AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #21 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Menn har mer å tape på ekteskap i dagens samfunn. Så enkelt er det. Elsker dere hverandre bør ikke din drøm om et Disney-bryllup være viktig i det hele tatt. Anonymkode: 03ccb...87a Enig. Men kvinner er besatt på denne prinsesse-fantasien og kan ikke forestille seg at kjærestene kan elske de med mindre de også har eksakt samme fantasi. Jeg er kvinne og den som hadde mest å tape på ekteskap. Hadde papirene i orden på særeie så eksen fikk ingen ting. Men han brukte meg for å få alt han kunne, og det feilet. Alle bør alltid ha ALT papirarbeid i orden. Jeg var imot ekteskap den gangen også, var andre grunner for at jeg valgte det. Ikke kjærlighet. Anonymkode: eb778...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #22 Skrevet 29. desember 2025 ruskejento skrev (15 timer siden): Frieri og giftemål er viktig for meg Det er også viktig med tanke på pensjon etc. Må være gift i 5 år for og få etterlate pensjon Anonymkode: 69798...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #23 Skrevet 29. desember 2025 Hva er så viktig med å gifte seg egentlig? Anonymkode: 69902...8fd 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #24 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Han vil ikke gi deg en begrunnelse for hvorfor han ikke vil gifte seg, og han sier også at han ikke kan love deg noe om ev. når. Da er han etter min mening veldig, veldig tydelig på at det er deg han ikke vil gifte seg med. Jeg hadde pakket og krevd at han enten kjøpte deg ut til minst markedspris, eller at huset legges ut for salg over nyttår. Anonymkode: 5ef60...99e Eller så vil han ikke gifte seg med noen, noen sinne. Fatter ikke at det er så utrolig merkelig. Anonymkode: b177c...5dc 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #25 Skrevet 29. desember 2025 ruskejento skrev (19 timer siden): Vi har vært sammen i mange år. Ingen barn sammen, noe vi er enig om. Eier bolig Frieri og giftemål er viktig for meg, men ikke for han. Det er vanskelig å få noe begrunnelse for hvorfor han ikke ønsker, og jeg sliter med å akseptere det. Når vi snakket om det så sier han "hvis det er så viktig for deg, så er det bedre at du går fra meg, siden jeg ikke kan love noe om når". Kan skjønne at en masete kjerring ikke fører noen vei, men jeg tenker at man gir og får i forhold, og at når det er så viktig for meg, så strekker han seg for meg. Tror også vi tildels har ulike meninger om hvordan å gifte seg, men jeg har sagt at jeg er villig til å vekk fra mine tanker om det, og heller gjøre som han vil, fordi man må gi og ta i et forhold. Det gjør vondt å høre at hvis jeg skal få et ønske innfridd så må jeg begynne på nytt. Jeg mener også tildels at det ikke er godt nok grunnlag for å gå fra hverandre. Dessverre ser jeg det litt slik at på sikt vil jeg bli delvis ulykkelig i denne relasjonen, men vet ikke hvilke utfall det vil få. Det er ikke så viktig for meg å få viljen min, men det er viktig for meg å bli sett, hørt og forstått, men det føler jeg ikke at jeg blir i dette ønske. Han føler sikkert det samme andre veien. Hvordan kommer man seg videre herfra? Jeg fridde til min kjæreste etter ca 10 mnd sammen. Vi hadde vært nære venner 3 år før vi ble sammen. Jeg visste at hun ønsket å gifte seg og jeg visste at jeg ville ha henne for alltid. Jeg er utrolig gla at vi fikk oppleve dette mens vi fremdeles var ung og forelsket. Mange gode minner fra bryllupet og bryllupsreisen. Jeg tror at en mann som virkelig vil gifte seg kan nesten ikke vente med å fri og han gleder seg utrolig mye til det. Kan jeg spørre om hvor kompatible er dere ellers i forholdet? Anonymkode: 8c309...c86 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #26 Skrevet 29. desember 2025 ruskejento skrev (20 timer siden): Hvordan kommer man seg videre herfra? Enkelt, du godtar det han sier eller går din vei. Det er ikke tvangsekteskap i Norge. Respekt det han sier, hvorfor er ekteskap så fordømt viktig for dere kvinner ? "Buhuu.... får ikke stå hvit brud i romantiske omgivelser" Skaff en skikkelig samlivskontrakt hos en advokat, vi har vært samboere i over 30 år nå. Anonymkode: ade8e...d48 1 1
Trolltunge Skrevet 29. desember 2025 #27 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Menn har mer å tape på ekteskap i dagens samfunn. Så enkelt er det. Elsker dere hverandre bør ikke din drøm om et Disney-bryllup være viktig i det hele tatt. Anonymkode: 03ccb...87a Hvordan har menn mer å tape? Her var det han som ville gifte seg. Jeg ønsket det ikke. Siden det var veldig viktig for ham ga jeg etter, og kompromisset ble at det ble et lite og intimt bryllup, med bare noen få nære venner. Ikke det store bryllup han helst ønsket seg. I ettertid er jeg glad for at jeg ble hans kone, og ikke bare hans samboer. Det er rett og slett ikke like seriøst å være bare samboer. Prosessen man må gjennom for å bli skilt gjør at man tenker seg litt ekstra om, og man er derfor mer forpliktet til hverandre som gift. 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #28 Skrevet 29. desember 2025 Trolltunge skrev (9 minutter siden): Hvordan har menn mer å tape? Her var det han som ville gifte seg. Jeg ønsket det ikke. Siden det var veldig viktig for ham ga jeg etter, og kompromisset ble at det ble et lite og intimt bryllup, med bare noen få nære venner. Ikke det store bryllup han helst ønsket seg. I ettertid er jeg glad for at jeg ble hans kone, og ikke bare hans samboer. Det er rett og slett ikke like seriøst å være bare samboer. Prosessen man må gjennom for å bli skilt gjør at man tenker seg litt ekstra om, og man er derfor mer forpliktet til hverandre som gift. Folk forblir i ekstremt dårlige relasjoner selv om de bare kan gå ut døra. Hvorfor tvinge seg selv til enda mer juridisk makt ved å gifte seg? Da blir man enda mindre fri dersom partner viser seg å være et dårlig menneske. Det kan fort skje lenge etter ekteskapsinngåelse også. Anonymkode: eb778...1f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #29 Skrevet 31. desember 2025 Vi giftet oss etter 26 år som par. Hva ellers skulle vi finne på ? Hadde bolig, bil, barn,hund, katt, hytte på fjellet og båt på fjorden. Pusset opp huset x-antall ganger. Men det endte i katastrofe. Skilt få uker etterpå😱 Anonymkode: 504bf...d99 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #30 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 0.16): Han sier jo egentlig ganske direkte at han ikke tror dere er noe å satse på. Det er bedre at du går fra han, fordi han ikke kan love noe eller gi deg en tidslinje. Hvis ekteskap er så viktig for deg, så må det vel være bedre å være singel, fremfor å kjenne på at du kanskje ikke er så høyt elsket som du skulle ønske? Min tanke er at den som vil gifte seg, ofrer mye mer ved å gi opp et ekteskap, enn den andre gjør ved å gifte seg til tros for at det ikke er ønsket. Anonymkode: 29364...f25 Jeg er helt enig. Forlot selv det som var min samboer gjennom mange år (med barn, hus etc), tok ikke veldig lang tid før han fridde til ny dame. Anonymkode: a68b4...a58 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #31 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi giftet oss etter 26 år som par. Hva ellers skulle vi finne på ? Hadde bolig, bil, barn,hund, katt, hytte på fjellet og båt på fjorden. Pusset opp huset x-antall ganger. Men det endte i katastrofe. Skilt få uker etterpå😱 Anonymkode: 504bf...d99 Beklager avsporing, men hvordan er det mulig å bli skilt på så kort tid!? Anonymkode: a36fe...c12
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #32 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beklager avsporing, men hvordan er det mulig å bli skilt på så kort tid!? Anonymkode: a36fe...c12 Det var vel jeg som sporet av tråden 🙈 Næh, si det. Levd som samboere i mange år og plutselig få en ring på fingen. Trodde det var romantisk og greier. Det ble ikke det. Ble bare en realitet som slo inn. Anonymkode: 504bf...d99
Knocks Skrevet 31. desember 2025 #33 Skrevet 31. desember 2025 Det er så uromantisk når ene parten ikke vil gifte seg, og den andre vil og det er viktig for en. Hvis man virkelig vil ha hverandre så er det å gifte seg logisk for da blir det vanskeligere å forlate hverandre. Kom igjen da dere som holder igjen, hva er greia? Skjønner godt man ikke vil ha fest og taler og pengebruk, burde være enkelt å inngå kompromiss. 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #34 Skrevet 31. desember 2025 Knocks skrev (5 minutter siden): Det er så uromantisk når ene parten ikke vil gifte seg, og den andre vil og det er viktig for en. Hvis man virkelig vil ha hverandre så er det å gifte seg logisk for da blir det vanskeligere å forlate hverandre. Kom igjen da dere som holder igjen, hva er greia? Skjønner godt man ikke vil ha fest og taler og pengebruk, burde være enkelt å inngå kompromiss. Jeg tror det ville vært enklere dersom ektepakt var vanlig. Anonymkode: b177c...5dc
Knocks Skrevet 1. januar #35 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tror det ville vært enklere dersom ektepakt var vanlig. Anonymkode: b177c...5dc Ja du tenker at mange ikke gifter seg fordi de er redd for å gå tapende ut av det hvis det blir slutt og det er veldig uromantisk å snakke om før man gifter seg?
AnonymBruker Skrevet 1. januar #36 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 0.16): Han sier jo egentlig ganske direkte at han ikke tror dere er noe å satse på. Det er bedre at du går fra han, fordi han ikke kan love noe eller gi deg en tidslinje. Hvis ekteskap er så viktig for deg, så må det vel være bedre å være singel, fremfor å kjenne på at du kanskje ikke er så høyt elsket som du skulle ønske? Min tanke er at den som vil gifte seg, ofrer mye mer ved å gi opp et ekteskap, enn den andre gjør ved å gifte seg til tros for at det ikke er ønsket. Anonymkode: 29364...f25 Overhodet ikke. Jeg ville gifte meg, men samboeren ikke, og det aksepterer jeg fullt og helt. Var vel kanskje litt såret i starten da jeg fant det ut, helt til jeg fikk tenkt meg om. Nå endrer ikke noe som helst seg i forholdet, det er som det er, og vi har det kjempefint sammen slik det er nå. Jeg ofrer med andre ord ingenting ved å ikke gifte meg. Derimot kan han tape økonomisk på at vi gifter oss, om det skulle ende i skillsmisse på sikt. Og jo, jeg er høyt elsket og verdsatt av samboeren min. Ts: aksepterer du kun et nei om det kommer en begrunnelse i tillegg? Er det ikke greit å bare kunne si at man ikke vil? Anonymkode: c632b...c43
AnonymBruker Skrevet 1. januar #37 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Beklager avsporing, men hvordan er det mulig å bli skilt på så kort tid!? Anonymkode: a36fe...c12 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det var vel jeg som sporet av tråden 🙈 Næh, si det. Levd som samboere i mange år og plutselig få en ring på fingen. Trodde det var romantisk og greier. Det ble ikke det. Ble bare en realitet som slo inn. Anonymkode: 504bf...d99 Jeg tror du misforstår spørsmålet. Hva var grunnen til at dere slapp unna separasjon? Anonymkode: a834e...909 2
Maleficenta Skrevet 1. januar #38 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 15.24): Si at han får to alternativer: 1) Du kan avstå fra å gifte deg så lenge han inngår en samboerkontrakt som setter deg i en bedre stilling enn giftermål og ekteskapsloven. Eller 2) Gjøre det enkelt: Regulere samlivet gjennom å inngå verdens beste samboerkontrakt (altså reguleringer via ekteskapsloven) gjennom giftermål, noe som er enklere og mye billigere enn en samboerkontrakt. Jeg er ikke sikker, men jeg tror prøvingsattest fra skatteetaten er gratis, og jeg tror mange kommuner tilbyr gratis vielse. Da trenger dere kun gyldig id og to vitner. Mye lettere og billigere enn en samboerkontrakt, og ingenting gir en bedre og tryggere regulering av samlivet enn den norske ekteskapsloven. Anonymkode: 6ee29...faf Ja det er gratis så lenge man dropper kalaset. Prøvingsattest er og gratis og er fort gjort å ordne digitalt 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #39 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror du misforstår spørsmålet. Hva var grunnen til at dere slapp unna separasjon? Anonymkode: a834e...909 Ja, stemmer. Jeg trodde prosessen med å bli skilt tok en del lenger tid? Anonymkode: a36fe...c12
AnonymBruker Skrevet 1. januar #40 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 0.16): Ønsker han ikke de juridiske rettighetene som ekteskap gir? Joda, samboere har gode rettigheter, men ektefeller har bedre. Særlig når dere eier bolig sammen Anonymkode: fc17e...630 For den med mest penger er det jo bare negativt med ekteskap. Det betyr at eventuelle egne barn får mye mindre, eller kanskje ønsker man heller at familien skal arve enn etc. De juridiske rettighetene er bare positive for snylteren i forholdet. Anonymkode: da3f3...23a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå