AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #1 Skrevet 29. desember 2025 Jeg kjøpte en type el.leke til barnet mitt til jul på Europris ca en uke før jul. Jeg bor 3 min fra butikken og handler der ganske ofte, men denne julegaven finner jeg ikke kvitteringen til. Trodde heller ikke den trengtes fordi dette var noe barnet ønsket seg veldig. Da barnet åpnet gaven ble derimot gleden svært kortvarig da det viser seg at den ikke virker. Den kom med batteri, men etter å ha tatt ut ‘flippen’ til batteriet for at batteriet skal fungere så kom det bare noen rare lyder ut av produktet før det stoppet å virke helt. Så det er jo åpenbart en feilvare. Så kom jeg til å tenke på hvor uhyre strenge de er på Europris når det gjelder bytting uten kvittering. Og tenker jrg rett og slett nå må ende opp med å kjøpe ny tilsvarende leke. Selv om den den jeg kjøpte var ødelagt. Fordi de kun godkjenner bytte mot kvittering. Ganske håpløst. Så ser jeg på nettsidene deres at om en skal bytte en vare uten kvittering, så ma man kunne bevise kjøpet. Hvordan gjør man det egentlig? Kan man feks vise kontoutskriften hvilken dato og klokkeslett varen ble kjøpt og så finner de salget av varen i sine databaser? Eller vil det at jeg er stamkunder hos dem og handler der flere ganger i måneden være med å bevise, eller ihvertfall sannsynliggjøre kjøpet? Kom gjerne med råd/tips ang rettigheter for bytting av feilvarer på Europris. Anonymkode: 6aae3...cd2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #2 Skrevet 29. desember 2025 Byttet en vare på europris forrige uken uten kvittering. Viste bare kontoutskrift 😊 Anonymkode: ed2d4...467 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #3 Skrevet 29. desember 2025 Er du ikke mer-kunde? Tenker hvis du er stamkunde? I såfall har du kvittering på nettet. Men er det ikke bare batteriet som må byttes? Anonymkode: a2501...113 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #5 Skrevet 29. desember 2025 Hvis du handler der så ofte er du vel medlem? Da ligger kvitteringen på kontoen din. Anonymkode: 14cdb...dc0 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #6 Skrevet 29. desember 2025 Jeg leverte inn en defekt vare (ble ødelagt etter en gangs bruk) på europris et par dager etter kjøp, og fikk pengene tilbake uten kvittering. Det var ikke noe problem siden jeg hadde med embalasjen. Jeg er mer-kunde og sa jeg hadde kvittering på nett, men den sjekka de ikke. Anonymkode: 2da96...6d1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #7 Skrevet 29. desember 2025 Min erfaring er at de fleste butikker, inkl. Europris, er ganske så grei med bytting av varer. Viser bare frem enten digital kvittering eller transaksjonen på konto. En gang, men det var på VeroModa, så fant hun i kassa riktig transaksjon i sitt system. Hun fikk dato og ca. klokkeslett varen ble kjøpt og da fant hun det. Og så fikk jeg byttet Anonymkode: d1747...364 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #8 Skrevet 29. desember 2025 Har du forsøkt å bytte batteriet? Anonymkode: bcd1d...28d 1
skeiv-ostepop Skrevet 29. desember 2025 #9 Skrevet 29. desember 2025 Her er det viktig å skille mellom "bytte" av vare i forbindelse med julegaver, og reklamasjon når produktet har en mangel. Bytting, som er ordet du bruker, er en høyst frivillig ordning butikkene selv lager reglene for. Og der kan de lage de reglene de ønsker, og de kan kreve at de fylles (så lenge det er kommunisert før kjøp). Reklamasjon derimot er lovpålagt og regulert av forbrukerkjøpsloven. Butikken kan kun kreve at du sannsynliggjør kjøpet, og ikke kreve kvitteringen for å håndtere reklamasjon. Sannsynliggjøring kan du enkelt gjøre med å vise til at de selger samme ting, og en kontoutskrift som viser tilsvarende beløp, dato og navn på butikken. Men før du går dit ville jeg ha byttet batteriene for å se om det hjelper 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #10 Skrevet 29. desember 2025 Fin frem transaksjonen i nettbanken. Da sannsynliggjør du kjøpet. Anonymkode: 6f842...670 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #11 Skrevet 29. desember 2025 Men først prøver du nye batterier!!! Anonymkode: af830...d6d 1
Mei88 Skrevet 29. desember 2025 #12 Skrevet 29. desember 2025 Det er største fordelen med alle de her medlemskapene i kundeklubber, alle kvitteringer er digitale. Bakdelen er alle meldinger å mail 😃 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #13 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fin frem transaksjonen i nettbanken. Da sannsynliggjør du kjøpet. Anonymkode: 6f842...670 Dette. Anonymkode: 8d5a5...357
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #14 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kom gjerne med råd/tips ang rettigheter for bytting av feilvarer på Europris. Anonymkode: 6aae3...cd2 Du skal ikke bytte vare, du skal reklamere. Anonymkode: b7d11...a6b 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #15 Skrevet 29. desember 2025 Takk for alle svar! Batteriet er en type spesialbatteri som er ganske dyrt, så siden varen kom med batteri som ikke funket når det står på pakken den skal være klar til bruk, så ble det reklamasjon. Jeg fikk heldigvis ny vare uten kvittering og har nå omsider fått lagt inn medlemskapet i bankkortet mitt så jeg slipper å gi tlf nr mitt hver gang. Når dette er sagt så syns jeg det er en uting at betjeningen spør ‘vil du ha kvittering’ når de pleier å være så strenge på at man må ha det ved bytting/reklamasjon. Beste servicen ville da bare vært å gi kvitteringen uten spørsmål. Anonymkode: 6aae3...cd2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #16 Skrevet 29. desember 2025 Mei88 skrev (10 timer siden): Det er største fordelen med alle de her medlemskapene i kundeklubber, alle kvitteringer er digitale. Bakdelen er alle meldinger å mail 😃 Nei det er ikke alle kundeklubber som automatisk gir kvitteringer på nett. Feks Nille Anonymkode: 6aae3...cd2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå