Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
MarianneE skrev (På 3.1.2026 den 17.05):

De få gangene jeg får regninger i posten fester jeg dem på en klype, når de er betalt (må vel og presisere at det er innen fristen?) noterer jeg ned datoen de ble betalt og så lar jeg de henge på denne klypa i ca 14 dager sånn i tilfelle det skulle være noe. 

Stusser litt på dette.

Du har jo kvittering i nettbanken? 

Anonymkode: 122dc...30b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gårsdagens 9: en gammel matboks fra egen barnehagetid (❤️🙈) endelig i søpla. Ikke er den fin lenger, ikke er den praktisk, ikke er den fristende å bruke til noe, men min sterke nostalgia er mitt største hinder i ryddeprosesser..

I tillegg et knekt dusjhåndtak vi lenge tenkte kunne limes på igjen, og 7 hageblader. De siste var vanskelig, jeg elsker hageblader. Men jeg tillot meg å beholde 1/3, da ble det lettere.

Anonymkode: 57a8f...308

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler med deg, vi andre er på dag 10, jeg begynte sent også men hev masse greier for å catch up. Hvis du starter ditt eget løp i dag på dag 1, trenger du bare å hive én ting. Er ikke det en bra start? :) kanskje det blir lettere å motivere seg fordi det blir en utfordring, nesten en konkurranse om å få det til? Jeg føler jeg har fått mye bedre orden etter å ha blitt med her. Jeg ryddet noen skap på kjøkkenet og nå åpner jeg de bare for å se hvor bra orden det er i det. Å se det minke, bli bedre orden, er motivasjon i seg selv føler jeg :)

Anonymkode: adec3...901

takktakk, jeg blir jo motivert av dere :) jeg har ryddet litt på kjøkkenet idag, 6 vinglass som aldri blir brukt skal på gjenbruk, og noen utslitte kjøkkenhandklær skal jeg bruke til kluter og kaste etterhvert. Ble først veldig oppgitt da jeg tok ut tingene i kjøkkenskapet....blir frustrert over hvor rotete jeg er og hvor det fylles opp. MEN men nå er jeg også i gang:) skal spise lunsj og lese litt her, så tar jeg et skap til idag :) 

Anonymkode: 3302c...882

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

takktakk, jeg blir jo motivert av dere :) jeg har ryddet litt på kjøkkenet idag, 6 vinglass som aldri blir brukt skal på gjenbruk, og noen utslitte kjøkkenhandklær skal jeg bruke til kluter og kaste etterhvert. Ble først veldig oppgitt da jeg tok ut tingene i kjøkkenskapet....blir frustrert over hvor rotete jeg er og hvor det fylles opp. MEN men nå er jeg også i gang:) skal spise lunsj og lese litt her, så tar jeg et skap til idag :) 

Weeeee det er kjempebra jobbet! Ikke tenk på hvordan det ble sånn, jeg har også latt det hope seg opp, Det viktigste er at nå gjør vi noe med det, og du er veldig bra i gang 🏆🥰

Dag 10: jeg har åpnet den kommoden jeg bare stapper papirer i etterhvert, og har tydeligvis gjort siden papyrusruller ble brukt som kommunikasjon...! Har kastet 5 gamle bruksanvisninger til ting som i dag sikkert hadde vært på museum, 3 nytt og nyttig kataloger med mye morro i, og 2 gamle brev fra det offentlige. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg vil så gjerne bli med, men kommer ikke i gang...kjøkken og bad er fulle av ting og tang. Hvordan begynne? velger heller å sitte med tv og pc...og dagene går. MEN idag skal jeg ingenting annet enn å kose meg med god mat og tv i kveld,, så masse jeg gleder meg til å se. Kan noen motivere meg til å begynne? Hvor starte? Blir veldig glad for seriøse svar. hilsen voksen dame midt i overgangsalderen :) med lite energi....

I går kveld, etter å ha lest i tråden ble jeg inspirert og satte i gang, og gjorde det jeg skrev. Ble sittende i sofaen, skrev så i tråden hva jeg hadde gjort. Etter det ble jeg mer inspirert, og tenkte "kan jeg finne en eller flere ting til jeg kan og bør kvitte meg med?

Stod og så på noe jeg burde sett på for lenge siden (jeg har vært kronisk syk i noen år og henger langt etter med det meste, og har også veldig lite energi). Om du fikk med deg begynnelsen av tråden ble det latterliggjort at noen kastet kvitteringer. Før på kvelden i går kastet jeg flere kvitteringer. Og etter å ha skrevet det jeg gjorde i går, så ble jeg altså mer inspirert, og tenkte humoristisk at jeg skulle se hvor mange kvitteringer til jeg kunne finne. Det fikk meg til å ta tak i noe som egentlig har ligget urørt i noen år, og der fant jeg gull! Dvs. jeg fant kvitteringer av kjøp som det da var naturlig å oppbevare en stund i tilfelle det var/ble noe galt med varene. Gullet i bunken ble noen og 40 kvitteringer som kunne kastes, to bør fremdeles oppbevares hvis tingene en gang ev. skal selges. Men noen og 40 kvitteringer, det var jo så nært 50, og da ble jeg inspirert til å se om jeg greide å finne tilfeldige kvitteringer. Så jeg greide å finne noen kvitteringer til som hadde stukket seg innimellom andre ting - og jeg endte på nøyaktig 50 kvitteringer som ble kastet! 😅 I tillegg fant jeg en batteripakke som da jeg kjøpte den viste seg å ha defekte batterier. Den skulle jeg tilbake til butikken med, men det ble glemt fordi jeg ble dårligere fysisk en periode. Nå dukket de opp igjen. Litt for sent til å gå tilbake og klage på dem, men i dag skal de kastes ved å leveres til butikk.

Når jeg har bært ut søpla med de 50 kvitteringene og levert batterier til butikk, så har jeg plutselig kvittet meg med noen og 70 ting i dag også. Uten at det egentlig har kostet mye energi. Det vises ikke så mye enda, det jeg har gjort, men jeg begynner å se at det å kvitte meg med alle disse småtingene likevel gjør en forskjell. Og jeg kjenner at jeg har snudd tankene og følelsene. Det har lenge føltes uoverkommelig ut fordi energien er så lav. Men nå ser jeg at selv to minutter kan gjøre en endring. Og jeg minner meg på at selv de tingene som ikke umiddelbart vises at jeg har kvittet meg med, det er likevel ting som jeg måtte ha kvittet meg med, og for selv hver lille ting som gjøres, så er det faktisk en ting mindre. Ser du på tallene på ting jeg har kastet og kvittert meg med siste få dagene, så ser du at det gir resultater. Og jeg kan nesten garantere at jeg kan komme opp med mange flere kvitteringer, for jeg vet jeg har to esker som har stått urørt siden forrige flytting, med ting som må ses gjennom, men hvor det meste kan kastes. Foreløpig har jeg ikke energi til å begynne på dem, men nå er jeg kommet dit at jeg føler selv de to eskene faktisk kan bli overkommelige om ikke for lenge, og at også de kan tas litt etter litt. Nå ler jeg av meg selv og tenker jeg kanskje, trolig vil ta rekorden i antall kastede, tidligere lagrede kvitteringer - og det er så mye lettere å gjøre slike ting om man greier å gjøre det med litt humor, noe jeg ikke så for meg da jeg kastet meg med i tråden for noen dager siden.

Det er ikke uten grunn jeg valgte å underskrive med denne emojien :skilpadde:. Det går kanskje ikke så fort, men det går fremover.

Begynn enkelt i dag - kast én ting som du vet du bør kaste, uansett hvor lite. Om du ikke greier mer enn det, vær fornøyd. Så kan du tenke litt på hva du kan kaste i morgen når du skal kaste to ting. For meg har det å se etter ting som kan kastes blitt noe positivt nå, selv om jeg der og da ikke har energi til å gjøre det, for da vet jeg at dagen etter trenger jeg ikke tenke og føle på at ting er uoverkommelig, jeg har allerede kommet på noe jeg kan kaste, eller om ikke annet, jeg er kommet i gang med å tenke på hvor jeg skal se etter ting som kan kastes. Når man legger listen så lavt som jeg har gjort i tråden, så blir det gjennomførbart, og jeg ser at det faktisk gir meg energi til å ta ett-to eller fem minutter innimellom. 

Men nå skal jeg ut og levere inn batterier og kaste søppel, så jeg kan kvittere ut disse senere i dag ;) 

Håper du er kommet i gang i løpet av dagen!

Og igjen, takk til deg, Ts - din tråd var akkurat det jeg trengte nå. Det som ble nøkkelen til meg var at du la listen så lavt fra starten av, for det gjorde det overkommelig. Jeg hadde ikke tro på at jeg ville henge med fremdeles, men det gjør jeg altså, og jeg gjør det med et smil. Så takk igjen! 

Anonymkode: 1176a...91a

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skrev akkurat et langt svar til deg - men så er du jo allerede kommet veldig godt i gang!!!

Bra jobba! 😊

• Liker 3
Skrevet

Elsker hva denne tråden har blitt til!

• Hjerte 9
Skrevet
MarianneE skrev (1 minutt siden):

Elsker hva denne tråden har blitt til!

Takk for at du startet den 🥰🤗

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Inspirert av denne tråden tok jeg ryddedag i dag. Prøver å få tatt litt forskjellige steder noen ganger i året, i fjor ryddet vi både i uteskur, alt av elektrisk, begge bodene, gjesterom mm. I dag ble det kontorskuffer på kjøkken og kontor, nattbordskuffer, skrivesaker og kjellerstue. Kastet over hundre ting som har hopet seg opp med unger i hus ☺️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skrev akkurat et langt svar til deg - men så er du jo allerede kommet veldig godt i gang!!!

Bra jobba! 😊

Ja, leste det nå :) tusen takk for motiverende svar. Jeg gledde meg til å gå inn her å lese mer etter ryddingen....Jeg er i gang...jeg øver meg på å være fornøyd med det, sjøl om jeg veit at det er myyyye igjen. Skulle ønske jeg fikk mannen med på det. Han er bortreist, derfor jeg fikk lyst å begynne...jeg har lett for å sette ting oppå loftet, i tilfelle jeg vil ha det en dag...det må jeg slutte med. Jeg fant ut at vi har 20 likørglass!! som jeg arvet for mange år siden, og vi drikker ikke likør...tenker spare på 8 stk og gi resten på gjenbruk. Blir gøy dette :) gleder meg til fortsettelsen. Og tusen takk til deg som startet tråden. Jeg er veldig glad for det...sitter med lite energi pga helseplager, men dette skal jeg klare. Hilsen voksen dame :) 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, leste det nå :) tusen takk for motiverende svar. Jeg gledde meg til å gå inn her å lese mer etter ryddingen....Jeg er i gang...jeg øver meg på å være fornøyd med det, sjøl om jeg veit at det er myyyye igjen. Skulle ønske jeg fikk mannen med på det. Han er bortreist, derfor jeg fikk lyst å begynne...jeg har lett for å sette ting oppå loftet, i tilfelle jeg vil ha det en dag...det må jeg slutte med. Jeg fant ut at vi har 20 likørglass!! som jeg arvet for mange år siden, og vi drikker ikke likør...tenker spare på 8 stk og gi resten på gjenbruk. Blir gøy dette :) gleder meg til fortsettelsen. Og tusen takk til deg som startet tråden. Jeg er veldig glad for det...sitter med lite energi pga helseplager, men dette skal jeg klare. Hilsen voksen dame :) 

Se der ja. Da er du godt i gang!!

Anonymkode: 5f9f9...ac2

• Liker 2
Skrevet

Denne er delvis sitat til noe litt ovenfor her.

Prøv å få fokus vekk fra irritasjon og selvkritikk over at det har hopet seg opp ting, eller at man ikke klarer å kvitte seg med alt. Jeg rydda som sagt i en bunke hageblader, og velger å fokusere på de jeg fikk ut, i stedet for å irritere over at 4 ble igjen. Disse er det forøvrig sannsynligvis lettere å dumpe i neste runde, når jeg allerede har  klart å ta ut noen 😊

Ja, badeskuffen er fortsatt full av... "ting", men jeg har tatt ut sikkert ti ting totalt så langt. Det er topp! Ti ting færre som ligger der ubrukt.

Dagens 10 er godt dekka av rydding i et klesskap som har stått urørt for lenge. Nå skal jeg sortere det og sende brukbare ting retning loppemarked, og resten i tekstilretur.

Anonymkode: 57a8f...308

• Liker 2
Skrevet

Egentlig så har jeg kvittet meg med rett antall gjenstander samsvarende med januar, men jeg skal fortsette senere. Jeg telte ikke antall som ble gitt til Fretex i går. Heller ikke har jeg telt det som forsvant da datter flyttet i egen leilighet.

Eller det jeg kastet da jeg satte julepynten i boden.

Anonymkode: c2d32...190

• Liker 2
Skrevet

Bedre seint enn aldri, her er Dag10: På det store badet fant jeg 5 tuber med sjampo, balsam, dusjsåpe fra hotell, en mephore bandasje (samt et dårlig minne), et brukt men glemt såpestykke, to korker og en tom beholder. 

Totalt; 55 gjenstander 

• Liker 3
Skrevet

Vaska badet idag! Skikkelig nedvask, vegger og tak og langt inni skuffer og skap. 

Og det FØR jeg viste det var en challenge her, så glemte å telle. 

Men ble kastet 3 små søppelposer med gammel sminke og shampo og dill og dall, var vist på tide.. Kanskje jeg er halvveis i challengen alt, og det på dag 1 ,helt uten å vite om det. 

Anonymkode: 9b21f...2e5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Vaska badet idag! Skikkelig nedvask, vegger og tak og langt inni skuffer og skap. 

Og det FØR jeg viste det var en challenge her, så glemte å telle. 

Men ble kastet 3 små søppelposer med gammel sminke og shampo og dill og dall, var vist på tide.. Kanskje jeg er halvveis i challengen alt, og det på dag 1 ,helt uten å vite om det. 

Anonymkode: 9b21f...2e5

Pangstart på deg, da! 😊

• Liker 1
Skrevet

I dag kastet jeg de 50 kvitteringene jeg fant i går kveld og leverte fra meg 25 batterier.

Ryddet en skuffe, måtte le når jeg fant en kvittering der også, og den og to andre småting ble kastet. Det beste er at jeg oppdaget at jeg i den skuffen hadde noe jeg har trengt en stund, men som ikke har vært å oppdrive på en stund. Og det var den tingen kvitteringen hørte til også. Tross bare tre bittesmå ting ble kastet fra skuffen så ble den mye mer oversiktlig og istedenfor å se overfylt ut så ble det faktisk god plass i den etter ryddingen. 

198, tror jeg tallet er nå.

:skilpadde:

• Liker 4
Skrevet

Hei igjen. Idag har jeg ryddet i et skap med stearinlys, telys, tennbriketter, blomsterkrukker o.l. Har fire krukker jeg skal levere på bruktbutikk, og jeg skal brenne opp påbegynte lys :) deilig med bedre plass i skapet...hilsen voksen dame.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2026 den 21.34):

Så på dag 40 skal du kaste 40 ting? Høres litt voldsomt ut. Eller så har du skremmede mye skit og lort hjemme. Eventuelt er du veldig glad i å legge søppel rundt omkring istedet for å kaste med en gang.

Anonymkode: c2f0d...86c

Så fantastisk deilig. Du har ingen klær i skapet du aldri bruker, ting fra en annen livsfase, ting i boden kommer til nytte etterhvert, ingenting på kjøkkenet som ikke har sett dagslys på lange tider. Vi er jammen meg forskjellige. Det er målet mitt i opprydding av  hjemmet mitt. Er ikke ts.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Dag 11: i dag fortsetter dypdykket i min gamle kommode og jeg har kommet frem til en ting: kvitteringer er som hybelkaniner, overse de og de flerdobler seg over årene. 

Så i dag har jeg kastet en bærepose gamle kvitteringer, telefonkatalogen for mitt fylke fra 2005, en ødelagt nøkkelring, en gammel lader, 5 gamle interiørblader, et askebeger, en ødelagt humør ring (den viste ingen endringer da jeg tok den på, enda så fornøyd jeg er 😁)

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...