AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #1 Skrevet 30. desember 2025 Jeg vurderer å selge boligen min, men antar at jeg vil selge med tap. Jeg kjøpte for 2.1 i 2021 og antatt verdi er nå i underkant av 2.3 - men jeg har pusset opp/renovert for 100.000 som ikke har økt verdien og jeg antar at boligen er tungsolgt. Selv om jeg virkelig hater å bo her lar jeg derfor være å selge - når jeg har investert så mye og kommer til å gå ut med tap, så må jeg liksom bli her Jeg lurer derfor på om noen har solgt med tap, hvor mye tapte du og angrer du i etterkant? Kan man gjøre noe lurt for å minimere tapet? Anonymkode: b81eb...a50 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 30. desember 2025 #2 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vurderer å selge boligen min, men antar at jeg vil selge med tap. Jeg kjøpte for 2.1 i 2021 og antatt verdi er nå i underkant av 2.3 - men jeg har pusset opp/renovert for 100.000 som ikke har økt verdien og jeg antar at boligen er tungsolgt. Selv om jeg virkelig hater å bo her lar jeg derfor være å selge - når jeg har investert så mye og kommer til å gå ut med tap, så må jeg liksom bli her Jeg lurer derfor på om noen har solgt med tap, hvor mye tapte du og angrer du i etterkant? Kan man gjøre noe lurt for å minimere tapet? Anonymkode: b81eb...a50 Kan du vurdere å leie ut boligen? Har ikke solgt med tap, men jeg solgte for en lavere pris enn hva boligen var estimert verdi året før. Renteøkningene og spådom om flere renteøkninger i vente gjorde at jeg regnet med at det ville ta lengre tid å få solgt.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #3 Skrevet 30. desember 2025 Du «må» ikke la være å selge boligen bare fordi du går med tap. Dessverre tyter mediene og sosiale medier ørene til folk fulle med at bolig er en så god investering, men det er mindre fokus på at det stort sett er en god investering i Oslo, at må må ha minst et femårs-perspektiv, og at for de fleste er det å eie bolig først og fremst et sikkert sted å BO, ikke en investering som «lønner seg». Vi har eid huset vårt i 15 år, gått opp fra 3 mill til ca 5 på de årene. Men begynner jeg å regne på inflasjon og alle de pengene vi har brukt på nødvendig vedlikehold og oppussing, så går vi nok i minus, og regner jeg med renteutgifter går vi heidundrende i minus. For ikke å snakke om hvor mye bedre vi hadde kommet ut av det økonomisk hvis vi hadde hatt tre millioner i fond i 15 år! Du må ikke tenke at du «ikke må selge fordi du taper penger». Hvorfor ønsker du å selge? Skal du flytte? Kjøpe noe annet? Kjøpe noe billigere? Større? Mindre? Av og til må man bare ta tapet og gå videre. Du har også alternativkostnaden. Er det bedre å ta tapet nå, selge, og kjøpe noe som vil ha antatt bedre verdiutvikling (eller gjøre deg lykkeligere!!) på sikt? I stedet for å vente i fem år til på å kanskje gå i pluss? Har verdiutviklingen vært svak hittil, vil den ofte fortsette å være det, siden årsaken til den svake verdiutviklingen (typisk beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet) er den samme som før. Anonymkode: e5906...800 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #4 Skrevet 30. desember 2025 Hvis du skal minimere tapet, bør du - med dagens skatteregler - flytte ut og selge mer enn 12 måneder etter utflytting. Da får du fradrag for tapet. Kostpris - dokumenterte kostnader - dokumentavgift - meglerhonorar etc. fradrags salgssummen. Staten dekker 22% av evt tap gjennom skatteoppgjøret. Anonymkode: 782f4...cb2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #5 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvis du skal minimere tapet, bør du - med dagens skatteregler - flytte ut og selge mer enn 12 måneder etter utflytting. Da får du fradrag for tapet. Kostpris - dokumenterte kostnader - dokumentavgift - meglerhonorar etc. fradrags salgssummen. Staten dekker 22% av evt tap gjennom skatteoppgjøret. Anonymkode: 782f4...cb2 Jeg har vurdert det. Kan jeg trekke fra meglerhonorar og utgifter til salg i sin helhet, eller kun 22 prosent? Anonymkode: b81eb...a50
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #6 Skrevet 30. desember 2025 Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden): Kan du vurdere å leie ut boligen? Har ikke solgt med tap, men jeg solgte for en lavere pris enn hva boligen var estimert verdi året før. Renteøkningene og spådom om flere renteøkninger i vente gjorde at jeg regnet med at det ville ta lengre tid å få solgt. Jeg kan, men det høres ut som veldig masse jobb for veldig lite. Anonymkode: b81eb...a50
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #7 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du «må» ikke la være å selge boligen bare fordi du går med tap. Dessverre tyter mediene og sosiale medier ørene til folk fulle med at bolig er en så god investering, men det er mindre fokus på at det stort sett er en god investering i Oslo, at må må ha minst et femårs-perspektiv, og at for de fleste er det å eie bolig først og fremst et sikkert sted å BO, ikke en investering som «lønner seg». Vi har eid huset vårt i 15 år, gått opp fra 3 mill til ca 5 på de årene. Men begynner jeg å regne på inflasjon og alle de pengene vi har brukt på nødvendig vedlikehold og oppussing, så går vi nok i minus, og regner jeg med renteutgifter går vi heidundrende i minus. For ikke å snakke om hvor mye bedre vi hadde kommet ut av det økonomisk hvis vi hadde hatt tre millioner i fond i 15 år! Du må ikke tenke at du «ikke må selge fordi du taper penger». Hvorfor ønsker du å selge? Skal du flytte? Kjøpe noe annet? Kjøpe noe billigere? Større? Mindre? Av og til må man bare ta tapet og gå videre. Du har også alternativkostnaden. Er det bedre å ta tapet nå, selge, og kjøpe noe som vil ha antatt bedre verdiutvikling (eller gjøre deg lykkeligere!!) på sikt? I stedet for å vente i fem år til på å kanskje gå i pluss? Har verdiutviklingen vært svak hittil, vil den ofte fortsette å være det, siden årsaken til den svake verdiutviklingen (typisk beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet) er den samme som før. Anonymkode: e5906...800 Ja, det er veldig mye fokus på at boliger har steget i verdi, og her jeg bor har de også det - men ikke min! Så hadde jeg kjøpt en annen bolig kunne jeg fått mye fortjeneste. Og da blir det på en måte ekstra kjipt, og jeg skammer meg, for jeg har da kjøpt dyrt og solgt billig og slik nabolaget her er kommer det til å bli noe folk kommer til å fryse seg over og snakke om. Men jeg selger fordi jeg ikke trives. Det er ikke en god plass å bo. Anonymkode: b81eb...a50
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #8 Skrevet 30. desember 2025 Gikk ca i null, men fikk ny bolig til 200 000 under takst også, så når markedet er dårlig går det jo begge veier. Anonymkode: d1a97...6e3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #9 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gikk ca i null, men fikk ny bolig til 200 000 under takst også, så når markedet er dårlig går det jo begge veier. Anonymkode: d1a97...6e3 Nei, det gjør jo ikke det. Det kommer an på boligtype og område, selvsagt. Og jeg skal bort fra et dårlig område og en ikke så attraktiv bolig… Anonymkode: b81eb...a50
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #10 Skrevet 30. desember 2025 Jepp. Kjøpte på markedets topp, måtte selge under finanskrise fordi vi skille flytte pga jobb. Tapte noen hundre tusen. Andre i samme område med bolig til kanskje 3 mill tapte 800.000 kr 🙈 Mange mistet jobber med høy lønn på den tiden og solgte unna biler og dyre eneboliger med sikkert langt høyere tap. Anonymkode: f404c...53d
Barix Skrevet 30. desember 2025 #11 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vurdert det. Kan jeg trekke fra meglerhonorar og utgifter til salg i sin helhet, eller kun 22 prosent? Du fører opp beløpet i sin helhet i skattemeldingen. På bakgrunn av det reduseres skatten din med 22 prosent av beløpet du fører opp.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #12 Skrevet 30. desember 2025 Jeg solgte med tap i den forstand at jeg arvet en bolig som måtte selges godt under takst og det den var kjøpt for et år i forveien. Det var en del gjeld på den, så hadde jeg ventet i håp om å selge til takst hadde jeg nok endt opp i reellt minus. Anonymkode: e7957...43d
Knirke Skrevet 30. desember 2025 #13 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du «må» ikke la være å selge boligen bare fordi du går med tap. Dessverre tyter mediene og sosiale medier ørene til folk fulle med at bolig er en så god investering, men det er mindre fokus på at det stort sett er en god investering i Oslo, at må må ha minst et femårs-perspektiv, og at for de fleste er det å eie bolig først og fremst et sikkert sted å BO, ikke en investering som «lønner seg». Vi har eid huset vårt i 15 år, gått opp fra 3 mill til ca 5 på de årene. Men begynner jeg å regne på inflasjon og alle de pengene vi har brukt på nødvendig vedlikehold og oppussing, så går vi nok i minus, og regner jeg med renteutgifter går vi heidundrende i minus. For ikke å snakke om hvor mye bedre vi hadde kommet ut av det økonomisk hvis vi hadde hatt tre millioner i fond i 15 år! Du må ikke tenke at du «ikke må selge fordi du taper penger». Hvorfor ønsker du å selge? Skal du flytte? Kjøpe noe annet? Kjøpe noe billigere? Større? Mindre? Av og til må man bare ta tapet og gå videre. Du har også alternativkostnaden. Er det bedre å ta tapet nå, selge, og kjøpe noe som vil ha antatt bedre verdiutvikling (eller gjøre deg lykkeligere!!) på sikt? I stedet for å vente i fem år til på å kanskje gå i pluss? Har verdiutviklingen vært svak hittil, vil den ofte fortsette å være det, siden årsaken til den svake verdiutviklingen (typisk beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet) er den samme som før. Anonymkode: e5906...800 Amen. Vi kjøpte da drømmeboligen kom for salg, ellers hadde vi fortsatt å leie, og heller satt pengene i fond. For oss spiller det ingen rolle om boligen synker i verdi, og det gjør den nok relativt sett de neste 5 årene pga omfattende oppussing. TS: Livet er for kort til å bo et sted du ikke trives. «Cut your losses» og selg. Ikke vent på en prisstigning som aldri kommer.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #14 Skrevet 30. desember 2025 Har ikke solgt bolig med tap. Det kan ha noe å gjøre med at jeg aldri har solgt noen bolig, bare kjøpt.... Anonymkode: fa0b6...7f1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #15 Skrevet 31. desember 2025 Jeg tipper vi taper kanskje 1 mill+ om vi selger nå men vi ønsker å flytte snart. Trives ikke så godt i området som vi hadde håpt. Penger kommer og går men tiden får en aldri tilbake, så har man råd og mulighet synes jeg det er best å svelge bitterheten og selge. Selv lm det er sykt kjipt. Anonymkode: 0c7d5...971
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #16 Skrevet 31. desember 2025 Du taper vel egentlig mer jo lengre du sitter stille i båten? I stedet for å legge pengene i et nytt objekt - og bli lykkeligere. Anonymkode: b7939...1d6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #17 Skrevet 31. desember 2025 Ja, jeg har solgt med tap flere ganger faktisk. Noen ganger er penger ikke det viktigste. Har uansett greid meg fint selv om jeg har tapt i hundretusenkronersklassen. Har heldigvis solgt med fortjeneste også. Anonymkode: 7507f...1cd
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #18 Skrevet 31. desember 2025 Hva med å leie ut boligen og leie et annet sted selv? Det gjorde jeg. For meg var det viktig å komme inn på boligmarkedet for noen år siden, kjøpte en drittkåk som jeg pusset opp i en annen by. Leier den ut for en grei sum og leier et sted jeg selv vil bo. Ja, det er ekstra skatt på utleie og utleie er ikke en gullgruve i disse dager, men å kjøpe og selge er også dyrt, og egen trivsel for hvor man bor er også viktig. Jeg kommer til å gjøre dette til jeg vet hvor jeg ønsker å bo i det lange løp Anonymkode: 69ead...f3d 1
Million Skrevet 31. desember 2025 #19 Skrevet 31. desember 2025 Nei, jeg har aldri solgt med tap. Men jeg hadde vært villig til å ta et lite tap dersom jeg faktisk mistrivdes sterkt der jeg bodde. Heller ta det tapet og bo et annet sted og være lykkelig. Det har alt å si hvor man bor. Man skal trives og være lykkelig der man bor, ellers går det ut over alt i livet og tynger deg ned. Selg. Flytt. Finn et sted å bo der du kan være glad og lykkelig, og den tunge børen er fjernet fra dine skuldre. Ikke ødelegg flere år av livet ditt på å bo et sted du virkelig mistrives.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #20 Skrevet 31. desember 2025 Ja, jeg har solgt med tap. Leiligheten var mitt første eiendomskjøp. Den ble kjøpt for 1,8 og etter å ha bodd der i 5 år ble den lagt ut for 2. Mens jeg bodde der oppgraderte jeg det elektriske i sin helhet og pusset opp kjøkkenet. Salgspris ble 90 000 mer enn jeg kjøpte den for. Men når man sammenligner med å leie i samme periode har det fortsatt lønt seg å eie leilihet. Anonymkode: b2d5e...8a9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå