AnonymBruker Skrevet 4. januar #41 Skrevet 4. januar Det er som i andre situasjoner der vi påvirkes av hormonendringer, som under mens og svangerskap: Noen merker nesten ingenting, mange får noen plager / litt ubehag, og noen får veldig mye. Jeg påstår ikke at det er noen sammenheng på den måten at de som merker lite til mensen og har lette svangerskap, også får en enkel overgangsalder. Jeg sammenlikner bare med andre situasjoner der hormonene herjer i kroppen og noen får kraftige reaksjoner på dette, mens andre ikke påvirkes så mye av endringene. Og det er jo ingen tvil om at det i alle disse situasjonene er veldig individuelt hvordan kroppen reagerer, det handler ikke om hvordan man takler det. Selv slapp jeg billig - kjente noen varmebølger som kanskje var på grensen til hetetokter iblant, men ingen svette. Hadde mensen til jeg var 56, riktignok med lange intervaller de siste gangene. Fikk den da jeg var 11, så jeg syntes det var rikelig lenge nok. Anonymkode: 7d6cc...b00 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #42 Skrevet 4. januar Er 52, går på hormonspray. Har litt hetetokter, men okke så mye at det er plagsomt. Sover også heldigvis godt. Verste er humøret som går opp og ned, kan være helt fjortis sint innimellom. Prøver å styre det, men ikke alltid det går. Syntes heller ikke noe om at jeg er så ekstremt lettrørt. Tuter for en søt baby eller katt på reels videoer 😳Skal absolutt ingenting for at jeg blir så rørt at tårene kommer, syntes det er pyton. Hjernetåken er også forferdelig selv om den ble noe bedre da jeg fikk hormon spray. Roter fortsatt med ord og navn og enkelte timg er bare helt blankt 🥴 Anonymkode: fd4ec...27e 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #43 Skrevet 4. januar Frykter kjerringa kommer til å drepe meg det kommende året om hun ikke får medisinsk hjelp ⭐😂 Spesielt morgen er et stort problem, kan ikke prate med henne før det har gått 1 time . Anonymkode: fb07a...9d1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #44 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er merkelig. For meg handler det om mange ulike rare symptomer som i sum gjør det slitsomt. Hetetoktene er lette å sette på kontoen, resten skaper bare bekymring. Synes det er rart at man ikke vet mer, og har mer fokus på det, for det er virkelig energitappende og livskvaliteten blir betydelig redusert. Alt vi kvinner bare svelger og står i pg later som ingenting. Har krøpet til korset og begynt på hormoner. Det hjelper noe. Anonymkode: 00d68...1a1 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er vel noe genetisk, selv om det ikke er en garanti å ligne på sin egen mor. Jeg håper forøvrig det, i og med min mor kun opplevde et par uker med hetetokter rundt, ellers lite plager. Håper ikke jeg ligner mormor, der var det ille i mange år. Anonymkode: bfa85...2fe Din far har også bidratt med gener her, alle kvinnene på hans side kan og se til. Så, egentlig ett umulig prosjekt å se for seg at x og y hadde det slik. Du har det som du har det. Anonymkode: 56306...536 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #45 Skrevet 4. januar Det er helt forferdelig! Anonymkode: 906fb...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #46 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er litt nysgjerrig, hva kan gjøre at man ikke tåler å få hormonbehandling? Hvordan merker man det? Anonymkode: 26b55...f91 Ikke akkurat det du spør om, men jeg fikk beskjed om at det er noe økt risiko for brystkreft hvis man tar hormoner. En person i familien min har hatt brystkreft så jeg tør ikke ta sjansen. Anonymkode: c6c2b...a3f 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #47 Skrevet 4. januar Jeg har ikke hatt noe som helst problemer, men andre kan ha et helvete. Så ulike kan vi være. Anonymkode: 1d1c1...1a3 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar #48 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Frykter kjerringa kommer til å drepe meg det kommende året om hun ikke får medisinsk hjelp ⭐😂 Spesielt morgen er et stort problem, kan ikke prate med henne før det har gått 1 time . Anonymkode: fb07a...9d1 Bare å holde deg unna til morgenkaffen er inntatt. Hilsen kjerringa. Anonymkode: 8cc0a...4ce 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar #49 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 12.16): Jeg fikk beskjed fra min fastlege om at jeg ikke kan ta hormonbehandling fordi jeg tidligere har hatt ondartet føflekkreft. Anonymkode: 220e9...6c3 Da ville jeg hørt med gynekolog som kan mer om de nye medisinene. Det er så liten kreftfare at en drink er verre enn dem. En drink. I tillegg har jeg ikke hørt om hormonsensitiv føflekkreft? Men skal ikke si det ikke finnes da. Bare husk at mange leger ikke sitter på oppdatert kunnskap her og bruker en utdatert undersøkelse som siden er blitt tilbakevist når de svarer oss om dette. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ikke akkurat det du spør om, men jeg fikk beskjed om at det er noe økt risiko for brystkreft hvis man tar hormoner. En person i familien min har hatt brystkreft så jeg tør ikke ta sjansen. Anonymkode: c6c2b...a3f De nye, bioidentiske medisinene er ikke som de første som kom, og dermed er faren forsvinnende liten. Anbefaler alle her å se to dokumentarer på NRK, "sex, skam og overgangsalder" og "hjernen i overgangsalderen". Gjerne sammen med partner, så skjønner de litt mer av hva vi sliter med også. Og følg Helena Enger på instagram. Hun er spesialist og deler nyttig kunnskap For min egen del har jeg ikke arvet min mor eller mormor, som de sier vi skal se mest til. Jeg har arvet min farmor som kom i overgangsalder tidlig. Jeg var nok 34-35 når de første symptomene kom. Fra 36 forverret mye seg, søvn forsvant omtrent helt og migrene økte fra 4-5 anfall i året til 3-4 i mnd. Hadde hele netter med intens kløe over alt, men spesielt ille på ryggen. Ingenting hjalp. Særdeles kort lunte og ingen tålmodighet, men det koblet jeg til søvnmangel. Stadig flere ting kom, som ukontrollerbart søtbehov, ble fysisk dårlig av økt puls/ ta i litt på trening, selv om jeg alltid har vært aktiv. Neglene knakk i ett kjør, hudproblemer økte, leddsmerter, betennelser kommer i hele kroppen av mindre belastninger enn jeg har hatt uten å få noen før. Generell elendighet over hele linja. Først når jeg skulle ta celleprøve hos gynekolog ble det oppdaget, og da fikk jeg medisiner. Nå har jeg gått på det i to år, og akter å fortsette livet ut. Så lenge jeg treffer godt med dosen er jeg stort sett tilbake til min form før dette, og migrenen kommer sjeldnere enn før og varer en dag mindre. Anonymkode: 35ba4...1db 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar #50 Skrevet 5. januar Vel, min overgangsalder har vært et mareritt. Jeg har blitt allergisk mot flere typer stoff (klær), så jeg fryser ekstremt. Jeg har også hyperhidrose, så jeg svetter konstant over hele kroppen, men nå tåler jeg ikke sjal eller varme klær. Jeg bruker hårføner for å tørke/varme meg. Jeg hadde allergier før, men ikke mot klær. Jeg får ikke sove, humøret mitt er ræva og alt er bare dritt. Og jeg ser ut som en mann i ansiktet med alt håret, jeg napper i flere timer hver dag (allergisk mot voks så det kan jeg ikke bruke). Hurra. Litt av et liv... Jeg våkner ca 10 ganger om natten, men det hjelper med melatonin. Jeg bruker estrogel og utrogestan. I ca 2 år nå Anonymkode: 3a3bb...262 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar #51 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, min overgangsalder har vært et mareritt. Jeg har blitt allergisk mot flere typer stoff (klær), så jeg fryser ekstremt. Jeg har også hyperhidrose, så jeg svetter konstant over hele kroppen, men nå tåler jeg ikke sjal eller varme klær. Jeg bruker hårføner for å tørke/varme meg. Jeg hadde allergier før, men ikke mot klær. Jeg får ikke sove, humøret mitt er ræva og alt er bare dritt. Og jeg ser ut som en mann i ansiktet med alt håret, jeg napper i flere timer hver dag (allergisk mot voks så det kan jeg ikke bruke). Hurra. Litt av et liv... Jeg våkner ca 10 ganger om natten, men det hjelper med melatonin. Jeg bruker estrogel og utrogestan. I ca 2 år nå Anonymkode: 3a3bb...262 Så da lurer jeg virkelig på hvorfor folk påstår og påstår at «livet begynner etter 40», når det er DETTE vi skal «glede» oss til… Anonymkode: 8d83d...e4c 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar #52 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så da lurer jeg virkelig på hvorfor folk påstår og påstår at «livet begynner etter 40», når det er DETTE vi skal «glede» oss til… Anonymkode: 8d83d...e4c Ja enig. Mine 40 første år har vært et mareritt. Og nå ble det bare verre. Jeg er så silten og trøtt. Anonymkode: 3a3bb...262 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar #53 Skrevet 5. januar Min mor merket ingenting. Jeg? Helt jævlig. Anonymkode: 67637...45f 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar #54 Skrevet 5. januar Jeg er 50 år. Jeg holder pusten. Jeg har begynt å miste mensen. Den har vært veldig uregelmessig de siste to årene. Jeg trodde gjerne jeg var helt ferdig, men så kom den i desember igjen. Så langt har jeg ikke merket så mye. Jeg har vært ekstremt plaget tidligere med PMS, alle symptomer som de nevner ved overgangsalder; tåkehjerne, takler ikke stress, svimmelhet, veldig deprimert og tidvis sint. Så jeg tenkte; skal det være sånn i sammenhengende mange år?? Men det har faktisk blitt mye bedre! Bank i bordet. Eller så har jeg hatt så mange plager ved PMS at jeg knapt merker det nå... Men vi får se. Det kan vel enda skje mye... Anonymkode: 0cec7...87d 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar #55 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så da lurer jeg virkelig på hvorfor folk påstår og påstår at «livet begynner etter 40», når det er DETTE vi skal «glede» oss til… Anonymkode: 8d83d...e4c Tren! Første del av 40 årene var en døs, så merket jeg at ingenting kom gratis lenger, og dermed ble det bedre. Jeg tok vitaminer, trente styrke, gikk og spiste mer riktig, og siste del av 40 årene var mye bedre. Så jeg tror bare at det er en tilpasning. Du holder ikke formen, må sove nok osv. Du får bare ikke noe gratis lenger. Anonymkode: 0cec7...87d 3
Molly 4.5 år Skrevet 5. januar #56 Skrevet 5. januar Helt jævlig. Fikk en grusom angst og uro. Svømte i sengen om natta, skiftet sengetøy opptil flere ganger pr natt. Hjernetåke ,elendig søvn ,kort lunte, hetetokter,frysninger, griner for ingenting, værker I hele kroppen, null energi ,null sexlyst ,skurebørste føleslse i håret , neglene fliser seg opp, kviser ,deprimert... går på progynova, utrogestan og testeron. Hater livet mitt nå 3
Vesterhavet Skrevet 5. januar #57 Skrevet 5. januar For meg var det grusomt. Startet med intense hetetokter i halvannet år, og ballet på seg med: tørr hud Ekstremt tørre øyne Håravfall vektoppgang tørr skjede 100% fravær av sexlyst Små orgasmer lite nytelse ved sex enorme søvnproblemer hjernetåke Kraftig svekket hukommelse sykt oppblåst etter alle måltider Store smerter i ledd og muskler migrener alvorlig deprimert med suicidale tanker hver pms gråt for alt Sinneutbrudd jeg skjønte ikke at det var hormonelt før etter et par år, da jeg gikk igjennom flere traumatiske livshendelser og la alt på det. Nå tar jeg hormoner daglig og etter et år på dem, begynner jeg å føle meg litt mer som meg selv. Ikke helt der enda, men på vei. så sånn var det for meg. 3
Vesterhavet Skrevet 5. januar #59 Skrevet 5. januar Molly 4.5 år skrev (17 minutter siden): Helt jævlig. Fikk en grusom angst og uro. Svømte i sengen om natta, skiftet sengetøy opptil flere ganger pr natt. Hjernetåke ,elendig søvn ,kort lunte, hetetokter,frysninger, griner for ingenting, værker I hele kroppen, null energi ,null sexlyst ,skurebørste føleslse i håret , neglene fliser seg opp, kviser ,deprimert... går på progynova, utrogestan og testeron. Hater livet mitt nå Som å lese om meg selv - føler sååå med deg! 😰 jeg måtte ha to dyner med senga, for jeg svettet så på natta at jeg måtte bytte hver eneste natt i lang, lang tid. Grusomt. 2
Vesterhavet Skrevet 5. januar #60 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da ville jeg hørt med gynekolog som kan mer om de nye medisinene. Det er så liten kreftfare at en drink er verre enn dem. En drink. I tillegg har jeg ikke hørt om hormonsensitiv føflekkreft? Men skal ikke si det ikke finnes da. Bare husk at mange leger ikke sitter på oppdatert kunnskap her og bruker en utdatert undersøkelse som siden er blitt tilbakevist når de svarer oss om dette. De nye, bioidentiske medisinene er ikke som de første som kom, og dermed er faren forsvinnende liten. Anbefaler alle her å se to dokumentarer på NRK, "sex, skam og overgangsalder" og "hjernen i overgangsalderen". Gjerne sammen med partner, så skjønner de litt mer av hva vi sliter med også. Og følg Helena Enger på instagram. Hun er spesialist og deler nyttig kunnskap For min egen del har jeg ikke arvet min mor eller mormor, som de sier vi skal se mest til. Jeg har arvet min farmor som kom i overgangsalder tidlig. Jeg var nok 34-35 når de første symptomene kom. Fra 36 forverret mye seg, søvn forsvant omtrent helt og migrene økte fra 4-5 anfall i året til 3-4 i mnd. Hadde hele netter med intens kløe over alt, men spesielt ille på ryggen. Ingenting hjalp. Særdeles kort lunte og ingen tålmodighet, men det koblet jeg til søvnmangel. Stadig flere ting kom, som ukontrollerbart søtbehov, ble fysisk dårlig av økt puls/ ta i litt på trening, selv om jeg alltid har vært aktiv. Neglene knakk i ett kjør, hudproblemer økte, leddsmerter, betennelser kommer i hele kroppen av mindre belastninger enn jeg har hatt uten å få noen før. Generell elendighet over hele linja. Først når jeg skulle ta celleprøve hos gynekolog ble det oppdaget, og da fikk jeg medisiner. Nå har jeg gått på det i to år, og akter å fortsette livet ut. Så lenge jeg treffer godt med dosen er jeg stort sett tilbake til min form før dette, og migrenen kommer sjeldnere enn før og varer en dag mindre. Anonymkode: 35ba4...1db Åååå kløen!! Den intense kløen😭 føler med deg!! 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå