Gå til innhold

Barn av "boomers" generasjonen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Flere som har kuttet kontakt eller minimalt med kontakt med sine "boomers" foreldre? ❤️

Jeg har selv gjort det. Det er ikke mulig å ta kontakt med moren min. Det spiser meg opp innvendig og ødelegger meg totalt. Det går ikke an å prate med henne heller, annet enn hvor vondt hun har her og der, og hvor synd det er i hun. 

Så begynte jeg å lese litt om det, siden jeg ofte leser om andre som gjør det og har ganske like foreldre som min mor. Og det er noe særegent med boomers. 

Visstnok har denne generasjonen høyere nivåer av visse narsissistiske trekk, de er selvsentrert, egoistiske, og mange voksne barn i dag fungerer, og har fungert, som emosjonell støtte for foreldrene sine. Flere boomere er emosjonelt umodne, og bruker barna sine til å støtte seg på emosjonelt, men evner ikke å gi dette tilbake. 

Det er gjort noen studier på dette også. 

SELVSAGT GJELDER DET IKKE ALLE 😅 Det finnes uten tvil herlige og fantastiske boomers foreldre. 

Men tenker at så mange av oss som har vokst opp med dårlige foreldre av boomer generasjonen. Og vi har hele veien blitt påført så mye skam og skyldfølelse når vi har redusert kontakten eller kuttet dem ut. 

Realiteten er jo at vi har levd med ting som absolutt ikke er greit og gjort mye skader, og som vokse setter vi en klar grense som er svært viktig for egen helse. 

Etter å lest en del om dette er det ikke rart mange kutter kontakten, har problemer i livet, har psykiske sykdommer, har vansker med grensesetting etc etc.

Flere som vil dele sine erfaringer eller tanker rundt dette? Kanskje vi kan støtte hverandre litt ❤️

Anonymkode: 4e14d...c20

Du kan ikke anklage foreldrene dine hvis de fulgte de råd og anbefalinger som gjengs den gang. 

Selv er jeg født i den såkalt "null hull" generasjonen med tenner som råtnet og stadige verkebyller i munnen pga av dårlig oppfølging. Det var utenom det vanlige. 

Kunne ramset opp en hel del som også den gang handlet om omsorgssvikt.

Men de tingene som var sånn pga tiden, kan jeg ikke "klage på"

Har også mye å si hvordan foreldre er mot deg i voksen alder..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

SINNSYKT! Hver gang jeg møter svigers, skal det fokuseres på vekta mi. Jeg er helt innafor normalen med en bmi på 21. Likevel er jeg et beinrangel, må for all del ikke ned i vekt osv. Jeg har vært stabil i alle år. Pg hver gang vi ser noen på tv med litt ekstra, MÅ det kommenteres. Eller hvis de møter noen de ikke har sett på en stund, er det "han var nu blitt tjukk nå". KUTT UT💀

Anonymkode: 8dffa...a50

ENIG. Jeg tror en person kunne skapt fred i Midtøsten og løst verdensproblemer og det en del boomers ville sagt om henne var «Hun har blitt så stor».

• Liker 2
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Visstnok har denne generasjonen høyere nivåer av visse narsissistiske trekk, de er selvsentrert, egoistiske, og mange voksne barn i dag fungerer, og har fungert, som emosjonell støtte for foreldrene sine. Flere boomere er emosjonelt umodne, og bruker barna sine til å støtte seg på emosjonelt, men evner ikke å gi dette tilbake. 

💯💯💯 rett! 

Anonymkode: c390f...d71

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Flere som har kuttet kontakt eller minimalt med kontakt med sine "boomers" foreldre? ❤️

Jeg har selv gjort det. Det er ikke mulig å ta kontakt med moren min. Det spiser meg opp innvendig og ødelegger meg totalt. Det går ikke an å prate med henne heller, annet enn hvor vondt hun har her og der, og hvor synd det er i hun. 

Så begynte jeg å lese litt om det, siden jeg ofte leser om andre som gjør det og har ganske like foreldre som min mor. Og det er noe særegent med boomers. 

Det er gjort noen studier på dette også. 

SELVSAGT GJELDER DET IKKE ALLE 😅 Det finnes uten tvil herlige og fantastiske boomers foreldre. 

Men tenker at så mange av oss som har vokst opp med dårlige foreldre av boomer generasjonen. Og vi har hele veien blitt påført så mye skam og skyldfølelse når vi har redusert kontakten eller kuttet dem ut. 

Realiteten er jo at vi har levd med ting som absolutt ikke er greit og gjort mye skader, og som vokse setter vi en klar grense som er svært viktig for egen helse. 

Etter å lest en del om dette er det ikke rart mange kutter kontakten, har problemer i livet, har psykiske sykdommer, har vansker med grensesetting etc etc.

Flere som vil dele sine erfaringer eller tanker rundt dette? Kanskje vi kan støtte hverandre litt ❤️

Hvor er denne forskningen fra ?

Anonymkode: 09876...273

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nope. Gen X er født fra 65

Anonymkode: 75776...0ee

68 ere ble jo ikke født som unge voksne student hippier. 

Anonymkode: 52edb...338

• Liker 5
Skrevet

Tror ca halvparten av mine venner har kuttet kontakt med foreldrene sine. Jeg har kontakt med mine, men mamma er slitsom. Ser vektfokus går igjen, vi hadde spiseforstyrrelser hele gjengen. Hun gir seg ikke, vi har sagt at hun ikke får snakke om slanking til barnebarna. Nå i julen tok hun marsipanen ut av hendene til min 11 år gamle niese, hun må passe på lårene sine visstnok. 

de snakker bare om seg selv. Egen sykdom, hvor tøft livet har vært, hvor snille de har vært osv osv . Mye slitsomme folk i den generasjonen. Faren min er født 3 år for tidlig til og være boomer ,og han er helt annerledes. Sprøtt. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Det blir spennende å se dommen over generasjon z når deres barn vokser opp 🤣 Smurt utover sosiale medier fra de var null år og pakket inn i bomull resten av tiden 🤭

Anonymkode: 21d94...16c

De eneste i min familie som har lagt ut bilder av vårt barn på sosiale medier er av boomers-generasjonen. 

Moren min er ikke som beskrevet i hi, men pappa har jeg etter hvert droppet kontakten med. 
Han er så ekstremt selvmedlidende og føler seg berettiget alt mulig..  Jeg oppdaget etter datteren min ble født at han ikke gadd å komme på besøk, selv om han bodde 10 min kjøretur unna. Når søsteren hans døde alt for tidlig, og etterlot seg 3 mindreårige barn, så var det HAN det var synd på som mistet søsteren sin, og barna hennes (sine nieser og nevøer) var han forarget på fordi de ikke viste nok takknemlighet etter de stilte litt opp for den rett etter dødsfallet til deres mor. 
Han har elendig helse, diabetes og flere hjerteinfarkt, men gjør ingen ting for å forebygge forverring av sykdommen… derimot tar han med seg kona si som ikke har lappen, og flytter ut i et lite hus langt fra folk langt ute i skogen.. fordi han har blitt folkesky. 
Dråpen som fikk meg til å kutte kontakten var at hver gang han ringte meg så var det for å låne penger… aldri ellers. 
Er dette en generasjonsgreie å oppføre seg sånn? 

Anonymkode: 5776d...881

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror ca halvparten av mine venner har kuttet kontakt med foreldrene sine. Jeg har kontakt med mine, men mamma er slitsom. Ser vektfokus går igjen, vi hadde spiseforstyrrelser hele gjengen. Hun gir seg ikke, vi har sagt at hun ikke får snakke om slanking til barnebarna. Nå i julen tok hun marsipanen ut av hendene til min 11 år gamle niese, hun må passe på lårene sine visstnok. 

Kjenner meg igjen. Av mine nærmeste venninner har kun en kontakt med begge foreldrene sine. 

Det med vekt/kosthold er så synd. Skjønner ikke hvordan man kan lire av seg sånne kommentarer og tenke det er greit. Stakkars niesen din. 🩷 

Anonymkode: 00ae5...fb1

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker det gjelder noen i absolutt alle generasjoner. Det er, har alltid vært, og vil alltid være dårlige foreldre. En annen ting er tiden man lever i. Om 30 år vil sannsynligvis barn av i dag mene at deres foreldre gjorde alt feil. Slik har det alltid vært. Forskjellen er vel at før i tiden kuttet man ikke ut familie. Men ang at mor over 60 har vondt her og der, så vil vi alle oppleve at det stemmer. Kroppen blir utslitt og man verker de rareste steder, det er vanlig og er ikke annerledes med boomers. 

Anonymkode: c65a3...cdb

Så enig med deg. 

Og blir interessant om noen år når dagens barn tar oppgjør med sine foreldre og alle feilene de gjorde. 

Anonymkode: 09d1f...2f1

• Liker 1
Skrevet

Emosjonelt umodne ja. Kort lunte, kjefter i stedet for å snakke. Jeg tenker at mye kommer fra barneoppdragelsen. Det var helt annerledes før, barn skulle ses men ikke høres, det var mye kjeft og lite forklaring osv. Utrygg tilknytning til sine foreldre. Kjenner meg også igjen i det at det er mye syting, spesielt min mor. Mye baksnakking og alt er alle andres feil. Ingenting er hennes feil. 

Anonymkode: e7525...e5b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Tenk på hvordan barndommen deres var, og hvilke sår de har. De vokste opp med foreldre som hadde traumer og null kunnskaper om psyken. 

Anonymkode: 85152...257

Ja, nemlig. Foreldregenerasjonen hadde sår og traumer fra krigsårene. Kjenner til flere av dem, men ingen av barna var så hjerterå at de kuttet kontakten med foreldrene likevel. Det var mer tak i folk før. 

Mine foreldre var ikke de beste, men jeg kjenner til oppveksten de hadde og den var jammen ikke enkel sammenlignet med i dag. Så man bør tenke litt lenger enn nesa rekker og prøve å se sammenhenger, det er ikke dagens generasjoner noe særlig gode til. Alt er andres feil, uansett. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Emosjonelt umodne ja. Kort lunte, kjefter i stedet for å snakke. Jeg tenker at mye kommer fra barneoppdragelsen. Det var helt annerledes før, barn skulle ses men ikke høres, det var mye kjeft og lite forklaring osv. Utrygg tilknytning til sine foreldre. Kjenner meg også igjen i det at det er mye syting, spesielt min mor. Mye baksnakking og alt er alle andres feil. Ingenting er hennes feil. 

Anonymkode: e7525...e5b

Og dette kjennetegner dagens unge til de grader! Alt er foreldrenes skyld, samfunnets skyld, osv. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Ett lite sidespor/spørsmål; dere som har kuttet ut kontakten med en/begge foreldre, når brevet fra skifteretten kommer/kom - frasier/frasa du deg retten til arv? 

Anonymkode: 89342...ee7

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, nemlig. Foreldregenerasjonen hadde sår og traumer fra krigsårene. Kjenner til flere av dem, men ingen av barna var så hjerterå at de kuttet kontakten med foreldrene likevel. Det var mer tak i folk før. 

Mine foreldre var ikke de beste, men jeg kjenner til oppveksten de hadde og den var jammen ikke enkel sammenlignet med i dag. Så man bør tenke litt lenger enn nesa rekker og prøve å se sammenhenger, det er ikke dagens generasjoner noe særlig gode til. Alt er andres feil, uansett. 

Og hva er resultatet av det da, tro? Siden så mange millennials kuttee kontakt med sine foreldre, som da er et produkt av deres foreldregenerasjon...?

Anonymkode: 8dffa...a50

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (19 timer siden):

Min mor hører til boomers-generasjonen og jeg kjenner ikke igjen det du skriver.

Veldig mange av mine venner har også foreldre i den generasjon og alle har godt forhold til sine foreldre.

Denne ☝️

Anonymkode: 0e39f...11f

• Liker 3
Skrevet

Ett lite sidespor/spørsmål; dere som har kuttet ut kontakten med en/begge foreldre, når brevet fra skifteretten kommer/kom - frasier/frasa du deg retten til arv? 

Hvorfor skal barn som er mishandlet av sine foreldre frasi seg arv?

Anonymkode: bbb4e...e8f

• Liker 1
  • Nyttig 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner meg igjen. Av mine nærmeste venninner har kun en kontakt med begge foreldrene sine. 

Det med vekt/kosthold er så synd. Skjønner ikke hvordan man kan lire av seg sånne kommentarer og tenke det er greit. Stakkars niesen din. 🩷 

Anonymkode: 00ae5...fb1

Det med vekt kjenner jeg også igjen. Og utseende. Moren min var veldig opptatt av hvordan jeg så ut, at jeg var slank og så velstelt ut. Hun skrøt voldsomt til de rundt, men evnet ikke å si så mye positivt til meg. 

Jeg utvikling anorexia i ung alder, selv om årsaken nok ikke var kun moren min. Jeg raste ned i vekt, men det var en lærer som tok tak i. Ikke mamma. Hun sa ikke noe eller hjalp meg. Hun var veldig opptatt av fasade. Så lenge alt så perfekt ut utad, var det ikke så farlig hvordan ting var ellers. Alles verdi lå i hvor mye penger de hadde og hvordan de så ut. Trist. 

Ts

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vil anta at når den dagen kommer, er hver eneste krone brukt på dem selv. Det er nok bare knapper og gjeld igjen å arve.

Anonymkode: 3a52e...0a5

• Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal barn som er mishandlet av sine foreldre frasi seg arv?

Anonymkode: bbb4e...e8f

Men hvorfor skal en ta i mot arv om en har hatt en sånn grusom oppvekst og kuttet kontakten med de? 

Anonymkode: 8afec...dd1

• Liker 5
Skrevet

Tror ca halvparten av mine venner har kuttet kontakt med foreldrene sine.

Har du veldig få venner eller tilhører dere et veldig spesielt miljø?

Anonymkode: 50ea2...fac

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...