (må bruke glidemiddel) og har lavere lyst. Bruker nå yasmine, byttet til denne i august etter at jeg fikk blødninger utenom pillefri uke på den forrige. Jeg har nå endt opp med bakteriell vaginose, mulig fordi slimhinnene er så tørre. Jeg er bare 34 og ikke i noen overgangsalder. Vurderer spiral da den fungerer lokalt istedet for piller som går i hele kroppen. Er ferdig med barn, så trenger liksom ikke å tenke på at den må ut snart heller. 

Anonymkode: 744f0...0da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk gjentagende urinveisinfeksjoner av p-piller. Skjønte ikke at det var grunnen før jeg slutta på pillen, og plutselig hadde jeg ikke urinveisinfeksjon 3-4 ganger per år lengre. 

Men hvis dere er ferdige med barn, hvorfor kan ikke mannen din sterilisere seg isteden?

Anonymkode: c2a78...a48

Skrevet

Hold deg unna hormoprevansjon.

Bruk kondom.

Anonymkode: 4a201...7c5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen som vil skrive litt om sine (gjerne negative) erfaringer med p-piller? Jeg tror dette er skylden i at jeg er knusktørr (må bruke glidemiddel) og har lavere lyst. Bruker nå yasmine, byttet til denne i august etter at jeg fikk blødninger utenom pillefri uke på den forrige. Jeg har nå endt opp med bakteriell vaginose, mulig fordi slimhinnene er så tørre. Jeg er bare 34 og ikke i noen overgangsalder. Vurderer spiral da den fungerer lokalt istedet for piller som går i hele kroppen. Er ferdig med barn, så trenger liksom ikke å tenke på at den må ut snart heller. 

Vurdert sterilisering av enten deg eller mann n?

Skrevet

Gikk opp i vekt, hadde blødninger i 10-14 dager, ble et ustabilt humørmonster og hadde hyppige migreneanfall til tross for at jeg tok pilla «ment» for oss med migrene. Jeg er sterilisert, og har det mye bedre etter jeg sluttet å ta hormonprevensjon. 

Anonymkode: 8bbed...bba

Skrevet

Jeg ble aseksuell.

Anonymkode: 7efeb...4ad

Skrevet

Jeg ble nedstemt av enfasepiller, fungerte bedre med flerfasepiller. Fikk kortere menstruasjon og betydelig færre smerter (positivt).

Anonymkode: 84906...9ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gikk opp i vekt, hadde blødninger i 10-14 dager, ble et ustabilt humørmonster og hadde hyppige migreneanfall til tross for at jeg tok pilla «ment» for oss med migrene. Jeg er sterilisert, og har det mye bedre etter jeg sluttet å ta hormonprevensjon. 

Jeg mistet også sexlysten, men det var ikke så mye en direkte bivirkning, men heller en konsekvens av alle de nevnte bivirkningene. Sexlyst havner ganske langt ned, når man blør i halvannen til to uker, og har syke humørsvingninger og migreneanfall. 

Skrevet

J

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk gjentagende urinveisinfeksjoner av p-piller. Skjønte ikke at det var grunnen før jeg slutta på pillen, og plutselig hadde jeg ikke urinveisinfeksjon 3-4 ganger per år lengre. 

Men hvis dere er ferdige med barn, hvorfor kan ikke mannen din sterilisere seg isteden?

Jeg har faktisk ikke tenkt over dette, men jeg har også slitt med gjentakende UTI, noe jeg ikke har hatt siden jeg sluttet på p piller i starten av 2025!

Anonymkode: 474c8...c64

• Liker 1
Skrevet

Urettferdig at kvinner må igjennom slikt dritt for at man skal unngå barn. Hva er liksom vitsen med prevensjon når man skal få alskens dritt av bivirkninger, samt manglende sexlyst oppi det hele (den siste bivirkningen er forresten sykt ironisk). Og dette fordi menn er for pysete til å sterilisere seg

• Liker 3
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Urettferdig at kvinner må igjennom slikt dritt for at man skal unngå barn. Hva er liksom vitsen med prevensjon når man skal få alskens dritt av bivirkninger, samt manglende sexlyst oppi det hele (den siste bivirkningen er forresten sykt ironisk). Og dette fordi menn er for pysete til å sterilisere seg

Lysten til å knulle overgår evn bivirkninger, derfor går de på det. Noen annen forklaring finnes ikke 

Anonymkode: 6f6c5...2ac

• Liker 1
Skrevet

Hormonpiller og annen hormonprevensjon gjør at kroppen din tror at du er allerede gravid, og dermed kan du ikke bli gravid igjen. Alle bivirkninger er tilsvarende det som skjer kroppen når du er gravid - alt fra endret luktesans, endret sexdriv, endringer i appetitt, alt dette kommer du til å oppleve bare mer av når du er faktisk gravid. 

men samtidig også ja, andre hormonelle prevensjonsmidler som ikke ska gjennom magen først, inneholder mindre hormoner og kan være bedre for deg. Prøv å søke opp p-ring og p-stav også. 

allikevel vil jeg nevne en misforståelse som er veldig utbredt. Mange virker å tro at det å gå mange år som ikke gravid, og med månedlige blødninger, er det som naturlig for kvinner. Men sannheten er motsatt, naturlige for kvinnen i fruktbar alder er å være konstant gravid eller ammende. Uten prevensjonsmidler ville det vært realiteten. 
Det er ikke naturlig for deg å ha menstruasjon (blødninger) hele tiden, så det å gå på hormonell prevensjon gir bedre kvinnehelse enn å være ikke gravid, og menstruerende i mange, mange år. Det siste fører til jernmangel og beinskjørhet, og mange andre problemer.

Anonymkode: 6637b...179

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lysten til å knulle overgår evn bivirkninger, derfor går de på det. Noen annen forklaring finnes ikke 

Men når bivirkningen er at man mister lysten på å knulle da? Eller rr det mannens lyst vi snakker om?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fordi jeg ikke kommer til å kreve at han gjør inngrep på kroppen sin som han ikke er komfortabel med. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke lege. Jeg er mann. Men jeg vet om en person som fikk alvorlige konsekvenser å bruke Yasmine. 

Og jeg leste nylig en sak om en person brukte p-piller selv om vedkommende ikke var i seksuell alder, men fikk det utdelt fra lege til andre årsaker. Det fikk store konsekvenser for kroppen med ulike symptomer som ikke leger ikke forstod eller ville bruke tid på. Til slutt døde personen. Ingen nevnte p-piller var årsak. Men jeg er sikker p-piller var årsaken. 

Helsevesenet kan gjøre deg syk i Norge. Og når skaden er gjort, da er ikke helsevesenet tilgjengelig. 

Anonymkode: a703e...c57

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du er ferdig med barn ville jeg sterilisert meg. Ingen vits å tukle mer med systemet når du alikevel ikke skal ha flere barn. 

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Men når bivirkningen er at man mister lysten på å knulle da? Eller rr det mannens lyst vi snakker om?

Det finnes ikke ppiller for menn enda. Når det gjør det, vil menn ta dem uansett bivirkninger. 

Lysten til å knulle osv.

Skrevet

Når man er ferdig med barn er det en selvfølge at mannen klipper strengen - av egen fri vilje. 

Kvinner har gått gjennom år med hormoner, plager, graviditeter, fødsler. Og også får den største belastningen om uhellet skulle være ute - prevensjon svikter.

Det er virkelig da man som partner er en mann som tar ansvar slik at man endelig er ferdig med alt dette. 

Anonymkode: 4fc70...cee

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det finnes ikke ppiller for menn enda. Når det gjør det, vil menn ta dem uansett bivirkninger. 

Lysten til å knulle osv.

Tror jeg ikke noe på at de kommer til å gjøre, dersom tap av sexlyst er noe de risikerer

Skrevet
Maleficenta skrev (42 minutter siden):

Og dette fordi menn er for pysete til å sterilisere seg

Men kvinner kan også sterilisere seg.

Anonymkode: bb2d1...5a5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...