AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #1 Skrevet 29. desember 2025 Er det en vandrehistorie som steder bruker for å lokke til seg turister? Er det umulig at hun har gått hele strekningen selv og klatret opp i vegghylla for så å tro at det er ørnen som har fraktet henne dit? Ørnerovet: Folk er fortsatt uenige om hva som skjedde da 3 år gamle Svanhild forsvant på Leka i 1932 – Langlesing fra NRK Trøndelag Anonymkode: c1555...f33
Tough cookie Skrevet 29. desember 2025 #2 Skrevet 29. desember 2025 Det er ikke en vandrehistorie, for en vandrehistorie er en oppdiktet historie. Min mormor var nabo til Svanhilds tante som var tilstede den dagen på Leka, og mamma har hørt om det som skjedde den dagen mange ganger, og sett klærne Svanhild hadde på seg som bar spor av hull som lignet på de som klør lager. 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #3 Skrevet 29. desember 2025 Tough cookie skrev (2 minutter siden): Det er ikke en vandrehistorie, for en vandrehistorie er en oppdiktet historie. Min mormor var nabo til Svanhilds tante som var tilstede den dagen på Leka, og mamma har hørt om det som skjedde den dagen mange ganger, og sett klærne Svanhild hadde på seg som bar spor av hull som lignet på de som klør lager. Så du mener da at ørnen har løftet henne opp til fjellhylla? Hvordan kan den ha klart å løfte opp til tre ganger egen kroppsvekt? Kan ikke noen andre ha hjulpet henne opp dit? Hvis det da er helt umulig at hun kom seg opp dit selv. Anonymkode: c1555...f33 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #4 Skrevet 29. desember 2025 Er nå bevist at ørn kan fint løfte noen i den kg verdi ho var. Har sett video der ørn letter kalver av rein. Osv. Så denne historien tror jeg rimlig på at har skjedd Anonymkode: 461cb...0f8 9 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #5 Skrevet 29. desember 2025 Ifølge chatgpt er det ikke bevist at en ørn fløy avgårde med henne. Anonymkode: 284ae...3a6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #6 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ifølge chatgpt er det ikke bevist at en ørn fløy avgårde med henne. Anonymkode: 284ae...3a6 Hvorfor måtte du bruke ChatGPT til det? Anonymkode: 65336...1ce 19 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #7 Skrevet 29. desember 2025 Ifølge er ornitolog: Løfteevnen hos våre to ørnearter, kongeørn og havørn er nok ganske lik, og de frakter sjelden bort bytte på over 2 kg. Den høyeste vekt som er dokumentert tatt i luften av en havørn, var kontrollveid til 3,2 kg, og da med fallende flukt i utforbakke og med ideell løftevind. Anonymkode: 284ae...3a6 1 3
Thyra Skrevet 29. desember 2025 #8 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er nå bevist at ørn kan fint løfte noen i den kg verdi ho var. Har sett video der ørn letter kalver av rein. Osv. Så denne historien tror jeg rimlig på at har skjedd Anonymkode: 461cb...0f8 Hvor og når er det bevist? Jenta var 19 kilo og godt kledd. Det er ikke fysisk mulig at en ørn kunne ha flydd avgårde med henne. 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #9 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor måtte du bruke ChatGPT til det? Anonymkode: 65336...1ce Fordi jeg ville Anonymkode: 284ae...3a6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #10 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er nå bevist at ørn kan fint løfte noen i den kg verdi ho var. Har sett video der ørn letter kalver av rein. Osv. Så denne historien tror jeg rimlig på at har skjedd Anonymkode: 461cb...0f8 Men de flyver vel ikke avgårde med kalvene? Det er vel heller slik at de angriper dem og forsøker å spise. Har du en video hvor ørn flyr avgårde med en kalv? Anonymkode: c1555...f33 3 3
piggrokken Skrevet 29. desember 2025 #12 Skrevet 29. desember 2025 Er dette Norges svar på "the dingo ate my baby"? En berømt australsk sak fra 80 tallet? 4
Thyra Skrevet 29. desember 2025 #13 Skrevet 29. desember 2025 Kvalitet skrev (Akkurat nå): Overlevde hun? Hun overlevde. Husket ikke at ørnen fløy med henne. Men husket at hun var på fjellhylla og var overbevist til sin død om at ørnen fløy dit med henne. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #14 Skrevet 29. desember 2025 Kvalitet skrev (2 minutter siden): Overlevde hun? Ja. Anonymkode: 2ff14...372
Thyra Skrevet 29. desember 2025 #15 Skrevet 29. desember 2025 piggrokken skrev (Akkurat nå): Er dette Norges svar på "the dingo ate my baby"? En berømt australsk sak fra 80 tallet? At en dingo kan ta en baby er jo fullt mulig. At en ørn skal lette og fly avgårde med et barn på 19 kilo er ikke fysisk mulig. 2
piggrokken Skrevet 29. desember 2025 #16 Skrevet 29. desember 2025 Thyra skrev (6 minutter siden): At en dingo kan ta en baby er jo fullt mulig. At en ørn skal lette og fly avgårde med et barn på 19 kilo er ikke fysisk mulig. Jeg mente det i den konteksten at begge er ugjerninger (kanskje) begått av dyr. Hun i Australia var i fengsel i typ 6 år før hun ble frikjent. Kanskje et menneske drepte i begge tilfeller?
NoaideBiehtar Skrevet 29. desember 2025 #17 Skrevet 29. desember 2025 piggrokken skrev (15 minutter siden): Er dette Norges svar på "the dingo ate my baby"? En berømt australsk sak fra 80 tallet? En historie som viste seg å være sann da, da den ble bevist. Moren satt tre år i fengsel fordi de ikke ble trodd. Langt mer tragisk utfall... 2
Thyra Skrevet 29. desember 2025 #18 Skrevet 29. desember 2025 piggrokken skrev (14 minutter siden): Jeg mente det i den konteksten at begge er ugjerninger (kanskje) begått av dyr. Hun i Australia var i fengsel i typ 6 år før hun ble frikjent. Kanskje et menneske drepte i begge tilfeller? Jeg tror ikke moren drepte babyen i Australia. At en dingo angriper mennesker er ikke usannsynlig. Svanhild overlevde.
piggrokken Skrevet 29. desember 2025 #19 Skrevet 29. desember 2025 piggrokken skrev (15 minutter siden): Jeg mente det i den konteksten at begge er ugjerninger (kanskje) begått av dyr. Hun i Australia var i fengsel i typ 6 år før hun ble frikjent. Kanskje et menneske drepte i begge tilfeller? Leste meg opp om saken nå. Har alltid trodd at Svanhild døde av det. Det viste seg at det var feil, uansett virker det ganske usannsynlig hele greia.
piggrokken Skrevet 29. desember 2025 #20 Skrevet 29. desember 2025 Thyra skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke moren drepte babyen i Australia. At en dingo angriper mennesker er ikke usannsynlig. Svanhild overlevde. Ja, skrev om det nå. Trodde i alle år at hun døde, men lærte noe nytt idag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå