AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #101 Skrevet 30. desember 2025 Mine foreldre og svigerforeldre er boomers.. de er vanvittig krevende å forholde seg til. I korte trekk oppfører fedrene våre seg som drittsekker, og mødrene tar null ansvar for noe. De har utsatt oss barna for vanvittig stress og kaos i over 20 år. De er totalt blottet for at hvordan oppførselen deres påvirker andre. Jeg måtte spørre min mann; hva er greia? Er de alle fullstendig tilbakestående emosjonelt?! Både jeg og mitt søsken har måttet gå i terapi for å klare å forholde oss til de. Min mann burde gått i terapi på grunn av sine foreldre. Anonymkode: 447b3...7d7 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #102 Skrevet 30. desember 2025 Hvor gamle er dere som har kuttet kontakten? I min store omgangskrets kjenner jeg nemlig ingen, og vi er generasjon X. Alle har såkalte boomerforeldre, mange av oss har 68-foreldre. Siden det er så mange i tråden som har kuttet kontakten begynner jeg å lure på hva annet dere har til felles Anonymkode: 6af85...96b 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #103 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor gamle er dere som har kuttet kontakten? I min store omgangskrets kjenner jeg nemlig ingen, og vi er generasjon X. Alle har såkalte boomerforeldre, mange av oss har 68-foreldre. Siden det er så mange i tråden som har kuttet kontakten begynner jeg å lure på hva annet dere har til felles Anonymkode: 6af85...96b Hva vi har til felles? Rævva foreldre. Jeg er forresten 38. Anonymkode: 8dffa...a50 5 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #104 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva vi har til felles? Rævva foreldre. Jeg er forresten 38. Anonymkode: 8dffa...a50 Det må jo være noe mer? I og med at vi er mange her som ikke kjenner noen som har kutta kontakten også? Er det f.eks. en generasjon Z greie? Handler det om foreldrenes utdanningsnivå eller politiske engasjement? Det hadde jo vært veldig interessant å finne ut av. Anonymkode: 6af85...96b 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #105 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det må jo være noe mer? I og med at vi er mange her som ikke kjenner noen som har kutta kontakten også? Er det f.eks. en generasjon Z greie? Handler det om foreldrenes utdanningsnivå eller politiske engasjement? Det hadde jo vært veldig interessant å finne ut av. Anonymkode: 6af85...96b Kvinneguiden er vel ikke det som gir best grunnlag for å vurdere hvem det gjelder eller ikke. Heldigvis bryter ikke de fleste med sine foreldre. Jeg er 34 og har minimal kontakt med en forelder. Vennene mine som har gjort det samme eller bryt kontakt med begge foreldrene sine er 34-36, og de som har kontakt med foreldrene sine er også i samme aldersgruppe. Anonymkode: 00ae5...fb1 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #106 Skrevet 30. desember 2025 Hva er kilden til dette, TS? Er det faktisk forskning, eller er det “noen som har skrevet på internettet»? Anonymkode: 64208...b56 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #107 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 0.49): Uff, føler med hun. Forstår godt hun flyttet langt unna. ❤️ De som er født 1946-1964 Jeg skrev også at det ikke gjelder alle. Ts Anonymkode: 4e14d...c20 1946-1964. Det er også det eneste vi har til felles. Hvorfor har noen slik inderlig trang til å dømme andre mennesker, sette dem i båser og drite på dem? Anonymkode: aeb40...f24 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #108 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 0.28): Flere som har kuttet kontakt eller minimalt med kontakt med sine "boomers" foreldre? ❤️ Jeg har selv gjort det. Det er ikke mulig å ta kontakt med moren min. Det spiser meg opp innvendig og ødelegger meg totalt. Det går ikke an å prate med henne heller, annet enn hvor vondt hun har her og der, og hvor synd det er i hun. Så begynte jeg å lese litt om det, siden jeg ofte leser om andre som gjør det og har ganske like foreldre som min mor. Og det er noe særegent med boomers. Visstnok har denne generasjonen høyere nivåer av visse narsissistiske trekk, de er selvsentrert, egoistiske, og mange voksne barn i dag fungerer, og har fungert, som emosjonell støtte for foreldrene sine. Flere boomere er emosjonelt umodne, og bruker barna sine til å støtte seg på emosjonelt, men evner ikke å gi dette tilbake. Det er gjort noen studier på dette også. SELVSAGT GJELDER DET IKKE ALLE 😅 Det finnes uten tvil herlige og fantastiske boomers foreldre. Men tenker at så mange av oss som har vokst opp med dårlige foreldre av boomer generasjonen. Og vi har hele veien blitt påført så mye skam og skyldfølelse når vi har redusert kontakten eller kuttet dem ut. Realiteten er jo at vi har levd med ting som absolutt ikke er greit og gjort mye skader, og som vokse setter vi en klar grense som er svært viktig for egen helse. Etter å lest en del om dette er det ikke rart mange kutter kontakten, har problemer i livet, har psykiske sykdommer, har vansker med grensesetting etc etc. Flere som vil dele sine erfaringer eller tanker rundt dette? Kanskje vi kan støtte hverandre litt ❤️ Anonymkode: 4e14d...c20 Aner ikke hva en boomer generasjon er, men man har da i ALLE år blitt påført skam dersom man kutter ut familien. Det som er nytt, er at folk i dag tror de oppdager hjulet på nytt hele tiden. Anonymkode: 4f0c9...a63
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #109 Skrevet 30. desember 2025 Kjenner meg igjen i alt. Har ikke kontakt med egne foreldre pga dette. Har cptsd pga emosjonell neglekt og får i behandling. Anonymkode: 5166c...c54 3 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #110 Skrevet 30. desember 2025 Denne tråden fra Reddit foreslår at årsaken til dette personlighetsfenomenet er at boomer generasjonen var spesielt utsatt for blyforgiftning i barndommen. Anonymkode: fd491...f93 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #111 Skrevet 30. desember 2025 Generasjoner som kommer blir mindre og mindre selvstendig. Greit å ha noen å skylde på i terapitimene. Anonymkode: b03ac...880 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #112 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvorfor skal en ta i mot arv om en har hatt en sånn grusom oppvekst og kuttet kontakten med de? Anonymkode: 8afec...dd1 Tort og svie kanskje? Anonymkode: ac989...541 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #113 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor skal en ta i mot arv om en har hatt en sånn grusom oppvekst og kuttet kontakten med de? Anonymkode: 8afec...dd1 Når de som velger å sette barn til verden men gir egne barn en grusom oppvekst, så kunne de i det minste forlate litt arv som «plaster på såret». Men det er ikke noe aktuelt å diskutere fordi slike foreldre ville aldri klart å gå i graven med verdier. De sørger for å kvitte seg med alt før den tid. Anonymkode: bbb4e...e8f 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #114 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det må jo være noe mer? I og med at vi er mange her som ikke kjenner noen som har kutta kontakten også? Er det f.eks. en generasjon Z greie? Handler det om foreldrenes utdanningsnivå eller politiske engasjement? Det hadde jo vært veldig interessant å finne ut av. Anonymkode: 6af85...96b Gen x og millennials her. Hvorfor må det være noe mer? Fordi du ikke kjenner noen, betyr det ikke at det ikke eksisterer. Ei heller at alle du kjenner har et godt forhold til foreldrene sine. Det er flere som har minimal kontakt eller begrenset. Evner man å ha en emosjonell avstand er det i flere tilfeller mulig å ha kontakt med dårlige foreldre. Anonymkode: 4e14d...c20 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #115 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 1.26): I see. Trodde du mente de var født i 68 🙂 Anonymkode: 75776...0ee 68ere er de som var ung da. De har sin egen sånn betegnelse 😅 Anonymkode: 5a3b4...710
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #116 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 2.04): Tenk på hvordan barndommen deres var, og hvilke sår de har. De vokste opp med foreldre som hadde traumer og null kunnskaper om psyken. Anonymkode: 85152...257 Ja, men jeg opplevde at den stille generasjonen hadde forståelse foe traumer. De hadde ikke et navn på det, men de var ofte veldig hensynsfulle. Kanskje fordi jeg kjente dem som gamle og kloke?? Jeg bare ooplevde at mine foeeldre ( boomere) var tøffere, mer krevende- enn sine foreldre. De ble mer passet på, uroey over...mens x- genersjonen ble på en måte bare " kastet ut i det" av sine. De var litt knallharde ... Mitt inntrykk. Men det kan jo være fordi jeg kjente dem som gamle. De var fantastiske bestforeldre, den stille generasjonen, De lyttet, fordømte ikke og var så kloke... Anonymkode: 5f053...efc 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #117 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det må jo være noe mer? I og med at vi er mange her som ikke kjenner noen som har kutta kontakten også? Er det f.eks. en generasjon Z greie? Handler det om foreldrenes utdanningsnivå eller politiske engasjement? Det hadde jo vært veldig interessant å finne ut av. Anonymkode: 6af85...96b En gjenganger i de tilfellene jeg har lest om er at det er snakk om foreldre med høyt forbruk av alkohol og kanskje andre rusmidler også. Ikke nødvendigvis så ille at de drakk seg fra gård og grunn, men såpass at barna ikke ble godt ivaretatt. Det har forekommet til alle tider, men kanskje det ble vanligere i denne perioden? Generelt mindre sosial kontroll og folk fikk mer penger mellom hendene og dermed råd til mer alkohol og festing, fylleturer til syden og så videre? Det var ikke alle som levde slik på 80-tallet heller (mine foreldre gjorde det ikke), men de som vokste opp under slike forhold sitter kanskje igjen med inntrykk av at hele etterkrigsgenerasjonen var slik. Anonymkode: ee22f...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #118 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja, men jeg opplevde at den stille generasjonen hadde forståelse foe traumer. De hadde ikke et navn på det, men de var ofte veldig hensynsfulle. Kanskje fordi jeg kjente dem som gamle og kloke?? Jeg bare ooplevde at mine foeeldre ( boomere) var tøffere, mer krevende- enn sine foreldre. De ble mer passet på, uroey over...mens x- genersjonen ble på en måte bare " kastet ut i det" av sine. De var litt knallharde ... Mitt inntrykk. Men det kan jo være fordi jeg kjente dem som gamle. De var fantastiske bestforeldre, den stille generasjonen, De lyttet, fordømte ikke og var så kloke... Anonymkode: 5f053...efc Dette er mitt inntrykk også. Jeg hadde en grandonkel som var krigsskadet, og det var generelt forståelse for at han ikke hadde det lett og at han måtte tas hensyn til. Anonymkode: ee22f...3dc 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #119 Skrevet 30. desember 2025 Enkelte ganger leser man på internett og man blir bare målløs. Dette er en av de trådene man synes er så dumme at man helst bare holder munn i stedet for å gi denne gruppen taletid. Anonymkode: 5a934...453 7 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #120 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er mitt inntrykk også. Jeg hadde en grandonkel som var krigsskadet, og det var generelt forståelse for at han ikke hadde det lett og at han måtte tas hensyn til. Anonymkode: ee22f...3dc Det var nok litt forskjellige holdninger til dette. Mentale problemer var veldig ofte skambelagt. Mor til min boomer-mor (min mormor) var så mentalt syk at hun ble innlagt på institusjon. Det ble bare sagt at hun hadde "nerver" og min mor ble mobbet gjennom hele skoletiden pga det. Anonymkode: c5fe1...4a6 1 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå