Gå til innhold

Hjemmekontor det nye klasseskillet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Foreslår lavere skatt til de yrker der tilstedeværende kreves slik at det blir mer rettferdig. Hva tenker dere? Utviklingen burde jo komme alle til gode? 

Anonymkode: 481d1...30a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er økonomisk urettferdig med hjemmekontor vs bortekontor mener du? Du vet at du selv velger avstand fra hjem til arbeid?

Anonymkode: 634fa...159

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Klasseskille? Å gå hjemme og dasse rundt i pysj? Er det høy- eller lavklasse?

Nei takk. Jeg ser ikke fordelene med hjemmekontor med mindre det er ekstremvær eller man har smittsomme sykdommer. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Foreslår lavere skatt til de yrker der tilstedeværende kreves slik at det blir mer rettferdig. Hva tenker dere? Utviklingen burde jo komme alle til gode? 

Det er ikke rettferdig, det er arbeidstiden man lønnes for. Enten den er hjemme eller ute. 

Anonymkode: 80332...f1f

• Liker 7
Skrevet

Hjemmekontor er absolutt ingen fordel så sorry. Som noen sier eneste er om været hindrer eller det er sykdom. Jeg har ofte mulighet for hjemmekontor, men foretrekker kontoret. Himla trist og ensomt å være isolert uten å sparre med kollegaer. 

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke rettferdig, det er arbeidstiden man lønnes for. Enten den er hjemme eller ute. 

Men det tar ofte ganske mye mer tid og penger å måtte reise til og fra jobb.

Anonymkode: 9897b...e5e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er ikke arbeidsgiver eller skattemyndighetenes problem om noen bosetter seg langt fra jobben. Like lite som det er deres problem hvorvidt noen kjøper billig bolig og andre dyr.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor mye skyld skal samfunnet og omgivelsene egentlig få? Både utdanning, arbeid og bosted er et valg man tar selv.

Anonymkode: 6cc5d...5ae

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye skyld skal samfunnet og omgivelsene egentlig få? Både utdanning, arbeid og bosted er et valg man tar selv.

Anonymkode: 6cc5d...5ae

Men de valgene er jo ofte preget av ens sosioøkonomisk bakgrunn (ref hele sosiologifaget, lism)

Skrevet
MiominMio skrev (32 minutter siden):

Hjemmekontor er absolutt ingen fordel så sorry. Som noen sier eneste er om været hindrer eller det er sykdom. Jeg har ofte mulighet for hjemmekontor, men foretrekker kontoret. Himla trist og ensomt å være isolert uten å sparre med kollegaer. 

Det er den negative siden. Jobbe fra hytta, frihet, en uke ekstra i utlandet? Mulighetene er mange.

Anonymkode: ff7e2...3bb

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
MiominMio skrev (33 minutter siden):

Har dere ikke teams 

Anonymkode: b232a...f96

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er jo en grunn til at man ikke skriver kjøreregning/reiseregning for turene mellom hjemmet og jobben; det er ikke jobben (eller staten) forpliktet til å dekke. Man velger selv både bosted og jobb.

TS må enten flytte eller bytte jobb. Ingen vits i å grine over en situasjon man har satt seg selv i.

Anonymkode: 7c5c1...6af

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er den negative siden. Jobbe fra hytta, frihet, en uke ekstra i utlandet? Mulighetene er mange.

Jeg finner lite frihet i å være på jobb på hytta eller på ferietur. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ærlig talt. Lønnsmessig er det knapt noe som skiller en typisk kontorjobb der man kan ha hjemmekontor, med en typisk ikke-kontorjobb der det ikke er mulig. Man har gjerne også langt færre utgifter knyttet til å få seg ikke-kontorjobben enn kontorjobben. Om man faktisk skal få folk til å gidde å ta viktige utdanninger, så må det gi noen fordeler i arbeidslivet. Ingen gidder å gå 5-7 år på universitet/høyskole om det godtgjøres likt som en ufaglært jobb.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg finner lite frihet i å være på jobb på hytta eller på ferietur. 

Da må du prøve min jobb som krever varsling til hele avdelingen om du bussen er litt forsinket.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
MiominMio skrev (55 minutter siden):

Deg om det.

For meg med to små barn som sover dårlig har hjemmekontor vært til enorm hjelp i hverdagen. 

Anonymkode: f00a0...e41

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For meg med to små barn som sover dårlig har hjemmekontor vært til enorm hjelp i hverdagen. 

Anonymkode: f00a0...e41

Sover de i arbeidstid?

Anonymkode: 6b860...46b

• Liker 1
Skrevet

Mulighet for hjemmekontor har flere ulemper også. 

Før hjemmekontor ble vanlig var jeg hjemme med syke barn, eller dersom jeg selv var syk. Nå forventes jeg å jobbe fullt fra hjemmekontor, med mindre jeg er 100% sengeliggende. På min forrige arbeidsplass opplevde jeg å ringe for å gi beskjed om at jeg var fraværende pga. sykt barn, bare for å bli møtt med: «Da jobber du hjemmefra i dag da.» Og syke barn må gå for lut og kaldt vann. 

Anonymkode: d9326...e88

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sover de i arbeidstid?

Anonymkode: 6b860...46b

Hjemmekontor betyr mye fleksitid og null tid som går med på å reise til og fra jobb. Bare å sette på en klesvask og skru på pc'en i stua.

Anonymkode: 3280f...c7a

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...