AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #1 Skrevet 31. desember 2025 Er det fremdeles mange som kjøper nøtter og spiser det til jul og nyttår? Eller er det en utdøende tradisjon? Jeg føler det nesten er meditativt å sitte å knekke nøtter 😄 Tenke på gamledager og eldre slekt som nå er borte. De var noen kløppere på nøtteknekking. Anonymkode: caa62...a28 2 1 1
kvinneguide Skrevet 31. desember 2025 #2 Skrevet 31. desember 2025 Jeg spiser nøtter daglig, men har droppet det i jula. Husker fra barndommen at det var vanlig å knekke nøtter, det er litt koselig og nostalgisk. 2 1
Natriumclorid Skrevet 31. desember 2025 #3 Skrevet 31. desember 2025 Gode minner. Og så spilte vi filipine. 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #4 Skrevet 31. desember 2025 Natriumclorid skrev (5 minutter siden): Gode minner. Og så spilte vi filipine. Haha, ja vi også 🥰 Ts Anonymkode: caa62...a28
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #5 Skrevet 31. desember 2025 Spiser nøtter året rundt nå, så nei. Blir så mye gris å knekke de selv. Men husker jo at nøtter var noe vi knakk og spiste i juletidene. Anonymkode: e9965...673 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #6 Skrevet 31. desember 2025 Det er mange år siden jeg har knekt nøtter i jula gitt, hadde nesten glemt at vi gjorde det. Jeg spiser fortsatt nøtter, men kjøper uten skall. Spiser mye nøtter året rundt, men brente mandler og Polly julemix med nøtter og sjokolade er det jeg kjøper ekstra i julen nå. jeg har faktisk nøtteknekkere i kjøkkenskuffen, må være åresvis siden de ble brukt Anonymkode: 07030...a4d 3
Kvist Skrevet 31. desember 2025 #7 Skrevet 31. desember 2025 Vi har alltid nøtteskål og nøtteknekker framme i jula. Stort sett ungdommene som spiser av den og mora deres som tømmer skåla med skall og rydder opp bøsset. Men det hører absolutt med til jula. Settes fram lille julaften. 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #8 Skrevet 31. desember 2025 jeg glemmer å kjøpe det vært år, både jeg og mannen er glad i nøtter Anonymkode: fe362...b84 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #9 Skrevet 31. desember 2025 Dette er borte hos oss - var vel noen år siden det ble slutt på. Ble satt fram som pynt de siste årene, tror ingen spiste. Før dette hadde vi en onkel på besøk som kunne knekke seg en del nøtter, inkludert valnøtter og paranøtter, men ellers var det stor sett ingen som spiste dette - men spilte filipine av og til - det var jo gøy. Men nå er man blitt voksen. Anonymkode: 923b0...57d 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #10 Skrevet 31. desember 2025 Filipine?? Anonymkode: 7b4cd...c94
Natriumclorid Skrevet 31. desember 2025 #11 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Filipine?? Anonymkode: 7b4cd...c94 Når det var to nøtter inni hasselnøtten. Da bestemte man en dato inn i det nye året, og den første som sa «filipine» på den dagen når vi møttes, skulle få en gave ☺️ 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar #12 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Filipine?? Anonymkode: 7b4cd...c94 https://snl.no/filipine Anonymkode: 923b0...57d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #13 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Spiser nøtter året rundt nå, så nei. Blir så mye gris å knekke de selv. Men husker jo at nøtter var noe vi knakk og spiste i juletidene. Anonymkode: e9965...673 Hvordan blir det gris å knekke nøtter selv? Samboeren min kjøper alltid inn nøtter til jul som han kan sitte å knekke mens han ser på tv eller leser, men han griser da aldri med nøttene fordi? Jeg kan også knekke meg en nøtt eller to, men klarer heller ikke å grise med det. Anonymkode: d0052...abf 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar #14 Skrevet 1. januar Husker vokste opp med det. Men pga alergi i huset har bare blitt til vi ikke kjøper,siden det går så lite av det. Har heler ikke sett i butikk der vi bor en gang. Anonymkode: 00ffb...219 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #15 Skrevet 1. januar Natriumclorid skrev (9 timer siden): Når det var to nøtter inni hasselnøtten. Da bestemte man en dato inn i det nye året, og den første som sa «filipine» på den dagen når vi møttes, skulle få en gave ☺️ Anonymkode: caa62...a28 1
Hedda-78 Skrevet 1. januar #16 Skrevet 1. januar Har det i år, etter mange, mange år uten. Måtte øve meg på nøtteknekkerteknikken igjen, det var vanskelig de første gangene😅 Har jo både hasselnøtter og valnøtter i skuffen fra før, uten skall, men der er koselig å knekke dem selv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #17 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan blir det gris å knekke nøtter selv? Samboeren min kjøper alltid inn nøtter til jul som han kan sitte å knekke mens han ser på tv eller leser, men han griser da aldri med nøttene fordi? Anonymkode: d0052...abf Fordi? Fordi hva da?? Anonymkode: 22949...763
AnonymBruker Skrevet 1. januar #18 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Fordi? Fordi hva da?? Anonymkode: 22949...763 Fordi han knekker nøttene selv, fremfor å kjøpe ferdig knekte nøtter. Men det skjønte du vel, håper jeg, eller må du ha alt inn med teskje? Anonymkode: d0052...abf 1
Honey Dew Skrevet 1. januar #19 Skrevet 1. januar Vi har nøtter, dadler og fiken. De siste årene har vi forsøkt filipine, men har ikke funnet doble i hasselnøttene, så da blir det loddtrekning om marsipangrisen. 1
Ullvott Skrevet 1. januar #20 Skrevet 1. januar Jeg er vokst opp med nøtter som julegodt, men har aldri kjøpt det selv, og kan ikke huske sist jeg så et fat med nøtter stå framme hos noen. Det må være veldig mange år siden. Jeg er over 50 år gammel, og eier ikke engang en nøtteknekker. Foreldrene og svigerforeldrene mine har, men heller ikke de kjøper nøtter lenger. Jeg tror det er en utdøende tradisjon. Jeg synes forresten også at det blir søplete av å knekke nøtter. Det havner rusk og rask rundt om på bordet, og ikke bare på asjettene eller serviettene. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå