Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner at det er krevende å konsentrere seg om bøker. Selv om jeg i utgansgspunktet liker boka så kan jeg ta meg i å skumlese meg igjennom noe kjedelig eller kan også hoppe litt mot slutten fordi jeg er lei. Men det er da jeg har tvunget meg igjennom fordi jeg ønsker å lære noe eller fullføre for å føle en tilfredsstillelse av å ha klart det. Men skulle ønske det ikke bare var et slit og strev. Eller er det bare sånn det er kansksje? Det er svært sjeldent jeg leser en bok der jeg bare må lese et kapittel til. Ofte blar jeg fremover og venter på å bli ferdig. Kan det være fordi jeg sliter med konsentrasjonen, at boka ikke er engasjerende nok? Vil jeg bli bedre med trening? Kjenner du deg igjen? 

Anonymkode: 2b636...465

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er ikke hjernedød selv om jeg leser. 

Anonymkode: b4611...a1e

Gjest Fastnøkkel
Skrevet (endret)

Det er lenge siden en bok har vært såpass bra at jeg ikke kunne legge den fra meg. Sist gang jeg ble svært engasjert i en bok, var da Sjarmen Med Tarmen kom ut. Den leste jeg på 2.5t. 

Hvis det er bevegelse rundt meg som på toget/t-banen så ja, absolutt da kan jeg gjemme nesa i boka og glemme tid og sted. Jeg har dårlig tidsperspektiv 1 min. kan føles som to timer og 5 timer kan føles som 3 kvarter; har adhd. 

Endret av Fastnøkkel
Skrev feil bokstav.
Skrevet

Ja, jeg glemmer ofte tid og sted. Deilig å bare forsvinne inn i bøkene. :)

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Queen19
Skrevet

Jeg må begrense meg til når jeg leser, fordi jeg ikke klarer å legge fra meg en god bok. Derfor leser jeg bare i feriene mine, da er det ingen krise at klokken plutselig er 05 😅

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på første som svarer deg, Ts!

Å "glemme tid og sted" er bare sunt innimellom, fordi det er en måte å stresse ned på.

Etter en ulykke slet jeg enormt med konsentrasjon noen år. Da begynte jeg å trene meg opp igjen. Først trente jeg hukommelse, på det som før var lett for meg, men måtte trenes på nytt. Hva du trener på spiller ikke så stor rolle, kan være å skrive ned handleliste, så memorere den, gjenta den for deg selv, og så se hvor mye du husker på butikken. Sliter du veldig begynn med kanskje bare fem ting. Jeg slet f.eks. lenge den gangen med å memorere planetene, så planetene i avstand fra solen. Hadde lister opp og ned, hvor jeg skrev og skrev og skrev samme ting for å trene opp hukommelsen. Når jeg greide en liste, så utvidet jeg til noe annet. Så kunne jeg ta igjen tidligere lister etter dager eller uker eller måneder, for å sjekke om jeg fremdeles husket dem. Da trener man først korttidsminnet, så en lengre minne.

Så begynte jeg å lese mer på trass. Ikke bare lese overskrift og ingress på en avisartikkel, men lese hele. Og så gjenfortelle den artikkelen til meg selv. Husket jeg ikke, leste jeg på nytt, noterte stikkord. Leste gjennom stikkordene på nytt, forsøkte så å gjenfortelle på nytt til meg selv (eller skrive ned). Og så repetere det dagen etter til meg selv. 

Jeg utfordret meg selv på å lese om ting jeg ikke visste særlig om, og også om ting som kanskje egentlig ikke interesserte meg. Og trente da på å holde fokus, oppmerksomhet og tålmodighet, for å lese alt, ikke skumme gjennom.

På den måten trente jeg meg opp. Etterhvert føltes det som en belønning å lese bøker som var noenlunde lettleste, med interessant nok innhold, og jeg kunne lese uten å skumme gjennom. Innimellom kunne jeg tvinge meg selv til å lese et avsnitt ekstra sakte for å få med meg alle detaljer, og oppdaget at noe av magien i bøker ofte ligger i det som kanskje skummes gjennom. Det å ta seg tid til å observere, det å ta seg tid til å forestille seg omgivelsene, fargene, naturinntrykkene, lydene osv. , leve seg mer inn i historien.

Etterhvert opplevde jeg å bli så dratt inn i bøker igjen at jeg av og til kunne glemme tid og sted. Når jeg gjør det har andre deler av hjernen fått hvile, fordi fokuset ikke har vært på hva jeg burde gjøre, må gjøre, hvem jeg må ringe eller melde, osv. osv., rett og slett en avkobling fra hverdagsstress.

Men det er ikke slik at jeg setter meg ned for å glemme tid og sted, det er mer en ting som skjer av seg selv når jeg leser noe som enten er veldig interessant eller har en historie som man kan leve seg inn i. Nå bruker jeg visse typer lettleste bøker som jeg leser på kvelden i senga, da tømmes hodet for alt annet enn handlingen i boken, og da sovner jeg mye lettere.

Nå har jeg vært syk lenge med noe som også går på konsentrasjon og hukommelse i dårligere perioder, som jeg har hatt nå. Så nå har jeg satt meg selv på opptrening igjen, for jeg kjenner at jeg virkelig trenger det. Det er bare kreativiteten som stopper for hvordan du trener det opp. En jeg kjenner har f.eks. brukt det å lære seg dikt eller sangtekster utenat. Oppmerksomhetstrening, hukommelse, tålmodighet, utholdenhet, konsentrasjon. 

Anonymkode: 6e1cb...096

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, dersom det er en veldig god bok. Har vært sånn siden jeg lærte å lese. Enig med de som sier det bare er sunn avkobling. Jeg kan få samme flyten dersom jeg sitter konsentrert med skriving. 

• Liker 4
Skrevet
SPOCA skrev (11 minutter siden):

Deilig å bare forsvinne inn i bøkene. :)

Helt enig. En spennende bok som man ikke kan legge fra seg, elsker det!!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjelden jeg blir fullstendig oppslukt, men veldig deilig da det skjer. 

Anonymkode: 934db...4d3

• Liker 1
Skrevet

Ja leser i timevis.  Har jeg tid til å lese en hel bok gjør jeg det.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det skjer stadig vekk - det kan gå ut over både muddagsplaner og leggetid, eller som nå i kveld, filmen jeg hadde tenkt å se på tv... 

Jeg sitter gjerne ute og leser, i parker eller på kafé, og kan irritere meg over støy når jeg tar opp boka, og så ikke høre mer før jeg ser opp noen kapitler senere. En hel barnehage på utflukt kan overdøves av en god bok.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis boka er god eller fagstoffet interessant, kan jeg lese i timesvis. Uten stopp. Plutselig er det natta, og jeg kan ha lest siden ettermiddagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, til en viss grad. Men merker at min evne til konsentrasjon og fordypning har blitt vanvittig mye dårligere de siste årene! Før kunne jeg lese i time etter time og levde meg helt inn i bøkene.

Anonymkode: 906bd...eab

• Liker 1
Skrevet

Det har hent ved et par anledninger at jeg ikke har kommet meg av buss, t-bane, tog da jeg er midt inne i noe spennende. Jeg har alltid med meg bok på vei til jobb, så om det er støy rundt meg bryr jeg meg ikke om. 

Ellers, om man leser en kjedelig eller krevende bok hopper jeg aldri over noe. Da tenker jeg at man må 'soldier on' for å fullføre. I år leste jeg bla. Moby Dick, som for meg var tung lesing, og jeg er akkurat ferdig med Stormfulle høyder, som (for meg) ikke akkurat fenget, men jeg leste ut boka. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men med gaming kan det være slik.

Anonymkode: 5e718...14b

AnonymBruker
Skrevet

Konsentrasjonen til mennesker går drastisk ned for tiden, på grunn av alt annet vi eksponeres for av informasjon som går fort. Da blir plutselig alt annet tregt og kjedelig. 

Jeg måtte øve meg opp til å havne i «bobla» igjen og sammen med mindre some går det seg sakte men sikkert til. 

Anonymkode: a3ba8...277

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er så inne i historien når jeg leser at familien vet at de ikke kan stole på at jeg får med meg noe de sier, selv om jeg svarer. Jeg har dessuten flere ganger tenkt "Ja nå skal jeg se videre på den filmen", for så å komme på at det ikke var en film jeg så på, men en bok jeg leste. Mye det samme for meg. 😅

Er det ikke slik liker jeg ikke boka, og bør bytte lesestoff. 

• Hjerte 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan slite med konsentrasjonen grunnet adhd men liker svært godt å lese. 

De tingene som har hjulpet meg mest er nr 1. Kindle. Jeg leser betydelig mer på lesebrett og er konsentrert over lengre tid. Det er så hendig og jeg kan lese i mørket. Samtidig kan jeg fint ha flere bøker jeg leser parallelt etter humør i lommen hvor enn jeg går.

Det andre som hjelper meg er å identifisere hva slags type bøker og forfattere som griper meg. Ikke alt treffer men jeg gir bøker en god sjanse før jeg legger de helt vekk.

Innimellom er det partier jeg også skummer litt igjennom hvis språket eller denne delen av historien ikke treffer meg så bra. Ikke alle forfattere er like dyktige selv om jeg finner deler av boken interessant. 

Men merker jeg at jeg er for rastløs til å lese så gjør jeg noe annet til jeg finner roen. Og på offentlige plasser bruker jeg loop quite øre propper for å ikke bli distrahert fra andre folk. 

Anonymkode: 4a23d...1ec

Skrevet (endret)

Nei. så oppslukt av en bok blir jeg ikke. Glemmer ikke tid og sted. Kan imidlertid lese en hel dag (med avbrudd for dobesøk og matlaging) om boken fenger nok. Jeg leser mye forskjellig, men det er de lettleste historiene som går fortest unna og som jeg ikke mister konsentrasjonen på like lett.

Kjøpte alle 8 Bridgerton-bøkene (som Bridgerton-tv serien på Netflix bygger på) og slukte dem på rappen. Lettlest.

Men f.eks boken Homers Illiaden prøvde jeg å lese tre ganger i årenes løp, men klarte ikke mer enn noen sider. For tunglest og seigt språk. Så under siste opprydding i bokskapene kastet jeg den.

Boken "The remains of the day" (finnes på norsk også, "Resten av dagen") som også er filmatisert med Anthony Hopkins og Emma Thompson, er en av de beste bøkene jeg har lest. Den slukte jeg. Kjempebra. Ikke noe problem å holde konsentrasjonen der. Har nå kjøpt en ny bok, skrevet av samme forfatter, som heter Gå aldri fra meg. Den ligger klar til å leses på bordet foran meg.

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2026 den 19.54):

Jeg kjenner at det er krevende å konsentrere seg om bøker. Selv om jeg i utgansgspunktet liker boka så kan jeg ta meg i å skumlese meg igjennom noe kjedelig eller kan også hoppe litt mot slutten fordi jeg er lei. Men det er da jeg har tvunget meg igjennom fordi jeg ønsker å lære noe eller fullføre for å føle en tilfredsstillelse av å ha klart det. Men skulle ønske det ikke bare var et slit og strev. Eller er det bare sånn det er kansksje? Det er svært sjeldent jeg leser en bok der jeg bare må lese et kapittel til. Ofte blar jeg fremover og venter på å bli ferdig. Kan det være fordi jeg sliter med konsentrasjonen, at boka ikke er engasjerende nok? Vil jeg bli bedre med trening? Kjenner du deg igjen? 

Anonymkode: 2b636...465

Hva med lydbok?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...