Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skrives lite om faste her.
Hvis man går over til keto så bruker kroppen eget fett som næring. Å faste i eks 24/48 timer fremmer autofagi, altså at kroppen spiser ødelagte celler først og det har mange helsefordeler. Eric Berg og Jason Fung har mye om det på YouTube. 
Tilbudt Ozempic av lege= ca 24 tusen på ett år- Jeg vil klare minus ca 18 kilo uten sprøyter. Det skal jeg klare til sommeren. Jeg oppdaterer når jeg er i mål, men først 1.april og ca 1.mai-26.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre kiler fordøyelsen seg fullstendig på denne komboen og det kommer ut murstein bak...

Anonymkode: cc8e1...cc5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd faste uten keto? Jeg startet med faste for 2,5 år siden, og da gikk jeg ned 15 kilo på noen måneder. Dessverre skulle jeg gått ned 10-15 kilo til, men nå er ikke fastingen nok. 

Skal være sagt at det ødelegges nok av for mye kos i helgene, så tenker å være mer strikt nå på nyåret, og se om det kan løsne litt. 

Anonymkode: 66b9a...e65

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Faste kan være bra uansett kosthold, men det er mye enklere kombinert med keto. Mange vil naturlig spise færre måltider på et slikt kosthold, og suget forsvinner.

Jeg gikk over til keto for flere år siden og opplever ikke problemer med forstoppelse. Tvert imot, fordøyelsen har aldri vært bedre. Kombinasjonen fettrikt kosthold og fiberrike grønnsaker er optimal for meg. Jeg har også MCT-olje i kaffen. Jeg ville ha startet med MCT og chiafrø/linfrø om jeg opplevde forstoppelse.

Anonymkode: e5262...a42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Faste kan være bra uansett kosthold, men det er mye enklere kombinert med keto. Mange vil naturlig spise færre måltider på et slikt kosthold, og suget forsvinner.

Jeg gikk over til keto for flere år siden og opplever ikke problemer med forstoppelse. Tvert imot, fordøyelsen har aldri vært bedre. Kombinasjonen fettrikt kosthold og fiberrike grønnsaker er optimal for meg. Jeg har også MCT-olje i kaffen. Jeg ville ha startet med MCT og chiafrø/linfrø om jeg opplevde forstoppelse.

Interessant, kan du fortelle litt mer om forløp, opplevelse, tid brukt osv?

AnonymBruker
Skrevet

Faste og lavkarbo er en fin ting, men faste og keto blir for tøft for kroppen, enig i mursteinskommentaren lenger opp.

Anonymkode: c90d4...473

• Hjerte 1
Skrevet

Spiste stort sett bare et måltid da jeg spiste keto. Funket fett. 

AnonymBruker
Skrevet
OppNedPåAlt skrev (14 timer siden):

Spiste stort sett bare et måltid da jeg spiste keto. Funket fett. 

Fett er essensielt på keto.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2026 den 9.53):

Interessant, kan du fortelle litt mer om forløp, opplevelse, tid brukt osv?

Litt usikker på hva du ønsker å vite mer om. Jeg har fastet opp til 3 dager i kombinasjon med ulike kosthold. Da jeg spiste "vanlig" sunn mat med karbohydrater, var faste en intens kamp mot meg selv. Det var veldig ubehagelig, både fysisk og mentalt. Jeg hadde hele tiden lyst til å gi opp, og jeg følte ikke at det var verdt det. Til og med periodisk faste var krevende for meg da jeg spiste sukker, brød og pasta. På keto er det mye lettere. Sulten kommer i bølger -  den forsvinner etter en kort stund. Jeg har en helt annen ro i kroppen.

Det er en stund siden jeg har fastet som et prosjekt, men det kan naturlig gå ganske lang tid mellom hvert måltid. Jeg prøver å spise intuitivt, det vil si når jeg er sulten. Noen dager spiser jeg ett stort måltid, andre to eller tre. Det er ikke alle dager jeg klarer å spise store nok måltider, så jeg lytter til kroppen. Jeg har ikke behov for å gå ned i vekt, og jeg er nøye med at maten skal gi meg det jeg trenger av næring. Derimot faster jeg alltid når jeg har lange reisedager. (Praktisk!)

Jeg har også funnet inspirasjon hos Bergh og Fung, og har stor tro på faste. Når det er sagt har jeg en broket mat-fortid med intoleranser, inflammasjon, slanking, mye prøving og feiling og testing av ulike kosthold, og jeg har derfor tatt det forsiktig. Det har vært viktigere for meg (og det har tatt mange år) å lære seg å kjenne på sult- og metthetsfølelse for eksempel. Og ikke minst: finne et kosthold som fungerer for meg og som jeg både ønsker og klarer å leve med over tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er keto bra dersom man har litt høyt kolesterol i utgangspunktet?

Anonymkode: 608cd...a3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men er keto bra dersom man har litt høyt kolesterol i utgangspunktet?

Anonymkode: 608cd...a3e

Det er andre gang jeg gjør dette. Sist hadde jeg (også) høyt kolesterol, det gikk ned til ‘perfekt’ normalt etter få uker på keto (med fett som smør, olivenolje, fløte ost), samtidig som jeg var mange kilo ned. Leger har ikke mye kunnskap om dette, men det finnes mye info på you-tuvbe f.eks. Dessuten så er det mye annet som er farlig ved å ha fedme. Men keto er ikke for alle, man må ha bestemt seg og ikke ha ‘juksemaker med karbohydrater’

Skrevet

Jeg faster, det er min livsstil.
Har gjort det i snart 2,5 år iaf. Etter at jeg lærte om alle fordelene.
Var aldri overvektig, gjør det ikke for vekten. Men antar det er til god hjelp for min del på vei mot overgangsalderen for å holde meg normalvektig også.

Det er latterlig komisk at det fortsatt er en godt bevart hemmelighet få vet om.
Kjemperart mtp all forskningen som viser fordeler på så mange områder.
Det burde ikke vært lov å så slankesprøyter før man har fastet ordentlig i minst 12 måneder.
Kun de med hormonelle sykdommer har null effekt av faste, og det er svært få som har de sykdommene.
Og da må antagelig sykdommen behandles heller enn symptomet overvekt.

Jeg faster, men lever ikke på keto. Spiser så sunt jeg klarer, hvilket ikke alltid er supersunt. Fungerer veldig fint for meg.

Det er også innmari spesielt, at legestanden har ekstremt lite peiling på ernæring og hvordan energi omsettes i kroppen, når overvekt er det som tar mest liv på verdensbasis nå. Så - legen kan alt for lite om det som tar mest liv. Tullete spør du meg. 

Kan anbefale min favorittbok om faste, skal man lese en bok, les denne: Fast Feast Repeat an Gin Stephens.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...