Gå til innhold

Lime på fingertuppen igjen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg klarte å (nesten) skjære av meg fingertuppen i går da jeg kuttet salat. Det er bare ytterste laget 1-3 mm og den henger fortsatt fast.
Det kom en del blod så jeg pakket en bomullspad rundt og tapet den…. Byttet etter litt med ny pad da den første ble gjennomtrukket av blod. Har byttet igjen nå pga dusj, og så det er mye blodklin på fingern, tør ikke «løfte» på flippen for å rense der, bare plastret over og tapet… burde jeg fått det stelt skikkelig, renset og «limt»? Jeg vet det finnes et slags lim for slikt…. 

Anonymkode: b6c2c...235

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager har du ikke reist til legevakten?

Anonymkode: addb8...c83

• Nyttig 1
Skrevet

Sykehus,sting, rens.. asap

Anonymkode: 796ec...547

Skrevet

Synes du bør ringe legevakten å forhøre deg.

Anonymkode: 4febd...66e

• Nyttig 2
Skrevet

Ring legevakta! Viktig å få det renset ordentlig så det ikke blir infeksjon. 

Anonymkode: ed504...8e2

• Liker 1
Skrevet

Nei… det falt meg ikke inn rett og slett. Hadde det vært lenger inn, så… det er jo bare en flik av huden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ring legevakta! Viktig å få det renset ordentlig så det ikke blir infeksjon. 

Takk, gjør det nå.

Skrevet

Legevakt...? Jaja, det kan jo ikke skade.

Personlig ville jeg bare brukt plaster. Ikke løft opp huden, den gror kanskje på plass.

Som kokk har jeg gjort det der ørten ganger. Gått bra hver gang. Bare vær nøye med hygiene. Hansker er din venn 

Anonymkode: 4a255...b6c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei… det falt meg ikke inn rett og slett. Hadde det vært lenger inn, så… det er jo bare en flik av huden. 

Dette går nok fint. Selv hadde jeg renset selv hjemme og "tettet" igjen fliken. 

Anonymkode: 0b1c3...03a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Legevakten ville ha meg inn ved et lignende kutt. 

De brukte veldig god tid på å å rense hele såret, under hudflippen. Først etter det valgte de å lime såret (de vurderte å sy også, men landet på lim). Og jeg måtte ta stivkrampevaksine.

Du har ikke renset godt nok, og du har selv tapet igjen - ergo har du langt større risiko for infeksjon.

Ring legevakten og si at du ikke får til å rense under hudflippen selv og at det stadig blør. Det er også et spørsmål om du må ta en stivkrampesprøyte, all den tid du kuttet salat som har stått i jord.

Anonymkode: 5b4ed...9f9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette går nok fint. Selv hadde jeg renset selv hjemme og "tettet" igjen fliken. 

Anonymkode: 0b1c3...03a

Det var det jeg tenkte og….

Snakket med legevakt nå og de så på det gjennom videolink. Det var visst et enkelt og «pent» kutt som bare trengte å renses og bandasjeres. De limte ikke slik. Hun ville jeg skulle skylle med sterilt saltvann, det har jeg ikke i hus - kun pyrisept, så det gjør jeg nå så kjøper jeg saltvann i morgen. Skulle bare holde øye med det (se etter hevelse, puss og hvis jeg fikk smerter). Spurte om det var lenge siden sist stivkrampesprøyte, det fikk jeg i fjor. Så det er good.
-hun regnet med at det ville gro fast igjen. 

Så da var det ikke helt på jordet å ikke ta kontakt med dem før… men allikevel glad jeg gjorde det. Takk! 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Ikke noe å gjøre m d.  Jeg Mangler ytterste tupp på to fingre 😄

For lite til å sys. 

Så lenge d gror fint å ikke gjør vondt   så får en bare litt mindre hud der.

Anonymkode: e76a0...b52

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det var det jeg tenkte og….

Snakket med legevakt nå og de så på det gjennom videolink. Det var visst et enkelt og «pent» kutt som bare trengte å renses og bandasjeres. De limte ikke slik. Hun ville jeg skulle skylle med sterilt saltvann, det har jeg ikke i hus - kun pyrisept, så det gjør jeg nå så kjøper jeg saltvann i morgen. Skulle bare holde øye med det (se etter hevelse, puss og hvis jeg fikk smerter). Spurte om det var lenge siden sist stivkrampesprøyte, det fikk jeg i fjor. Så det er good.
-hun regnet med at det ville gro fast igjen. 

Så da var det ikke helt på jordet å ikke ta kontakt med dem før… men allikevel glad jeg gjorde det. Takk! 

Ja, det er alltid best å la de vurdere hva som trengs. 

Selv om andre her beskriver lignende scenarioer som har gått bra, ville jeg hvertfall vært ekstra forsiktig med fingrene. Verste verste tilfelle blir det så alvorlig infeksjon at man mister hele eller deler av fingeren. Nei takk! Bedre med en telefon "for mye" til lege for å være på den sikre sida.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...