Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skjedde mye da jeg leverte inn siste eksamen, influensa hvor minste var dårlig i flere dager og min mor havnet på sykehuset. Sendte den inn uten å tenke meg helt om, nå ser jeg at jeg mangler noen kilder. Hva gjør jeg nå? Kan jeg be de trekke innleveringen? 

Anonymkode: 2058d...5da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"

§ 12-4.Uredelig opptreden og fusk

[...]

Dersom en student forsettlig har forsøkt å fuske eller forsettlig eller grovt uaktsomt har fusket i forbindelse med gjennomføringen av eksamen eller obligatoriske aktiviteter eller forut for endelig sensur, kan eksamenen eller aktiviteten annulleres.

En student som har opptrådt som beskrevet i første eller andre ledd, kan utestenges fra institusjonen og fratas retten til å gå opp til eksamen ved alle universiteter og høyskoler i inntil ett år. I særlig grove tilfeller kan studenten utestenges i inntil to år."

Tror du mister forsettlighet, i og med du du har hatt influensa, og muligens også at det går fra grov uaktsom til uaktsm ettersom en ikke kan bearbeides hvis en er for syk til å egentlig gjennomføre eksamen - du må regne med sensuren blir anulert, da.

Følgende frase går igjen i veldig mange dokumenter, i f.eks klagenemda i offentlige anskaffelser, samt fellesklage nemdas årsrapporter med tanke på juks - så er rimelig safe at det er slik grov uaktsomhet blir vurdert:

For at uaktsomheten skal være grov må det foreligge «en kvalifisert klanderverdig opptreden som gir grunn til sterke bebreidelser for mangel på aktsomhet», jf. Rt. 1970 side 1235 og Rt. 1983 side 1222.

Anonymkode: 5265f...522

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjedde mye da jeg leverte inn siste eksamen, influensa hvor minste var dårlig i flere dager og min mor havnet på sykehuset. Sendte den inn uten å tenke meg helt om, nå ser jeg at jeg mangler noen kilder. Hva gjør jeg nå? Kan jeg be de trekke innleveringen? 

Anonymkode: 2058d...5da

Følgende blir brukt for å vurdere juks (Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) - Kapittel 12 Regler om adferd og reaksjoner - Lovdata):

"

§ 12-4.Uredelig opptreden og fusk

[...]

Dersom en student forsettlig har forsøkt å fuske eller forsettlig eller grovt uaktsomt har fusket i forbindelse med gjennomføringen av eksamen eller obligatoriske aktiviteter eller forut for endelig sensur, kan eksamenen eller aktiviteten annulleres.

En student som har opptrådt som beskrevet i første eller andre ledd, kan utestenges fra institusjonen og fratas retten til å gå opp til eksamen ved alle universiteter og høyskoler i inntil ett år. I særlig grove tilfeller kan studenten utestenges i inntil to år."

Tror du mister forsettlighet, i og med du du har hatt influensa, og muligens også at det går fra grov uaktsom til uaktsm ettersom en ikke kan bearbeides hvis en er for syk til å egentlig gjennomføre eksamen - du må regne med sensuren blir anulert, da.

Følgende frase går igjen i veldig mange dokumenter, i f.eks klagenemda i offentlige anskaffelser, samt fellesklage nemdas årsrapporter med tanke på juks - så er rimelig safe at det er slik grov uaktsomhet blir vurdert:

For at uaktsomheten skal være grov må det foreligge «en kvalifisert klanderverdig opptreden som gir grunn til sterke bebreidelser for mangel på aktsomhet», jf. Rt. 1970 side 1235 og Rt. 1983 side 1222.

Anonymkode: 5265f...522

Skrevet

Hvilket studie/emne? Det er ikke alltid de går mot juks og fusk, om du er heldig blir det "bare" stryk, men da kan du konte i feb/mars. 

Anonymkode: 9d632...bd7

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du ikke har skrevet rett av teksten i kildene, regnes det sannsynligvis ikke som plagiat, bare dårlig kildeføring. Det trekker ned, men er ikke juks. 

Anonymkode: 0eb1e...a11

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...