AnonymBruker Skrevet 2. januar #21 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Man kan ikke utvikle ADHD pga. barndomstraumer. Da er det noe annet. Det kan se svært likt ut. Anonymkode: 538bb...5db
AnonymBruker Skrevet 2. januar #22 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Psykiateren stiller selvsagt helt andre spørsmål enn «Var Ole normal i barndommen» 🙄 Man kan ikke utvikle ADHD pga. barndomstraumer. Da er det noe annet. Anonymkode: 3b768...db4 Er det ikke en nevroutviklingsforstyrrelse? Mener du da at man er ferdig utviklet før man blir født? Anonymkode: 538bb...5db
AnonymBruker Skrevet 2. januar #23 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ikke en nevroutviklingsforstyrrelse? Mener du da at man er ferdig utviklet før man blir født? Anonymkode: 538bb...5db Hvis man har barndomstraumer som årsak så er det andre diagnoser som dekker det. Anonymkode: f790f...b89
AnonymBruker Skrevet 2. januar #24 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Om du oppriktig mener at du har ADHD så må du godta at en utredning krever komparentopplysninger og jeg kjenner jeg blir litt skeptisk når du ikke ønsker dette fordi du ikke vil at det skal ta vekk fokuset. Anonymkode: 51fcb...0e5 Helt enig! men ikke alle private krever det. Virker som en privat utredning i mange tilfeller er mindre omfattende enn i det offentlige. Kanskje derfor mange fastleger ikke vil skrive ut adhd medisin om man har privat utredning? Anonymkode: 6cb1a...8b0 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #25 Skrevet 2. januar Både jeg og mannen er utreda og diagnosert hos DPS med ADHD. Ingen av oss opplevde at de krevde samtale med familie eller venner. Vi gikk forøvrig til to forskjellige DPS også så det er neppe helt uvanlig. Begge var passert 40 når vi ble utreda. Folk er så bastante på at det skal være slik eller sånn, at en kjøper diagnosen og gudene vet men det er virkelig ikke slik at folk flest er på jakt etter diagnoser og betaler om det er det som skal til. Om to ulike DPS greide å utrede og diagnosere uten samtaler med andre enn pasientene så greier nok det private det samme. Anonymkode: 4e70e...f69 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar #26 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fikk du diagnosen? Har også phd og mistenker at jeg har adhd. Mine foreldre vil nok ikke si at jeg var en normal unge, selv om jeg mistenker at mor også har det. Ikke ts. Anonymkode: 7c131...da0 Ikke meg du siterer. Men vedkommende skriver i innlegget du siterte at hun fikk diagnosen. Nå skrev hun ikke hvorfor hun fikk ADHD diagnosen så vet ikke hvor mye hjelp det er til å vurdere om du også kan ha ADHD. I tillegg skrev hun at hun hadde snakket med flere psykologer som aldri hadde foreslått at hun har ADHD. Så det er grunn til å tro at det kommer an på hvem som utreder deg om man får ADHD-diagnosen med hennes symptomer. Kan legge til at brukerne nærmest alltid ekstremt vage når de skriver hvorfor de fikk eller tror de har ADHD-diagnosen. Når innleggene er veldig vage så vil man lett kunne kjenne seg igjen selv om det kan være enorme forskjeller i livene man lever. Anonymkode: eb256...97b 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar #27 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei det er ikke sånn at fordi du er over 16 så kan legen fikse det slik at du slipper unna viktige punkter i en utredning. Anonymkode: 51fcb...0e5 Det var ikke det jeg mente heller. Når du er over 16 så så styrer du selv om du vil at foresatte skal ha beskjed eller ikke. Anonymkode: a2dd6...db1
Mrs Robinson Skrevet 2. januar #28 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Psykiateren stiller selvsagt helt andre spørsmål enn «Var Ole normal i barndommen» 🙄 Man kan ikke utvikle ADHD pga. barndomstraumer. Da er det noe annet. Anonymkode: 3b768...db4 Mange av symptomene på ulike relasjonstraumer er ganske like adhd-symptomeme 1 1
Luringa Skrevet 2. januar #29 Skrevet 2. januar Jeg tok utredning privat, uten samtale med foreldre. Alle tegn har vært der hele veien. Har utdanning og fast jobb.
AnonymBruker Skrevet 2. januar #30 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Både jeg og mannen er utreda og diagnosert hos DPS med ADHD. Ingen av oss opplevde at de krevde samtale med familie eller venner. Vi gikk forøvrig til to forskjellige DPS også så det er neppe helt uvanlig. Begge var passert 40 når vi ble utreda. Folk er så bastante på at det skal være slik eller sånn, at en kjøper diagnosen og gudene vet men det er virkelig ikke slik at folk flest er på jakt etter diagnoser og betaler om det er det som skal til. Om to ulike DPS greide å utrede og diagnosere uten samtaler med andre enn pasientene så greier nok det private det samme. Anonymkode: 4e70e...f69 Det var i Asker DPS jeg fikk diagnosen. Sønnen min var voksen da han fikk sin diagnose også - før meg, men på samme stedet. De snakket ikke med meg heller. Så der kan det kanskje være at de ikke snakker med foreldrene? Eller at de bare ikke gjorde det i våre to tilfeller. Yngste min var mer omfattende og mange flere skjemaer og det var ett til meg og ett til far - og ett til skolen. Mulig det var fordi det var via BUP da hun bare var 7-8 år. Anonymkode: 7c6d9...540 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #31 Skrevet 2. januar Jeg fikk diagnosen hos privatpraktiserende med offentlig avtale, rett før ADHD begynte trende på SoMe. Var 35 år da. Mine foreldre ble aldri kontaktet, heller ikke noen andre. De var ganske tydelig på at det at jeg hadde fullført bachelor og hadde god jobb ikke motbeviste noe, for jeg hadde funnet ett fag jeg brant for, og en jobb som meg mulighet til å både hyperfokusere, og samtidig sjeldent kjede meg. Men jeg surret mye mellom ulike yrker før jeg fant min plass, og hadde en runde med kraftig utbrenthet. Anonymkode: e6eec...f6b 1
Gjest Wilma89 Skrevet 2. januar #32 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (På 1.1.2026 den 22.53): Er 32 år, så er voksen. Jeg skjønner jo selvfølgelig at det vil være til hjelp. Men jeg ønsker utredningen for min egen del og vil ikke at det skal ta fokuset og bli samtaleemne konstant. Jeg har alltid vært flink pike og vært skoleflink og klart å holde jobb og kom meg gjennom utdannelse, så jeg tror foreldrene mine ikke hadde klart å se bort fra det og tenke seg til hvordan jeg egentlig hadde det i hodet mitt både da og nå. Anonymkode: 768e1...5ca Med tanke på at du ikke ønsker at foreldrene dine kontaktes, antar jeg du ikke har et spesielt godt forhold til de? Hvordan var oppveksten din? Viktig å påpeke at ubearbeidede traumer kan gi de samme symptomene som adhd.
AnonymBruker Skrevet 2. januar #33 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om man først skal tilpasse forklaringen for å få diagnosen man vil ha så kan trådstarter like gjerne ta det fullt ut og si at hun fikk undervisning tilrettelagt for barn med lærevanske, at hun er uføretrygdet og har vært en kjenning av politiet siden tidlig i tenårene. Anonymkode: eb256...97b Ingen grunn til å gå så drastisk til verks. Du kan være utdannet lege og synes at det er litt slitsomt å sjonglere rollen som spesialist i psykiatri med å ha full kontroll på hjemmebane, og ha følelsen av at andre presterer bedre enn deg, og være skikkelig god på noen områder og dårlig på andre, og det er nok til å få diagnose (privat, vel å merke). https://www.minhjernehelse.no/app-showcase-2-4-2-2-2-2-2-2/ Anonymkode: b0866...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar #34 Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Folk er så bastante på at det skal være slik eller sånn, at en kjøper diagnosen og gudene vet men det er virkelig ikke slik at folk flest er på jakt etter diagnoser og betaler om det er det som skal til. Anonymkode: 4e70e...f69 Ikke folk flest nei, men mange nok til at DPSene har lange køer av folk som ønsker utredning for akkurat adhd, og private klinikker som lever av å gi folk denne diagnosen har poppet opp over hele landet. Anonymkode: b0866...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #35 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan vet dem forskjell på om man ble født med det eller om man utviklet det pga barndomstraumer? Anonymkode: 538bb...5db Fordi man ikke får ADHD som følge av barndomstraumer! Anonymkode: 51fcb...0e5
AnonymBruker Skrevet 3. januar #36 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Helt enig! men ikke alle private krever det. Virker som en privat utredning i mange tilfeller er mindre omfattende enn i det offentlige. Kanskje derfor mange fastleger ikke vil skrive ut adhd medisin om man har privat utredning? Anonymkode: 6cb1a...8b0 Ja det ligger nok en forklaring i det. Anonymkode: 51fcb...0e5
AnonymBruker Skrevet 3. januar #37 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det var ikke det jeg mente heller. Når du er over 16 så så styrer du selv om du vil at foresatte skal ha beskjed eller ikke. Anonymkode: a2dd6...db1 Men det er jo et helt annet tema. Anonymkode: 51fcb...0e5
AnonymBruker Skrevet 3. januar #38 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 1.1.2026 den 22.53): Er 32 år, så er voksen. Jeg skjønner jo selvfølgelig at det vil være til hjelp. Men jeg ønsker utredningen for min egen del og vil ikke at det skal ta fokuset og bli samtaleemne konstant. Jeg har alltid vært flink pike og vært skoleflink og klart å holde jobb og kom meg gjennom utdannelse, så jeg tror foreldrene mine ikke hadde klart å se bort fra det og tenke seg til hvordan jeg egentlig hadde det i hodet mitt både da og nå. Anonymkode: 768e1...5ca Det du ønsker er å legge skjul på dette i frykt for å ikke få diagnosen. Det er viktig å være ærlig under utredninger og si ting som de er og har vært. Anonymkode: 329ba...f02 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #39 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 1.1.2026 den 20.54): Vurderer å gå privat for å få utredning av ADHD, da jeg fikk avslag på DPS for noen år siden for å være for «velfungerende». Det som gjør meg veldig usikker på om å orke å ta vurderingen er at jeg har lest at foreldre blir kontaktet for å fortelle om barndommen osv.. og det ønsker jeg virkelig ikke av flere grunner. Er det virkelig slik at det MÅ gjennom foreldre for å kunne få diagnosen, selv som voksen? Anonymkode: 768e1...5ca Prosessen med adhd utredning er et lotteri. Både hvem som kommer gjennom nåløyet med god henvisning og hvem som blir tatt på alvor gjennom utredningen. Selv trodde jeg at jeg vant i lotteriet men ble henvist til en generell psykiater som ikke var særlig faglig oppdatert innen adhd. Hun mente jeg hadde adhd symptomer pga spiseforstyrrelser og skjønte ikke det var omvendt. Etter to år i systemet fikk jeg diagnosen. Foreldrene mine ble ikke pratet med. Ene er død og andre nektet å stille. Det var ikke et must for å stille diagnosen. Psykiateren må bare stole på det du forteller fra barndommen din. De aller fleste husker litt fra bar dommen og hva de kanskje slet med allerede da. Selv kom jeg alltid i bråk. Læreren likte meg ikke. Det merket jeg veldig godt. Jeg kjente mye på utenforskap allerede i barnehagen og gjennom hele barneskolen. Også på ungdomsskolen selv om jeg hadde venner. Adhd symptomene forverret seg kraftig i puberteten og det er klassisk mtp adhd forverres av hormonubalanse. Både i pubertet og overgangsalder blir det ofte mye verre. Så nei. Det er ikke et must med samtale med foreldre/familie. Men du kan likevel risikere en vanskelig psykiater som krever det. Om du trekker ett dårlig lodd. Anonymkode: 2f2ef...dba 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #40 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingen grunn til å gå så drastisk til verks. Du kan være utdannet lege og synes at det er litt slitsomt å sjonglere rollen som spesialist i psykiatri med å ha full kontroll på hjemmebane, og ha følelsen av at andre presterer bedre enn deg, og være skikkelig god på noen områder og dårlig på andre, og det er nok til å få diagnose (privat, vel å merke). https://www.minhjernehelse.no/app-showcase-2-4-2-2-2-2-2-2/ Anonymkode: b0866...e7d Tror du hun fortalte det samme til personen som utredet henne som hun forteller til journalisten i det intervjuet? Det er helt åpenbart at hun prøver å sette seg selv i best mulig lys i det intervjuet. I intervjuet forteller hun hvordan hun tok medisin-studiet på strak arm og at hun har null problemer med de mest krevende pasientene. Det hun har problemer med er i følge henne selv "bittesmå hverdagslige ting", ting som ikke er noe pinlig å innrømme. Om du spør henne om å få lese dokumentet utrederen hennes skrev og hvor diagnosen begrunnes så kommer ikke legen til å gi deg dokumentet. Dokumentet er privat og det er fordi det inneholder opplysninger hun ikke vil at andre skal ha tilgang til. Anonymkode: eb256...97b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå