AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #1 Skrevet 28. desember 2025 Flere som har kuttet kontakt eller minimalt med kontakt med sine "boomers" foreldre? ❤️ Jeg har selv gjort det. Det er ikke mulig å ta kontakt med moren min. Det spiser meg opp innvendig og ødelegger meg totalt. Det går ikke an å prate med henne heller, annet enn hvor vondt hun har her og der, og hvor synd det er i hun. Så begynte jeg å lese litt om det, siden jeg ofte leser om andre som gjør det og har ganske like foreldre som min mor. Og det er noe særegent med boomers. Visstnok har denne generasjonen høyere nivåer av visse narsissistiske trekk, de er selvsentrert, egoistiske, og mange voksne barn i dag fungerer, og har fungert, som emosjonell støtte for foreldrene sine. Flere boomere er emosjonelt umodne, og bruker barna sine til å støtte seg på emosjonelt, men evner ikke å gi dette tilbake. Det er gjort noen studier på dette også. SELVSAGT GJELDER DET IKKE ALLE 😅 Det finnes uten tvil herlige og fantastiske boomers foreldre. Men tenker at så mange av oss som har vokst opp med dårlige foreldre av boomer generasjonen. Og vi har hele veien blitt påført så mye skam og skyldfølelse når vi har redusert kontakten eller kuttet dem ut. Realiteten er jo at vi har levd med ting som absolutt ikke er greit og gjort mye skader, og som vokse setter vi en klar grense som er svært viktig for egen helse. Etter å lest en del om dette er det ikke rart mange kutter kontakten, har problemer i livet, har psykiske sykdommer, har vansker med grensesetting etc etc. Flere som vil dele sine erfaringer eller tanker rundt dette? Kanskje vi kan støtte hverandre litt ❤️ Anonymkode: 4e14d...c20 3 11 14
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #2 Skrevet 28. desember 2025 Hvem er i boomer-generasjonen? Anonymkode: 9a05c...d6a 13 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #3 Skrevet 28. desember 2025 Mine besteforeldre er boomers, og jeg kjenner igjen mye av karakteristikkene du forteller om her 😅 Moren min har ikke kuttet kontakten, men hun flyttet langt fra dem, og dette klandrer de henne for den dag i dag, 25 år senere. Anonymkode: b470f...f6d 4
Grønnsaksvaffel Skrevet 28. desember 2025 #4 Skrevet 28. desember 2025 Min mor hører til boomers-generasjonen og jeg kjenner ikke igjen det du skriver. Veldig mange av mine venner har også foreldre i den generasjon og alle har godt forhold til sine foreldre. 10 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #5 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mine besteforeldre er boomers, og jeg kjenner igjen mye av karakteristikkene du forteller om her 😅 Moren min har ikke kuttet kontakten, men hun flyttet langt fra dem, og dette klandrer de henne for den dag i dag, 25 år senere. Anonymkode: b470f...f6d Uff, føler med hun. Forstår godt hun flyttet langt unna. ❤️ AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvem er i boomer-generasjonen? Anonymkode: 9a05c...d6a De som er født 1946-1964 Grønnsaksvaffel skrev (5 minutter siden): Min mor hører til boomers-generasjonen og jeg kjenner ikke igjen det du skriver. Veldig mange av mine venner har også foreldre i den generasjon og alle har godt forhold til sine foreldre. Jeg skrev også at det ikke gjelder alle. Ts Anonymkode: 4e14d...c20 11
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #6 Skrevet 28. desember 2025 Jeg kuttet kontakten med mine boomersforeldre for et par år siden. Var hovedsaklig faren min som var problemet, men moren min var hans dedikerte støttespiller og enabler. Den dagen jeg valgte å ta "steget" kjentes det som en enorm byrde ble løftet fra skuldrene mine. Nå i ettertid føles det som om jeg har kommet ut av et voldelig forhold, og at faren min er den psyke og narsissistiske eksen jeg har klart å slippe unna. På sidelinjen har mine to brødre blitt mer og mer overbevist av vår far om at jeg er den som har ødelagt familien vår, og jeg har blitt regelrett utskjelt for å ha satt grenser for meg selv (for første gang i livet). Nå som faren min ikke kan nå meg med kjeftingen sin, passer han i hvert fall på at brødrene mine får satt meg på plass nå og da (de skal i alle fall ha for forsøket). Å være kvinne i den familien tilsier at man skal tåle å være underdanig menn, men det finner jeg meg ikke i lengre. Verken boomerforeldrene mine eller deres disipler (mine brødre) får lov til å trampe over meg og mine grenser mer. Jeg har lurt på om jeg kommer til å gå i begravelsen til min far den gangen det blir. Per nå er jeg faktisk veldig i tvil på om jeg ønsker det. Anonymkode: 6bf23...a6d 17 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #7 Skrevet 28. desember 2025 Det blir spennende å se dommen over generasjon z når deres barn vokser opp 🤣 Smurt utover sosiale medier fra de var null år og pakket inn i bomull resten av tiden 🤭 Anonymkode: 21d94...16c 30 13
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #8 Skrevet 28. desember 2025 Mine foreldre er ikke slik. Men svigermor er litt slik. Foreldrene mine var fra starten og svigermor er fra slutten av perioden. Tante er fra slutten men absolutt ikke slik. Anonymkode: 0c134...016
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #9 Skrevet 29. desember 2025 Jeg har kuttet kontakt med min mor på grunn av egoismen hennes. Og har flyttet langt unna far som er psykisk nedlatende. Det er selvsagt mange veldig kjipe ting som har skjedd som ligger bak at jeg ikke orker å ha dem i livet. Anonymkode: 3a52e...0a5 6 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 29. desember 2025 #10 Skrevet 29. desember 2025 (endret) Føler mine foreldre er unntaket ♥️🤭 Men jeg ser en del av det du beskriver hos foreldre i omgangskretsen min. Med mødre som bare skal snakke om den dårlige helsa, naboen og om folk man ikke aner hvem er. Med fedre som overhode ikke involverer seg, men som kan holde timeslange monologer om hva som helst, helt uten å gidde å bry seg om de rundt seg. Jeg tror det er en kulturkrasj i mellom Millennials / GenZ og Boomers. Jeg føler ofte at det kan bli litt vel mye psykologi-språk om helt normale følelser og hendelser i livet. Alt skal «forstås i hjel». Barna er «alltid et offer» i sin egen livshistorie. Alt er foreldrenes skyld. Jeg kan av og til lure på når barndommen slutter og når folk får et ansvar for sitt eget liv…? 😅 Endret 29. desember 2025 av Rødvinsfilosofen 11 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #11 Skrevet 29. desember 2025 Jepp. Det har jeg gjort. Begge to er døde nå, men jeg kuttet de ut lenge før de døde. Egoistiske, selvopptatte og satt sine egne behov foran barna hele jævla tiden. Alltid råd til røyk og andre unødvendigheter, men aldri råd til en is til oss barna en varm sommerdag. Alltid penger til ferieturer til seg selv på granca og festing på danskebåten, men aldri ferie til barna. Vi måtte være hos besteforeldre. Ikke engang kunne de slutte å røyke i bilen på 80 tallet selv om broren min hadde astma og fikk pusteproblemer. Nå var nok mine foreldre et ganske ekstremt eksemplar, men jeg syntes temaet er interessant fordi det er nok mange på den tiden som var som dem. Jeg tror kanskje at litt av grunnen er dette såkalte generasjonstraumet. Boomers generasjonen er jo gjerne barn av generasjonen som selv var barn eller unge voksne under krigen. Jeg tror derfor at mange i den generasjonen har fått sitt og stri med og ikke har vært helt gode på å ivareta sine egne barn, som er våre foreldre. Men, at de med tid og stunder har klart og stabilisere seg selv slik at mange av de har greid å være gode besteforeldre, så derfor syntes det ikke at de kanskje ikke har vært så kjærlige mot sine egne barn. Anonymkode: 75776...0ee 5 2 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #12 Skrevet 29. desember 2025 Hadde en god oppvekst og har fortsatt god kontakt med foreldrene mine. De var typisk 68ere💜 Mye musikk, raddisklær, lilla kjøkken osv. Da jeg var 13 år var jeg på min første Rolling Stones-konsert. Tok toget til Stockholm med tanta mi, som var 18 år. Det var stort😀 Jethro Tull og Bob Dylan var neste konsertene. Ble godt fulgt opp hjemme. Skole var viktig, høflighet, være en god venn, holde avtaler, inkludere etc. var viktig. Og så husker jeg vi hadde det mye gøy! Mye latter, mye liv, åpent hus for venner, kunne stole på foreldrene mine og de ville alltid hjelpe meg❤️ Helt ærlig. Folka mine er kule folk Anonymkode: 1f450...5ef 4 6 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #13 Skrevet 29. desember 2025 Denne greia mellom generasjonene, mor/datter, far/sønn, er vel universal, og uavhengig av årstall. Anonymkode: 720ac...bf2 12 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #14 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg kuttet kontakten med mine boomersforeldre for et par år siden. Var hovedsaklig faren min som var problemet, men moren min var hans dedikerte støttespiller og enabler. Den dagen jeg valgte å ta "steget" kjentes det som en enorm byrde ble løftet fra skuldrene mine. Nå i ettertid føles det som om jeg har kommet ut av et voldelig forhold, og at faren min er den psyke og narsissistiske eksen jeg har klart å slippe unna. På sidelinjen har mine to brødre blitt mer og mer overbevist av vår far om at jeg er den som har ødelagt familien vår, og jeg har blitt regelrett utskjelt for å ha satt grenser for meg selv (for første gang i livet). Nå som faren min ikke kan nå meg med kjeftingen sin, passer han i hvert fall på at brødrene mine får satt meg på plass nå og da (de skal i alle fall ha for forsøket). Å være kvinne i den familien tilsier at man skal tåle å være underdanig menn, men det finner jeg meg ikke i lengre. Verken boomerforeldrene mine eller deres disipler (mine brødre) får lov til å trampe over meg og mine grenser mer. Jeg har lurt på om jeg kommer til å gå i begravelsen til min far den gangen det blir. Per nå er jeg faktisk veldig i tvil på om jeg ønsker det. Anonymkode: 6bf23...a6d Så trist å høre ❤️ Selv om det ikke hjelper stort, så vit at vi er flere. Det du har gjort er sterkt av deg. At han prøver å nå deg på ulike måter handler mest sannsynlig om hans behov for kontroll og makt over deg. Stygt av han å bruke brødrene dine. Ufattelig godt at du setter grenser for deg selv. Da har du kommet langt. Jeg rives i stykker av dårlig samvittighet og skam. Helt utrolig egentlig med tanke på alt det vonde og skadelige hun har gjort mot meg. Hun har jo aldri vært en mor. Sender deg masse styrke ❤️ Ts Anonymkode: 4e14d...c20 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #15 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Flere som har kuttet kontakt eller minimalt med kontakt med sine "boomers" foreldre? ❤️ Jeg har selv gjort det. Det er ikke mulig å ta kontakt med moren min. Det spiser meg opp innvendig og ødelegger meg totalt. Det går ikke an å prate med henne heller, annet enn hvor vondt hun har her og der, og hvor synd det er i hun. Så begynte jeg å lese litt om det, siden jeg ofte leser om andre som gjør det og har ganske like foreldre som min mor. Og det er noe særegent med boomers. Visstnok har denne generasjonen høyere nivåer av visse narsissistiske trekk, de er selvsentrert, egoistiske, og mange voksne barn i dag fungerer, og har fungert, som emosjonell støtte for foreldrene sine. Flere boomere er emosjonelt umodne, og bruker barna sine til å støtte seg på emosjonelt, men evner ikke å gi dette tilbake. Det er gjort noen studier på dette også. SELVSAGT GJELDER DET IKKE ALLE 😅 Det finnes uten tvil herlige og fantastiske boomers foreldre. Men tenker at så mange av oss som har vokst opp med dårlige foreldre av boomer generasjonen. Og vi har