AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #1 Skrevet 30. desember 2025 Synes dette går litt vel langt. Foreldrene får ikke vite noe før liver står i fare og da har det gått altfor langt allerede. Hva tenker dere? Anonymkode: 4b281...709 2 1 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #2 Skrevet 30. desember 2025 Etter fylte 12 år har foreldre begrenset innsyn. Det ble et problem her da 12åringen ikke hadde bank-id, ikke fikk logget seg på helsenorge selv og jeg hadde ikke innsyn i alt. 12åringen samtykket til at jeg skulle ha innsyn, men før det var på plass ble det litt plunder. Nå er barnet 16 år og samtykker fortsatt til innsyn. Jeg har sagt at jeg må ha det for å kunne hjelpe, bistå og følge opp. Det forstår hun og hun ønsker å inkludere meg i dette. Jeg deltar også i behandlingen hun får. Men om ungdommen ikke samtykker til innsyn så har han et problem. Det forventes at foreldre ivaretar, følger opp ungdommens helse, ordner og fikser. Men vet man ikke hva problemet og utfordringen er så er det lite man kan gjøre.... Det blir en vond sirkel der oppfølgingen i stor grad overlates til en 16åring, som per definisjon fortsatt er et barn. Anonymkode: f23fd...5a3 6 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #3 Skrevet 30. desember 2025 Det handler om å beskytte barnet fra uegnede foreldre og la barnet kunne oppsøke helsepersonell med problemer som ikke angår noen andre enn barnet selv. Dersom det angår foreldre får de selvsagt innsyn. Anonymkode: 4e1dc...56d 26 2 15
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #4 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom det angår foreldre får de selvsagt innsyn. Det er ikke selvsagt. Ungdommen må samtykke til dette Anonymkode: f23fd...5a3 11 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #5 Skrevet 30. desember 2025 I teorien kan en 12 åring drikke seg full og bli sendt til pumping uten at foreldrene får vite noe. Anonymkode: 6b547...dd0 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #6 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I teorien kan en 12 åring drikke seg full og bli sendt til pumping uten at foreldrene får vite noe. Anonymkode: 6b547...dd0 Nei. Ved fare for liv og helse blir nærmeste pårørende kontaktet. Det gjelder også voksne mennesker. Og ved 12år er det begrenset innsyn. Man får innsyn i noe, uten at barnet må samtykke. Etter fylte 16 år må ungdommen samtykke. Men igjen: Ved fare for liv og helse blir foreldre / foresatte / omsorgspersoner med juridisk myndighet kontaktet. Anonymkode: f23fd...5a3 8 1 6
blvck Skrevet 30. desember 2025 #7 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Synes dette går litt vel langt. Foreldrene får ikke vite noe før liver står i fare og da har det gått altfor langt allerede. Hva tenker dere? Anonymkode: 4b281...709 Sånn har det vel vært i hvert fall 20 år? Jeg tenker at foreldrene må gjøre en god jobb så barna faktisk er trygge så de kan innvolverer de når det er behov, og ønskelig fra deres side. 16 år er ikke mye, men det er mye nok til å ha et privatliv, være sekuelt aktiv og ta en del egne valg. Det er bare 2 år fra å kunne stemme ved valg. 13 5
Blondiemamma Skrevet 30. desember 2025 #8 Skrevet 30. desember 2025 Hvor/hvordan kan man ordne med samtykke? Jeg har en 12åring med kronisk reumatisk sykdom, og det er veldig masete at sykehuset må sende all info pr brev ettersom jeg ikke har fullt innsyn i helsenorge.no. Kan hun gi samtykke på sykehuset? Eller hvordan ordner vi dette?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #9 Skrevet 31. desember 2025 Blondiemamma skrev (1 time siden): Hvor/hvordan kan man ordne med samtykke? Jeg har en 12åring med kronisk reumatisk sykdom, og det er veldig masete at sykehuset må sende all info pr brev ettersom jeg ikke har fullt innsyn i helsenorge.no. Kan hun gi samtykke på sykehuset? Eller hvordan ordner vi dette? Sykehusene har ikke noe med innsyn på Helsenorge å gjøre, du må kontakte Helsenorge med disse spørsmålene. Anonymkode: 0c50f...4df 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #10 Skrevet 31. desember 2025 Blondiemamma skrev (2 timer siden): Hvor/hvordan kan man ordne med samtykke? Jeg har en 12åring med kronisk reumatisk sykdom, og det er veldig masete at sykehuset må sende all info pr brev ettersom jeg ikke har fullt innsyn i helsenorge.no. Kan hun gi samtykke på sykehuset? Eller hvordan ordner vi dette? En ting er at du ønsker informasjon rundt den kroniske sykdommen, men hvorfor mener du at du utover det har rett til full innsyn i din datters side på Helsenorge? Anonymkode: 5b149...f23 4 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #11 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I teorien kan en 12 åring drikke seg full og bli sendt til pumping uten at foreldrene får vite noe. Anonymkode: 6b547...dd0 Tull og tøys. Det som er flott er at en på 12 kan oppsøke hjelp uten at foreldrene får vite det om det skulle trenge prevensjon eller diverse råd om ting det ikke ønsker at foreldre skal vite om. Blondiemamma skrev (4 timer siden): Hvor/hvordan kan man ordne med samtykke? Jeg har en 12åring med kronisk reumatisk sykdom, og det er veldig masete at sykehuset må sende all info pr brev ettersom jeg ikke har fullt innsyn i helsenorge.no. Kan hun gi samtykke på sykehuset? Eller hvordan ordner vi dette? Letteste blir at du skaffer barnet bank id og så slipper dere å stresse med brev da kan hun logge seg inn selv og vise det hun vil. Anonymkode: 87a56...f2b 3 9
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #12 Skrevet 31. desember 2025 Blondiemamma skrev (5 timer siden): Hvor/hvordan kan man ordne med samtykke? Jeg har en 12åring med kronisk reumatisk sykdom, og det er veldig masete at sykehuset må sende all info pr brev ettersom jeg ikke har fullt innsyn i helsenorge.no. Kan hun gi samtykke på sykehuset? Eller hvordan ordner vi dette? Dette kan dere ordne inne på hennes helsenorge. Om hun vil. Har selv en 19 åring som trenger ekstra hjelp og godkjente innsyn for meg. Anonymkode: 4b281...709 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #13 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det handler om å beskytte barnet fra uegnede foreldre og la barnet kunne oppsøke helsepersonell med problemer som ikke angår noen andre enn barnet selv. Dersom det angår foreldre får de selvsagt innsyn. Anonymkode: 4e1dc...56d Nei, det handler om et samfunn som ønsker å fremme lettvint sex og abort uten at foreldrene får vite noe. Anonymkode: 64034...c4d 3 1
Chiyo Skrevet 31. desember 2025 #14 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, det handler om et samfunn som ønsker å fremme lettvint sex og abort uten at foreldrene får vite noe. Anonymkode: 64034...c4d Jesus! Les hva du selv skriver. 🙄 15 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #15 Skrevet 31. desember 2025 I forhold til prevensjon, abort osv så syns jeg det er bra. Jeg tok selv grep som jeg ikke ønsket min mamma skulle vite da jeg var 16. Hadde vært uaktuelt å hatt hun med til lege og helsestasjon om de skulle informere henne om at jeg trengte prevensjon, graviditetstest og teste meg mot klamydia f.eks. Anonymkode: 09486...d0f 7 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #16 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I forhold til prevensjon, abort osv så syns jeg det er bra. Jeg tok selv grep som jeg ikke ønsket min mamma skulle vite da jeg var 16. Hadde vært uaktuelt å hatt hun med til lege og helsestasjon om de skulle informere henne om at jeg trengte prevensjon, graviditetstest og teste meg mot klamydia f.eks. Anonymkode: 09486...d0f Det er snakk om ned til 12 år. Helt sykt! Anonymkode: 64034...c4d 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #17 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, det handler om et samfunn som ønsker å fremme lettvint sex og abort uten at foreldrene får vite noe. Anonymkode: 64034...c4d Ja, det er vel holdninger som dine som har ført til dette. Foreldre som moraliserer og ønsker å utøve sosial kontroll. Anonymkode: 78ad3...707 8 10
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #18 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er snakk om ned til 12 år. Helt sykt! Anonymkode: 64034...c4d En tolvåring er større enn du tror! Anonymkode: a8273...7bd 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #19 Skrevet 31. desember 2025 Informasjon du trenger for å ivareta foreldreansvaret får du , ellers har 16 åringen. ( og de under om de har grunn til det og ytrer dette til helsepersonell) rett til privatliv, en gradvis overgang til å bli voksen og å lære seg til å ordne opp selv, når har du tenkt å kutte navlestrengen? Ca 30 eller skal du fortsette ha full kontroll da? Dette er en fin øvelse for foreldre på gradvis å gi slipp og å respektere egne barn Anonymkode: a2709...38e 6 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #20 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er snakk om ned til 12 år. Helt sykt! Anonymkode: 64034...c4d ja, at en på 12 år har sex er helt sykt, jeg personlig snakket om da jeg var 16. Men jeg har et barn på 13 og da vi var hos fastlegen så spurte han om mor skulle gå ut og informerte henne om rettighetene hennes og at jeg ikke trenger å vite alt nå. Jeg respekterer det, om jeg IKKE kan hjelpe så er jeg glad at helsepersonell kan. (Er selv sykepleier, men jobber ikke med barn) Det er tross alt bedre at noen kan hjelpe uten at de er redd for at mor og far skal vite alt, en at de skal gå helt alene og ikke tørre å si noe. Som f.eks at man skjuler man er gravid helt til ungen kommer for de som har sex så alt for tidlig. Anonymkode: 09486...d0f 4 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå