Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Minosa skrev (Akkurat nå):

Her blander du serien Flukten fra Bolivia med dokumentaren fra 2015. Det er dokumentaren som diskuteres i denne tråden. 

Ok my bad :) Trodde det var Netflixserien det ble snakket om . 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
TomKrus skrev (6 minutter siden):

Ok my bad :) Trodde det var Netflixserien det ble snakket om . 

Er det enda en serie, eller mener du egentlig Tv2 sin nå? 

Endret av enkefru
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
enkefru skrev (13 minutter siden):

Tror hen mener TV2 sin. Har aldri hørt om noen Netflix serie 🙈

• Liker 2
Skrevet
Jodaneida skrev (17 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor det ikke er lov å navngi en som er navngitt i en dokumentar. 
men hun har endret navn og jobber nå som journalist. Var skuespiller i noen få filmer. 
står på Jodel og Flashback. 

Hvordan vet du at hun nå er journalist? Kjenner du henne? 

Skrevet
enkefru skrev (1 time siden):

Du har helt rett, det er TV2 sin serie, men det er ikke noen dokumentar i den forstand.

• Liker 1
Skrevet
TomKrus skrev (58 minutter siden):

Du har helt rett, det er TV2 sin serie, men det er ikke noen dokumentar i den forstand.

Nei selvfølgelig ikke. Og det er heller ikke den serien vi diskuterer her. Vi diskuterer dokumentaren om saken. Som er noe annet. 

• Nyttig 2
Skrevet
TomKrus skrev (59 minutter siden):

Det finnes både tv2 sin fiksjonsserie basert på saken OG en dokumentar om saken. Denne tråden er om dokumentaren. 

Skrevet
kompass skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at hun nå er journalist? Kjenner du henne? 

Nei, men hun er med i dokumentaren og er ganske lik seg selv fortsatt. Det er bare å legge to og to sammen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg likte dokumentaren ganske godt, det var friskt å se en mer autentsk fortelling nå. 

Kvaliteten var selvfølgelig ikke  som en storproduksjon med en svært erfaren dokumentarskaper, men jeg synes den hadde mange gode sider og satt pris på at hun som lagde den hadde fått følge såpass mange personer såpass mange steder.

Jeg likte virkelig godt muligheten til å se ekte klipp fra rettsaken, fra fengselet og intervjuer med flere av de andre som ble tiltalt i saken.

Fyttirakkern så ekkel han advokaten til "Lillesand-kvinnen" var. 

Og de såkaldte "maleklærne" var også bare latterlig å bruke som alibi. Spesielt når vi tidligere har sett bilder av stilen kvinnen hadde når de dro på turen.   

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
anonymBbruker skrev (2 minutter siden):

Jeg likte dokumentaren ganske godt, det var friskt å se en mer autentsk fortelling nå. 

Kvaliteten var selvfølgelig ikke  som en storproduksjon med en svært erfaren dokumentarskaper, men jeg synes den hadde mange gode sider og satt pris på at hun som lagde den hadde fått følge såpass mange personer såpass mange steder.

Jeg likte virkelig godt muligheten til å se ekte klipp fra rettsaken, fra fengselet og intervjuer med flere av de andre som ble tiltalt i saken.

Fyttirakkern så ekkel han advokaten til "Lillesand-kvinnen" var. 

Og de såkaldte "maleklærne" var også bare latterlig å bruke som alibi. Spesielt når vi tidligere har sett bilder av stilen kvinnen hadde når de dro på turen.   

Enig! 

• Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (11 timer siden):

Scanne øyne? Jeg fikk nytt pass i mai, så dette må være noe nytt etter det. Hvordan forgår det? 

Jeg fikk nytt pass i mai, de scannet ikke øynene mine. De tar vanlig fingeravtrykk og bruker dette ved tilfeller de er usikre, opplevde dette selv i Egypt da jeg har gått ned 50kg og ikke ligner på meg selv lenger. Hvordan skal de få til og legge til scannet øye i passet, et fingeravtrykk er noe helt annet lett og legge inn. 

De scanner ansiktet av og til, der har folk som er identiske tvillinger og prøvd hverandre sitt pass, kommet gjennom. Vi er enda ikke kommet så langt at dette er umulig. Det er kommet lenger en det var før. 

• Nyttig 1
Skrevet
Tanjaslarv skrev (6 timer siden):

Jeg fikk nytt pass i mai, de scannet ikke øynene mine. De tar vanlig fingeravtrykk og bruker dette ved tilfeller de er usikre, opplevde dette selv i Egypt da jeg har gått ned 50kg og ikke ligner på meg selv lenger. Hvordan skal de få til og legge til scannet øye i passet, et fingeravtrykk er noe helt annet lett og legge inn. 

De scanner ansiktet av og til, der har folk som er identiske tvillinger og prøvd hverandre sitt pass, kommet gjennom. Vi er enda ikke kommet så langt at dette er umulig. Det er kommet lenger en det var før. 

Eneggede tvillinger har ikke like fingeravtrykk, så om de må gjennom biometrisk sjekk vil de bli stoppet.

Nå er ikke Madeleine og Nikita eneggede heller, men ser tankegangen.

Jeg tror fortsatt det er mulig å lage falske pass som man kan reise med og jeg tror Madeleine kunne kommet seg ut om hun hadde midlene, men det er her hun har kommet til kort i alle disse årene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hensatt skrev (På 2.1.2026 den 2.00):

Du synes en fiksjonsfilm er bedre enn virkeligheten? Jeg skulle mye heller gjerne sett at en profesjonell aktør som Nrk lagde en skikkelig dokumentar enn at noen tar seg kunstneriske friheter slik Tv2 her har gjort.

Jeg syntes dokumentaren virket veldig rotete. Forsto mer av ting når jeg så tv2 sin serie. Jeg er klar over at mye ikke er ekte i serien, men følte liksom det var mer klarhet i serien enn dokumentaren. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Siljes_tanker skrev (På 2.1.2026 den 1.45):

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke madeline bruker tvillingsøsteren sitt pass for å komme seg ut? Selv om saken er veldig stor i Norge, så tror jeg ikke folk i Bolivia ville gjenkjent henne. Tror søren ikke jeg heller hadde gjenkjent madeline hadde jeg sett henne på Rema 

Tror M har sakt at hun ikke vil flykte. Hun vil at saken skal bli ferdig så hun kan leve som en fri kvinne. Hun ønsker vel også å ta med barna til Norge og da hjelper det ikke å stikke av med søsterens pass. Ja, M gjorde noe dumt men 17.5 år er alt for streng straff. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Queen94 skrev (7 minutter siden):

Tror M har sakt at hun ikke vil flykte. Hun vil at saken skal bli ferdig så hun kan leve som en fri kvinne. Hun ønsker vel også å ta med barna til Norge og da hjelper det ikke å stikke av med søsterens pass. Ja, M gjorde noe dumt men 17.5 år er alt for streng straff. 

S kan jo ikke reise ut av Norge nettopp fordi hun flykta. Så er nok det som du sier som ligger bak hos M, og at det er litt forskjell på å flykte med 1 baby versus 2-3 eldre barn.. I tillegg til utviklingen som har skjedd med sikkerhetsmekanismer i pass og grensekontroll på de årene som er gått siden C og S flykta. Og hvor kjent saken er.  De to situasjonene kan egentlig ikke sammenlignes

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (2 timer siden):

S kan jo ikke reise ut av Norge nettopp fordi hun flykta. Så er nok det som du sier som ligger bak hos M, og at det er litt forskjell på å flykte med 1 baby versus 2-3 eldre barn.. I tillegg til utviklingen som har skjedd med sikkerhetsmekanismer i pass og grensekontroll på de årene som er gått siden C og S flykta. Og hvor kjent saken er.  De to situasjonene kan egentlig ikke sammenlignes

Er veldig spennende å følge M på TikTok. Hun legger ut videoer der hun svarer på spørsmål. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (7 timer siden):

Stina har norsk pass og kan reise hvor hun vil. Minus Bolivia 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Siljes_tanker skrev (11 minutter siden):

... og land som har utleveringsavtale med Bolivia?

• Liker 2
Skrevet
Siljes_tanker skrev (12 minutter siden):

Og land med utleverings avtale med Bolivia.. det er faktisk en del land man ikke kan dra til da, Spania og uk f.eks. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...