AnonymBruker Skrevet 6. januar #81 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde som sagt veldig plagsomme PMS-symptomer, med veldig mye hjernetåke. Halve måneden fungerte jeg ikke, så jeg måtte planlegge bedre. Hvis det var en deadline, eller en presentasjon, noe som måtte leveres, så var det veldig viktig å prøve å legge det til den delen der jeg fungerte. Eller kunne rydde vekk alt annet slik at jeg kunne prøve å få de få hjernecellene som fungerte til å virke optimalt. Men for de som har det slik hele tiden, så må det jo være et stort problem. Jeg kunne jo nesten ikke snakke på et tidspunkt. Bare sa feil ting, og det var jo heeelt krise. Tar du noe for å lette på symptomer? Er det i forbindelse med mensen,- dvs tiden før? Jeg tok anti-dep i ca 11-12 dager før mensen, bare slik at jeg ikke fikk sinne og depresjon på toppen. Det fungerte litt mht søvn også. Jeg sov bedre, og da har du jo et bedre utgangspunkt for hjernen. Ikke spis masse karbohydrater. Tren og gå masse. Det hjelper på hodet. Jeg tok ingen andre hormoner, eller tenkte på pre-fasen. Jeg bare regnet med at jeg var veldig plaget av PMS. Det var jo en lettelse å kartlegge når jeg var verst. Anonymkode: 0cec7...87d Jeg merker ikke annet enda enn at selve mensen har startet å endre seg. Jeg blir 45 i år så er garantert kroppen som stenger ned. Jeg har en spennende jobb og store prosjekter i pipen og det er jo jævlig nedtur om hjernen min nå skal skru av pga naturen mener jeg er oppbrukt. Det er jo tragisk! Har 20 år igjen i arbeidslivet. Hva skjer med folk da, sykmelding? Ufør? Uten hodet mitt er jeg ubrukelig 🥲🥲 Anonymkode: 91a4a...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #82 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg merker ikke annet enda enn at selve mensen har startet å endre seg. Jeg blir 45 i år så er garantert kroppen som stenger ned. Jeg har en spennende jobb og store prosjekter i pipen og det er jo jævlig nedtur om hjernen min nå skal skru av pga naturen mener jeg er oppbrukt. Det er jo tragisk! Har 20 år igjen i arbeidslivet. Hva skjer med folk da, sykmelding? Ufør? Uten hodet mitt er jeg ubrukelig 🥲🥲 Anonymkode: 91a4a...9ce Ja noen sliter så mye at de blir ufør. Viktig å forebygge fra 20 års alderen. Lite alkohol, sukker og overvekt. Trene og spise sunt. Ikke lett. Er pyton å eldes + endres. Anonymkode: 75d71...7ee
Perfume Skrevet 6. januar #83 Skrevet 6. januar Tja.. For meg var det ille først.. Så fikk jeg brystkreft og måtte gå på anti-østrogen, og da skjønte jeg at det ikke var så ille allikevel, det jeg hadde hatt.. Hetetokter var jo ikke gøy, men det overlever man, litt smerter i ledd og muskler og litt ustabilt humør 😅 og litt andre småting.. Gikk på anti østrogen i seks måneder men klarte bare ikke mer.. Så nå har jeg "normal" overgangsalder igjen, og nå føles det... Helt greit! Håpe man er snart ferdig. Vi skal jo alle damer gjennom det, og alle damer har vært gjennom det før oss... Dette klarer vi ❤️
AnonymBruker Skrevet 6. januar #84 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 6.47): Er det så ille som det man hører? Anonymkode: c576f...b56 Lite plager. Sover dårligere, men det kom etterpå. Anonymkode: f7c04...8f5
AnonymBruker Skrevet 6. januar #85 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (På 5.1.2026 den 13.43): Vel, min overgangsalder har vært et mareritt. Jeg har blitt allergisk mot flere typer stoff (klær), så jeg fryser ekstremt. Jeg har også hyperhidrose, så jeg svetter konstant over hele kroppen, men nå tåler jeg ikke sjal eller varme klær. Jeg bruker hårføner for å tørke/varme meg. Jeg hadde allergier før, men ikke mot klær. Jeg får ikke sove, humøret mitt er ræva og alt er bare dritt. Og jeg ser ut som en mann i ansiktet med alt håret, jeg napper i flere timer hver dag (allergisk mot voks så det kan jeg ikke bruke). Hurra. Litt av et liv... Jeg våkner ca 10 ganger om natten, men det hjelper med melatonin. Jeg bruker estrogel og utrogestan. I ca 2 år nå Anonymkode: 3a3bb...262 Jeg måtte øke dosene kraftig før det hjalp. Estrogel ble for svakt, smøre begge armer og bein to gg daglig tilsvarer den dosen jeg må ha for å fungere så jeg MÅ bruke plaster samt dobbel dose Utrogest oralt hver dag. Det tok tre år å komme hit, ett år med spray og nå to år med plaster og først nå begynner ting å fungere dog er det en del igjen mtp smerter men jeg stå på en dose i ca tre mnd før jeg ser om det roer seg eller om jeg må opp. Anonymkode: 56306...536
MariaIsabel Skrevet 6. januar #86 Skrevet 6. januar Det er veldig individuelt. Mamma merket det nesten ikke, annet enn hetetoktene. Jeg har så mye plager at jeg føler det tar over livet mitt. Mamma fikk det sent (50-årene), og jeg tidlig (26) - aner ikke om det har noe å si.
AnonymBruker Skrevet 7. januar #87 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (På 5.1.2026 den 13.43): Vel, min overgangsalder har vært et mareritt. Jeg har blitt allergisk mot flere typer stoff (klær), så jeg fryser ekstremt. Jeg har også hyperhidrose, så jeg svetter konstant over hele kroppen, men nå tåler jeg ikke sjal eller varme klær. Jeg bruker hårføner for å tørke/varme meg. Jeg hadde allergier før, men ikke mot klær. Jeg får ikke sove, humøret mitt er ræva og alt er bare dritt. Og jeg ser ut som en mann i ansiktet med alt håret, jeg napper i flere timer hver dag (allergisk mot voks så det kan jeg ikke bruke). Hurra. Litt av et liv... Jeg våkner ca 10 ganger om natten, men det hjelper med melatonin. Jeg bruker estrogel og utrogestan. I ca 2 år nå Anonymkode: 3a3bb...262 Jeg tror du trenger å øke dosene du tar. For min del kom søvnen først når jeg fikk plaster på 100 mcg/24t Anonymkode: 7d889...b78
AnonymBruker Skrevet 7. januar #88 Skrevet 7. januar For meg er det ille, men så er jeg på en måte vant til å ha det ille pga PMDD og ADHD 😆 jeg tror det hadde føltes enda verre om jeg gikk fra å være 100% funksjonsfrisk og rett ut i denne overgangsalderen. For meg begynte det gradvis i 30-årene med ekstremt tørre øyne, dårlig temperaturregulering (veldig varm og veldig kald), nattesvette, forverret og mer ustabil pms, lavere sexlyst og mer følsomhet for stress - men jeg tenkte det skyldtes livet med små barn, travel jobb og de utfordringene jeg hadde fra før. Etter hvert økte det på med hjernetåke og utmattelse og jeg møtte veggen med et brak. Da jeg fylte 40 ble jeg sykemeldt og begynte på østrogenspray, det gjorde at jeg begynte å sove bedre, hetetoktene forsvant og til min forbauselse forsvant også leddsmerter jeg ikke hadde tenkt over at jeg hadde 🙈 Begynte senere på testosteron, og det hjalp veldig på sexlysten og litt på hjernetåke/utmattelse. Men akkurat det siste er fremdeles et så stort problem at jeg fremdeles ikke er i jobb… Anonymkode: 03a58...09a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå