Gå til innhold

Far flyttet fra barna

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi han drev med disse turene når han bodde nært, og ringte da rundt til folk i fylla/live på TikTok, observert full på butikk osv. Og jeg kjenner han. Så jeg vet.

Han har aldri hatt lappen, men kjørt i alle år. 

Eldste er mitt særkullsbarn.

Ts

Anonymkode: d5e72...4df

Hvis han aldri har hatt lappen, hadde jeg ikke synes det var ok at han kjørte barna i det hele tatt. Om han så er en habil sjåfør, så er det jo ikke en ok situasjon. Hva om det er en tilfeldig kontroll og han blir stoppet av politiet? Skal barna sitte hos politiet og vente på at stemor kommer og henter dem? Hvis han har et alkoholproblem, hvor trygg er du på at han ikke kjører beruset?

Anonymkode: 89592...81d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor eldste må dra i det hele tatt? Han er jo ikke far.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi har vært skilt i 9 år. Barna er 11 og 15. De siste årene har han fått ny samboer og nye barn. Hun har nå fått sin perfekte familie og fått han med på å flytte til andre siden av landet. Midt i tenåringsdrama og sårbarhet i livet. Ikke for det, han har vel aldri egentlig forstått seg på barna likevel. Når de har vært sure, har han blokkert de på snap osv og blitt på "deres nivå". 

Når vi var sammen drakk han mye, og mishandlet meg psykisk og noen ganger fysisk. Han drikker ikke hjemme lenger, men drar på skogsturer for å drikke. Derfor har han aldri hatt hovedomsorg for barna og jeg har heller aldri giddet å involvert han så mye da han viser at han ikke bryr seg noe særlig. Han har heller ikke førerkort, men kjører likevel. Han har hatt de på helgesamvær når vi bodde nært.

Nå har han altså flyttet og forventer at barna skal komme dit innimellom, nå påske og sommerferie. Det er greit, og jeg framsnakker dette. Men han forventer at de skal først ta fly alene, for så å lete frem transport fra flyplass, finne fram og dra 2 timer til der de bor. Han vil ikke møte de på flyplassen. Dette vil ikke barna og de nekter å dra hvis det blir slik. De får angst av å tenke på dette. 15 åringen ønsker ikke å dra i det hele tatt (og må ikke da hun ikke er hans på papiret). Og yngste reiser HVERTFALL ikke alene. Han ser ikke ut til å forstå selv om de forklarer godt hva de føler.

Hva gjør jeg?

La eldste slippe så slipper yngste også. Far kan ha samvær når han eventuelt bor på hotell nær dere. Stå på den, vær klar i talen. 

Anonymkode: b878f...e74

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er far til eldste i live? Har de samvær?

AnonymBruker
Skrevet

Nå har du gjort nok. Han får komme til dere for samvær. 

Far til mine barn flyttet også mange timer unna. Han mente selv at han skulle ha barna annenhver helg og at jeg skulle frakte dem til ham.

Etter samtale på familievernkontoret hvor han fikk høre at han måtte samarbeide så droppet han alt samvær. Han droppet også videre mekling. Vi fikk ikke tak i ham på telefon eller mail  på over et år. 

Etter det begynte han å ringe barna og sende dem sms om de ikke kunne komme til ham. Han ville «bli kjent med dem» igjen. De hadde ikke lyst til å reise dit, og spurte om han ikke kunne komme hit i stedet. Det gjorde han et par ganger i løpet av noen år, så tok det slutt. 

Han har lagt ut på sosiale medier om hvor grusomt han blir behandlet og at han nektes samvær. Han elsker barna sine og han får mye støtte der (på sosiale medier)

Nå er begge barna myndige og ingen av dem har kontakt med ham. Sånn endte det her. 

Anonymkode: bf0cf...4aa

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er far til eldste i live? Har de samvær?

Nei, han er død.

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han kjører uten lappen, gjelder ikke forsikringen vel? Hvis de havner i en ulykke?

Anonymkode: 5a317...dbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvis han kjører uten lappen, gjelder ikke forsikringen vel? Hvis de havner i en ulykke?

De er forsikret, jo. Han er ikke, og heller ikke bilens forskring vil gjelde for han. Men barna og evt andre uskyldige mennesker vil forsikringen dekke. Også vil han bli skyldig beløpet som forsikringsselskapet må ut med. 

For å være helt klar; jeg nekter han helt og holdent å kjøre med barna mine i bilen og kontakter politiet dersom det skjer. Da får hans kone kjøre eller være med under evt øvelseskjøring.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tipset politiet der han bor om at han aldri har hatt lappen, men at han har kjørt i alle år likevel. Og også at han har et alkoholproblem. Om han og ny samboer har fått barn, eller hun har barn fra før, så bør du også melde bekymring ang. de barna, all den tid han har vært både fysisk og psykisk voldelig før i forhold.

Slutt å fremsnakke far for barna, for når du gjør det når han er som han er, så viser du at du ikke tar barna og barnas følelser og virkelighet på alvor! Det kan skade forholdet mellom deg og barna stygt på sikt!

Ta barna på alvor når de ikke ønsker å dra til far!

Anonymkode: b572a...9db

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De er forsikret, jo. Han er ikke, og heller ikke bilens forskring vil gjelde for han. Men barna og evt andre uskyldige mennesker vil forsikringen dekke. Også vil han bli skyldig beløpet som forsikringsselskapet må ut med. 

For å være helt klar; jeg nekter han helt og holdent å kjøre med barna mine i bilen og kontakter politiet dersom det skjer. Da får hans kone kjøre eller være med under evt øvelseskjøring.

Ts

Respekterer han at han ikke får kjøre barna? Er det bakgrunnen for at han mener at barna skal komme seg fra flyplassen til ham selv på egenhånd? Har du bedt om at stemor skal hente dem?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde tipset politiet der han bor om at han aldri har hatt lappen, men at han har kjørt i alle år likevel. Og også at han har et alkoholproblem. Om han og ny samboer har fått barn, eller hun har barn fra før, så bør du også melde bekymring ang. de barna, all den tid han har vært både fysisk og psykisk voldelig før i forhold.

Slutt å fremsnakke far for barna, for når du gjør det når han er som han er, så viser du at du ikke tar barna og barnas følelser og virkelighet på alvor! Det kan skade forholdet mellom deg og barna stygt på sikt!

Ta barna på alvor når de ikke ønsker å dra til far!

Anonymkode: b572a...9db

Hvorfor skal hun melde bekymring på de barna om hun ikke vet om noe konkret?

Vet du hvor mange saker der det faktisk er noe, som blir borte i bv, pga overrapporteringer?

Hvis ts her ikke vet om noen avvik ang hennes barn, så må du overlate en slik anmeldelse til noen som faktisk vet om avvik å anmelde. 

Bv har undersøkelseplikt. Og sure sjalu exer, står høyt på lista av å bla misbruke bv til meldehevn på ex. Som tar kapasitet fra tifeller som trenger hjelp. Du aner virkelig ikke

Anonymkode: 7e8c8...0ed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts

Stoler du på han da? Jeg spør fordi ellers er det en enkel beslutning å ikke sende barna dit. 

For eksempel, jeg nekter barna godteri på ukedager men de spiser en del likevel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Respekterer han at han ikke får kjøre barna? Er det bakgrunnen for at han mener at barna skal komme seg fra flyplassen til ham selv på egenhånd? Har du bedt om at stemor skal hente dem?

De er ganske flinke til å sladre om avvik fra hans side. De har jo merket nå at han setter én person høyest på prioriteringslista, og det er han selv. Derfor har vi snakket en del om det. Jeg har fortalt litt om han som person etter at de selv merket det, slik at de ikke føler at det ikke er noe galt med dem, men med han. Uten å prate "dritt" om han. De vet at han er glad i dem, og vil dem vel da. Men at han er svært umoden og selvsentrert. 

Han kan ta tog til flyplassen, møte de der, og ta dem med hjem. Enkelt og greit. Han er den voksne her. Hvertfall på papiret.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2026 den 18.49):

Barna er 11 og 15.

Hva gjør jeg?

Barna er så gamle at dette velger de faktisk selv. 

Du trenger ikke å framsnakke far, vær ærlig med ungene. 

Anonymkode: 745d0...1b8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...