Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Har en jente på 11 mnd (førstegangsmor) og selvfølgelig altfor bekymrer over alt! 
Jeg syns appetitten hennes svinger så veldig og blir veldig bekymret over dette. Har vært i dialog med helsesykepleier flere ganger vedr det og får vel egt svar som "helt normalt" "hun følger sin kurve" "utviklingsprang" "tenner" "ingen grunn til bekymring" Hun følger sin kurve, lå litt under gjennomsnittet til å begynne med men har sakte men sikkert krøpet opp og er nå over gjennomsnittet. Jeg føler "alle andre" på samme alder spiser så mye/ gode porsjoner og faste x antall måltider, ser dette f eks i åpen barnehage, mens vi har SÅ varierende dager. Noen dager 1-2 fast føde og plutselig to-tre dager etterpå hiver hun innpå 4 måltider, flasker mme og amming og dag fire nekter hun alt. Eks på matinntak gode dager: 

Frokost: grøt + frukt + flaske mme 100-200.

midt på dagen: varierende egg - frukt -grønnsaker- brød - smoothie osv + flaske mme 100-200 

middag: varierende fisk kjøtt kylling grønnsaker + frukt. Flaske mme 100-200. 

kveld: varierende + flaske mme 200-250 

Vann til alle måltid og som tørstedrikk, ammes til dupp + søvn for natta. Ammer på natt 1-2 ganger 

Eks over er på gode dager og det snur SÅ fort fra en dag til en annen. De siste dagene nå spytter hun ut alt, nekter mat hun egt elsker og vil så vidt ha flaske 😔 blir så bekymret og det er så tungvint og hele tiden tenke på dette!!! Hadde en tann på gang men den er nå ute og kan ikke se noe rødme el hevelse på gommene

Håper noen vil gi eks på hvordan det er hos dere og om det er svingende inntak!!! Alle dere som "min eeeeelsker mat" "jeg har en bunnløs pjok jeg" not interested 🙈 sliter nok med å sammenligne oss med alle andre hele tiden! 

Beklager rotete innlegg og takk til deg som gidder lese hele!!! ♥️

Anonymkode: cb244...d74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matlyst varierer hos alle, det er helt vanlig, ungen selvregulerer. Det går fint det. Mine har aldri spist det samme hele tiden, det varierer. 

Anonymkode: 23f8d...187

• Liker 1
Skrevet

Vi tilbyr faste måltider selv om vår ikke vil ha. Vi har 4 måltider, og gjerne litt frukt til ett mellommåltid. Min er 1 år nå og litt småspist, men følger kurven sin så jeg er ikke bekymret. Ammer fortsatt en hel del både dag og natt da. Han kan spise 4 små biter brødskive til frokost, noen skjeer grøt til lunsj, litt middag, noen biter av en frukt og så en havrelapp til kvelds for eksempel, mens andre dager kan han hive innpå f.eks nesten en hel brødskive til ett måltid og til et annet 4 havrelapper og masse middag. 

Anonymkode: 6788f...72a

Skrevet

Tror det er vanlig at det varierer i den alderen  særlig når tenner kommer- lite digg å spise med vondt i munnen og føler seg uggen. Om hun går opp i vekt som hun skal og er frisk ellers ville jeg prøvd å slappe av, tilby til faste tider så spiser hun det hun ønsker. 

Anonymkode: d6a78...4b7

Skrevet

Min er 10 mnd og spiser veldig varierende. Noen ganger bare noen munnfuller, noen ganger må jeg hente mer mat. Han er i godt humør, sover godt og vokser, så bekymrer meg ikke. Har fokus på at det han får er næringstett og hjemmelaget. Mye som skjer i de små kroppene, noen ganger trenger de masse mat, andre ganger mindre.

Hun spiser når hun er sulten, bare pass på at hun får i seg jern og at det er næringstett mat. Eneste jeg reagerer på er at hun får melk til alle måltider, melk hemmer opptak av jern.  

Skrevet

Jeg har slitt med samme bekymring, egentlig helt siden baby var født. Strevde mye med amming, brystbetennelse, sykehusinnleggelser (hos meg) og generelt mye sykdom i etterkant av fødsel (igjen meg). I mitt tilfelle endte det med at jeg måtte amme hyppig for å unngå at jeg skulle få brystbetennelse. Dette resulterte (jeg som tror, ingen helsepersonell vil bekrefte det) i at baby ikke fikk regulert sultfølelsen selv, og baby vegret seg til slutt å spise. 
Måtte brått avslutte ammingen ved 7 mnd alder, da jeg plutselig mistet melken grunnet mye stress og bekymring hos meg som var vedvarende. Jeg fikk ikke i meg nok mat selv, og hadde fødselsdepresjon. Baby nektet hele veien flaske, uansett om baby var sulten. Jeg var til lege, helsesøster, ammepol, alle plasser jeg kunne tenke meg, i frustrasjon og håp om å få hjelp. Fikk samme svar fra alle: «baby vil spise når baby er sulten nok». Det mest frustrerende svaret jeg noen gang har fått.

Det første leveåret til baby er det mest krevende jeg har opplevd i mitt eget liv når det kommer til ernæring. Og jeg forstår deg så inderlig godt. Tankene, bekymringene, hva skal man gjøre liksom? 

Baby er nå 15 mnd, begynte i bhg ved 11 mnd. Har gradvis blitt bedre etter bhg oppstart i forhold til hvor mye baby spiser. Jeg begynner å forstå baby bedre i hvorfor det er endringer i matlyst. Her er det enten pga tenner, sykdom som f.eks forkjølelse, virus og ørebetennelse (har hatt dette gjentatte ganger), når baby er i en fase der det er mye utvikling, om baby har en god eller dårlig dag, om baby er uthvilt, og om baby er hard i magen f.eks. Her følger vi bhg sine rutiner på måltid, enten det er fri fra bhg eller ikke. Og forsøker å unngå at baby f.eks drikker veldig mye rett før ett måltid. 
Kan legge til at vi til slutt måtte bare slutte med morsmelk og mme da baby var 10 mnd, da vi såg tydeligere at baby vegret seg mer og mer. Tror rett og slett baby var lei melk… Jeg passet heller på å lage næringsrik grøt, som inneholdt nok jern og kalsium. 
Som sagt, baby er nå 15 mnd, og vi har brukt flere mnd på å få baby til å drikke vanlig kumelk. Var ikke først nå før forrige uke at baby begynte å drikke ok mengde melk til måltid. Tidligere var det kun en sup eller 2 før baby lagde grimaser og spyttet ut. Vi passet på å ikke reagere negativt på det, men heller drikke melk samtidig. Virker som det funker *bank i bordet*!

Vet ikke helt hva jeg skal si, annet enn at det forstår deg så godt!! 
Når begynner hun i bhg? Her opplevde vi at matgleden ble mye større når baby fikk spise mat sammen med andre barn, og ikke bare oss foreldre og voksne.

Anonymkode: 16baf...9c1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Matlyst varierer hos alle, det er helt vanlig, ungen selvregulerer. Det går fint det. Mine har aldri spist det samme hele tiden, det varierer. 

Anonymkode: 23f8d...187

Vi tilbyr faste måltider selv om vår ikke vil ha. Vi har 4 måltider, og gjerne litt frukt til ett mellommåltid. Min er 1 år nå og litt småspist, men følger kurven sin så jeg er ikke bekymret. Ammer fortsatt en hel del både dag og natt da. Han kan spise 4 små biter brødskive til frokost, noen skjeer grøt til lunsj, litt middag, noen biter av en frukt og så en havrelapp til kvelds for eksempel, mens andre dager kan han hive innpå f.eks nesten en hel brødskive til ett måltid og til et annet 4 havrelapper og masse middag. 

Anonymkode: 6788f...72a

Sånn er jenta her også, tre fire biter med brød før hun spytter alt ut igjen! Kjenner meg igjen i din beskrivelse, godt å høre at det ikke bare er sånn her 😭

Tror det er vanlig at det varierer i den alderen  særlig når tenner kommer- lite digg å spise med vondt i munnen og føler seg uggen. Om hun går opp i vekt som hun skal og er frisk ellers ville jeg prøvd å slappe av, tilby til faste tider så spiser hun det hun ønsker. 

Anonymkode: d6a78...4b7

Ja det er nok det jeg bare må fortsette med, tilby til faste tider og prøve å slappe av, lettere sagt enn gjort! Takk for svar:) 

Eilis skrev (2 timer siden):

Min er 10 mnd og spiser veldig varierende. Noen ganger bare noen munnfuller, noen ganger må jeg hente mer mat. Han er i godt humør, sover godt og vokser, så bekymrer meg ikke. Har fokus på at det han får er næringstett og hjemmelaget. Mye som skjer i de små kroppene, noen ganger trenger de masse mat, andre ganger mindre.

Hun spiser når hun er sulten, bare pass på at hun får i seg jern og at det er næringstett mat. Eneste jeg reagerer på er at hun får melk til alle måltider, melk hemmer opptak av jern.  

Hun får også bare hjemmelaget og næringstett mat, må nok bare prøve å stole på at hun selvregulerer. 

Mulig det var dårlig formulert vedr melk, hun får f eks frokost (grøt) kl 7:30 og så får hun tilbud om flaske mme før dupp kl 09. Det er pga jeg tror ikke jeg har nok melk og ammingen er nok mer for kos/smokk enn sult. 

Hemmer også erstatning opptak av jern? 😱 trodde det bare var kumelk… det er sikkert på tiden å begynne og fase ut den erstatningen snart. Får høre med helsesykepleier når vi skal på 1 årskontroll neste mnd! 

Endret av Mini12
Anonym
Skrevet

Har ei på 14 måneder, og kjenner meg igjen i det svingende matinntaket og bekymringene. Syntes det så ut som at alle andre unger var altetende og spiste gode måltider, mens min bare spytta ut og kasta på gulvet. Og mat hun tilsynelatende har likt veldig godt kan plutselig være helt ut dagen etter. Tenker de er som oss: matlysten varierer og ikke alltid alt som frister. Vi har 4 faste måltider, og hun spiser det hun spiser. Middag er kanskje det måltidet hun spiser minst, men det er ikke så lenge mellom middag og kvelds. Synes jeg hun har spist veldig lite en dag, tilbyr vi litt frukt eller yoghurt i tillegg til de faste måltidene.

Tror de stort sett er gode å regulere det selv, og så lenge de følger sin egen kurve tenker jeg man ikke trenger bekymre seg. 

Anonymkode: 68cee...36f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har slitt med samme bekymring, egentlig helt siden baby var født. Strevde mye med amming, brystbetennelse, sykehusinnleggelser (hos meg) og generelt mye sykdom i etterkant av fødsel (igjen meg). I mitt tilfelle endte det med at jeg måtte amme hyppig for å unngå at jeg skulle få brystbetennelse. Dette resulterte (jeg som tror, ingen helsepersonell vil bekrefte det) i at baby ikke fikk regulert sultfølelsen selv, og baby vegret seg til slutt å spise. 
Måtte brått avslutte ammingen ved 7 mnd alder, da jeg plutselig mistet melken grunnet mye stress og bekymring hos meg som var vedvarende. Jeg fikk ikke i meg nok mat selv, og hadde fødselsdepresjon. Baby nektet hele veien flaske, uansett om baby var sulten. Jeg var til lege, helsesøster, ammepol, alle plasser jeg kunne tenke meg, i frustrasjon og håp om å få hjelp. Fikk samme svar fra alle: «baby vil spise når baby er sulten nok». Det mest frustrerende svaret jeg noen gang har fått.

Det første leveåret til baby er det mest krevende jeg har opplevd i mitt eget liv når det kommer til ernæring. Og jeg forstår deg så inderlig godt. Tankene, bekymringene, hva skal man gjøre liksom? 

Baby er nå 15 mnd, begynte i bhg ved 11 mnd. Har gradvis blitt bedre etter bhg oppstart i forhold til hvor mye baby spiser. Jeg begynner å forstå baby bedre i hvorfor det er endringer i matlyst. Her er det enten pga tenner, sykdom som f.eks forkjølelse, virus og ørebetennelse (har hatt dette gjentatte ganger), når baby er i en fase der det er mye utvikling, om baby har en god eller dårlig dag, om baby er uthvilt, og om baby er hard i magen f.eks. Her følger vi bhg sine rutiner på måltid, enten det er fri fra bhg eller ikke. Og forsøker å unngå at baby f.eks drikker veldig mye rett før ett måltid. 
Kan legge til at vi til slutt måtte bare slutte med morsmelk og mme da baby var 10 mnd, da vi såg tydeligere at baby vegret seg mer og mer. Tror rett og slett baby var lei melk… Jeg passet heller på å lage næringsrik grøt, som inneholdt nok jern og kalsium. 
Som sagt, baby er nå 15 mnd, og vi har brukt flere mnd på å få baby til å drikke vanlig kumelk. Var ikke først nå før forrige uke at baby begynte å drikke ok mengde melk til måltid. Tidligere var det kun en sup eller 2 før baby lagde grimaser og spyttet ut. Vi passet på å ikke reagere negativt på det, men heller drikke melk samtidig. Virker som det funker *bank i bordet*!

Vet ikke helt hva jeg skal si, annet enn at det forstår deg så godt!! 
Når begynner hun i bhg? Her opplevde vi at matgleden ble mye større når baby fikk spise mat sammen med andre barn, og ikke bare oss foreldre og voksne.

Anonymkode: 16baf...9c1

Kjenner meg igjen i mye av det du sier, som og lese om meg selv… det er utrolig tungvint når det står på! Har også vært i en fødselsdepresjon og det har vært tungt å se annet enn bekymringer til tider. Og når hun har dager hvor alt av rutiner blir kluss så kan det fort toppe seg 😩 uff skal ikke være lett med disse små.  

Januarbarn, så planen er til høsten når hun er 1,5 år. Håper det ordner seg før det! 

• Hjerte 1
Skrevet

Det kan variere veldig her også. Jeg skjønner det kan være vanskelig om en strever med bekymring, men kan det være til hjelp å tenke på det som et godt tegn? Et tegn på at babyen regulerer matinntaket godt og kjenner sitt eget behov?

Får du til å se på det at babyen følger kurven sin som et bevis på at det er passe mengde mat, selv om matinntaket ikke er helt jevnt? Sannsynligvis tilpasser apetitten seg etter aktivitetsnivå og vekstspurter. Og det er egentlig et godt tegn på sunn regulering. De barna du ser i åpen barnehage, du vet jo ikke hvor mye de spiser ellers i døgnet. I tillegg til at det er lett å legge merke til de barna som spiser mye der og da, hvis man samtidig er bekymret for at eget barn spiser for lite. 

Anonymkode: 1a778...0b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...