AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #61 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mine boomerforeldre har tre voksne barn med ustabil psyke. Jeg (millennial) har to tenåringer med svært stabil psyke. Jeg gjorde som Lily i boken "It Ends With Us" og stoppet syklusen da jeg fikk egne barn. Anonymkode: 6bf23...a6d Ja, en viktig liten "bagatell".. at barn av boomers har "ustabil psyke" som noen elsker å skrive, er jo en direkte konsekvens av oppdragerstilen deres. Anonymkode: bbb4e...e8f 1 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #62 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har tatt tak i livet, fått mye hjelp som vokser og gjort det beste ut av det 😃❤️ Jobber fortsatt med saken. Det finnes forskning på det. Er ganske interessant. De vet ihvertfall at flere boomers har visse narsissistiske trekk. Min mor passer veldig godt inn i forklaring på slike boomers foreldre. Ts Anonymkode: 4e14d...c20 Interessant at det finnes forskning på dette! Min mor passer rett inn i beskrivelsen.. Anonymkode: 1abfc...1a1 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #63 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Mine boomerforeldre har tre voksne barn med ustabil psyke. Jeg (millennial) har to tenåringer med svært stabil psyke. Jeg gjorde som Lily i boken "It Ends With Us" og stoppet syklusen da jeg fikk egne barn. Anonymkode: 6bf23...a6d Vel, som en av boomerforeldre, har jeg 3 voksne barn som alle har veldig stabil psyke. Alle har utdanning, jobb og klarer seg godt. Det samme med våre omgangsvenner med barn. Ingen med psykiske problemer. Lurer virkelig på hvilken oppdragelse vi liksom har gitt ungene våre som er så gale. Anonymkode: eea80...924 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #64 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, herregud. Så utrolig mye unødvendig forvirrende begrep dere finner på Anonymkode: 8df59...8f1 Ehh, det er ikke er påfunn. 68ere er en velkjent og velbrukt begrep😀 Anonymkode: 1f450...5ef 10 1 5
Påskelilja Skrevet 29. desember 2025 #65 Skrevet 29. desember 2025 Mye kroppsfiksering i boomer-generasjonen. 5 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #66 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 00'er jeg da. For da var jeg barn Anonymkode: 8df59...8f1 Nei, for 68’erne er et helt bestemt begrep knyttet til en brytningstid politisk, så begrepet overføres ikke slik som du antyder her. Noen ganger er det lurt å søke opp kunnskap, google begreper og lese flere bøker, slik at man blir litt smartere. Anonymkode: f31ae...861 7 9
Fighter83 Skrevet 29. desember 2025 #67 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Flere som har kuttet kontakt eller minimalt med kontakt med sine "boomers" foreldre? ❤️ Jeg har selv gjort det. Det er ikke mulig å ta kontakt med moren min. Det spiser meg opp innvendig og ødelegger meg totalt. Det går ikke an å prate med henne heller, annet enn hvor vondt hun har her og der, og hvor synd det er i hun. Så begynte jeg å lese litt om det, siden jeg ofte leser om andre som gjør det og har ganske like foreldre som min mor. Og det er noe særegent med boomers. Visstnok har denne generasjonen høyere nivåer av visse narsissistiske trekk, de er selvsentrert, egoistiske, og mange voksne barn i dag fungerer, og har fungert, som emosjonell støtte for foreldrene sine. Flere boomere er emosjonelt umodne, og bruker barna sine til å støtte seg på emosjonelt, men evner ikke å gi dette tilbake. Det er gjort noen studier på dette også. SELVSAGT GJELDER DET IKKE ALLE 😅 Det finnes uten tvil herlige og fantastiske boomers foreldre. Men tenker at så mange av oss som har vokst opp med dårlige foreldre av boomer generasjonen. Og vi har hele veien blitt påført så mye skam og skyldfølelse når vi har redusert kontakten eller kuttet dem ut. Realiteten er jo at vi har levd med ting som absolutt ikke er greit og gjort mye skader, og som vokse setter vi en klar grense som er svært viktig for egen helse. Etter å lest en del om dette er det ikke rart mange kutter kontakten, har problemer i livet, har psykiske sykdommer, har vansker med grensesetting etc etc. Flere som vil dele sine erfaringer eller tanker rundt dette? Kanskje vi kan støtte hverandre litt ❤️ Anonymkode: 4e14d...c20 Jeg har kuttet ut min far da han er sånn. Jeg gjorde det veldig tidlig vil jeg si, midten av 20 årene kanskje. Bare sluttet å ta kontakt og oppsøke han. Sa i fra til alle nære mm bare for å slippe å havne i midten og være kontaktperson mm. Jeg har vel vært den eneste som tidlig satte ganske tydelig grenser i familien vår ovenfor han uten å være redd for hva han kunne finne på, gjorde det allerede da jeg var barn. Han eide null genuin interesse ovenfor noen andre enn sine egne behov, han gjorde det han måtte for å få det som han ville om det så gjaldt å innynde seg med barn eller voksne bare for å få det han var ute etter ang status osv. Makan til søppel tenkte jeg ganske tidlig! Han har en del penger nå som eldre men hadde ikke det i oppveksten. Han kjøper tilbake alle barna sine nå, gir de mye penger om de spør han men med krav om at barna hans tar med barnebarna mm for å møte han. Han er fortsatt like egosentrisk og syk i hode som før sånn jeg har forstått. Jeg nekter omgang med slike folk så om behovet for mye penger er der så selger jeg heller boligen min og leier. Mamma snakket aldri stygt om pappa men hans handlinger sa vel alt antar jeg. 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #68 Skrevet 29. desember 2025 Her er oversikt til de som trenger det. Jeg har en boomer-far og en Gen X mor. Faren min kom fra en god familie med mye emosjonell støtte, og funker derfor bra. Moren min er motsatt, og svært emosjonelt umoden. Personlig merker jeg best forskjellen på generasjonene på hvordan de er å jobbe med. Jeg er akkurat gen z, og har jobbet med boomers gen x, millenials og gen z. Det er uten tvil boomers som har mest narsissistiske trekk, oftere emosjonelt umoden og generelt svært respektløs overfor alle som gjør det bedre enn dem, men som er yngre. Anonymkode: 86ed2...89d 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #69 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kuttet kontakten med mine boomersforeldre for et par år siden. Var hovedsaklig faren min som var problemet, men moren min var hans dedikerte støttespiller og enabler. Den dagen jeg valgte å ta "steget" kjentes det som en enorm byrde ble løftet fra skuldrene mine. Nå i ettertid føles det som om jeg har kommet ut av et voldelig forhold, og at faren min er den psyke og narsissistiske eksen jeg har klart å slippe unna. På sidelinjen har mine to brødre blitt mer og mer overbevist av vår far om at jeg er den som har ødelagt familien vår, og jeg har blitt regelrett utskjelt for å ha satt grenser for meg selv (for første gang i livet). Nå som faren min ikke kan nå meg med kjeftingen sin, passer han i hvert fall på at brødrene mine får satt meg på plass nå og da (de skal i alle fall ha for forsøket). Å være kvinne i den familien tilsier at man skal tåle å være underdanig menn, men det finner jeg meg ikke i lengre. Verken boomerforeldrene mine eller deres disipler (mine brødre) får lov til å trampe over meg og mine grenser mer. Jeg har lurt på om jeg kommer til å gå i begravelsen til min far den gangen det blir. Per nå er jeg faktisk veldig i tvil på om jeg ønsker det. Anonymkode: 6bf23...a6d Så det er genetisk, i og med at 2 av 3 etter faren din har blitt sånn. Hvordan var hans foreldre? Anonymkode: 11c57...6ca
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #70 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vel, som en av boomerforeldre, har jeg 3 voksne barn som alle har veldig stabil psyke. Alle har utdanning, jobb og klarer seg godt. Det samme med våre omgangsvenner med barn. Ingen med psykiske problemer. Lurer virkelig på hvilken oppdragelse vi liksom har gitt ungene våre som er så gale. Anonymkode: eea80...924 Vi tre voksne millennialsbarna med ustabil psyke har også gode utdannelser, gode jobber og "klarer oss godt". Slik ser i hvert fall våre boomersforeldre det: så lenge utdannelse, jobb og økonomi er i boks, så er alt greit. Var vel det de lærte av sine foreldre, og det deres foreldre lærte av sine foreldre igjen. Generasjonene før oss millennials var analfabeter når det kom til emosjoner. Psykisk uhelse var bare "nerver". Bare å lese seg litt opp på hvordan f eks soldater med PTSD slet resten av livet etter 1. og 2. verdenskrig. Husker hvordan folk snakket om disse mennene (deriblant om min morfar), de hadde bare "nerver". Ikke snakk om at de hadde uforløste følelser som burde bli tatt tak i etter krigen, nei. Anonymkode: 6bf23...a6d 2 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #71 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vel, som en av boomerforeldre, har jeg 3 voksne barn som alle har veldig stabil psyke. Alle har utdanning, jobb og klarer seg godt. Det samme med våre omgangsvenner med barn. Ingen med psykiske problemer. Lurer virkelig på hvilken oppdragelse vi liksom har gitt ungene våre som er så gale. Anonymkode: eea80...924 Alle i min omgangskrets har utdanning og i er full jobb. Det betyr ikke at man ikke kan ha psykiske plager. Anonymkode: 00ae5...fb1 1 6
Jdz Skrevet 29. desember 2025 #72 Skrevet 29. desember 2025 Absolutt ikke noe jeg kjenner meg igjen i og jeg kjenner heller ingen jevnaldrende som har kuttet kontakten med sine foreldre. Tviler på at dette er typisk for generasjonen. Det meste av karakteristikkene jeg leser her forbinder jeg med idioter og narsissister, uavhengig av hvilken generasjon de tilhører. 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #73 Skrevet 29. desember 2025 Ikke noe jeg heller kjenner meg igjen i, og jeg kjenner heller ingen andre som har kutta kontakt med foreldrene sine i boomers generasjonen. Mine foreldre var 68-ere, politisk aktive, spilte i band, tok utdanning også videre. I dag er de kule 70-åringer som det er artig å henge med. Anonymkode: 6af85...96b 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #74 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så det er genetisk, i og med at 2 av 3 etter faren din har blitt sånn. Hvordan var hans foreldre? Anonymkode: 11c57...6ca Arv OG miljø. Min far er sønn av sin far, mine brødre er sønner av sin far. Kvinnene har stått på sidelinjen og tiet. Heldigvis har ikke brødrene mine reprodusert seg, tror ikke de treffer den moderne kvinnen anno 2025 så bra med sine mannsjåvinistiske holdninger. Min egen sønn har selvsagt arvet dna fra min side av familien, men miljø og kjærlig oppdragelse har forhåpentligvis gjort at han i all fremtid behandler kvinnene (og mennene) i sitt liv med respekt. Jeg kan ikke rive ut dna'et fra mine barn, men jeg kan se til at de blir gode mennesker som står støtt i følelseslivet sitt, og ellers i livet. Anonymkode: 6bf23...a6d 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #75 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvem er i boomer-generasjonen? Anonymkode: 9a05c...d6a Ca. 1946-1966 Anonymkode: 9d304...859
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #76 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Denne greia mellom generasjonene, mor/datter, far/sønn, er vel universal, og uavhengig av årstall. Anonymkode: 720ac...bf2 Nja, vi ser jo nå at generasjon x får mye mindre tyn… Anonymkode: 9d304...859 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #77 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tenk på hvordan barndommen deres var, og hvilke sår de har. De vokste opp med foreldre som hadde traumer og null kunnskaper om psyken. Anonymkode: 85152...257 Det er sant, men de har også valgt å gjøre 0 med det, og bare overføre de traumene rett videre. Jeg har også traumer fra mine boomer foreldre, men jobber knallhardt med meg selv for å ikke videreføre dette til barna mine. Vil strekke det så langt som å si at det er min livs vanskeligste oppgave som jeg jobber med hver dag. Anonymkode: 9d304...859 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #78 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Helt enig. Trist å høre om det TS opplevde, men dette har absolutt ingen sammenheng med generasjoner; barn har blitt misbrukt til alle tider, og det at foreldre står sammen selv om fakta har kommet på bordet, er ingenting nytt, og gjelder både folk født før 1946 og etter 1964. Anonymkode: 5abb6...d99 Det har absolutt sammenheng jo. Mange barn av gen x er unge voksne nå og de får ikke samme kritikk på gruppenivå. Anonymkode: 9d304...859 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #79 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvem er i boomer-generasjonen? Anonymkode: 9a05c...d6a De som er født under babyboomen etter 2 verdenskrig . Også kalt dessertgenerasjon. Anonymkode: 52edb...338 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #80 Skrevet 29. desember 2025 Påskelilja skrev (2 timer siden): Mye kroppsfiksering i boomer-generasjonen. SINNSYKT! Hver gang jeg møter svigers, skal det fokuseres på vekta mi. Jeg er helt innafor normalen med en bmi på 21. Likevel er jeg et beinrangel, må for all del ikke ned i vekt osv. Jeg har vært stabil i alle år. Pg hver gang vi ser noen på tv med litt ekstra, MÅ det kommenteres. Eller hvis de møter noen de ikke har sett på en stund, er det "han var nu blitt tjukk nå". KUTT UT💀 Anonymkode: 8dffa...a50 4 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå