AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #41 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Uff, føler med hun. Forstår godt hun flyttet langt unna. ❤️ De som er født 1946-1964 Jeg skrev også at det ikke gjelder alle. Ts Anonymkode: 4e14d...c20 Jeg tenker det gjelder noen i absolutt alle generasjoner. Det er, har alltid vært, og vil alltid være dårlige foreldre. En annen ting er tiden man lever i. Om 30 år vil sannsynligvis barn av i dag mene at deres foreldre gjorde alt feil. Slik har det alltid vært. Forskjellen er vel at før i tiden kuttet man ikke ut familie. Men ang at mor over 60 har vondt her og der, så vil vi alle oppleve at det stemmer. Kroppen blir utslitt og man verker de rareste steder, det er vanlig og er ikke annerledes med boomers. Anonymkode: c65a3...cdb 6 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #42 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tenker det gjelder noen i absolutt alle generasjoner. Det er, har alltid vært, og vil alltid være dårlige foreldre. En annen ting er tiden man lever i. Om 30 år vil sannsynligvis barn av i dag mene at deres foreldre gjorde alt feil. Slik har det alltid vært. Forskjellen er vel at før i tiden kuttet man ikke ut familie. Men ang at mor over 60 har vondt her og der, så vil vi alle oppleve at det stemmer. Kroppen blir utslitt og man verker de rareste steder, det er vanlig og er ikke annerledes med boomers. Anonymkode: c65a3...cdb Helt enig. Trist å høre om det TS opplevde, men dette har absolutt ingen sammenheng med generasjoner; barn har blitt misbrukt til alle tider, og det at foreldre står sammen selv om fakta har kommet på bordet, er ingenting nytt, og gjelder både folk født før 1946 og etter 1964. Anonymkode: 5abb6...d99 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #43 Skrevet 29. desember 2025 Min mor født i 1955 er definitivt boomer og 68’er, og passer beskrivelsen på en prikk. Har måttet bryte kontakten. Er selv født i 1975. Det har handlet om omsorgssvikt, manglende interesse, ingen oppfølging, veldig lite mat/klær, fikk ikke være med når hun var på ferie, ble slått/kløpet etc, hun dro fra meg på kvelden fra jeg var 3-4 år, var verbalt og fysisk voldelig mot de hun var sammen med også, hun er misunnelig på alle som har mer og klarer seg bra, hun har hatt vansker med å holde seg i jobb, hun forstår ikke at andre mennesker har følelser, er materialistisk og mest opptatt av ytre ting som klær og interiør, og forstår lite av eget og andre menneskers indre liv. Snakker mye stygt om andre, men andre får ikke «lov» til det, da kritiserer hun det veldig. Ikke selvinnsikt. Hun har overdreven tro på egne evner, men holder ikke ut å gjøre noe over tid, som f.eks en vanlig jobb og samarbeid. 68-generasjonen er også dem som mener de har gjort nok for verden ved å stemme SV eller Rødt, for så ikke å løfte en finger for andre mennesker, mens de bestiller seg Gaggenau-utstyr til kjøkkenet og åpner en dyr rødvin. Jeg blir ganske opprørt over de som mener det er en «trend» å bryte med foreldre, eller som den lite begavede forfatteren Nina Lykke skriver, at for mange nå til dags bryter p.g.a «dårlig kjemi» mellom barn og foreldre. Å bryte med foreldre stikker dypt. Hvordan det er å feire jul sammen når vonde minner om latterliggjøring og vonde kommentarer sitter i kroppen, hvordan alltid være på vakt, hvordan alltid tenke på at gaven man skal gi må være bra nok, at man må bruke dager på å komme seg etter kontakt, osv osv. Ingenting av dette forstås tydeligvis av dem som har hatt OK eller gode foreldre. Anonymkode: f31ae...861 5 7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #44 Skrevet 29. desember 2025 Her er både egne foreldre og svigers boomere, og det merkes. Mine foreldre er nok en lett versjon, de trives i eget selskap og er så å si aldri utenfor husets fire vegger. Reise til syden er feks helt utenkelig. Kan aldri delta på noe med barnebarn, de må