Gå til innhold

Barn av "boomers" generasjonen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enkelte ganger leser man på internett og man blir bare målløs. Dette er en av de trådene man synes er så dumme at man helst bare holder munn i stedet for å gi denne gruppen taletid.

Anonymkode: 5a934...453

Hvorfor er denne tråden så dum? Det ts tar opp er veldig aktuelt og 100% sant. 

Tror vi er mange millenials som kjenner oss igjen.

Mine foreldre er typiske boomers. Nå begynner de å bli gamle og sitter i hver sin godstol der de klager over vinduene sine og hvor dårlige vi barna er til å ta oss av dem. Min samboers foreldre er i andre enden - også typiske boomers - de er ferdig med å kaste bort livet sitt på sønnen din. Nå reiser dem verden rundt og kan ikke hjelpe til med barnebarna fordi de skal på yogatimer, til frisøren eller «ut med gutta» 🙄

Egoistisk drittgenerasjon.

En ting skal de ha da, de har lært oss andre hvordan vi IKKE skal opptre i foreldrerollen.

Anonymkode: 47bb9...a79

• Liker 3
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var nok litt forskjellige holdninger til dette. Mentale problemer var veldig ofte skambelagt. Mor til min boomer-mor (min mormor) var så mentalt syk at hun ble innlagt på institusjon. Det ble bare sagt at hun hadde "nerver" og min mor ble mobbet gjennom hele skoletiden pga det.

Anonymkode: c5fe1...4a6

Det varierte nok (da som nå), men det er klart at onkelen min hadde en  "sosialt akseptert" årsak til problemene sine. Det ga sikkert større forståelse. 

Anonymkode: ee22f...3dc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tort og svie kanskje?

Anonymkode: ac989...541

Den eneste jeg kjenner som har kuttet kontakten med sine foreldre, sa også fra seg arven når vedkommende fikk melding om den. Den arven kunne ikke gjøre ting ugjort.

Anonymkode: 8afec...dd1

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Og hva er resultatet av det da, tro? Siden så mange millennials kuttee kontakt med sine foreldre, som da er et produkt av deres foreldregenerasjon...?

Anonymkode: 8dffa...a50

Godt mulig du har en spesiell omgangskrets? 

I min omgangskrets har ikke disse kuttet kontakt med foreldre.  

Anonymkode: 09d1f...2f1

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor gamle er dere som har kuttet kontakten?  I min store omgangskrets kjenner jeg nemlig ingen, og vi er generasjon X. Alle har såkalte boomerforeldre, mange av oss har 68-foreldre.

Siden det er så mange i tråden som har kuttet kontakten begynner jeg å lure på hva annet dere har til felles 

Anonymkode: 6af85...96b

I 2025 har vi verktøy som Google og fremfor å undre deg over om denne tråden består av et spesielt utvalg mennesker kan du iløpet av ca 15 sekunder finne hits som linken under, hvor det dokumenteres at det er snakk om ca 1 av 4 i USA. Det er vel liten grunn til å tro at hva som omtales som en "epidemi" er særlig ulik her i landet.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/from-fear-to-intimacy/202405/unpacking-the-epidemic-of-parental-estrangement

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i disse karakteristikkene som noen her kommer med om foreldre og besteforeldre fra boomer-generasjonen! 

Anonymkode: e4d4b...0cf

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner meg ikke igjen i disse karakteristikkene som noen her kommer med om foreldre og besteforeldre fra boomer-generasjonen! 

Ikke noen andre jeg kjenner heller, så jeg tror nok at det er mer personavhengig enn generasjonsavhengig.

• Liker 6
Skrevet

For en dustete generalisering🙄

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Alle de som driver og benekter at dette er et fenomen kan gjøre følgende.

1. Gå til www.google.com
2. Tast inn "Parental estrangement epidemic"
3. Trykk på forstørrelsesglasset
4. Les noen av referansene

Sånn istedenfor å spekulere eller anta ting basert på egen omgangskrets.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Grüner skrev (7 minutter siden):

Ikke noen andre jeg kjenner heller, så jeg tror nok at det er mer personavhengig enn generasjonsavhengig.

Så fordi du ikke kjenner noen, så stemmer det ikke? 

Leste du det jeg skrev med store bokstaver i hi? 😃

Ts

Anonymkode: 4e14d...c20

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så fordi du ikke kjenner noen, så stemmer det ikke? 

Leste du det jeg skrev med store bokstaver i hi? 😃

Ts

Tror du denne generasjonen virkelig var verre enn forgjengerne, eller tror du forskjellen er at de voksne barna nå oftere klarer å stå opp for seg selv og gjøre noe med situasjonen?

Anonymkode: ee22f...3dc

• Liker 2
Skrevet

Jeg er millennial og min mor er sånn. Mange narsissistiske trekk, egoistisk som fy, nekter å ta ordentlig innover seg den neglekten vi ble utsatt for og vil helst bare at vi skal glemme alt som har skjedd. Har ikke brutt kontakten på den måten, men kommer heller ikke til å treffe henne igjen før hun innser hva hun må rydde opp i. Tviler på at det skjer. 

Anonymkode: bd64e...d55

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, nemlig. Foreldregenerasjonen hadde sår og traumer fra krigsårene. Kjenner til flere av dem, men ingen av barna var så hjerterå at de kuttet kontakten med foreldrene likevel. Det var mer tak i folk før. 

Mine foreldre var ikke de beste, men jeg kjenner til oppveksten de hadde og den var jammen ikke enkel sammenlignet med i dag. Så man bør tenke litt lenger enn nesa rekker og prøve å se sammenhenger, det er ikke dagens generasjoner noe særlig gode til. Alt er andres feil, uansett. 

Anonymkode: 09d1f...2f1

Generelt var den generasjonen mest av alt opptatt av og gjøre ting bedre for neste generasjon. Det gjaldt både foreldre og samfunn. Joa det var mye traumer og de ble spist mye nervepiller og drukket alkohol. Det var et problem for en del barn. Mest av alt var de opptatt av og bygge opp en bedre fremtid for barna sine. Det er jo hele bakgrunnen for boomen, de var optimistiske og skulle skape en fin fremtid. De jobba dugnad, passa på hverandre unger, hadde råd til skolefrokost og gratis feriekoloni før vi fant oljen. De lagde trygdeordninger og pensjonsordninger, de opprettet studieplasser etter behov, og bygde boliger etter behov. Alt var for en bedre framtid for neste generasjon. Boomer / dessertgenerasjonen har har fått alt tilrettelagt i velferdsveksten ingen kommer til og se makan til. Ikke rart de er selvopptatte og bortskjemte. Det er allikevel rart at de skal bygge ned for kommende generasjoner. 
pussig med boomere som skal selge hus og hytter og bruke opp pengene fordi barna ikke har « rett på arv « . At de selv arvet hytta av sine hardtarbeidende, nøysomme , krigstraumatiserte foreldre velger de og glemme. 

Anonymkode: 52edb...338

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er millennial og min mor er sånn. Mange narsissistiske trekk, egoistisk som fy, nekter å ta ordentlig innover seg den neglekten vi ble utsatt for og vil helst bare at vi skal glemme alt som har skjedd. Har ikke brutt kontakten på den måten, men kommer heller ikke til å treffe henne igjen før hun innser hva hun må rydde opp i. Tviler på at det skjer. 

Anonymkode: bd64e...d55

Trist å høre ❤️ 

Ja, desverre gjør de ofte ikke noe med saken, men finnes jo unntak. Håper det for din del. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Mine foreldre er typiske boomers. Nå begynner de å bli gamle og sitter i hver sin godstol der de klager over vinduene sine og hvor dårlige vi barna er til å ta oss av dem. Min samboers foreldre er i andre enden - også typiske boomers - de er ferdig med å kaste bort livet sitt på sønnen din. Nå reiser dem verden rundt og kan ikke hjelpe til med barnebarna fordi de skal på yogatimer, til frisøren eller «ut med gutta» 🙄

Egoistisk drittgenerasjon.

En ting skal de ha da, de har lært oss andre hvordan vi IKKE skal opptre i foreldrerollen.

Anonymkode: 47bb9...a79

Det blir nok i så fall bare enda verre med kommende generasjoner inkl din egen 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste unge voksne i dag har vel et greit forhold til sine foreldre? Generasjonene er ganske like. 

Anonymkode: 52edb...338

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det jo kjent at Generelt er generasjon X og millennials flinke foreldre og har sunnere og tryggere barn. 

Dette er nok bare et utsagn sagt i frustrasjon 😅

Ts

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvordan kan det være 100% sant ?

Enten forstår du ikke prosentregning eller er så er det noe helt annet som er rape galt med logikken deres. 

Jeg er selv generasjon x, født i midten av 70 tallet, min søster er født tidlig 70 tallet. Våre foreldre er født mellom 1946 og 1950, de er denne generasjonen du viser til. 

Alle mine venner og søsters venner er også generasjon x, og ingen av min søster, meg og alle våre venner og bekjente har denne problemstillingen du tar opp. 

At du og din vennekrets opplever det annerledes får så være, men 1. det kan ikke være 100% sant og det er heller ikke et kjent problem. 

Jeg vil heller si at problemstilingen er fra millenium generasjonen og de som er yngre. To-tre Generasjoner som ikke akkurat har så mange gode merkelapper opp gjennom årene. (snøflak, lite mental robuste, helikopterbarn osv osv osv)

Feilen er 

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 0.57):

Mine foreldre er ikke slik. Men svigermor er litt slik. Foreldrene mine var fra starten og svigermor er fra slutten av perioden. Tante er fra slutten men absolutt ikke slik. 

Anonymkode: 0c134...016

Nå det kan hende du ikke ser det hos dine egne 

Anonymkode: 337ca...904

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det jo kjent at Generelt er generasjon X og millennials flinke foreldre og har sunnere og tryggere barn. 

Dette er nok bare et utsagn sagt i frustrasjon 😅

Ts

Hvor har du denne påstanden fra?

Om du ser på antall barn som trenger mental hjelp sammenlignet med barn av boomers generasjonen så bommer du totalt med påstanden din. 

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...