hele veien blitt påført så mye skam og skyldfølelse når vi har redusert kontakten eller kuttet dem ut. Realiteten er jo at vi har levd med ting som absolutt ikke er greit og gjort mye skader, og som vokse setter vi en klar grense som er svært viktig for egen helse. Etter å lest en del om dette er det ikke rart mange kutter kontakten, har problemer i livet, har psykiske sykdommer, har vansker med grensesetting etc etc. Flere som vil dele sine erfaringer eller tanker rundt dette? Kanskje vi kan støtte hverandre litt ❤️ Anonymkode: 4e14d...c20 Min mor er «boomer». Jeg har ikke hatt en god oppvekst, og hun er fortsatt ikke akkurat snill - selv om hun prøver på sitt vis å være det. Jeg har ikke kuttet kontakten med henne da jeg er glad i henne, og har klart å finne måter å sette grenser for henne når hun ikke oppfører seg bra. Og det gjør at jeg ikke føler meg oppspist. Vil ikke dømme andre for at de kutter kontakten, vi er alle forskjellige. For min del stiller jeg opp når foreldrene mine er syke, eller virkelig trenger hjelp. Jeg er ikke som mor. Å vise omsorg er en av mine viktigste verdier i livet, og ønsker å leve i tråd med den jeg oppfatter som meg selv. Anonymkode: f3c80...556 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #16 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde en god oppvekst og har fortsatt god kontakt med foreldrene mine. De var typisk 68ere💜 Mye musikk, raddisklær, lilla kjøkken osv. Da jeg var 13 år var jeg på min første Rolling Stones-konsert. Tok toget til Stockholm med tanta mi, som var 18 år. Det var stort😀 Jethro Tull og Bob Dylan var neste konsertene. Ble godt fulgt opp hjemme. Skole var viktig, høflighet, være en god venn, holde avtaler, inkludere etc. var viktig. Og så husker jeg vi hadde det mye gøy! Mye latter, mye liv, åpent hus for venner, kunne stole på foreldrene mine og de ville alltid hjelpe meg❤️ Helt ærlig. Folka mine er kule folk Anonymkode: 1f450...5ef De høres helt supre ut og det er sikkert fordi at de ikke er boomers 😆. Folka dine er generasjon x. Anonymkode: 75776...0ee 3 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #17 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De høres helt supre ut og det er sikkert fordi at de ikke er boomers 😆. Folka dine er generasjon x. Anonymkode: 75776...0ee De er jo ikke det. Hilsen gen X , født 68. Anonymkode: 720ac...bf2 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #18 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De høres helt supre ut og det er sikkert fordi at de ikke er boomers 😆. Folka dine er generasjon x. Anonymkode: 75776...0ee 68ere er definitivt boomers. Anonymkode: 60171...1a0 9 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #19 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De høres helt supre ut og det er sikkert fordi at de ikke er boomers 😆. Folka dine er generasjon x. Anonymkode: 75776...0ee Nope. Pappa født i 52 og mamma i 54 Anonymkode: 1f450...5ef 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #20 Skrevet 29. desember 2025 Jepp! Må dessverre count me in på denne. Har fortsatt god kontakt med min mor jeg da, og endel historie som ikke bare kan tilskrives generasjonen hennes. Men med er MYE også som kan tilskrives generasjonen. Som at hun har gjort et stort offer i livet ved å få barn, iom at hun heller kunne reist og kost seg. Typisk den generasjonen å vente en slags «takk» for å ha blitt født og verdsette det offeret foreldrene har gjort. Og at den generasjonen tenker at de har vært så utrolig gode foreldre, om de så ikke har gjort annet enn minste som skal til for å holde liv i barna sine, så har de vært perfekte foreldre. De ofret både mat og klær til egne barn, og det skal de ha takk for.. de kunne jo drukket opp alle pengene.. Selvsentrerte kvalme egoister. Anonymkode: bbb4e...e8f 4 1 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå