Gå til innhold

Aking på privat, men trafikkert vei

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pappaen til 3-åringen aker på rattkjelke på en vei utenfor huset vårt. Jeg har sagt i fra at jeg ikke liker dette, men han argumenterer videre med at han har full kontroll siden han sitter bakpå. Veien er privat og ikke den mest trafikkerte, men det er likevel mange som bruker den i løpet av en dag. Jeg mener at det kun bør akes dersom det står en person i enden av bakken og passer på/gir beskjed om det kommer biler, ikke at far bare kan «styre unna» eller bremse. Etter at vi flyttet hit er det i tillegg flere biler som har kjørt seg fast i bakken/kjørt i gjerdet vårt fordi det tidvis er dårlige kjøreforhold. Er jeg på jordet, eller kan jeg kreve at de ikke aker der? 

Anonymkode: 889f9...e20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja… hvor mange biler er det da? 
kan man se bilene før de er der? Hvor fort kjører de? Er det plass til å svinge unna? Hvor fort kjører akebrettet? Har de tid til å svinge unna når det kommer bil?
Jeg tenker vel at du ikke er helt på jordet, men som et barn oppvokst på bygda var dette noe vi gjorde mye da jeg var liten… 

Anonymkode: 1c42b...880

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært bekymret og min mann hadde krevd at en av oss hadde stått nederst i bakken og sagt ifra om bil, men han er også mye mere paranoid enn meg og har vokst opp med en koko hysterisk mor som pleide å teipe kryss på vinduene i verandadøra for hun var livredd for at barna skulle løpe gjennom de doble herdete vindusglassene 🫣😅

Tilby deg å stå vakt nederst i bakken, så får du også et inntrykk av hvor trafikkert det er og hvor raskt de aker. 

Anonymkode: a3df7...29f

AnonymBruker
Skrevet

Her så akte ungene fasr i veien der vi bor. Akte ned til naboen som bor innerst i vegen. Ble da satt opp skilt på baketoppen på en bokk hvor det stod obs aking pågår. Fra baketoppen og ned var det kun naboen og et hus til. Så var ikke så store problemet. Alle viste at ungene akte der om vinteren. 

Husker og selv i boligfeltet jeg vokste opp i så akte vi i veien og der var det hus på begge sider. Ingen foreldre passet på

Anonymkode: d8bcd...18e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke godtatt. Kanskje fordi jeg kjenner to barn som døde på den måten.

Anonymkode: f2a48...7bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt aking i bilveien nei, er han helt løk? 

Anonymkode: 0eb0c...10b

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo helt an på veien. Om en person står nede og klarer å rope opp til pappa så er jo ikke veien så lang..og da burde de kunne se biler 

AnonymBruker
Skrevet

jeg synes du er hysterisk

Anonymkode: 854f2...bed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det ville jeg ikke godtatt. Kanskje fordi jeg kjenner to barn som døde på den måten.

Anonymkode: f2a48...7bb

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg synes du er hysterisk

Anonymkode: 854f2...bed

Antar at nederste AnonymBruker her ikke har opplevd noe lignende som øverste AnonymBruker?

Anonymkode: 443ab...a05

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke likt det. Ungen er 3 år nå og kan passes på, men å lære barn til å ake på bilvei er idiotisk. En 6-åring ute på vift Aker der alene

Anonymkode: 05482...ddb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en veldig grei tommelfingerregel å aldri ake på trafikkert vei. Så slipper man risikoen for påkjørsel som alltid vil være på et sånt sted. Ingen, verken voksne eller barn, med eller uten vakthold.

I tillegg bør man ha veldig forsiktighet med hinder i bunnen av bakken som trær og store steiner. Aking er ikke ufarlig.

Anonymkode: a82bd...3b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å ake og aker gjerne på lange bilveier. Det er jo lett å se om det kommer lys fra biler i mørket. Sønnen elsker også aking, jo lengre og raskere, jo bedre. Det kuleste vi vet, er å feste rattkjelken bak bilen og kjøre på skogsveier. 

Jeg syns du skal stole på at pappaen ikke ønsker å forvolde skade på barnet deres og gjør kontinuerlige vurderinger av sikkerheten mens de Aker.

Anonymkode: 0df99...641

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe jeg hadde hengt meg opp i, gjorde det mye selv som liten 

Anonymkode: 13390...b05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg elsker å ake og aker gjerne på lange bilveier. Det er jo lett å se om det kommer lys fra biler i mørket. Sønnen elsker også aking, jo lengre og raskere, jo bedre. Det kuleste vi vet, er å feste rattkjelken bak bilen og kjøre på skogsveier. 

Jeg syns du skal stole på at pappaen ikke ønsker å forvolde skade på barnet deres og gjør kontinuerlige vurderinger av sikkerheten mens de Aker.

Anonymkode: 0df99...641

Du må ikke skrive det her! :hyper: Folk kommer til å klikke

Anonymkode: 2f843...9ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...