AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #1 Skrevet 30. desember 2025 Finnes det? Jeg mener å ha sett det noen ganger, og synes temaet er fascinerende. Men så vidt jeg forstår så finnes det lite forskning på temaet. Men det betyr jo ikke at det ikke finnes. Anonymkode: 75a16...994
Rotemor Skrevet 30. desember 2025 #2 Skrevet 30. desember 2025 Altså stygge, kalde blikk finns selvsagt. Men «forskere» har ikke behov for å finne på ord for moro skyld.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #4 Skrevet 30. desember 2025 Hvordan vil du si det ser ut? Jeg opplevde at kona til en jeg kjenner og hadde en del kontakt med en stund, så på meg med et svart blikk da hun ikke visste at jeg så det. Veldig, veldig annerledes enn slik hun ellers så ut til å være. Anonymkode: 8d4d9...79f 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #5 Skrevet 30. desember 2025 Han fyren her ser rimelig psykotisk ut, det verste er at han er en predikant. Anonymkode: 7ba38...780 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #6 Skrevet 31. desember 2025 Har sett ett blikk jeg kan kalle svart. Denne personen er nær og er bipolar. Vet ikke om det har en sammenheng. Det jeg vet er at i de periodene holder jeg meg unna. Den andre personen er eks. Forholdet var preget av psykisk vold og mønstre som passer inn under emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Nevnte det flere ganger til eks når jeg observerte det. Han fikk ett slikt rart smil. Ikke ett vanlig smil, mer sånn "smugface" smil med strekmunn. Skjedde alltid rundt bråk, krangling eller når jeg tok han på noe, som feks løgn. Han skjønte ikke hva jeg mente, og mulig det var ubevisst. Tenkte da at det kom av at han var flau eller skammet seg. Når jeg tenker tilbake så tror jeg han var fornøyd med stygg oppførsel, og at underbevisstheten hans skinte gjennom. Har funnet ut av flere som har opplevd dette. Anonymkode: e7169...24c 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #7 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han fyren her ser rimelig psykotisk ut, det verste er at han er en predikant. Anonymkode: 7ba38...780 Psykotisk og psykopatisk er to forskjellige ting. Anonymkode: af0fc...7ad 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #8 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Han fyren her ser rimelig psykotisk ut, det verste er at han er en predikant. Anonymkode: 7ba38...780 Ja han er creepy. Merkelig at han har så mange følgere. Anonymkode: 75a16...994 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #9 Skrevet 31. desember 2025 Jeg var hos en lege en gang. Ung, pen herremann. Men han hadde et dødt, kaldt og noe instenst blikk. Jeg fikk følelsen av at et rovdyr kikket på meg. (Ikke seksuelt, men mer sånn "klar til kamp-blikk"). Det er interessant å drøfte om man kan stole på magefølelsen i slike tilfeller eller ikke. Anonymkode: 75a16...994 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #10 Skrevet 31. desember 2025 Jada. Min mor har det blikket. Det har hun brukt på meg og brødrene sine. Alle andre "perifere" er hun verdens snilleste mot, men hun mishandler meg (gjort hele mitt liv) og har mishandlet broren sin i alle år. Resultatet? Ingen av oss har kunnet fortelle om mamma til noen, for ingen tror på oss. La meg bare si - da jeg forsiktig forsøkte å snakke med onkelen min… Og han sa "jeg vet hvordan hun er", det var som å komme opp i luft etter å ha druknet et helt liv under vann. Jeg kan ikke beskrive den følelsen. Anonymkode: 49a57...5fd 1 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #11 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja han er creepy. Merkelig at han har så mange følgere. Anonymkode: 75a16...994 Ikke så rart, mtp folks umettelige hang til å ville ha med psykopater og narsissister å gjøre. Anonymkode: 07ae3...ae3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #12 Skrevet 31. desember 2025 Eksen min har bipolar lidelse og man kunne se det på øynene hans når han hadde en blandet episode. De ble helt svarte og smale. Anonymkode: 3e807...408 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #13 Skrevet 31. desember 2025 Ja har opplevd dette i hver fall en gang som jeg husker. Et psykopatisk blikk - da ser du inn i øynene på det mennesket, og du bare merker at der er dem helt døde på innsiden. Anonymkode: ffb94...276 1
PITTY Skrevet 31. desember 2025 #14 Skrevet 31. desember 2025 Avhenger av situasjonen, det vet du sikkert. En psykopat kan også fremstå svært så sjarmerende.. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #15 Skrevet 31. desember 2025 Nei, man kan ikke pålitelig se i øynene på noen om de er psykopat. Dette er i stor grad en myte som stammer fra filmer, bøker og populærkultur, der psykopater ofte fremstilles med et "kaldt", "tomt" eller "rovdyraktig" blikk (som "psychopathic stare" eller "dead eyes"). Vitenskapelig sett finnes det ingen klar fysisk markør i øynene som definerer psykopati/antisosial personlighetsforstyrrelse. Det diagnostiseres gjennom atferdsmønstre, som manglende empati, manipulasjon, impulsivitet og mangel på anger – ikke utseende. Det finnes noen forskningsfunn om øyne og psykopati, men de er ikke enkle å observere i hverdagen og gjelder selvfølgelig ikke alle. Noen studier viser at personer med høy skår på psykopatiske trekk kan ha mindre pupillutvidelse når de ser skremmende eller negative bilder. Normale pupiller utvider seg ved frykt eller opphisselse, men dette er ikke synlig uten måling og gjelder spesifikt trusselstimuli – ikke generelt. Flere studier tyder på at personer med psykopatiske trekk ofte gjør mindre øyekontakt, ikke mer intens stirring. Dette motsier myten om det "penetrerende blikket". Beskrivelser av "døde øyne" kommer ofte fra ofre eller anekdoter, men er subjektive. Mange med psykopati kan fremstå helt normale, sjarmerende og uttrykksfulle. Også med øynene/blikket. Greit å understreke at de fleste av de vi kaller «psykopater (er ikke en diagnose)» ikke er farlige. De fleste «psykopater» lever livet sitt uten å utøve vold eller annen kriminalitet. Anonymkode: d9f45...dd2 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #16 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nei, man kan ikke pålitelig se i øynene på noen om de er psykopat. Dette er i stor grad en myte som stammer fra filmer, bøker og populærkultur, der psykopater ofte fremstilles med et "kaldt", "tomt" eller "rovdyraktig" blikk (som "psychopathic stare" eller "dead eyes"). Vitenskapelig sett finnes det ingen klar fysisk markør i øynene som definerer psykopati/antisosial personlighetsforstyrrelse. Det diagnostiseres gjennom atferdsmønstre, som manglende empati, manipulasjon, impulsivitet og mangel på anger – ikke utseende. Det finnes noen forskningsfunn om øyne og psykopati, men de er ikke enkle å observere i hverdagen og gjelder selvfølgelig ikke alle. Noen studier viser at personer med høy skår på psykopatiske trekk kan ha mindre pupillutvidelse når de ser skremmende eller negative bilder. Normale pupiller utvider seg ved frykt eller opphisselse, men dette er ikke synlig uten måling og gjelder spesifikt trusselstimuli – ikke generelt. Flere studier tyder på at personer med psykopatiske trekk ofte gjør mindre øyekontakt, ikke mer intens stirring. Dette motsier myten om det "penetrerende blikket". Beskrivelser av "døde øyne" kommer ofte fra ofre eller anekdoter, men er subjektive. Mange med psykopati kan fremstå helt normale, sjarmerende og uttrykksfulle. Også med øynene/blikket. Greit å understreke at de fleste av de vi kaller «psykopater (er ikke en diagnose)» ikke er farlige. De fleste «psykopater» lever livet sitt uten å utøve vold eller annen kriminalitet. Anonymkode: d9f45...dd2 Mye interessant her. Men jeg vil argumentere for at psykopater ER farlige. The one who doesn't feel anything can do anything, er et interessant begrep (husker ikke fra hvor). Psykopater tenker kun på egen vinning og er villig til å tråkke over andre uten å mukke. Men du tenker kanskje farlig i fysisk forstand. Det er klart ikke alle psykopater er voldelige rent fysisk. Anonymkode: 75a16...994 1
oslomaraton Skrevet 31. desember 2025 #17 Skrevet 31. desember 2025 Mener jeg leste for en god stund siden i forbindelse med en forskningsrapport ar psykopater ofte hadde et stikkende blikk... 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #18 Skrevet 31. desember 2025 jeg tror jeg fint kan virke ganske ubehagelig i øynene eller noe når jeg slapper av, og egentlig, har hørt mange ganger om det går bra med meg, osv, og jeg er bare så ufattelig sliten av å måtte ha et "sosialt tilpasset uttrykk" i ansiktet. har blitt helt dritforvirret nå og føler kinnene ligger nede på haken og haken ligger på nesen, osv. slitsomt. så når jeg smiler håper jeg at det er "bra nok".. synes det blir litt vel mye "jeg er god menneskekjenner" takter over dette, og de unngår jeg for alt det er verdt. de kan jo lage svære saker ut i fra "magefølelsen" sin... Anonymkode: b541c...86a 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #19 Skrevet 31. desember 2025 Jeg husker at min eks, som enten hadde sterke psykopatiske eller narsissistiske trekk. Ofte bare stirret på meg, uten å si så mye. I starten tenkte jeg det var nervøsitet eller at han likte meg så intenst. Men jeg kommer aldri til å glemme det blikket jeg fikk en dag vi stod på badet sammen, og jeg smurte meg med bodylotion. Jeg var gravid i sikkert 5 mnd eller noe. Han bare stirret på meg med ett ekstremt ubehagelig blitt og jeg vil si det var ganske svart. Det var veldig ubehagelig. Han var veldig egoistisk og opptatt av egne behov. Det ble slutt, med en kamp uten like. Blir jo aldri kvitt han. Værste er at han er gift den dag i dag og det virker til å gå bra. Men fasade er jo viktig for disse menneskene så man får jo aldri vite. Jeg ble alvorlig skremt. Anonymkode: cd2c9...e4e 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #20 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg husker at min eks, som enten hadde sterke psykopatiske eller narsissistiske trekk. Ofte bare stirret på meg, uten å si så mye. I starten tenkte jeg det var nervøsitet eller at han likte meg så intenst. Men jeg kommer aldri til å glemme det blikket jeg fikk en dag vi stod på badet sammen, og jeg smurte meg med bodylotion. Jeg var gravid i sikkert 5 mnd eller noe. Han bare stirret på meg med ett ekstremt ubehagelig blitt og jeg vil si det var ganske svart. Det var veldig ubehagelig. Han var veldig egoistisk og opptatt av egne behov. Det ble slutt, med en kamp uten like. Blir jo aldri kvitt han. Værste er at han er gift den dag i dag og det virker til å gå bra. Men fasade er jo viktig for disse menneskene så man får jo aldri vite. Jeg ble alvorlig skremt. Anonymkode: cd2c9...e4e Han der kommer aldri til å ha en nær relasjon, han er ikke i stand til det, og du kan vedde på at den nye kona kommer til å merke det samme. Om hun blir eller går er jo en annen sak. Anonymkode: 75a16...994 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå