Gå til innhold

Hvor ille er overgangsalderen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det genetisk eller som lotteri? 

Anonymkode: 8d83d...e4c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
makkapakka skrev (1 minutt siden):

Hører fra mange at de knapt merker det.

Her har det vært sinnsyke blødninger i åresvis som fastlegen mente jeg bare måtte leve med, hetetokter big time, og humør deretter, lege har ikke anbefalt meg noe. Mannlige leger og unge leger under 50 har ikke peiling på dette. 

Nei det er faktisk rart at det er så mye nesten tabu innen kvinnehelse.

Anonymkode: c576f...b56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 55 og overgangsalderen har jeg hatt ganske lett tror jeg. Begynte tidlig på hormoner da fordi mannen min er lege og skjønte før meg at jeg var i overgangsalderen. Ingen hetetokter, ikke spesielt tørre slimhinner. Det verste for meg var  hjernetåke. Hadde det i flere år uten at jeg skjønte hva det var. Denne forsvant nesten helt da jeg begynte med hormoner. Humøret var også veldig utstabilt. Dette bedrer seg en del. Er trøttere enn før, og mindre sosial , men også mer trygg på meg selv. 

Anonymkode: aba2e...498

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Fikk voldsomme og langvarige blødninger siste året. Har vært forskånet fra hetetokter (bank i bordet). Det verste nå er at jeg nesten ikke har forbrenning lenger. Må kjøre det jeg før ville regnet som knallhard diett for å holde vekta. 

Anonymkode: 778fe...f75

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når merket dere at plagene kom? Hvor ille var det før dere oppsøkte fastlegen?

Anonymkode: 9558c...b40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er 55 og overgangsalderen har jeg hatt ganske lett tror jeg. Begynte tidlig på hormoner da fordi mannen min er lege og skjønte før meg at jeg var i overgangsalderen. Ingen hetetokter, ikke spesielt tørre slimhinner. Det verste for meg var  hjernetåke. Hadde det i flere år uten at jeg skjønte hva det var. Denne forsvant nesten helt da jeg begynte med hormoner. Humøret var også veldig utstabilt. Dette bedrer seg en del. Er trøttere enn før, og mindre sosial , men også mer trygg på meg selv. 

Anonymkode: aba2e...498

Det med hjernetåke…Jeg trodde først det var long covid, men kanskje perimenopause allerede? Jeg er 42. Vanskelig å vite. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var aldri hos fastlegen.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det med hjernetåke…Jeg trodde først det var long covid, men kanskje perimenopause allerede? Jeg er 42. Vanskelig å vite. 

Hjernetåke ja, det glemte jeg (ironisk nok 😅). Jeg pleide å ha god hukommelse, nå forsvinner ord og spesielt navn for meg.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det som er tabu og som jeg har slitt med har vært tørrhet og en forferdelig svie i underlivet. Så vondt at jeg trodde jeg hadde uvi flere ganger.

Er også konstant trett. Og har vonde ledd.

Har startet på østrogen nå og da er plagene mildere.

k48

Anonymkode: c354d...3ff

Er i samme båt som deg. Føler meg som en inntørket rosin. Skal starte på hormoner og sette inn spiral (har bestilt time). Hvor lang tid før du merket bedring? Er du blitt mer fuktig nedentil? 

Anonymkode: a0c82...bc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er litt nysgjerrig, hva kan gjøre at man ikke tåler å få hormonbehandling? Hvordan merker man det?

Anonymkode: 26b55...f91

Ikke meg du siterte, men jeg har hatt blodpropp tidligere, og kan derfor ikke ta hormoner. 

Anonymkode: 2a7dd...880

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk søvnproblem mer i midten av 40-åra. Gikk til (mannlig) lege. Han nevnte ingenting om overgangsalder og jeg tenkte ikke på det selv. Fikk sovemedisiner. Etter noen år på sovemedisin begynte jeg å forstå at det var noe spesielt, og leste meg opp på at dette var et vanlig tegn på perimenopause (fasen før overgangsalder). Synd at legene er så lite opplyst at de fanger opp dette. 
Nå får jeg oppfølging av gynekolog, og det er mye bedre enn fastlegen. 

Anonymkode: 2a7dd...880

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med dere som har kommet ut på "andre siden", forsvant symptomene, og hvor lang tid tok det? Lettet hjernetåken og hetetoktene? Fikk dere normal forbrenning igjen?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig, hva kan gjøre at man ikke tåler å få hormonbehandling? Hvordan merker man det?

Anonymkode: 26b55...f91

Hormonbehandling i forbindelse med overgangsalder anbefales ikke til kvinner med tidligere brystkreft (spesielt hormonfølsom type).

Anonymkode: ff47f...8b3

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det genetisk eller som lotteri? 

Det er vel noe genetisk, selv om det ikke er en garanti å ligne på sin egen mor. Jeg håper forøvrig det, i og med min mor kun opplevde et par uker med hetetokter rundt, ellers lite plager. Håper ikke jeg ligner mormor, der var det ille i mange år. 

Anonymkode: bfa85...2fe

AnonymBruker
Skrevet

Sånn i ettertid så har jeg skjønt at jeg har grudd meg ekstremt mye på forhånd uten grunn.

Først i ettertid at jeg har skjønt at jeg fikk hetetokter da jeg var 42-43.

Jeg har ikke skjønt 100% hvor jeg har vært hen i overgangsalder.  Gått å ventet på all skrekken jeg har hørt om overgangsalder. 

Vasket og lot hendene være i rennende kaldt vann i flere minutterpå do både hjemme og på do . Å vætet papir å klasket i pannen for å kjøle ned. Skjønte ikke det var overgangsalder.

Vekten økte med over 30 kg. Uten å skjønne..

Vondt i leddene.. nei tok ikke hintet.

Humøret endret seg på minuttet.. humørsyk. Nei, ingen oppfatning av hvorfor jeg var sånn.

Sliten.. mere sliten etter som kiloene la seg på. 3-4 kg hvert år. Uten å skjønne.

Mensen endret seg i 42-43 års alderen. Blødde mere og lengre dager. Ventet da å på at det skulle bli skikkelig ille. 

Er nå 53 og mensfri for noen år tilbake. Venter fortsatt på den fryktom gytende nattesvetten mange snakker om.. så med andre ord jeg har fortsatt ikke skjønt hvor jeg er hen i overgangsalderen. 

I dag gått ned 23 kg med hjelp fra lege. Trives bedre med meg selv. Skal fortsatt ned 10 kg for normal vekt. Gleder meg til en ny hverdag.

Anonymkode: 63b27...195

Ja, i fjor var jeg til gynekolog. Vanlig celleprøve. Ikke blitt tørr i underlivet enda. Når det kommer så skjønner jeg vel ikke det heller...

Mange snakker om hjernetåke. Glemmer navn og ord. Det har jeg hatt noen år. Muligens for at jeg hadde hjerneblødning for 5 år siden?

Anonymkode: 63b27...195

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til legen grunnet tørrhet, sår og svie nedentil. Faktisk så mye at jeg gruet meg for å tørke etter dobesøk. 

Først testet jeg lokalt østrogen, men dette tok ikke plagene. Så jeg fikk etterhvert spray, og til slutt plaster, og etter å ha økt dosen med plaster oppdaget jeg plutselig at jeg sov hele nettene uten å våkne og stresse med jobb kl 0330, som jeg hadde gjort minst de siste 8 årene, eller renne bort av nattesvette. 

Nå er jeg tilbake på Lenzetto grunnet mangel på plaster, og nattesvetten er tilbake, men jeg sover fortsatt. 

Nå tar jeg også testosteron grunnet total mangel på sexlyst og energi. Håper det kommer tilbake. 

Anonymkode: 7d889...b78

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med dere som har kommet ut på "andre siden", forsvant symptomene, og hvor lang tid tok det? Lettet hjernetåken og hetetoktene? Fikk dere normal forbrenning igjen?

Nei. Det eneste som gikk over var hetetokter. Det andre vedvarer.

Anonymkode: ecc0a...e80

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heldigvis sluppet unna uten noen problemer som helst. Er 56 og eneste tegn var litt uregelmessige småblødninger et par måneder før siste mens for 2 år siden. Ingen hetetokter eller tegn til andre problemer.

Selv mener jeg det helt "rettferdig" siden jeg har slitt med mange andre helseproblemer hele livet, bl.a. 3 hjerteinfarkter. Så "skulle bare mangle" 😅

Anonymkode: f6f18...e9e

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er 54 og mensen har uteblitt i to måneder nå. Litt hetetokter etterfulgt av litt frostrier av og til, men mest på kvelden når jeg er helt i ro. Om det ikke blir verre enn det her så kan det jo være at jeg er en av de heldige. Ikke godt å si hva jeg har i vente de neste årene. 

Anonymkode: 5bb7f...787

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalderen? Når var den egentlig? Var da jeg ved et par anledninger stakk hodet ut av verandadøra fordi jeg begynte å svette? 😉

Anonymkode: 7eef8...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ja, nå husker jeg. Mensen forsvant, for en lettelse! 

Anonymkode: 7eef8...c0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...