AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #1 Skrevet 30. desember 2025 Kjæresten må ut fra der han bor nå, og har luftet ideen om å flytte inn til meg istedefor å leie seg noe. Jeg er åpen for ideen, men da må vi finne utav det praktiske rundt økonomi. Jeg kjøpte rekkehus i fjor med hjelp av foreldre i form av forskudd på arv. Etter å ha sett 2 av mine nærmeste venninner slite etter brudd og lest/hørt om andre, bestemte jeg meg for lenge siden om at ingen skal noensinne få kjøpe seg inn i mitt hus. Jeg er ikke villig til å risikere min arv eller barna mine sitt hjem ved ett evt brudd. Hva er vanlig å gjør når en eier og en vil flytte inn? Kan han feks betalte fellesutgiftene også deler vi på strøm og mat. Jeg sitter pr dags dato alene med boutgifter på ca 18K i mnd, han bor gratis. Han vil jo selvfølgelig øke sine boutgifter noe, men vil vinne på å flytte inn til meg fremfor å leie noe selv. Jeg ønsker det skal være rettferdig for oss begge Anonymkode: 7f6cb...af5 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #2 Skrevet 30. desember 2025 Det normale er å betale halvparten av renteutgifter og andre faste utgifter, som kommunale avgifter, strøm osv. Har du lån, skal han ikke være med på å betale avdrag. Så kan du jo oppfordre han til å spare i fond eller lignende, som er en nesten like god investering som bolig. Anonymkode: 777cb...7e2 19 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #3 Skrevet 30. desember 2025 Jeg tenker at det mest rettferdige er at dere deler alle utgifter, men at du betaler ned på renter og lån selv. Hvis han betaler alle fellesutgiftene så går alle pengene hans ut, mens du bygger formue. Anonymkode: 08d28...747 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #4 Skrevet 30. desember 2025 Tenker du han skal kjøpe seg inn eller leie hos deg? Leser mange er mener en kjæreste som leier hos en ikke skal betale huslån, men renter, fellesutgifter. Tenker det er bare å bli enig om et felles måneds beløp som dekker det å leie. Anonymkode: d4c4a...e6f 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #5 Skrevet 30. desember 2025 Ingenting dreper et forhold raskere enn å flytte sammen.. hadde ikke latt han flytte inn. Liker å bo alene😊 Anonymkode: b7e56...a7b 17 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #6 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingenting dreper et forhold raskere enn å flytte sammen.. hadde ikke latt han flytte inn. Liker å bo alene😊 Anonymkode: b7e56...a7b Helt enig. Anonymkode: f2ed3...173 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #7 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tenker at det mest rettferdige er at dere deler alle utgifter, men at du betaler ned på renter og lån selv. Hvis han betaler alle fellesutgiftene så går alle pengene hans ut, mens du bygger formue. Anonymkode: 08d28...747 Greit at du tenker dette, men hva mener du skal gjøres? Anonymkode: 9fa29...7ce
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #8 Skrevet 30. desember 2025 Dere har vært sammen for kort tid. Anonymkode: 55a79...0d5 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #9 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere har vært sammen for kort tid. Anonymkode: 55a79...0d5 Står det noen plass hvor lenge de har vært kjærester? Anonymkode: b69f1...4eb 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #10 Skrevet 30. desember 2025 Vet ikke hva markedsprisen er for å leie leilighet som du har, men jeg hadde tatt under det, planen er jo ikke å tjene penger på han, men samtidig skal han ikke bo gratis. Anonymkode: d4c4a...e6f 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #11 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Står det noen plass hvor lenge de har vært kjærester? Anonymkode: b69f1...4eb Hun kjøpte bolig alene ifjor, hadde hun hatt et seriøst langvarig forhold så hadde hun kanskje kjøpt noe sammen med kjæresten? Det beste er å ikke la noen kjøpe seg inn med en gang(hvis de ikke venter barn sammen da er det en annen sak), også bo sammen en en stund og så ser man hvordan det er å bo sammen før man lar noen kjøpe seg inn. Anonymkode: c0d4d...7fe 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #12 Skrevet 30. desember 2025 At samboeren kun skal betale en andel av løpende utgifter er tøv. Voksne må betale for å ha et sted å bo. At vedkommende kun skal betale halvparten av renter, og ikke avdrag, er også tøv, da bokostnadene ikke har noen logisk sammenheng med hvor mye eier har i lån (ingen gjeld på boligen blir da lik å bo gratis) Hvor mye som er rettferdig at han betaler i leie må dere bli enige om. En rettferdig fordeling fordrer at den som flytter inn fortsatt har mulighet til å spare slik at vedkommende ikke står på bar bakke dersom det blir slutt, samtidig som den som eier får lavere bokostnader og blir kompensert for slitasje og ulempen ved å dele boligen med en ekstra person. Anonymkode: c9c8f...404 10 24
petterm Skrevet 30. desember 2025 #13 Skrevet 30. desember 2025 Jeg ville tatt utgangspunkt i hvor mye han må betale for å leie noe som er stort nok til han. Dere må bli enige om en sum som gjør at han betaler mindre når han bor hos deg enn han ville gjort hvis han bor alene. Han må selvsagt betale mer hos deg enn han gjør når han bor gratis .hos foreldrene. 12
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #14 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At samboeren kun skal betale en andel av løpende utgifter er tøv. Voksne må betale for å ha et sted å bo. At vedkommende kun skal betale halvparten av renter, og ikke avdrag, er også tøv, da bokostnadene ikke har noen logisk sammenheng med hvor mye eier har i lån (ingen gjeld på boligen blir da lik å bo gratis) Hvor mye som er rettferdig at han betaler i leie må dere bli enige om. En rettferdig fordeling fordrer at den som flytter inn fortsatt har mulighet til å spare slik at vedkommende ikke står på bar bakke dersom det blir slutt, samtidig som den som eier får lavere bokostnader og blir kompensert for slitasje og ulempen ved å dele boligen med en ekstra person. Anonymkode: c9c8f...404 Ikke uenig, men prinsipielt ville jeg ikke knyttet betalingen til boliglån (renter og avdrag). Nedbetaling av boliglån er sparing, som kun kommer eier til gode. At voksne betaler for å bo er noe annet, og betyr at det er rimelig at han betaler noe mindre enn halvparten av gjengs leie, og halvparten av andre løpende utgifter som strøm og mat. I et kjæresteforhold mener jeg det er rimelig at begge parter skal komme bedre ut av det enn de ville gjort alene. Hun får inn penger til å spe på, mens han kommer rimeligere unna enn om han bodde alene. Ellers er det fullt mulig at han kjøper seg inn og at arven bevares gjennom avtaler og tinglysing av ulik eierbrøk. Han kan f.eks kjøpe seg inn kun via lån, mens eierbrøken selvsagt da skal reflektere det hun har lagt inn av egenkapital i tillegg til hennes andel av lånet. Anonymkode: 99cd2...e01 11
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #15 Skrevet 30. desember 2025 Det koster uansett å bo - en som bor alene i leid bolig må betale husleie, strøm, ofte blir det minst 10 000 pr mnd. Så hvis man flytter inn til noen så vil utgiftene halveres som regel, men man skal jo ikke bo gratis. Om han ikke får kjøpe seg inn så hadde han jo likevel betalt husleie for en annen bolig, så om han betaler husleie hos deg eller til bolig han leier selv så blir det jo ikke noe verre for han, han får jo sannsynligvis mer penger å spare pga billigere husleie. Så om man har hatt et stabilt forhold noen år, kanskje ønsker å få barn sammen - så kan han kjøpe seg inn. Anonymkode: c0d4d...7fe 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #16 Skrevet 30. desember 2025 Det skal være rettferdig ja, og det innebærer også at han ikke skal betale noe av lånet ditt Anonymkode: 3dc07...3ce 1
Million Skrevet 30. desember 2025 #17 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hun kjøpte bolig alene ifjor, hadde hun hatt et seriøst langvarig forhold så hadde hun kanskje kjøpt noe sammen med kjæresten? Det beste er å ikke la noen kjøpe seg inn med en gang(hvis de ikke venter barn sammen da er det en annen sak), også bo sammen en en stund og så ser man hvordan det er å bo sammen før man lar noen kjøpe seg inn. Anonymkode: c0d4d...7fe Men ts begrunner jo sin sak og synspunkt på det, og at hun ikke på noe tidspunkt vil la en partner kjøpe seg inn pga fare for brudd. Hun skriver hun har et par venninner som har kommet ille ut økonomisk pga brudd og ikke hadde råd til å kjøpe ut eksene sine, og at hun (ts) ikke vil risikere å havne i samme situasjon. Det er jeg helt enig i. Det er rundt 50% sjanse for at forholdet uansett vil bli slutt en gang. Sånn er det nå. Jeg ville selv f.eks aldri latt en kjæreste/samboer få kjøpe seg inn i min bolig. Aldri. Den er min og jeg akter ikke risikere å måtte betale ut noen på et senere tidspunkt, og å gamble med min sønns arv på den måten. Det jeg eier, skal gå til min sønn i sin helhet. 15 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #18 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg kjøpte rekkehus i fjor med hjelp av foreldre i form av forskudd på arv. Etter å ha sett 2 av mine nærmeste venninner slite etter brudd og lest/hørt om andre, bestemte jeg meg for lenge siden om at ingen skal noensinne få kjøpe seg inn i mitt hus. Jeg er ikke villig til å risikere min arv eller barna mine sitt hjem ved ett evt brudd. Hvorfor snakker så mange om at han kan kjøpe seg inn om noen år? Anonymkode: 89df3...3e7 6 1
Soft mann Skrevet 30. desember 2025 #19 Skrevet 30. desember 2025 Sjekk leiemarkede rundt der du bor. Så kan han få 20% rabatt på hva de koster å leie noe tilsvarende. 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #20 Skrevet 30. desember 2025 Soft mann skrev (1 minutt siden): Sjekk leiemarkede rundt der du bor. Så kan han få 20% rabatt på hva de koster å leie noe tilsvarende. 20% rabatt på å leie noe tilsvarende, basert på hva? Dersom kjæresten hadde leid noe tilsvarende og delt bolig med en annen person hadde han jo kun betalt 50% av leieprisen, så jeg lurer på hva som er logikken bak disse 20%? Anonymkode: c9c8f...404 8 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå