Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

går for tiden rettsvitenskap. jeg hadde alltid en lidenskap for det utenlandske (trodde jeg) men tror jeg er helt på feil spor.

jeg har alltid vært flink i språk og møte nye kulturer. var til og med på utveksling og har så mye reise og opplevelser bak meg som er gull verdt. da jeg skulle velge utdanning trodde jeg at rettsvitenskap skulle være noe for meg for jeg tenkte alltid at jeg kunne fordype meg innenfor det internasjonale og jobbe utenriks etterpå.

men nå sliter jeg.

jeg synes ikke studiet er interessant i det hele tatt og jeg forstår så lite. jeg tenkte så enkelt som at andre rundt meg vet like lite som meg.

jeg leste så mye til eksamen og forberedte meg, men fikk stryk lg da følte jeg at hele verden raknet for meg.

jeg går bare første avdeling, så jeg føler at hvis jeg dropper ut nå, så har jeg ingenting å tape siden jeg så vidt har noe studielån. bedre nå enn senere. samtidig tenker jeg «hva hvis jeg bare har knekken nå, og vil få mere motivasjon senere?» 

planen er hvertfall at jeg skal konte og se om det går bedre. jeg skal hvertfall ikke gi meg før jeg har konta, men kjenner generelt sett at jeg ikke har noe lyst til p bli advokat. ville bare bli jurist for alle karrieremulighetene og mulighetene til å få bedre jobber senere.

men så tenker jeg meg om og jeg tror egentlig hva jeg vil.

jeg tror jeg vil gå psykologi profesjon. det har alltid vært en lidenskap for meg. det var mellom disse 2 jeg stod mellom når jeg skulle ta høyere utdanning og jeg kommer til å ha snittet til den om jeg dropper ut av jussen.

Hva tenker dere? er det lurt? eller ville jeg mest sannsynlig mistrives på psyk. prof også hvis jeg ikke liker juss?

Anonymkode: 85530...09e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er to veldig forskjellige studier. Det er flere veier. Ville ikke anbefale den du både misliker og gjør det dårlig i. Det er så mange utdannelser som folk som jobber i utlandet du har, erfaring med å møte nye kulturer lærer du lite av på jusstudiet.

Hvor mye reise har du bak deg? 3 uker i Tanzania på hotell og en tur til Bolivia for å jobbe frivillig en måned skaper ett inntrykk av at man har lært mye. Jeg trodde også det da jeg var 20. Hadde ikke kommet meg opp ett trinn i en veldig lang trapp. Du skal å skryt for å ønske, men å lære om kulturer og eventuelt få jobb i en organisasjon senere på bakgrunn av juss i Norge.. Har du hørt om No white helpers? Skriv til meg på pm om du har spørsmål så jeg ikke sporer av.

Endret av Frøkensmprippen
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som du burde velge noe enklere...

Anonymkode: dae94...0f4

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som trenger et friår/jobb år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei!

går for tiden rettsvitenskap. jeg hadde alltid en lidenskap for det utenlandske (trodde jeg) men tror jeg er helt på feil spor.

jeg har alltid vært flink i språk og møte nye kulturer. var til og med på utveksling og har så mye reise og opplevelser bak meg som er gull verdt. da jeg skulle velge utdanning trodde jeg at rettsvitenskap skulle være noe for meg for jeg tenkte alltid at jeg kunne fordype meg innenfor det internasjonale og jobbe utenriks etterpå.

men nå sliter jeg.

jeg synes ikke studiet er interessant i det hele tatt og jeg forstår så lite. jeg tenkte så enkelt som at andre rundt meg vet like lite som meg.

jeg leste så mye til eksamen og forberedte meg, men fikk stryk lg da følte jeg at hele verden raknet for meg.

jeg går bare første avdeling, så jeg føler at hvis jeg dropper ut nå, så har jeg ingenting å tape siden jeg så vidt har noe studielån. bedre nå enn senere. samtidig tenker jeg «hva hvis jeg bare har knekken nå, og vil få mere motivasjon senere?» 

planen er hvertfall at jeg skal konte og se om det går bedre. jeg skal hvertfall ikke gi meg før jeg har konta, men kjenner generelt sett at jeg ikke har noe lyst til p bli advokat. ville bare bli jurist for alle karrieremulighetene og mulighetene til å få bedre jobber senere.

men så tenker jeg meg om og jeg tror egentlig hva jeg vil.

jeg tror jeg vil gå psykologi profesjon. det har alltid vært en lidenskap for meg. det var mellom disse 2 jeg stod mellom når jeg skulle ta høyere utdanning og jeg kommer til å ha snittet til den om jeg dropper ut av jussen.

Hva tenker dere? er det lurt? eller ville jeg mest sannsynlig mistrives på psyk. prof også hvis jeg ikke liker juss?

Anonymkode: 85530...09e

Det går jo an å kombinere rettsvitenskap og psykologi, da - det er vel litt psykologi i det og.

Ellers kan jo du jobbe med forvaltnings juss, og eforvaltning (alt for mange sliter med). 

F.eks kan en jobbe med prosess forbedring opp mot følgende: Det finnes flere tilfeller hvor ansatte (hvor kjent og hvor stort behov det er får en hjelper ikke) i universitet får advarsel om utestengelse (helt eller delvis), på grunn av misbruk av IKT system (email), som blir sammenblandet med statsansattloven (der en kan gi advarsel opp mot avskjed, ved brudd på tjenesteplikt). Er fvl § 15 a eforvalgningsforskriften §14 som gjelder, hvis dett skjer, da. Det finnes ikke regler på når en kan gi advarsler, så er som regel IKT sektoren på universitetene som gir denne type forespørsler - selv om det enkelte ganger blir misforstått, når andre ting skjer samtidig (at det skjer noe i privatlivet, som er straffbart)

Anonymkode: f8729...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...