Gå til innhold

Er dette rettferdig ? Barnebidrag og barnetrygd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger innspill da jeg ikke helt vet hva som er normalt. 

Skilt fra far, vi har delt fast bosted. Har en ungdom sammen. Han er hos far 10 døgn pr måned (ons-man) og hos meg resten. Vi har halve ferier hver. Far betaler ikke bidrag fordi vi har fast delt bosted. I følge samværsklasse skulle han "egentlig" betalt 1300kr men dette utgår med fast delt bosted. Spurte nav på tlf og de sa at så lenge det står fast delt bosted i samværsavtalen så følger man ikke samværsklasse og far betaler derfor ikke bidrag. Jeg får hele barnetrygden. Jeg betaler mobil, fritidsaktivitet og det meste av klær. Far kjøper noe klær som er hos han. Føler litt på at jeg kanskje burde hatt bidrag siden han er mest hos meg, men samtidig får jeg jo hele barnetrygden. 

Er dette en rettferdig fordeling? Hva er egentlig vanlig når den ene forelderen har barnet mer? Hører gjerne hva andre gjør. 

Anonymkode: ec2b4...19f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så smålig.. snakk om et par hundrelapper.. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (Akkurat nå):

Så smålig.. snakk om et par hundrelapper.. 

Hva da? Jeg spør hva som er normalt, og har du ikke noe å bidra med trenger du vel ikke å kommentere? :) TS

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva da? Jeg spør hva som er normalt, og har du ikke noe å bidra med trenger du vel ikke å kommentere? :) TS

Normalt er jo å bli enige og ikke å melke x'en, du sier han egt skulle betalt 1300 men da skulle dere også egt delt barnetrygden og du stått for alt innkjøp så... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (1 minutt siden):

Normalt er jo å bli enige og ikke å melke x'en, du sier han egt skulle betalt 1300 men da skulle dere også egt delt barnetrygden og du stått for alt innkjøp så... 

Igjen, jeg spør hvordan andre gjør det :) Melke eksen? Det er vel heller andre veien når han insisterte på å legge til fast delt bosted fordi han vet at han da slipper å betale bidrag. Det har vært greit en stund, men nå som utgiftene øker og det er jeg som betaler, vil jeg gjerne høre fra andre i tilsvarende situasjon og hvordan de løser det. En formulering på et papir gjør at han sparer over 15 000 i året :) 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen, jeg spør hvordan andre gjør det :) Melke eksen? Det er vel heller andre veien når han insisterte på å legge til fast delt bosted fordi han vet at han da slipper å betale bidrag. Det har vært greit en stund, men nå som utgiftene øker og det er jeg som betaler, vil jeg gjerne høre fra andre i tilsvarende situasjon og hvordan de løser det. En formulering på et papir gjør at han sparer over 15 000 i året :) 

Begge har krav på utvidet barnetrygd. Man kan søke barnebidrag hvis den ene tjener mer enn den andre. Det at det står i samværsavtale er ikke til hinder for å søke gjennom nav. Jeg trodde det.

Min eks krevde akkurat det samme. Det med delt fast bosted var litt teit når han fikk dame 2 timer unna. Han ville ha det slik at jeg ikke kunne flytte på meg. Har bodd på samme plass hele livet, vil ikke flytte eller utsette barn for å bytte bhg/ skole/ vekk fra venner. Dette vet han. Har funnet at av ting han sier han er redd jeg gjør, eller tror jeg gjør, faktisk er hans egne handlinger og planer for seg selv. Tullete, men kjekt å vite for min del.

Når det gjelder barnebidrag så er han som mange, og skal poengtere at "man er ute etter pengene".  Seriøst, hvem blir rik på slikt? Er det ingen som tenker på hvor mye ett barn faktisk koster, ikke minst at jo mer man har barnet, jo mer utgifter er det?!

Han ville ha inn i avtalen at vi ikke skal søke bidrag av hverandre. Jeg tjener mer enn han. Plutselig begynte han å jobbe masse ekstra.

Det mange ikke vet, er at man kan ikke avtale seg ut av bidrag. Man kan uansett avtale be Nav om å fastsette bidrag.

Anonymkode: cda58...d5c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (2 timer siden):

Det er vanlig å dele barnetrygden ved 50/50, ikke når ts har barnet mer enn far. 

Det er heller ikke å melke eksen å motta barnebidrag når man har mer av omsorgen og utgiftene. 

Anonymkode: 34752...3fd

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min ungdom er annenver torsdag til mandag hos faren. Jeg får hele barnetrygden og 1500 i bidrag fra eksen :) Har ikke satt meg inn i hva som er vanlig. 

Anonymkode: 7a357...1c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eksen snylter på deg. Ta det via NAV

Anonymkode: c03a2...f6b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er vanlig å dele barnetrygden ved 50/50, ikke når ts har barnet mer enn far. 

Det er heller ikke å melke eksen å motta barnebidrag når man har mer av omsorgen og utgiftene. 

Anonymkode: 34752...3fd

Når det er delt fast bosted (uansett samværsprosent), deles utvidet barnetrygd så lenge begge søker.

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (3 timer siden):

Uffameg. Melker man eksen for å søke på det barnet har krav på etter loven? Stemmer, barnet koster mindre hos den som har barnet mest. Det er trossalt den som har barnet minst som har mest utgifter og ikke ansvar for eget barn utover de få dagene. Melke eksen.. dummeste jeg hører! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å ha 50/50 fritar vel ingen for bidrag, såvidt jeg vet. Men mange tror det. 

Anonymkode: 23305...1b2

• Liker 3
Skrevet

Begge har krav på utvidet barnetrygd. Man kan søke barnebidrag hvis den ene tjener mer enn den andre. Det at det står i samværsavtale er ikke til hinder for å søke gjennom nav. Jeg trodde det.

Min eks krevde akkurat det samme. Det med delt fast bosted var litt teit når han fikk dame 2 timer unna. Han ville ha det slik at jeg ikke kunne flytte på meg. Har bodd på samme plass hele livet, vil ikke flytte eller utsette barn for å bytte bhg/ skole/ vekk fra venner. Dette vet han. Har funnet at av ting han sier han er redd jeg gjør, eller tror jeg gjør, faktisk er hans egne handlinger og planer for seg selv. Tullete, men kjekt å vite for min del.

Når det gjelder barnebidrag så er han som mange, og skal poengtere at "man er ute etter pengene".  Seriøst, hvem blir rik på slikt? Er det ingen som tenker på hvor mye ett barn faktisk koster, ikke minst at jo mer man har barnet, jo mer utgifter er det?!

Han ville ha inn i avtalen at vi ikke skal søke bidrag av hverandre. Jeg tjener mer enn han. Plutselig begynte han å jobbe masse ekstra.

Det mange ikke vet, er at man kan ikke avtale seg ut av bidrag. Man kan uansett avtale be Nav om å fastsette bidrag.

Er ikke utvidet barnetrygd bare til eneforsørger, og en adresse .

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trenger innspill da jeg ikke helt vet hva som er normalt. 

Skilt fra far, vi har delt fast bosted. Har en ungdom sammen. Han er hos far 10 døgn pr måned (ons-man) og hos meg resten. Vi har halve ferier hver. Far betaler ikke bidrag fordi vi har fast delt bosted. I følge samværsklasse skulle han "egentlig" betalt 1300kr men dette utgår med fast delt bosted. Spurte nav på tlf og de sa at så lenge det står fast delt bosted i samværsavtalen så følger man ikke samværsklasse og far betaler derfor ikke bidrag. Jeg får hele barnetrygden. Jeg betaler mobil, fritidsaktivitet og det meste av klær. Far kjøper noe klær som er hos han. Føler litt på at jeg kanskje burde hatt bidrag siden han er mest hos meg, men samtidig får jeg jo hele barnetrygden. 

Er dette en rettferdig fordeling? Hva er egentlig vanlig når den ene forelderen har barnet mer? Hører gjerne hva andre gjør. 

Eg betaler bidrag. Ungene bor hos mor.

men vi deler utgifter til kontigenter, reiser i forbindelse med fritidsaktiviteter, ferier, selvsagt pakker til mor, eg betaler ungene kjøper etc

så eg syntes de høres litt smålig ut ja

AnonymBruker
Skrevet

Å ha 50/50 fritar vel ingen for bidrag, såvidt jeg vet. Men mange tror det. 

Anonymkode: 23305...1b2

Jo. Står spesifikt i meldingen jeg fikk fra Nav. De sa at de ikke krever bidrag før det foreligger en ny samværsavtale der fast delt bosted er fjernet :( Det står at ved fast delt bosted tar nav utgangspunkt i at alle utgifter fordeles 50/50. Så det kommer virkelig den som har barnet minst tilgode å ha den formuleringen på papiret. Ts

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo. Står spesifikt i meldingen jeg fikk fra Nav. De sa at de ikke krever bidrag før det foreligger en ny samværsavtale der fast delt bosted er fjernet :( Det står at ved fast delt bosted tar nav utgangspunkt i at alle utgifter fordeles 50/50. Så det kommer virkelig den som har barnet minst tilgode å ha den formuleringen på papiret. Ts

Da må du nesten ha misforstått noe.

Sjekker du med bidragskalkulatoren hos NAV så stiller den spørsmål om dere har delt bosted, og svarer du ja her så får du fortsatt opp et forslag til bidrag.

Så selv med delt fast bosted kan det aktuelt med barnebidrag.

https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (20 minutter siden):

Da må du nesten ha misforstått noe.

Sjekker du med bidragskalkulatoren hos NAV så stiller den spørsmål om dere har delt bosted, og svarer du ja her så får du fortsatt opp et forslag til bidrag.

Så selv med delt fast bosted kan det aktuelt med barnebidrag.

https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/

Jeg la ved skjermbilde av kalkulatoren deres der det står at far skal betale 1300kr i bidrag (ut fra samværsklassen hans). Fikk d beskjed om at så lenge vi har fast bosted så gjelder ikke bidragsberegning for samværsklasser. Stod svart på hvitt at vi må levere ny samværsavtale uten fast delt bosted for at far skal bli bidragspliktig :( TS. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg la ved skjermbilde av kalkulatoren deres der det står at far skal betale 1300kr i bidrag (ut fra samværsklassen hans). Fikk d beskjed om at så lenge vi har fast bosted så gjelder ikke bidragsberegning for samværsklasser. Stod svart på hvitt at vi må levere ny samværsavtale uten fast delt bosted for at far skal bli bidragspliktig :( TS. 

Dette står på nav.no:

Sitat

Når foreldre har en avtale om delt fast bosted for barnet etter barnelovens §36, regner Nav det som at begge foreldrene har like store kostnader for barnet. Fordi dere skal dele underholdskostnaden forholdsmessig etter inntekt, kan det være aktuelt med barnebidrag når den ene forelderen tjener mer enn den andre.

https://www.nav.no/barnebidrag

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Dette står på nav.no:

https://www.nav.no/barnebidrag

Ja, "kan være aktuelt". For vår del ble det ikke det, uten at jeg helt vet hvorfor. 1300kr er det han skulle betalt i hvert fall hvis man regnet ut fra rent samvær. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres veldig rart ut at du har fått beskjed om at du ikke har rett på barnebidrag når det er delt fast bosted. Her er fra barneloven

IMG_0895.jpeg

IMG_0896.jpeg

Anonymkode: 24834...b3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...