Gå til innhold

Skikkelig ensom ungdom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ville først og fremst vært bekymret for at skolen/helsesøster kan forverre dette ved å prøve å presse frem mer kontakt/vennskap på en måte som får henne til å fremstå som en taper, tilbakestående osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig ikke noe trøst. Men har hatt flere velfungerende barn med mange venner på barne og ungdomsskolen og videregående.

De har tilbringa minimalt med tid med venner på fritid. Kanskje en gang annenhver måned. Vi bor i større by, utkant. 
Jeg har tenkt at det er litt nye tider. Ikke alle barn og ungdommer er så sosiale på fritiden.

Anonymkode: 72f58...7d4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Blir ikke dette litt selvmotsigende? Hvem er det de stille elevene baksnakker sammen med? Hvordan er de plutselig mer høylytte når det kommer til baksnakking? Og dersom de blir beskrevet som uinteressante samtalepartnere, kan ikke nettopp det være baksnakking av dem? Hvis ikke den oppfatningen er implisitt, og da lurer jeg på hvor mye ditt eget syn farger det hele...

Anonymkode: 70ba0...c6c

Her misforstod du. Det er ikke de stille elevene som nevnes i forbindelse med hvem som baksnakker. Jeg sier at de stille/sjenerte sjeldent blir baksnakket, selv om elever (altså elever generelt, fortrinnsvis de pratsomme) ikke har problemer med å baksnakke både andre elever og lærere. De stille er ikke mislikt, de er bare uinteressante. 

Anonymkode: f2d6d...a26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2025 den 17.07):

Dette er konsekvensen av å være sjenert. Det går ikke dersom man ønsker seg ordentlige venner. Hun sier hun er ensom og ønsker seg venner, men hva "skal" hun med disse potensielle vennene da? Bare sitte i stillhet og se film sammen? De fleste vil jo ikke det. Hun er rett og slett annerledes sosialt enn det store flertallet, så hun må enten

1. oppsøke miljøer med likesinnede, som syns det er greit å henge sammen uten å snakke. Gaming-miljøet, for eksempel. 

2. Tørre å fremstå mer utadvendt, i hvert fall i begrensede perioder.

Mulig jeg høres litt krass ut her, men jeg er lærer og har opplevd denne problemstillingen altfor mange ganger, hvor ansvaret også har blitt lagt over på skolen (virker ikke som om du gjør det). Man kan gi en falsk følelse av vennskap ved å "tvinge" andre til å forbarme seg over eleven i skoletiden, men vennskapet blir aldri reelt. 

Anonymkode: f2d6d...a26

Folk er ulike. Noen er sjenerte, andre utadvendte. Min erfaring er at de som er sjenerte blir de mest lojale vennene. Selv om man framstår sjenerte ved første møte kan man god være livlig og morsom når man blir kjent. 

Ja, man kan øve seg på å bli kjent med andre. Smalltalk er en ferdighet man kan tilegne seg. Man kan også øve seg på å framstå mer avslappet enn man egentlig er. Men i det store og det hele så er noen mennesker pratmakere som tar mye plass og noen er mer forsiktige av seg. Å skulle endre personlighet totalt er urealistisk. 

Til TS: De som er forsiktige lærer seg gjerne strategier for å finne likesinnede. En strategi er å finne venner via interesser. Enten på nett eller i lokalmiljøet. Det høres ut som din datter kan ha glede av noe sånt.

En annen strategi er å bli kjent med en annen som er sjenert og litt alene.Men det krever også at hun må klare å ta kontakt. Litt skummelt, men verdt det om hun får et vennskap. Det er ikke sånn at alle er superutadvendte og er i store gjenger. Noen trives best to og to. 

Uansett er nok dette bare en kort periode i hennes liv når dere ser tilbake på det om noen år. Hun vil lære av dette, selv om det er vondt nå. Lille til!

Anonymkode: 78eb4...8a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2025 den 21.52):

Du har noen gode poenger, men akkurat punkt to hadde jeg forventet at selv du som lærer hadde forstått at ikke hjelper. Det høres logisk ut, men for ungdommer som strever med slikt så er det ikke "bare å gjøre sånn".

Skolen kan faktisk hjelpe mye på dette området. En diskret fremgangsmåte for å knytte likesinnede elever mer sammen kan være veldig effektivt. Om ikke skolen har en viss oversikt kan også en spekter undersøkelse i forkant være veldig nyttig.

Dette sier jeg av erfaring. Min ungdom hadde det på akkurat samme måten. Med målrettet jobbing så er nå situasjonen snudd tvert.

Anonymkode: 3d838...605

Jeg gjorde punkt to da jeg begynte på vgs etter ti år på samme skole. Jeg var den sjenerte, forsiktige som heller satt inne i friminuttene og leste bøker enn å prøve å henge med i samtaler og aktiviteter. Med en ny start på vgs så skjønte jeg jo at jeg bare måtte utfordre meg selv. Kjente ingen der, og ble ganske kjapt en av de "populære". Men det kostet en del i starten. Etter som ukene gikk så ble den utadvendte siden av meg mitt nye jeg. Så dette er fullt mulig. 

Anonymkode: 860b9...6ab

• Nyttig 1
Skrevet

Sønnn vår byttet skole. Det hjalp.

Anonymkode: 68898...b09

Skrevet

Kunne hun være interessert i ridning feks? Vet at miljø i stallene ofte er åpent og godt.

Anonymkode: 13fde...bff

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mulig ikke noe trøst. Men har hatt flere velfungerende barn med mange venner på barne og ungdomsskolen og videregående.

De har tilbringa minimalt med tid med venner på fritid. Kanskje en gang annenhver måned. Vi bor i større by, utkant. 
Jeg har tenkt at det er litt nye tider. Ikke alle barn og ungdommer er så sosiale på fritiden.

Anonymkode: 72f58...7d4

De som har mange venner er mere sammen enn du skulle tro. Dette er en felle det er lett å gå i. 

Anonymkode: 68898...b09

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjorde punkt to da jeg begynte på vgs etter ti år på samme skole. Jeg var den sjenerte, forsiktige som heller satt inne i friminuttene og leste bøker enn å prøve å henge med i samtaler og aktiviteter. Med en ny start på vgs så skjønte jeg jo at jeg bare måtte utfordre meg selv. Kjente ingen der, og ble ganske kjapt en av de "populære". Men det kostet en del i starten. Etter som ukene gikk så ble den utadvendte siden av meg mitt nye jeg. Så dette er fullt mulig. 

Anonymkode: 860b9...6ab

Jo men noen trenger kanskje et lite push for å klare dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...