jo rekke å se dagsnytt. Svigers har opplevd gullalder, der de har sluppet å jobbe for noe. De har fått arv, hytter(!) og gård. De reiser på 3 turer i året til syden og "granca". De vurderer å kjøpe en liten leilighet i spania. Samtidig kan de ikke forstå at vi som er i etableringsfasen ikke har samme mulighet til å kjøpe hytte eller reise. Vi ble spurt om vi kunne kjøpe ut 4 søsken og ta over hytta ved sjøen. Med tomt og alt, så er hytta verdt rundt 7mill.... Når vi sa at det har vi ikke økonomisk mulighet til, pga huslån, billån,redusert stilling på jobb, små barn, og ja.. så begynte svigermor å grine.. tenk at vi var så egoistiske som ikke kunne det. Null forståelse for at det er tyngre for oss enn for deres generasjon og at vi ikke har samme økonomi. Når mannen forteller om barnsommen sin, er det tydelig at han var mer på selvstyring og hos besteforeldre enn med foreldrene.. De tilbringer generelt lite tid med barnebarn. Kun lenge nok til å få ett fint bilde som hun kan poste på snap til alle venninnene sine. Hun er forresten fortsatt sur fordi vi ikke tillater bilder av barna våre på facebook. Anonymkode: 352bb...2ad 10 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #45 Skrevet 29. desember 2025 ja har kuttet ut en av foreldrene mine, de er ikke sammen lenger. Lang historie bak, men det er ikke noe savn med den personen. Hn skulle ikke vært forelder i utgangspunktet. Jeg endte opp ufør for å si det sånn.... Anonymkode: 1d043...522 6
Grønnsaksvaffel Skrevet 29. desember 2025 #46 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Uff, føler med hun. Forstår godt hun flyttet langt unna. ❤️ De som er født 1946-1964 Jeg skrev også at det ikke gjelder alle. Ts Anonymkode: 4e14d...c20 Jeg vet ikke om noen og de aller fleste av mine venner og folk jeg kjenner ellers har boomers-foreldre. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #47 Skrevet 29. desember 2025 Jeg har boomer-foreldre. Min far døde for veldig mange år siden, men jeg har kontakt med min mor. Men jeg har et vanskelig forhold til henne. Jeg tror det best kan summeres opp i følgende sitat: "Why is it so easy to love your family, but so difficult to like them?" Jeg elsker min mor, men jeg liker henne ikke. Og hadde vi ikke vært i slekt så hadde jeg ikke hatt kontakt med henne. Hun er selvopptatt, prater bare om seg selv og egne sykdommer og vrir de fleste samtaleemner over på henne selv. Hun prater som en foss uten pause, avbryter og kjører over andre. Hun takler ikke å innrømme feil og vil (ubevisst) gaslighte for å vri det over til at det er den andre parten som har misforstått fremfor å innrømme feil selv. Hun gjentar seg selv i det uendelige og jeg er helt utslitt etter hennes lange monolog-samtaler på telefon. Anonymkode: c5fe1...4a6 2 3 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #48 Skrevet 29. desember 2025 Ja, ingen kontakt Anonymkode: b921f...346 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #49 Skrevet 29. desember 2025 Høres skremmende mye ut som min mor. Jeg har fremdeles kontakt med henne da, men det er slitsomt til tider. Broren min kommer alltid først, så sant jeg ikke er alvorlig syk eller skadet. Da skal det dulles og ordnes med, som jeg hater.. Anonymkode: fa289...9c1 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #50 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg rives i stykker av dårlig samvittighet og skam. Ts, overfor meg framstår du som dronningen av drama. Stemple en hel generasjon som narsissister? Det er beklagelig at du ikke er fornøyd med foreldrene dine, jeg håper du får hjelp med psyken. Det er mange relasjonsskadde her inne og det er litt betenkelig at det blir et fellesskap av kvinner som mener løsningen på alle problemer er å kutte ut sine foreldre og terskelen for å gjøre det er i mange tilfeller svært lav. Det er nok mange her inne som vil tape kontakten med sine barn på grunn av drama og ustabil psyke, selv de som er født etter 1965. Det kan være en mellomting mellom å snakke med mamma på telefonen hver dag og det å kutte all kontakt. Anonymkode: 50ea2...fac 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #51 Skrevet 29. desember 2025 Jeg har ikke brutt kontakten, men har minimal kontakt med en av foreldrene mine som begrenser seg til tantebarna mine sine bursdager og tekstmeldinger i forbindelse med bursdag/jul/nyttår. Det gjør en så stor forskjell. Hver gang telefonen ringte før fikk jeg hjertebank og det var bare kjeft fra ende til annen. Alt fra hvordan jeg svarte telefonen, til hvor idiot og blåst jeg var for det ene og det andre. Negative kommentarer på utseende/vekt, hvor mye/hvor lite jeg spiste, de stygge klærne mine, sammenligning med søsken "hvorfor kan du ikke være mer som ...", utsagn som "der var du heldig" når jeg hadde jobbet hardt for noe, og det har vært sånn siden jeg var i tenårene. Ingenting er bra nok. Man hadde aldri godtatt denne oppførselen fra venner, så for meg er det uaktuelt å fortsette å prøve og ha et forhold til en som oppfører seg sånn. Itillegg flyr det rasistiske og kjønnsdiskriminerende kommentarer som jeg ikke orker å høre på lenger og det å korrigere er det bare å gi opp. Når man er bikket 60 år så er man vel den personen man er. Anonymkode: 00ae5...fb1 1 8 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #52 Skrevet 29. desember 2025 Min mor, min far, min svigermor og min svigerfar er alle boomers, de er født i perioden mellom 1954-1960 alle sammen. Jeg er jo millennial, så er stor sjanse at foreldrene er boomers. men nei, ingen av disse fire er slik som du beskriver, opptatt bare av egen helse. men ja alle de er rare 😅 på hver sin måte da. De to menn begge hadde opplevd hjerneslag så der er personligheten også blitt påvirket av det. Vi bor langt fra begge par besteforeldre, så kontakten er mest over chatten eller besøk. Men jeg chatter med mamma ukentlig hvis ikke nesten daglig. Sender bilder av barna osv. Anonymkode: d74d8...e8a
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #53 Skrevet 29. desember 2025 Mange i boomers generasjonen har seriøse issues. Jeg gikk no contact i flere år før min mor tok til vett og innså at det faktisk var hennes oppførsel som var roten til konfliktene. Hun har faktisk tatt seg betraktelig sammen, og har nå et forhold til sitt barnebarn. Har flere venninner med ekstremt trøblete forhold til sine foreldre, innmari synd at våre besteforeldre fucket opp barneoppdragelsen sånn at våre foreldre har vært så jævlige at folk til slutt kutter kontakt for å verne seg selv. Anonymkode: 8dffa...a50 1 7 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #54 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): 68ere er et begrep for de som var tenåringer/unge voksne i 68😊 Anonymkode: 1f450...5ef Altså, herregud. Så utrolig mye unødvendig forvirrende begrep dere finner på Anonymkode: 8df59...8f1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #55 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Altså, herregud. Så utrolig mye unødvendig forvirrende begrep dere finner på Anonymkode: 8df59...8f1 Det er helt vanlige begreper, det er du som er uopplyst hvis du ikke har hørt om 68’erne, eller 68-generasjonen. Anonymkode: f31ae...861 16 7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #56 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er helt vanlige begreper, det er du som er uopplyst hvis du ikke har hørt om 68’erne, eller 68-generasjonen. Anonymkode: f31ae...861 Jeg er 00'er jeg da. For da var jeg barn Anonymkode: 8df59...8f1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #57 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts, overfor meg framstår du som dronningen av drama. Stemple en hel generasjon som narsissister? Det er beklagelig at du ikke er fornøyd med foreldrene dine, jeg håper du får hjelp med psyken. Det er mange relasjonsskadde her inne og det er litt betenkelig at det blir et fellesskap av kvinner som mener løsningen på alle problemer er å kutte ut sine foreldre og terskelen for å gjøre det er i mange tilfeller svært lav. Det er nok mange her inne som vil tape kontakten med sine barn på grunn av drama og ustabil psyke, selv de som er født etter 1965. Det kan være en mellomting mellom å snakke med mamma på telefonen hver dag og det å kutte all kontakt. Anonymkode: 50ea2...fac Det er ingenting ved hovedinnlegget som fremstår som drama. Hun stempler heller ikke en hel generasjon som narsissister, men snakker om det som ellerede er akseptert og vedtatt som en sannhet; generasjoner og deres særtrekk finnes! Uansett hvor mye du forsøker å gaslighte og dramatisere dette og skylde på TS "psyke" og tema for tråden, så finnes det, og det ér tilfelle; generasjoner kommer med sine likhetstrekk. Som vi jo også ser eksempler på i denne tråden. Svaret ditt var bare teit og fordummende. Anonymkode: bbb4e...e8f 15 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #58 Skrevet 29. desember 2025 Dette er bare Reddit/TikTok mental helse brain rot. Anonymkode: 7a434...c06 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #59 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nok mange her inne som vil tape kontakten med sine barn på grunn av drama og ustabil psyke, selv de som er født etter 1965. Anonymkode: 50ea2...fac Mine boomerforeldre har tre voksne barn med ustabil psyke. Jeg (millennial) har to tenåringer med svært stabil psyke. Jeg gjorde som Lily i boken "It Ends With Us" og stoppet syklusen da jeg fikk egne barn. Anonymkode: 6bf23...a6d 1 5
Jajakvinne12 Skrevet 29. desember 2025 #60 Skrevet 29. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Flere som har kuttet kontakt eller minimalt med kontakt med sine "boomers" foreldre? ❤️ Jeg har selv gjort det. Det er ikke mulig å ta kontakt med moren min. Det spiser meg opp innvendig og ødelegger meg totalt. Det går ikke an å prate med henne heller, annet enn hvor vondt hun har her og der, og hvor synd det er i hun. Så begynte jeg å lese litt om det, siden jeg ofte leser om andre som gjør det og har ganske like foreldre som min mor. Og det er noe særegent med boomers. Visstnok har denne generasjonen høyere nivåer av visse narsissistiske trekk, de er selvsentrert, egoistiske, og mange voksne barn i dag fungerer, og har fungert, som emosjonell støtte for foreldrene sine. Flere boomere er emosjonelt umodne, og bruker barna sine til å støtte seg på emosjonelt, men evner ikke å gi dette tilbake. Det er gjort noen studier på dette også. SELVSAGT GJELDER DET IKKE ALLE 😅 Det finnes uten tvil herlige og fantastiske boomers foreldre. Men tenker at så mange av oss som har vokst opp med dårlige foreldre av boomer generasjonen. Og vi har hele veien blitt påført så mye skam og skyldfølelse når vi har redusert kontakten eller kuttet dem ut. Realiteten er jo at vi har levd med ting som absolutt ikke er greit og gjort mye skader, og som vokse setter vi en klar grense som er svært viktig for egen helse. Etter å lest en del om dette er det ikke rart mange kutter kontakten, har problemer i livet, har psykiske sykdommer, har vansker med grensesetting etc etc. Flere som vil dele sine erfaringer eller tanker rundt dette? Kanskje vi kan støtte hverandre litt ❤️ Anonymkode: 4e14d...c20 Ikke mine foreldre, da de er nesten samme genrasjon som meg. Men SVIGERS derimor, typisk boomer med alle trekkene du nevner. Vi har faset dem ut, eller de faser ut seg selv. Når jeg i fjor sluttet å dra lasset for hele familieforholdet ebbet det ut. De ringer ikke, sender ikke sms, ingenting. De driter tydeligvis i sønnen sin og barnebarna sine. Det er kun meg meg meg på alle boomers foreldre og svigers jeg vet om. Nesten alle venninner har slike i livet også. Uten tvil en super bortsjemt genrasjon. Endret 29. desember 2025 av Jajakvinne12 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå