Gå til innhold

Hypermobile ledd og forebygging av smerter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er hypermobil, og har slitt med muskler og vondt i kroppen i mange år selv om jeg (bare?) er 26. For noen år siden fikk jeg diagnosen EDS. Først og fremst vil jeg si at det ikke er sikkert at det gjelder deg, men hvis du sliter mye med hypermobilitet, så er det lurt å spørre legen om det hvis det er en bekymring for deg. Undersøk det litt, og spør om det er andre i slekta som sliter med det samme. EDS er VELDIG arvelig, spesielt hvis du har andre diagnoser som POTS, ADHD, ASD osv. Veldig interessante greier!

Ellers vil jeg anbefale svømming, eller annen aktivitet i vann. I min svømmehall finnes det timer der de danser i 30 min 3 ganger i uka i vann, og man kan velge om man vil ha på vekter osv på kroppen. Derimot vil jeg IKKE anbefale deg å bruke vekter hvis du sliter med muskler.

Unngå jogging og løping for knærne dine, om du ønsker liknende aktivitet, gå for sykling i stedet. Hvis du i tillegg opplever lavt blodtrykk etter hvert/under aktivitet så kan kompresjon-strømper kanskje hjelpe for deg.

Ikke strekk for mye om du er hypermobil. Du vil ikke merke om du strekker kroppen for mye slik som dem som ikke er hypermobile, siden kroppen din ikke kjenner at det blir mye belastning der og da, men kan gjøre vondt etter. Vær snill med kroppen din, og ta pauser når du kjenner at det gjør vondt. I tillegg burde du skaffe deg en SKIKKELIG god madrass om du ikke har det allerede. Man skal IKKE tulle med søvnen!!! Er man hypermobil burde man hvert fall ha en god kvalitets-madrass!!

Ellers masse lykke til!

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trening i slynger med hjelp av fysioterapeut har vært redningen min.

Anonymkode: 82eda...42d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du MÅ til fysioterapeut!!!! Jeg har mykt skjellet, og det er pga. D3 mangel over flere år og spiseforstyrrelser da jeg var yngre. Jeg har smerter sjæl, og det eneste som har gjort det levelig er øvelser jeg har fått fra fysioterapeut. Jeg går hver 14. dag. det hjelper. Før jeg begynte hadde jeg betennelse i hoftene og smerter fra bak øynene til under tærne og det føltes ut som jeg gikk på gelé eller puter.. helt jævlig. Kom deg til fysioterapeut, jeg må ta buss en time og ti min. èn vei. Etter hvert vil du slite med å ligge i senga, hvis du ikke gjør noe. 

Anonymkode: dd663...8e1

Jeg har "noe" med skjelettet, vet ikke helt hva. Beintetthetsmåling sier stabil osteoponi, kirurg sier myke bein/alvorlig osteoporose. Tar kalk m/d-vitamin daglig og alendronat. Min tanke er at dette kan ha noe med mineraliseringen i skjelettet.

Ja, skal komme meg til fysioterapeut.

Ts

Anonymkode: 17e9d...5ec

AnonymBruker
Skrevet
rullgardinen skrev (1 time siden):

Jeg er hypermobil, og har slitt med muskler og vondt i kroppen i mange år selv om jeg (bare?) er 26. For noen år siden fikk jeg diagnosen EDS. Først og fremst vil jeg si at det ikke er sikkert at det gjelder deg, men hvis du sliter mye med hypermobilitet, så er det lurt å spørre legen om det hvis det er en bekymring for deg. Undersøk det litt, og spør om det er andre i slekta som sliter med det samme. EDS er VELDIG arvelig, spesielt hvis du har andre diagnoser som POTS, ADHD, ASD osv. Veldig interessante greier!

Ellers vil jeg anbefale svømming, eller annen aktivitet i vann. I min svømmehall finnes det timer der de danser i 30 min 3 ganger i uka i vann, og man kan velge om man vil ha på vekter osv på kroppen. Derimot vil jeg IKKE anbefale deg å bruke vekter hvis du sliter med muskler.

Unngå jogging og løping for knærne dine, om du ønsker liknende aktivitet, gå for sykling i stedet. Hvis du i tillegg opplever lavt blodtrykk etter hvert/under aktivitet så kan kompresjon-strømper kanskje hjelpe for deg.

Ikke strekk for mye om du er hypermobil. Du vil ikke merke om du strekker kroppen for mye slik som dem som ikke er hypermobile, siden kroppen din ikke kjenner at det blir mye belastning der og da, men kan gjøre vondt etter. Vær snill med kroppen din, og ta pauser når du kjenner at det gjør vondt. I tillegg burde du skaffe deg en SKIKKELIG god madrass om du ikke har det allerede. Man skal IKKE tulle med søvnen!!! Er man hypermobil burde man hvert fall ha en god kvalitets-madrass!!

Ellers masse lykke til!

Jeg har HSD diagnosen, og sannsynligvis POTS, og MYE annet som tyder på bindevevssykdom. Har tatt privat gentest, som viser at der ikke er et kjent bindevevsgen som forårsaker dette. 

Men, takk for alle gode tips, det setter jeg stor pris på 😊

Anonymkode: 17e9d...5ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...