AnonymBruker Skrevet 4. januar #21 Skrevet 4. januar Når det kommer til Lasagne så bruker jeg faktisk Toro sin, syns den er best 😅 Vi spiser mye ren mat, og jeg kunne en del om dette allerede før det var i vinden. Men vi synder på sauser og noen sånne typiske fredagsretter som Lasagne, krydderet til 90-tallspizza og tacokrydder. Det blir ikke like godt når det er hjemmelager. Men vi har det sjeldent og lager feks heller italiensk pizza eller taco på langtidskokt kjøtt med hjemmelaget saus osv. Men uansett: til Lasagne, bolognese, pizzasaus osv er umami/kjøttsmak nødvendig. Enten må du koke kraft selv eller så må du tilsette kjøttbuljong osv (som regel ultraprosessert). Ofte smaker det bare vassen tomat og man får ikke den fyldige deilige kjøttsaus smaken når man lager hjemmelaget. Det er fordi det mangler kjøttkraft/buljong i sausen. Anonymkode: 262e7...54c
AnonymBruker Skrevet 4. januar #22 Skrevet 4. januar Mutti, hakkede tomater er veldig gode. Det kan også være lurt å ikke si til barna at det er tomatsuppe/lasagne du serverer (hvis barna er små). Da forventer de torovarianten og vil kanskje ikke spise videre etter første smak. Anonymkode: 9b01d...24e
AnonymBruker Skrevet 4. januar #23 Skrevet 4. januar Foreslår at du finner den lille rutete kokeboken, den blå - av Ingrid Espelid Hovig. Lasagneoppskriften der er kjempegod, samt kyllingpaien og mange andre oppskrifter. Du kan låne den på biblioteket eller finne den på loppemarked. Anonymkode: dce03...3d0
AnonymBruker Skrevet 4. januar #24 Skrevet 4. januar Tomatsuppe har jeg heller aldri fått dreisen på, mistenker at det skyldes at den helst bør koke veldig lenge for å gå bort den sure/bitre smaken fra tomatene. Derimot syns jeg lasagne går bra. Jeg bruker denne oppskriften, https://meny.no/oppskrifter/pasta/lasagne/hjemmelaget-lasagne/ eneste forskjellen er at jeg rasper gulrøttene i stedet for å kutte dem i småbiter, og at jeg tilsetter en god spiseskje persille og basilikum i sausen. Det er ikke vanskelig, men det er ikke akkurat en rask middag heller. Blir veldig godt, da! Anonymkode: db827...a14
AnonymBruker Skrevet 4. januar #25 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men uansett: til Lasagne, bolognese, pizzasaus osv er umami/kjøttsmak nødvendig. Enten må du koke kraft selv eller så må du tilsette kjøttbuljong osv (som regel ultraprosessert). Ofte smaker det bare vassen tomat og man får ikke den fyldige deilige kjøttsaus smaken når man lager hjemmelaget. Det er fordi det mangler kjøttkraft/buljong i sausen. Anonymkode: 262e7...54c Man bruker jo kjøttkraft i lasagne. Jeg bruker også litt bacon. Jeg er veldig fan av Lise Finckenhagens oppskrift på lasagne, med parmesan og mozzarella i bechamelsausen. For tomatsuppe kjøper jeg mange kilo 2. sorteringstomater fra et lokalt gartneri om høsten, lar de stå i ovnen på 100 grader over natten med olivenolje, salt, pepper, urter løk, hvitløk, selleri og gulrot. Kjører i blender og fryser ned, så koker jeg det opp med litt kraft når jeg vil. Men ingenting av dette minner om Toro da… jeg var også mer glad i Toro som ung, men med tiden smaker hjemmelaget 1000 ganger bedre om man får avvent seg UP-smaken. Det er verdt det Anonymkode: c661f...7cd
AnonymBruker Skrevet 4. januar #26 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når det kommer til Lasagne så bruker jeg faktisk Toro sin, syns den er best 😅 Vi spiser mye ren mat, og jeg kunne en del om dette allerede før det var i vinden. Men vi synder på sauser og noen sånne typiske fredagsretter som Lasagne, krydderet til 90-tallspizza og tacokrydder. Det blir ikke like godt når det er hjemmelager. Men vi har det sjeldent og lager feks heller italiensk pizza eller taco på langtidskokt kjøtt med hjemmelaget saus osv. Men uansett: til Lasagne, bolognese, pizzasaus osv er umami/kjøttsmak nødvendig. Enten må du koke kraft selv eller så må du tilsette kjøttbuljong osv (som regel ultraprosessert). Ofte smaker det bare vassen tomat og man får ikke den fyldige deilige kjøttsaus smaken når man lager hjemmelaget. Det er fordi det mangler kjøttkraft/buljong i sausen. Anonymkode: 262e7...54c Hvordan topping bruker du på pizza? Anonymkode: 9d902...d05
AnonymBruker Skrevet 5. januar #27 Skrevet 5. januar Har prøvd mange tomatsupper men mine barn som helst vi ha Toro sin godkjenner kun denne: https://www.familiematblogg.no/blogg/2016/1/11/tomatsuppe-for-barn-som-bare-liker-pose Enkel og god lasagne: https://frutimian.no/2013/02/23/hjemmelagd-lasagne/ Anonymkode: d87a1...565
AnonymBruker Skrevet 5. januar #28 Skrevet 5. januar Mine unger likte også bare Toro tomatsuppe tidligere. Begynte å lage selv og det var en god periode med rynking på nesa. Men smaken endrer seg med hva en spiser og etter hvert begynte de å like hjemmelaget. For en stund siden hadde ene barnet så lyst på Toro og laga det (han er ungdom nå), men nå smakte det ikke godt lenger. Så mitt råd er egentlig bare å fortsette som du gjør og tenk du gjør en god innsats for barnas helse og hva de kommer til å lage selv av mat i fremtiden. Anonymkode: 71038...639
AnonymBruker Skrevet 5. januar #29 Skrevet 5. januar Denne her er nydelig! https://www.instagram.com/reel/C9P78J9ow4H/?igsh=NDdlcnd4aTY1anBy Men man må nesten lage dobbel porsjon da, om man er mange. Laget den en gang i høst, skal lage den i morra også. Prøver innimellom å ha suppe-tirsdag Anonymkode: e5750...9cb
AnonymBruker Skrevet 5. januar #30 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvordan topping bruker du på pizza? Anonymkode: 9d902...d05 Ups, har ikke sett denne før! Tenker du på selve pizzasausen? Eller det andre? Og alt mulig, eller kun ikke-ultraprosessert? 😊 Anonymkode: 262e7...54c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå