AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #1 Skrevet 30. desember 2025 Vi er to som er godt voksne, begge har vært gift før. Mine og dine barn, ingen felles. Vært sammen i mange år, og vi er nettopp kommet oss gjennom en helt forjævlig periode der den ene av oss har hatt en fot i graven opptil flere ganger. Og vi har innsett at det er egentlig bare tøys av oss at vi ikke har giftet oss. Men - ingen av oss er så veldig glad i masse oppmerksomhet, vi har ikke all verdens penger å bruke på dette og heller ikke gedigne familier. Viktigste for oss er at barna er med, og føler seg som en del av det. En av oss har nevnt kirka (og er gift i kirke tidligere), den andre har ikke blitt gift i kirken tidligere, og det er ikke så viktig den ene eller andre veien. Jeg som brud kan ikke se for meg klassisk brudekjole. Både pga. alder, og at jeg ikke akkurat er slank. (Og kommer ikke til å bli slank innen bryllup uansett) Brudgom kan ikke drikke alkohol pga sykdom, jeg drikker ikke alkohol heller. For min del kunne vi giftet oss i sykehuskappelet til helgen, men tror muligens folk hadde blitt litt snurt da. Å ha det hjemme er ikke aktuelt, det blir altfor overveldende med alt annet vi har gående. (Og fordi en av oss kommer til å være borte hjemmefra i lang tid enda) Jeg er helt blank. Men denne gangen er alle veldig happy på våre vegne, og den er ny for meg. Så jeg vil jo gjerne feire med de rundt oss. Men helst uten å være midtpunkt og masse folk.. Anonymkode: 8e3b2...3d4 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #2 Skrevet 31. desember 2025 Gift dere på rådhuset eller i kirka. Ut til lunsj eller middag på restaurant. Eventuelt, hvis barn er voksne og har plass, spør om dere kan være der og bestill mat. Anonymkode: 7bc29...993 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #3 Skrevet 31. desember 2025 Å bli gift er en underskrift. Dere trenger ikke et bryllup. Anonymkode: 9b4e1...b47 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #4 Skrevet 31. desember 2025 Kjenner flere som har giftet seg i rådhuset, med kun vitner til stede. Så har de enten gått på restaurant etterpå eller bestilt god mat hjem og feiret der. Anonymkode: 90e5b...cc0 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #5 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å bli gift er en underskrift. Dere trenger ikke et bryllup. Anonymkode: 9b4e1...b47 Leste du i hovedinnlegget hva ts synes er det VIKTIGSTE? Anonymkode: 7bc29...993
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #6 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leste du i hovedinnlegget hva ts synes er det VIKTIGSTE? Anonymkode: 7bc29...993 De kan være med på underskriften, det må være to vitner tilstede uansett. Annette Haga og Jon Olsson brukte kameramennen e som vitner. Anonymkode: 9b4e1...b47
Ny Bruker Skrevet 31. desember 2025 #7 Skrevet 31. desember 2025 Hvis den ene er knyttet til sykehuset, så hadde jeg giftet med i sukehuskappelen. Ser ikke problemmet. 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #8 Skrevet 31. desember 2025 Go big or go home. Ta den på sykehuskapellet. Anonymkode: 731a3...c3e
Million Skrevet 31. desember 2025 #9 Skrevet 31. desember 2025 (endret) Ville bare booket tid på rådhuset og giftet meg borgerlig, siden det uansett er andre gang for dere begge. Man står ikke og lover Gud og hvermann det samme løftet en gang til om å holde sammen livet ut. Ville føles veldig tåpelig for meg i alle fall. Barna deres kan være med, og så går dere ut og spiser etter vielsen? Trenger ikke være flere enn det. Rimelig og overkommelig. En kjole som passer til borgerlig vielse er enkel å finne. Hvit brud er du jo uansett ikke, så bare velg en pen kjole. Jeg giftet meg borgerlig, på en norsk ambassade i utlandet. Det passet meg/oss perfekt. Men de mest populære ambassadene har lang ventetid. F.eks. var det ett års ventetid på ambassaden i Roma, Italia. Endret 31. desember 2025 av Million 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:55 #10 Skrevet torsdag kl. 17:55 HI er. Utlandet utgår, samboeren kan ikke reise ut av landet i overskuelig fremtid, og er uansett avhengig av behandling flere ganger i uka, så det går ikke. Sist jeg giftet meg, så giftet jeg jo meg ikke egentlig, jeg inngikk partnerskap med en annen kvinne. Jeg har veldig lite lyst til å gjøre det på rådhuset/til sorenskriveren igjen egentlig, fordi sist så måtte vi gjøre det på den måten, det var ikke andre alternativ. (Det er så lenge som 25 år siden, jepp jeg var veldig ung) Sist han giftet seg hadde hun hvit kjole. Jeg har ikke noe behov for å ha hvit kjole og har aldri hatt drømmen om stort bryllup liksom. Anonymkode: 8e3b2...3d4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:58 #11 Skrevet torsdag kl. 17:58 Moren min giftet seg på rådhuset, etterfulgt av middag ute med oss barna og våre partnere. Så hadde de kaffe og kake for nærmeste venner (rundt 5-6 venner) hjemme. Anonymkode: b438b...efc 1
Million Skrevet torsdag kl. 18:03 #12 Skrevet torsdag kl. 18:03 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): HI er. Utlandet utgår, samboeren kan ikke reise ut av landet i overskuelig fremtid, og er uansett avhengig av behandling flere ganger i uka, så det går ikke. Sist jeg giftet meg, så giftet jeg jo meg ikke egentlig, jeg inngikk partnerskap med en annen kvinne. Jeg har veldig lite lyst til å gjøre det på rådhuset/til sorenskriveren igjen egentlig, fordi sist så måtte vi gjøre det på den måten, det var ikke andre alternativ. (Det er så lenge som 25 år siden, jepp jeg var veldig ung) Sist han giftet seg hadde hun hvit kjole. Jeg har ikke noe behov for å ha hvit kjole og har aldri hatt drømmen om stort bryllup liksom. Anonymkode: 8e3b2...3d4 Er det noe rådhus i en by i Norge dere synes er spesielt vakker og fin da? Historisk sted eller noe, der dere kan gifte dere og tilbringe noen dager på et fint hotell etterpå, bare dere to? Eller kan han ikke reise vekk fra sykehuset han pleier å gå til ukentlig, så han må holde seg i hjembyen deres? Da begrenser det jo litt ja. Men vil dere helst ha kirkebryllup er det jo gratis, og bare å bestille tid. Trenger ikke koste noen ting. Inviter bare foreldre og barna deres, så koster ikke middagen etterpå allverden heller, iallfall ikke til bryllupsmiddag å være. Som du skjønner er jeg litt "for" dette med små og initime bryllup når man gifter seg i godt voksen alder og når man har vært gift/partnerskap fra før. Jeg er vel for de små og intime bryllupene uansett, egentlig, da jeg er lite begeistret for pomp og prakt og glorete bryllup. Men smak og behag, selvsagt 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:10 #13 Skrevet torsdag kl. 21:10 Du kan selvsagt gifte deg i en kirke i en vanlig pen kjole eller en drakt og uten mange gjester. Null problem. Anonymkode: c756d...02d 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:18 #14 Skrevet torsdag kl. 21:18 AnonymBruker skrev (3 timer siden): HI er. Utlandet utgår, samboeren kan ikke reise ut av landet i overskuelig fremtid, og er uansett avhengig av behandling flere ganger i uka, så det går ikke. Sist jeg giftet meg, så giftet jeg jo meg ikke egentlig, jeg inngikk partnerskap med en annen kvinne. Jeg har veldig lite lyst til å gjøre det på rådhuset/til sorenskriveren igjen egentlig, fordi sist så måtte vi gjøre det på den måten, det var ikke andre alternativ. (Det er så lenge som 25 år siden, jepp jeg var veldig ung) Sist han giftet seg hadde hun hvit kjole. Jeg har ikke noe behov for å ha hvit kjole og har aldri hatt drømmen om stort bryllup liksom. Anonymkode: 8e3b2...3d4 Kan dere ha en humanetisk vielse? Da blir dere enig med personen som vier dere om hvor dere skal være. Dere kan leie et lokale og ha matservering same sted. Anonymkode: 0be3b...7d9 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:22 #15 Skrevet torsdag kl. 21:22 Dere kan bruke kirken i en helt privat seremoni, på en helt vanlig hverdag om dere ønsker. Hvem vil dere ha med denne dagen? Ta en opptelling på hvor mange. Har dere foreldre? Søsken? Evt kun barna deres... 😊 Du kan ha en helt vanlig penkjole eller drakt. Må overhodet ikke være brudekjole. (Evt bunad) Anonymkode: dd56d...64a
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:25 #16 Skrevet torsdag kl. 21:25 Hvis kirke er viktig for den ene av dere (deg), og at barna deltar er viktig for dere begge, ville jeg rett og slett valgt en lukket seremoni i en kirke, der det kun er dere, barna og forlovere (eller vitner) tilstede. Det trenger ikke engang være i forbindelse med helg. Hvis det passer for prest og kirke kan det like gjerne være en ukedag. Og feiringen kan bestå i at dere spiser sammen ute på et hyggelig sted. En restaurant med chambre separee passer ekstra godt, slik at dere får et rom for dere selv. Siden dere ikke drikker alkohol bidrar det jo også til å holde prisen lavere. Kanskje kan dere ta en hotellovernatting sammen, mens barna (avhengig av alder) overnatter hos noen andre? At "folk" blir snurt ville jeg egentlig ikke tenkt så mye på: siden "folk" helt sikkert vet at dere har vært gjennom mye tungt, har de fleste sikkert forståelse for at dere gjør bryllupet på deres måte, og at det ikke innebærer 100 gjester og kjempestor, hvit kjole. Anonymkode: 1cd73...1c5 1 1
tankebobla Skrevet fredag kl. 10:13 #17 Skrevet fredag kl. 10:13 Hva med bunad eller leie bunad hvis ikke du har? Du kan jo og finne deg en fin drakt/ kjole og ha en bukett i kirken. Og dere kan jo fint ta med deg hele horven å spise på en resturant, eller lignene. Og hvis det er mange ( og nå vet jeg at det er å banne i kirken) så kan dere jo be de betale selv hvis økonmien er så der, eller at dere dekker mat men ikek drikke.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:27 #18 Skrevet fredag kl. 10:27 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sist jeg giftet meg, så giftet jeg jo meg ikke egentlig, jeg inngikk partnerskap med en annen kvinne. Jeg har veldig lite lyst til å gjøre det på rådhuset/til sorenskriveren igjen egentlig, fordi sist så måtte vi gjøre det på den måten, det var ikke andre alternativ. (Det er så lenge som 25 år siden, jepp jeg var veldig ung) Anonymkode: 8e3b2...3d4 Kanskje en kirke i nabolaget har "drop-in' vielse på valentinsdagen? Anonymkode: 731a3...c3e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:28 #19 Skrevet fredag kl. 10:28 Det er viktig for dere at barna blir med, men er det viktig for dem? Har de behov for p føle seg som en del av det eller har dere behov for å ha dem med. Vielse på råd- eller tinghuset, spandere middag med drikke på en restaurant som har chambre separee. Hvis dere har dårlig råd eller dårlig form, enkel vielse uten gjester. Anonymkode: 6d884...c67
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:45 #20 Skrevet fredag kl. 10:45 Hva med fjellkapell (hvis mulig med tanke på sykdom) eller en liten seremoni på et sted som betyr mye for dere? Har selv vært i bryllup i både kirke, rådhus, fjellkapell og utendørs seremoni - alle var like fine. På utendørs seremonien kom ordføreren i kommunen og viet de. Påfølgende middag i restaurant, leie grendehus med tapas eller catering, spørre noen nær dere om å få låne låve, hall eller lignende? Her kan jo barna være med på pynting og oppsett for å bli inkludert. Kjør alkoholfri, ikke noe galt i det. Angående bekledning, hvis du ikke ønsker tradisjonell brudekjole, kan jo en annen type penkjole være like fint, eventuelt bunad (og hvis du ikke har bunad så har jo sparkjøp fine festdrakter). Hvis du ønsker kjole/pendrakt ville jeg absolutt sett litt rundt nå på nyttårssalg 🙂 Dersom noen føler seg snurt og spør videre (selv om jeg antar da at den/de det gjelder vet om helsesituasjonen deres), så bare begrunn det at pga. helsesituasjonen den siste tiden tillater ikke at vi gjør noe stort utav det per nå, men dere ønsket fortsatt å vie dere så derfor ble det slikt. Ikke noe noen andre har med å gjøre - deres dag. Anonymkode: a778b...d60
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå