Gå til innhold

Spm ang medisin og bivirkninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med helseangst og blir veldig lett redd, jeg har begynt med en medisin og brukt den flere ganger på rad uten å merke noe som helst og begynte plutselig å lure på om jeg nå kan få farlige bivirkninger som problemer med pusten… eller andre farlige reaksjoner. Har en tendens til å innbille meg ting 🫣 men så redd alltid når jeg tar nye medisiner. Var så dum å google og sto sjelden bivirkninger / pusteproblemer og i dag når jeg tok den ble jeg rar i pusten etter et par timer. Det må jo være bare innbilt / psykisk?

Anonymkode: 0d007...9b1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulig for noen å svare deg på om den rare pusten er psykisk. Men var du noe oppmerksom på pusten før du leste om bivirkningene da? Glemmer du at det er noe med pusten hvis du blir opptatt med noe annet? Hva føler du er rart med pusten nå? 

Anonymkode: 411c2...b68

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er umulig for noen å svare deg på om den rare pusten er psykisk. Men var du noe oppmerksom på pusten før du leste om bivirkningene da? Glemmer du at det er noe med pusten hvis du blir opptatt med noe annet? Hva føler du er rart med pusten nå? 

Glemte det vel egentlig etterpå, og det minte meg om typisk angst pust. De som har vært borti det skjønner sikkert hva jeg mener. Ingen problemer med å gå eller snakke uten å bli andpusten, bare en ekkel følelse av at det er tungt og rart å puste, typisk når jeg får angst 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Glemte det vel egentlig etterpå, og det minte meg om typisk angst pust. De som har vært borti det skjønner sikkert hva jeg mener. Ingen problemer med å gå eller snakke uten å bli andpusten, bare en ekkel følelse av at det er tungt og rart å puste, typisk når jeg får angst 

Så hvis du glemmer det når du blir distrahert tyder det kanskje mest på at det bare er psykisk. Fordi du blir ekstra oppmerksom på pusten om du skjønner hva jeg mener. Da begynner man plutselig å konsentrere seg om innpust og utpust og det blir litt krøll for hodet overstyrer kroppen litt. Hvis du distraherer deg selv tar kroppen over igjen og alt går på automatikk. 

• Liker 4
Skrevet

Uff har det likt selv.mest sansynlig angsten.prøv å ikke les bivirkninger. Når dette dukker opp prøver jeg få tankene over på andre ting selv om det ikke er lett. Selv pleier jeg dille litt i huset med ting som må gjøres.  Føler med deg<3 klem

Anonymkode: 56fd2...a5a

Skrevet

Som andre sier, så er dette helt umulig å svare på. Men, jeg skjønner hva du mener. Egentlig bør du rådføre deg med legen som har skrevet ut medisinene til deg.

Hvis du er redd for å ta medisiner og har lett for å få angstsymptomer er det ikke utenkelig at medisiner kan gi deg den effekten, men da pga av angsten og ikke på grunn av medisinene i seg selv.

Anonymkode: 87aac...e22

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjenner ikke til angst-pust, men har problemer med pusten.

Når jeg får pusteproblemer som trenger legetilsyn så er det tydelig i både bevegelse og i ro, og ikke noe en klarer å få tankene vekk fra ved å gjøre noe annet.

Men er du bekymret er det ikke feil å ringe legen/legevakten.

Anonymkode: 6dbee...dcc

Skrevet

Veldig sannsynlig, les om nocebo. 

Anonymkode: 99df0...7f7

Skrevet

Mitt råd er å aldri lese listen over bivirkninger, men notere og nevne for legen om jeg har opplevd noen nye plager etter at jeg begynner på nye medisiner.

Anonymkode: ebe51...d40

• Liker 1
Skrevet

Siden du sliter med helseangst og blir lett redd så er sannsynligheten stor for at dette var psykisk. Det gikk jo bra? Du fikk puste. Du følte deg rar i pusten, det er jo typisk sånn ting som kan skje med angst... ❤️ Hvis du leste om bivirkningene først og så følte at pusten ble rar etterpå så er det enda mer sannsynlig at det handler om angst.

Anonymkode: 69203...f22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...