Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dersom man har brukt kortet like før man får faktura, men beløpet er med på fakturaen. Er da de siste kjøpene rentebærende like etter forfallsdato dersomdet ikkeer betalt?? Dette er bare noe jeg lurer på, betaler selvfølgelig alltid fakturaen i tide. 

Anonymkode: 0d833...02b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dersom man har brukt kortet like før man får faktura, men beløpet er med på fakturaen. Er da de siste kjøpene rentebærende like etter forfallsdato dersomdet ikkeer betalt?? Dette er bare noe jeg lurer på, betaler selvfølgelig alltid fakturaen i tide. 

Jeg har ikke svaret, men jeg har selv lurt på dette. Det har hendt at jeg har betalt inn ekstra på regningen, eller lagt inn ekstra betaling, for å dekke utestående siste dagene før regningen blir betalt.

Det står jo n-antall dager uten renter, så jeg regner med det er et system på det, men det går sport i å (selvsagt) aldri få noe rentebærende, så jeg vil heller være på sikre siden. Har litt diverse kort etter hvor jeg handler og hvilke fordeler de gir.

Veldig fint om noen kan svare opp dette med detaljer :D 

Anonymkode: 06794...d51

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du ikke betaler hele beløpet som står på fakturaen til forfall, begynner rentene å rulle.

• Nyttig 2
Skrevet
Sniff76 skrev (3 timer siden):

Hvis du ikke betaler hele beløpet som står på fakturaen til forfall, begynner rentene å rulle.

Har du kilde på dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du kilde på dette?

Ingen kilde trengs, det er slik det fungerer. Selvsagt.

Anonymkode: 7139e...1b4

• Nyttig 3
Skrevet

De fleste kredittkortselskapene fakturerer den forrige måneden når en ny måned begynner. Er forfallsdato på fakturaen 15 dager blir rentefri periode på opptil 45 dager. Noen har en lengre rentefri periode, men prinsippet er det samme.

Transaksjoner som er gjort senere i perioden blir tilsvarende kortere. Ved å betale hele beløpet på faktura betales ingen rente.

https://www.lendo.no/kredittkort/rentefri-periode/

Skrevet

Dette skal være opplyst i kredittkortavtalen som du har signert da du fikk kredittkortet. Du har sikkert lest hele den avtalen med all små tekst. Eller kanskje ikke. Men du kan i hvert fall finne tilbake til den avtalen hos din kortleverandør og sjekke hva som gjelder. 

Det kan være forskjellig på ulike kort, men det vanlige er at ingen renter løper på noen av kjøpene før fakturaen du har fått forfaller til betaling. Betaler du alt innen forfallsdato, skal det ikke bli renter. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har du kilde på dette?

Det er ikke meg du siterer, men ja, det beløpet man IKKE betaler ved forfall på en Mastercard/kredittkortregning, vil det løpe renter det. Om du f.eks har handlet for 5000 kr på kortet den måneden og fakturaen er på det beløpet, men du velger å betale 2000 bare ved forfall, vil det løpe renter på de 3000 som er igjen å betale.

Betaler man hele saldoen ved forfall på regningen og ikke utsetter noe til en annen måned, er kredittkortet Mastercard gratis å bruke. De jeg har, har i hvert fall ingen årsavgift eller fakturagebyr, så dermed er de gratis å bruke, fordi jeg alltid betaler hele saldoen før forfall.

Kredittkort er en super løsning å betale i trygge rammer på nett f.eks, og brukt riktig og fornuftig, er de altså gratis å ha. Betaler man bare småbeløp hver måned av saldoen, er det ikke gratis lenger, da det er høye renter på slike korts utestående beløp.

Endret av Million
Skrevet

Hvis du har brukt kortet etter at regningen fra dem er sendt ut så betaler du ikke renter på det. Det kommer på neste regning igjen. Så lenge du betaler det som er på fakturaen så får du ikke renter. Det er når du begynner å betale den minste summen. Altså ikke hele fakturaen da rentene begynner å løpe. Så du kan fint bruke kortet trygt. 

Anonymkode: 17fb6...53a

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker kredittkort til alt for å tjene poeng på det. Betaler inn 2-3 ganger i uka, for å ha kontroll på det jeg bruker, og betaler alltid inn det som står på faktura når jeg får den. Og kanskje enda mer. Har aldri fått renter på kortet uansett når kjøp er gjort. 

Det de andre skriver over her er altså sant. 👍

Skrevet
Gaia skrev (14 timer siden):

Jeg bruker kredittkort til alt for å tjene poeng på det. Betaler inn 2-3 ganger i uka, for å ha kontroll på det jeg bruker, og betaler alltid inn det som står på faktura når jeg får den. Og kanskje enda mer. Har aldri fått renter på kortet uansett når kjøp er gjort. 

Det de andre skriver over her er altså sant. 👍

Jeg også. Men jeg har stilt meg selv spørsmål rundt om det samfunnsmessig er hensiktsmessig.

For det første er brukerstedene/butikkenes kostnader ved at kunder bruker kredittkort, langt høyere enn ved bruk av debetkort / BankAxept. Det vil jo til syvende og sist gi seg utslag i høyere priser. I tillegg er det så mange som sliter med bruk av kredittkort at jeg nesten begynner å tenke at bransjen er uetisk.

Skrevet
isw skrev (4 timer siden):

Jeg også. Men jeg har stilt meg selv spørsmål rundt om det samfunnsmessig er hensiktsmessig.

For det første er brukerstedene/butikkenes kostnader ved at kunder bruker kredittkort, langt høyere enn ved bruk av debetkort / BankAxept. Det vil jo til syvende og sist gi seg utslag i høyere priser. I tillegg er det så mange som sliter med bruk av kredittkort at jeg nesten begynner å tenke at bransjen er uetisk.

Det har du helt rett i. Spesielt det med at det er så enkelt å få kredittkort. Jeg har et barn som er student nå, og har heldigvis ikke bestilt seg kredittkort, selv om hen kan få hvis hen vil. Hen hører også på meg når jeg gir råd om økonomi, og det har heldigvis gått fint hittil. 

Mange får ikke slike råd hjemmefra, eller er oppvokst i et hjem der foreldre sliter økonomisk, og da er det vanskelig å få den økonomiske innsikten man trenger for å komme seg inn i voksenlivet. Matematikk og samfunnsfag på slutten av ungdomsskolen og på vgs. burde fokusere mer på personlig økonomi, selv med det nyinnførte faget fra 2021. 

Skrevet
Gaia skrev (43 minutter siden):

Det har du helt rett i. Spesielt det med at det er så enkelt å få kredittkort. Jeg har et barn som er student nå, og har heldigvis ikke bestilt seg kredittkort, selv om hen kan få hvis hen vil. Hen hører også på meg når jeg gir råd om økonomi, og det har heldigvis gått fint hittil. 

Mange får ikke slike råd hjemmefra, eller er oppvokst i et hjem der foreldre sliter økonomisk, og da er det vanskelig å få den økonomiske innsikten man trenger for å komme seg inn i voksenlivet. Matematikk og samfunnsfag på slutten av ungdomsskolen og på vgs. burde fokusere mer på personlig økonomi, selv med det nyinnførte faget fra 2021. 

Helt enig med deg! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 16.01):

Om det er med på faktura, så vil det være rentebærende ja. 

La oss si at jeg kjøper noe på mitt kredittkort i dag. De sender ut faktura om 2-4 dager da det dekker tiden hele desember måned. Det jeg kjøper i dag, vil da være rentebærende om allerede 14 dager, på forfallsdatoen til fakturaen. Men det jeg kjøper i morgen, 1 januar, vil ikke bli rentebærende før 15. februar når det kommer på den fakturaen. 

Det er derfor de skriver 'opptil 45 dager renterfritt'. Det betyr altså maks 45 dager, men det kan være færre dager. 

Anonymkode: b5466...9db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...