Gå til innhold

Har du DPS erfaring og opplevd uenighet om diagnose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Capazitet skrev (På 30.12.2025 den 23.33):

Fekk du nokon annan/ny diagnose?

Nei, jeg fikk ikke noen ny diagnose. 

Anonymkode: a2052...92c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2026 den 0.05):

Ja.... Vi ser også på legen Arne Bye som skrev diagnoser på disse kvinnene han hadde misbrukt.. 
Breivik saken også. Der var det to team med samme materiale som kom med to ulike konklusjoner på diagnose, og retten måtte til slutt gripe inn, om jeg ikke husker feil.

Ja, man kan begynne å lure på disse vurderingene, de er ofte subjektive kliniske vurderinger.

Anonymkode: 2ca17...a6d

Jepp. Og igjen jeg prøver ikke å svartmale leger/psykologer. Jeg sier kun at de er mennesker som alle oss andre. Alle mennesker gjør feil, noen mer enn andre og noen er onde. 

Men forskjellen er at leger/psykologer har enorm tillit. Så om de gjør noe feil eller slemt så slipper de som regel unna med det. Arne Bye kunne voldta  pasientene sine i 20+ år fordi pasientene stoler på legen, de som behandler varslene stoler også på legen så det hjalp ikke å varsle heller. 

Nå er Arne Bye ekstremtilfelle. Det er veldig få leger som er voldtektsmenn. Men en feil som går igjen hos både leger og psykologer er at man blir ensporet.  Man har et førsteinntrykk og så leter man kun etter informasjon som bekrefter det inntrykket og man bortforklarer alt annet. I tillegg til at leger/psykologer stoler nærmest blindt på andre leger/psykologer.  Ikke fordi leger/psykologer er dumme, men fordi det er menneskelig å gjøre slikt.  Om leger/psykologer var hevet over disse menneskelige feilene, hvordan forklarer man da Baneheia-justismordet. Det var ikke en enkeltperson som stod bak det justismordet.  Det var nærmest samtlige som var involvert i saken over 20+ års periode. 

Så er jeg også enig i at man  bør ta anmeldelser man leser om leger/psykologer med en klype salt. De som er fornøyd med legen/psykologen tar seg nok sjeldent bryet med å skrive en anmeldelse. I tillegg så har leger/psykologer taushetsplikt så man får kun den ene siden av historien. Det er også pasienter som aldri blir fornøyd med mindre de får diagnosen de vil ha og medisinene de vil ha. 

I tillegg til at pasienter kan være fornøyde uten at legen/psykologen gjør en god jobb.  Finn Skårderud var en svært populær blant de fleste av  pasientene sine.  Han mistet bevillingen sin blant annet fordi han ikke forstod rollen sin. Han hadde valgt å være vennen til pasientene i stedet for deres behandler. Pasienter som ikke ble friske var likevel kjempefornøyde med han fordi de likte å være med han. De følte seg avhengig av han. 

Anonymkode: bcece...117

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaringer fra DPS men jeg har erfaringer fra AFR (avdeling for rusmedisin) og jeg kan anta det er det samme med google anmeldelser. Det er stigma og tabu uansett om det er rus eller psykiatri så de fleste som skriver anmeldelser på google er de som er misfornøyd, mangler filter, og er impulsdrevet. 

Jeg er veldig fornøyd med slik jeg har blitt behandlet på det stedet jeg var innlagt og poliklinisk. God psykolog (fantastisk på sitt felt: rus, litt mindre god på traumer men vi hadde en god kjemi som utgjør litt for min del når en skal snakke med en psykolog). Flinke miljøpersonell, god behandling, god og lang oppfølging. Kvalitet i alle ledd. Jeg kunne gjerne gitt topp stjerne om jeg skulle gitt anmeldelse til stedet. Men: jeg er i jobb, familie vet ikke at jeg har slitt med rus, og jeg vil selvfølgelig ikke at det skal ligge ute for at alle skal glo på navn og at det skal definere meg.  Jeg ser at de få som har skrevet anmeldelser over der jeg har vært i behandling både poliklinisk og døgnbehandling skriver at de er misfornøyd (og det er ikke måte på hvor misfornøyd de er). Det er banneord og alle må "dra til helvete" og de har blitt mye dårligere osv osv. 

Jeg skjønner at en kan ha dårlige erfaringer, men det kreves også mye av deg selv å skulle bli frisk eller bedre i psykiatri og rus (jeg har rop lidelse, altså både rus og psykisk). En skal selvfølgelig få hjelp men om en har f.eks personlighetsforstyrrelser (som mange innenfor rus har i en eller annen form) så  er en mester i å ikke se sine egne begrensninger). 

Jeg vet om mange av mine medpasienter som har samme erfaring som meg: de er veldig fornøyd med behandling, de har fått god hjelp, har fått livet sitt tilbake og blitt rusfri, fått god kvalitetsbehandling av flinke og ikke minst gode hyggelige fagfolk men vi er såpass "oppegående" at vi gir ikke stjerne på google.

Anonymkode: ef490...2d3

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 12.07):

Har skjønt at dette kan skje hos fagfolkene?

Jeg leser google anmeldelser om DPS og ser ikke noe positivt, kanskje en sjelden gang.
Jeg ser på pasientombudet sine sider at det er mye klager på DPS.

Er det noen med erfaring som vil dele på godt og vondt?

Ja. Er sikker på at jeg har autisme og fått det bekreftet privat, men dps nektet. 

Anonymkode: b1e94...8b0

AnonymBruker
Skrevet

Det er både mye bra og mye stekt kritikkverdig som skjer i psykiatrien, på DPS og hos psykologer.

Boka "Ellers får du klare deg selv" av Hilde Marie Rekstad tar opp mye av kritikken på en god og balansert måte. 

Det er viktig å ikke være naiv. Det er viktig å vite at fagfolkene ikke alktid har rett, selv om de ofte har det. Det er viktig å ta seg selv på alvor og sette grenser, selv og ikke minst når man sliter psykisk.

Anonymkode: 11ef1...4a6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 13.00):

Google anmeldelser på DPS ville jeg tatt med en stor klype salt. 

Anonymkode: 4bb9c...f43

Spør du meg så er de anmeldelsene like treffsikre som 5 forskjellige psykologer som skal sette en  diagnose på en pasient. 

I mange tilfeller så føles det som ekstra joker nord 

Anonymkode: 6564b...df7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet flere innlegg i tråden og både kommet med kritikk og ros av DPS. Jeg ville bare legge til at jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg har gjort mange feil under behandlingen. Det er mange behandlere jeg har beklaget til. 

AnonymBruker
Skrevet

Har erfaring med DPS en kort periode i livet, gikk til samtaler ca 6 ganger hos sykepleier med spesialkompetanse. Gikk igjennom joarnalen før avluttende behandling. Men det var ikke før 1 års tid etterpå ish, at jeg oppdaget og syntes deler av diagnosen/e var feil satt. Mulig årsak var en uoppdaget fysisk sykdom som lå til grunn for noe av den feilsatte diagnosen. Jeg sendte inn skriftlig klage på det, men usikker på hva som faktisk ble endret og gjort.

Anonymkode: f7b6c...68c

AnonymBruker
Skrevet

Ja og min erfaring er at en psykolog har gitt meg bipolar lidelse 1 og en annen ga meg kompleks ptsd. Symptomene sier bipolar lidelsen da jeg plutselig har det dårlig for å så igjen har det bra 

Anonymkode: c9210...db5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 19.25):

Tenker du på uenighet mellom psykologene med tanke på hvilken diagnose en pasient har? Det kan jeg i så fall bekrefte etter noen år på dps. 

Spesielt ADHD var en brannbombe i behandlingsmøtene våre. F.eks. komplekse traumer og ADHD kan ha relativt like symptomer, men helt ulike behandlingsmetoder. Noen psykologer er ikke komfortable med å sette en adhd diagnose hvis det ikke er plankekjøring med god komparentopplysninger som kan bekrefte at plagene har vedvart siden tidlig barneårene. Andre igjen er mer pragmatiske og kan legge mer vekt på det pasienten sier og tester som er utført. 
Dette førte ofte til dårlig stemning.

Jeg er heller ikke i tvil om at hvis en pasient hadde gått til fem forskjellige psykologer på samme dps (uten at saken ble drøftet), hadde hen kommet ut med fem forskjellige diagnoser. Det er altså så tilfeldig om man får riktig diagnose og ikke minst riktig behandling. Og det handler ikke om hvilken dps, men hvilken behandler. Og du skal dessverre ha litt flaks på veien for å faktisk få riktig hjelp. 

Anonymkode: c62c9...da5

Jeg kan være enig i at det kan forekomme at det blir satt feil diagnose eller at en diagnose ikke alltid blir plukket opp ,men å hevde at det er helt tilfeldig om man får riktig diagnose er en drøy påstand som garantert ikke kan støttes opp med kilder.

Anonymkode: 7229b...253

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
itiswhatitis skrev (På 2.1.2026 den 10.16):

Hvis du vil ha ordentlig hjelp så går du privat. Dps er grusomt 

Ja la oss advare mennesker mot å søke hjelp fordi en selv har hatt dårlig erfaringer🤦🏼‍♀️

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dårlige erfaringer. Fått helt forskjellige diagnoser på ulike DPS’er som ung. Jeg ønsket samtalebehandling, men fikk i stedet mengder av medisiner jeg ikke tålte. Ved bivirkninger ble det tolket som en del av «lidelsen». 

Diagnosene har gjort det ekstremt vanskelig å få hjelp med somatiske ting. Blir ikke tatt på alvor. Må gå privat igjen og igjen. Noe jeg egentlig ikke har råd til.

Å få så mange negative beskrivelser og stempler som ung tok jeg skikkelig tungt. Ble overrasket over at det var så mye «galt»med meg. Tenkte egentlig bare det var lurt å bearbeide tidligere traumer. Dette var det lite hjelp å få med. 

Har en venn som er psykolog og som forteller at det er lite samhandling når det gjelder oppfølging av pasientene. Så tror ikke det bare er meg. 

Anonymkode: 2f4cc...126

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ønsket samtalebehandling, men fikk i stedet mengder av medisiner jeg ikke tålte. Ved bivirkninger ble det tolket som en del av «lidelsen». 

Dette har jeg skjønt er ganske vanlig... før i tiden var det vanlig å gi medisiner uten særlig oppfølging på det. Noen av dem kan gi ganske kraftig vektøkning. Tøft å seponere. Så ble man sendt til ernæringsfysiolog uten at bivirkninger av medisiner er med i regnestykket. Psykologer har ikke samme medisinske kunnskap som en psykiater, og det er vel tilfeldig om man får psykiater eller psykolog på DPS. Virker som litt produksjon av svingdørpasienter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja la oss advare mennesker mot å søke hjelp fordi en selv har hatt dårlig erfaringer🤦🏼‍♀️

Står også at man burde oppsøke privat psykolog. Men du ville kanskje ikke ha med den biten? 

Anonymkode: 380f8...135

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Står også at man burde oppsøke privat psykolog. Men du ville kanskje ikke ha med den biten? 

Anonymkode: 380f8...135

Nei jeg overså ingenting.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 1.02):

Jeg kan være enig i at det kan forekomme at det blir satt feil diagnose eller at en diagnose ikke alltid blir plukket opp ,men å hevde at det er helt tilfeldig om man får riktig diagnose er en drøy påstand som garantert ikke kan støttes opp med kilder.

Hun du siterte nevnte blant annet ADHD-debatten.  Du må ha fått med deg at det er stor uenighet om hvem som skal ha den diagnosen?

Diagnosesystemet er satt opp slik at behandleren skal ha stor frihet til å selv bestemme hva som er best for pasienten. Diagnosene er beskrevet svært vagt og flere diagnoser har de samme symptomene.  Ulike behandlere kan komme til ulike diagnoser uten at noen av konklusjonene trenger å være feil.  Det som teller er om man får pasienten frisk, ikke navnet på diagnosen. Det er også hva som gjør ADHD til en litt spesiell diagnose. Den gir tilgang til noen medisiner som er strengt regulert og som man ikke har lov til å gi pasienten kun fordi pasienten får det bedre med disse medisinene. 

Psykiatri er også et enormt stort felt hvor ingen behandlere er spesialister på alt,  men hvor de ofte må behandle nesten alle typer pasienter likevel.  Får du plass hos DPS så er det ikke slik at du trenger å få en behandler som har erfaring med problemene du har. Det kan også være svært vanskelig å skille ulike diagnoser. I noen tilfeller er det ikke mulig. 

I de fleste tilfeller har behandlerne på DPS svært liten tid de kan bruke per pasient. Samtidig som for mange psykiatriske sykdommer så kan det ta lang tid å se om behandlingen fungerer eller ikke.  Det kan også være for kort tid til å kunne stille riktig diagnose. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...