Vesterhavet Skrevet 5. januar #61 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Frykter kjerringa kommer til å drepe meg det kommende året om hun ikke får medisinsk hjelp ⭐😂 Spesielt morgen er et stort problem, kan ikke prate med henne før det har gått 1 time . Anonymkode: fb07a...9d1 Ikke forstyrr oss på morgenen, please & thank you! kalibreringen som gjøres da, er sensitiv for intervensjon 🤪 3 1
Pingvinen Skrevet 5. januar #62 Skrevet 5. januar Veldig plagsomt for meg. Mye uro, søvnproblemer, smerter osv.. Tåler ikke hormonbehandling. Så må bare stå i det 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar #63 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 12.16): Jeg fikk beskjed fra min fastlege om at jeg ikke kan ta hormonbehandling fordi jeg tidligere har hatt ondartet føflekkreft. Anonymkode: 220e9...6c3 Tror fastlegen tar feil. Sjekk med gynekologen. Anonymkode: 7aa6e...51a 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar #64 Skrevet 5. januar Urwa skrev (1 time siden): Moren min merket ingenting. Bare sprøyt selvfølgelig. Hun visste nok ikke hva det var engang. Kunnskap om dette har jo kommet siste år. Anonymkode: ecc0a...e80 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar #65 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare sprøyt selvfølgelig. Hun visste nok ikke hva det var engang. Kunnskap om dette har jo kommet siste år. Anonymkode: ecc0a...e80 Hvorfor mener du det bare er "sprøyt"? Det finne flere av oss som ikke merker noen ting bortsett fra fravær av menstrasjon. Anonymkode: f6f18...e9e 1 2
Urwa Skrevet 5. januar #66 Skrevet 5. januar (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Bare sprøyt selvfølgelig. Hun visste nok ikke hva det var engang. Kunnskap om dette har jo kommet siste år. Anonymkode: ecc0a...e8 Ikke noe vits å være frekk. Jeg snakker om min mor. IKKE DIN!! Endret 5. januar av Urwa 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar #67 Skrevet 5. januar Ekstrem utmattelse, søvnproblemer, økt angst og uro, leddplager, svært kort lunte, håret faller ut og deprimert. Perimenopause har vært et helvete. Håper det bedrer seg etterhvert. Anonymkode: 2901c...ce6 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar #68 Skrevet 5. januar Tror jeg har sett tall på at omtrent 1/3 har lite eller ingen plager, 1/3 har moderate plager og 1/3 har store plager. De fleste har god effekt av hrt. Selv fikk jeg blødninger av hormonbehandling, og måtte slutte. Har prøvd hormontabletter med lite effekt, så nå forsøker jeg med halv dose plaster og skal trappe forsiktig opp. Merker allerede bedring, særlig er søvnen bedre og hjernen begynner å dukke opp fra tåkehavet... Anonymkode: 73c64...a92 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar #69 Skrevet 5. januar Hetetokter og søvnproblemer her. Har noen tips utenom htr? Sover maks 3 timer pr natt. Anonymkode: 75d71...7ee 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #70 Skrevet 6. januar Urwa skrev (11 timer siden): Ikke noe vits å være frekk. Jeg snakker om min mor. IKKE DIN!! Min mor sier akkurat det samme. Hun merket ingenting før mensen forsvant i slutten av 50 åra. Jeg merket heller ikke noe til at hun var sur, ukomfortabel eller strevde med noe. Hun var i full jobb hele tiden og hadde masse energi til å være på farten med oss ungene hele barndommen og ungdomstiden min. Når vi ungene flyttet ut begynte hun i tillegg å reise mer. Jobbet fullt som lærer hele tiden. Ikke alle får særlig med plager. Anonymkode: 1983f...a88 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #71 Skrevet 6. januar Jeg har en jobb som krever hjernen min fungerer og at jeg greier konsentrere meg. Er alt håp ute for karrieren min når overgangsalderen kommer? Er bare 44. Er karrieren min straks over ?? Anonymkode: 91a4a...9ce
AnonymBruker Skrevet 6. januar #72 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Tren! Første del av 40 årene var en døs, så merket jeg at ingenting kom gratis lenger, og dermed ble det bedre. Jeg tok vitaminer, trente styrke, gikk og spiste mer riktig, og siste del av 40 årene var mye bedre. Så jeg tror bare at det er en tilpasning. Du holder ikke formen, må sove nok osv. Du får bare ikke noe gratis lenger. Anonymkode: 0cec7...87d Jeg har vært aktiv hele mitt liv og trente MER styrke enn før når det begynte for meg. Jeg er gal etter sjokolade, men ellers i livet er jeg oppriktig mest glad i gode krydder og lette produkter, ikke fet/ salt mat med lite annet å by på. Jeg fikk det likevel ille. Det er hormonelt og alt i kroppen påvirkes, ikke noe man kan fikse med gulrøtter og tredemølle. Men du har rett i at ingenting kommer gratis lengre, og etter jeg fikk HRT og faktisk var fysisk i stand til å ta i litt igjen så trener jeg hver dag. Det gjør ikke en dritt for hormonnivået det, men det kan bidra til en friskere alderdom og mer muskelmasse hindrer benskjørhet og opphopning av fett rundt magen som vi ellers lett kan få. Pingvinen skrev (19 timer siden): Veldig plagsomt for meg. Mye uro, søvnproblemer, smerter osv.. Tåler ikke hormonbehandling. Så må bare stå i det Har du prøvd? Jeg tåler ingen prevensjon, men HRT er i helt andre doser. Det kommer ikke i tillegg til at du produserer nok selv, men skal tvert i mot erstatte en stor mangel. Jeg har ikke hatt noen bivirkninger på mine, estrogel og utrogestan. Anonymkode: 35ba4...1db
Pingvinen Skrevet 6. januar #73 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har vært aktiv hele mitt liv og trente MER styrke enn før når det begynte for meg. Jeg er gal etter sjokolade, men ellers i livet er jeg oppriktig mest glad i gode krydder og lette produkter, ikke fet/ salt mat med lite annet å by på. Jeg fikk det likevel ille. Det er hormonelt og alt i kroppen påvirkes, ikke noe man kan fikse med gulrøtter og tredemølle. Men du har rett i at ingenting kommer gratis lengre, og etter jeg fikk HRT og faktisk var fysisk i stand til å ta i litt igjen så trener jeg hver dag. Det gjør ikke en dritt for hormonnivået det, men det kan bidra til en friskere alderdom og mer muskelmasse hindrer benskjørhet og opphopning av fett rundt magen som vi ellers lett kan få. Har du prøvd? Jeg tåler ingen prevensjon, men HRT er i helt andre doser. Det kommer ikke i tillegg til at du produserer nok selv, men skal tvert i mot erstatte en stor mangel. Jeg har ikke hatt noen bivirkninger på mine, estrogel og utrogestan. Anonymkode: 35ba4...1db Har prøvd. Forferdelige bivirkninger. Verre enn plager fra overgangsalderen. Klarer meg uten. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #74 Skrevet 6. januar Statistisk: 33% har ingen plager, 33% har milde plager, 33% har sterke plager. Anonymkode: a21de...741
AnonymBruker Skrevet 6. januar #75 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en jobb som krever hjernen min fungerer og at jeg greier konsentrere meg. Er alt håp ute for karrieren min når overgangsalderen kommer? Er bare 44. Er karrieren min straks over ?? Anonymkode: 91a4a...9ce Jeg hadde som sagt veldig plagsomme PMS-symptomer, med veldig mye hjernetåke. Halve måneden fungerte jeg ikke, så jeg måtte planlegge bedre. Hvis det var en deadline, eller en presentasjon, noe som måtte leveres, så var det veldig viktig å prøve å legge det til den delen der jeg fungerte. Eller kunne rydde vekk alt annet slik at jeg kunne prøve å få de få hjernecellene som fungerte til å virke optimalt. Men for de som har det slik hele tiden, så må det jo være et stort problem. Jeg kunne jo nesten ikke snakke på et tidspunkt. Bare sa feil ting, og det var jo heeelt krise. Tar du noe for å lette på symptomer? Er det i forbindelse med mensen,- dvs tiden før? Jeg tok anti-dep i ca 11-12 dager før mensen, bare slik at jeg ikke fikk sinne og depresjon på toppen. Det fungerte litt mht søvn også. Jeg sov bedre, og da har du jo et bedre utgangspunkt for hjernen. Ikke spis masse karbohydrater. Tren og gå masse. Det hjelper på hodet. Jeg tok ingen andre hormoner, eller tenkte på pre-fasen. Jeg bare regnet med at jeg var veldig plaget av PMS. Det var jo en lettelse å kartlegge når jeg var verst. Anonymkode: 0cec7...87d
Million Skrevet 6. januar #76 Skrevet 6. januar Hvor ille er overgangsalderen? For meg var det et lite helvete på jord. Jeg fikk hetetokter og svetteutbrudd ut av en annen verden i et kjør. Det var PINLIG! Kanskje satt jeg på bussen blant mange folk da det kom en hetetokt og svetten begynte å sile, for eksempel. Overdelen jeg hadde på meg, kanskje bare en t-skjorte, ble klissvåt av svette, så ille var det. Jeg ble folkesky i perioder pga dette. Jeg ble også mer engstelig av meg under og etter overgangsalderen, noe jeg har skjønt er normalt, pga kvinners testosteron-nivå går ned i den perioden. Testosteron er det som gjør oss modige, blant annet. Uten det blir vi reddere. Uansett, det varte vel i fem år eller noe sånt. Det var fem helvetesår. Herregud, så glad jeg er for at det er over.
AnonymBruker Skrevet 6. januar #77 Skrevet 6. januar Million skrev (28 minutter siden): Hvor ille er overgangsalderen? For meg var det et lite helvete på jord. Jeg fikk hetetokter og svetteutbrudd ut av en annen verden i et kjør. Det var PINLIG! Kanskje satt jeg på bussen blant mange folk da det kom en hetetokt og svetten begynte å sile, for eksempel. Overdelen jeg hadde på meg, kanskje bare en t-skjorte, ble klissvåt av svette, så ille var det. Jeg ble folkesky i perioder pga dette. Jeg ble også mer engstelig av meg under og etter overgangsalderen, noe jeg har skjønt er normalt, pga kvinners testosteron-nivå går ned i den perioden. Testosteron er det som gjør oss modige, blant annet. Uten det blir vi reddere. Uansett, det varte vel i fem år eller noe sånt. Det var fem helvetesår. Herregud, så glad jeg er for at det er over. Å, er det derfor jeg plutselig har blitt mer redd for å kjøre bil på glatta, ta vannsklie i badeland og sånt? Jeg lurte veldig på hvorfor det kom plutselig, og nå vet jeg det. Tusen takk for at jeg fikk lære noe nytt i dag som forklarer engstelsen! Anonymkode: b81d1...a59
Million Skrevet 6. januar #78 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å, er det derfor jeg plutselig har blitt mer redd for å kjøre bil på glatta, ta vannsklie i badeland og sånt? Jeg lurte veldig på hvorfor det kom plutselig, og nå vet jeg det. Tusen takk for at jeg fikk lære noe nytt i dag som forklarer engstelsen! Anonymkode: b81d1...a59 Det finnes hormon-erstatninger å få av lege, for å erstatte det vi har tapt pga overgangsalder. Inkludert et testosterontilskudd tilpasset kvinners nivå (som er langt under det menn har). Det finnes altså tilskudd å få, som ikke bare gjør deg modigere, men også øker sexlysten. Dessverre kan det i noen tilfeller gi bivirkninger også, som vi kvinner ikke liker, som f.eks økt hårvekst (overalt, inkl i ansikt og på brystet faktisk, i de verste tilfellene, men det forsvinner igjen om man slutter å ta testosterontilskuddet) Snakk med legen eller gynekologen din om dette. Gynekologen vet kanskje mer om overgangsalder og plagene enn fastlegen gjør i mange tilfeller...
AnonymBruker Skrevet 6. januar #79 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min mor sier akkurat det samme. Hun merket ingenting før mensen forsvant i slutten av 50 åra. Jeg merket heller ikke noe til at hun var sur, ukomfortabel eller strevde med noe. Hun var i full jobb hele tiden og hadde masse energi til å være på farten med oss ungene hele barndommen og ungdomstiden min. Når vi ungene flyttet ut begynte hun i tillegg å reise mer. Jobbet fullt som lærer hele tiden. Ikke alle får særlig med plager. Anonymkode: 1983f...a88 Samme her med min mor frem til nå fa hun bikka 70 år og har begynt å bli rund som en tønne (alltid vært slank), krympet og er veldig plaget med svimmelhet. Hun påstår det ikke er overgangsalder og hormonelt men hun leser seg jo aldri opp på noe. Mens jeg er 48 år og har vært sengeliggende pga hormonelle plager. Begynte vel merke det godt fra 45 års alder. Anonymkode: e09ba...ae3
AnonymBruker Skrevet 6. januar #80 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Samme her med min mor frem til nå fa hun bikka 70 år og har begynt å bli rund som en tønne (alltid vært slank), krympet og er veldig plaget med svimmelhet. Hun påstår det ikke er overgangsalder og hormonelt men hun leser seg jo aldri opp på noe. Mens jeg er 48 år og har vært sengeliggende pga hormonelle plager. Begynte vel merke det godt fra 45 års alder. Anonymkode: e09ba...ae3 70 år og overgangsalder mener du? 🤔 Anonymkode: 1983f...a88 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå