AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #1 Skrevet 30. desember 2025 Barnet mitt på 4 år har lekt med dukker og lego i fem timer i dag. Hun vil ikke gå ut eller gjøre noe annet. Bare hatt noen småpauser for mat og badet. Får nesten dårlig samvittighet over å være inne og ikke samhandle med ungen. Men kan det bli for mye alenelek for en 4 åring?? Dumt spørsmål kanskje haha. Anonymkode: 8891e...6cc
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #2 Skrevet 30. desember 2025 Hver dag hele barndommen? Det er for mye alene. i løpet av en dag i juleferien med masse nye leker? Ikke noe problem. Men vil anbefale å ta en tur ut uansett! Anonymkode: 087f4...2fc 1 5
Anononyma Skrevet 30. desember 2025 #3 Skrevet 30. desember 2025 Jeg elsket å holde på sånn som barn. Kunne dille alene hele dagen 😍 Sønnen min på snart 4 leker alene i nøyaktig 30 sekunder før han må ha med en av oss voksne. Da ender vi oftest ute for ingen av oss orker å bygge Lego eller leke med actionman i 5 timer. Barn er forskjellige, bare nyt at du har et barn som trives i eget selskap! 😄 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #4 Skrevet 30. desember 2025 Anononyma skrev (Akkurat nå): Jeg elsket å holde på sånn som barn. Kunne dille alene hele dagen 😍 Sønnen min på snart 4 leker alene i nøyaktig 30 sekunder før han må ha med en av oss voksne. Da ender vi oftest ute for ingen av oss orker å bygge Lego eller leke med actionman i 5 timer. Barn er forskjellige, bare nyt at du har et barn som trives i eget selskap! 😄 Ja, jeg nyter det! Har akkurat vært mange dager med sykdom og mye sutring og tv, så deilig at det ble en sånn dag i dag Anonymkode: 8891e...6cc 1
Grüner Skrevet 30. desember 2025 #5 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barnet mitt på 4 år har lekt med dukker og lego i fem timer i dag. Hun vil ikke gå ut eller gjøre noe annet. Bare hatt noen småpauser for mat og badet. Får nesten dårlig samvittighet over å være inne og ikke samhandle med ungen. Men kan det bli for mye alenelek for en 4 åring?? Dumt spørsmål kanskje haha. Anonymkode: 8891e...6cc Er det sånn alltid eller bare i dag? Er det bare i dag eller av og til, er det ikke noe problem, men hvis det alltid er sånn at hun er litt asosial og ikke vil leke med andre barn, er det verre. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #6 Skrevet 30. desember 2025 Jeg tenker at barnet kommer til deg når det trenger noe. Ville absolutt hatt en tur ut i dagslys, men ellers latt ungen styre på. Anonymkode: 7a054...7ef 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #7 Skrevet 30. desember 2025 Grüner skrev (Akkurat nå): Er det sånn alltid eller bare i dag? Er det bare i dag eller av og til, er det ikke noe problem, men hvis det alltid er sånn at hun er litt asosial og ikke vil leke med andre barn, er det verre. Joda, hun trives med andre barn. Da er det stort sett veldig mye herjing. Pga sykdom har vi ikke sett noen andre barn på en uke nå! Anonymkode: 8891e...6cc
Grüner Skrevet 30. desember 2025 #8 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joda, hun trives med andre barn. Da er det stort sett veldig mye herjing. Pga sykdom har vi ikke sett noen andre barn på en uke nå! Anonymkode: 8891e...6cc Da ville jeg ikke sett på det som et problem
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #9 Skrevet 30. desember 2025 Sånn var begge mine når det var juleferie f.eks. De er egentlig veldig sosiale av seg, men å leke alene kunne de gjøre i timevis når de fikk det for seg. Det er 12 år i mellom de, så det var ikke sånn at de lekte sammen. Anonymkode: fc872...344 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #10 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Barnet mitt på 4 år har lekt med dukker og lego i fem timer i dag. Hun vil ikke gå ut eller gjøre noe annet. Bare hatt noen småpauser for mat og badet. Får nesten dårlig samvittighet over å være inne og ikke samhandle med ungen. Men kan det bli for mye alenelek for en 4 åring?? Dumt spørsmål kanskje haha. Anonymkode: 8891e...6cc Hun har sikkert en magisk lekestund og sikkert levd seg veldig godt inn i det, prosessert tanker og følelser og skapt en hel verden av fantasi 🥹 dette er bare sunt ! Du ser jo om hun kjeder seg eller er dypt inne i det. Slik lek er gull verdt for henne. Vi sitter med dårlig samvittighet fordi vi tror at vi stadig skal ha et opplegg, at barna skal bli med på organisert lek eller aktivitet og at det beste man kan bruke tiden på er i lag med andre uti skogen. Ja - det er bra, men egentid for barnet hvor de har mulighet til å bare være alene i egne tanker, er faktisk vel så bra 😀 Regner med barnet ditt er i barnehagen eller sosial i løpet av uken til vanlig så et par dager sånn i ferien gjør ingenting Anonymkode: 4e1a3...98d
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #11 Skrevet 30. desember 2025 Så lenge barna er sosiale når de har mulighet så ser jeg ikke problemet med å leke alene når man er hjemme i ferier og slikt. Blir man sittende alene i barnehagen og skole når man har mange man kan leke med da er det et problem. Anonymkode: e7b86...0df
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #12 Skrevet 31. desember 2025 Gratulerer, du oppfostrer et harmonisk barn med evne til selvstendig lek. Med tiden vil hun forhåpentlig vis ha glede av litteraturens verden. Konsentrasjon om skolearbeid og lekser vil nok også bli uproblematisk for denne jenta. Det som er mer betenkelig er at du lager en tråd om det som om det skal være et problem. Anonymkode: 7280f...036 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #13 Skrevet 31. desember 2025 Jeg tenker det er helt topp så lenge barnet koser seg med det Ikke syns jeg det er rart du lager en tråd om det heller, for i dag bombarderes man fra alle kanter med hvordan man skal være med barna, og intensivt foreldreskap har blitt en trend. Men har man et barn som elsker å pusle alene, så skal man se på det som en styrke, tenker jeg. Akkurat som det også ville vært en styrke, bare en annen en, om barnet ikke lekte alene i det hele tatt, men elsket f.eks. å være i kontakt med andre og alltid oppsøkte kontakt. Og det ene utelukker ikke det andre heller. Jeg var selv et slikt barn barn som puslet mye alene, og er en introvert, men ikke usosial, voksen dame nå. Jeg har ett barn som er veldig glad i å være der folk er og ikke lekte alene da hun var 4 år, og et som lukker døra til rommet sitt for å leke i uforstyrret med dukkene sine da hun var på samme alder. Men de er begge mye mer enn det også, det er bare tydelig at for den ene gir alene-lek. noe verdifullt, for den andre gir det lite. Anonymkode: 13072...dbb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå