I Grosny Skrevet 3. januar #41 Skrevet 3. januar (endret) Jeg håper NRK kan oppgradere neste gang de sender Lyn og hurtig-VM. Det blir bedre kommentering med ekte eksperter på høyt stormesternivå. Jeg husker godt VG-TV med GM Hammer og Agdestein da de kommenterte Carlsen VM kamp. Mye bedre program. Jeg klippet denne personell-lista fra NRK: "Hvilke gjester skal være i NRKs studio? I tillegg til faste paneldeltakere i programleder Ole Rolfsrud, Torstein Bae, Kristoffer Gressli og Heidi Røneid, vil det være en rekke gjester med ulik bakgrunn. 26. desember: Jon Almaas (programleder) og Aksel Bu Kvaløy (sjakkspiller) GJEST: Jon Almaas er gjest i NRKs sjakksending på mesterskapets første dag. Foto: Robert Rønning/NRK 27. desember: Mohammed Basefer (komiker) og Ellen Carlsen (lege og Magnus Carlsens søster) 28. desember: Henrik Støren (komiker) og Andrea Løvland (komiker) 29. desember: Ingrid Bjørnov (artist) og Maria Lindbäck (programleder) 30. desember: Fredrik Sjøvold (fotballspiller) og Rasmus Wold (komiker)" Bytt ut Rolfsrud og Almaas med en stormestre, gjerne GM Simen Agdestein, GM Jon Ludvig Hammer eller GM Aryan Tari. Skal man ha fotballspiller, få inn Simen Agdestein eller Erik Botheim (Erik Botheim var veldig god turneringsspiller som barn, omtrent på Aryan Tari -nivå). Komikere som Rolfsrud, Almaas og Wold blir bare støy. Det var bare en gjest av høy sjakk-klasse, nemlig GM Aksel Bu Kvaløy, og det var enda godt de hadde fått tak i han. Endret 4. januar av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 3. januar #42 Skrevet 3. januar I Grosny skrev (6 minutter siden): Jeg håper NRK kan oppgradere neste gang de sender Lyn og hurtig-VM. Det blir bedre kommentering med ekte eksperter på høyt stormesternivå. Jeg husker godt VG-TV med GM Hammer og Agdestein da de kommenterte Carlsen VM kamp. Mye bedre program. Jeg klippet denne personell-lista fra NRK: "Hvilke gjester skal være i NRKs studio? I tillegg til faste paneldeltakere i programleder Ole Rolfsrud, Torstein Bae, Kristoffer Gressli og Heidi Røneid, vil det være en rekke gjester med ulik bakgrunn. 26. desember: Jon Almaas (programleder) og Aksel Bu Kvaløy (sjakkspiller) GJEST: Jon Almaas er gjest i NRKs sjakksending på mesterskapets første dag. Foto: Robert Rønning/NRK 27. desember: Mohammed Basefer (komiker) og Ellen Carlsen (lege og Magnus Carlsens søster) 28. desember: Henrik Støren (komiker) og Andrea Løvland (komiker) 29. desember: Ingrid Bjørnov (artist) og Maria Lindbäck (programleder) 30. desember: Fredrik Sjøvold (fotballspiller) og Rasmus Wold (komiker)" Bytt ut Rolfsrud og Almaas med en stormestre, gjerne GM Simen Agdestein, GM Jon Ludvig Hammer eller GM Aryan Tari. Skal man ha fotballspiller, få inn Simen Agdestein eller Erik Botheim. Komikere som Rolfsrud, Almaas og Wold blir bare støy. Det var bare en gjest av høy sjakk-klasse, nemlig GM Aksel Bu Kvaløy, og det var enda godt de hadde fått tak i han. Det skal jo være underholdende å se på da. Hammer er jo knusktørr. Anonymkode: 2065e...21c 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #43 Skrevet 3. januar I Grosny skrev (5 timer siden): Jeg håper NRK kan oppgradere neste gang de sender Lyn og hurtig-VM. Det blir bedre kommentering med ekte eksperter på høyt stormesternivå. Jeg husker godt VG-TV med GM Hammer og Agdestein da de kommenterte Carlsen VM kamp. Mye bedre program. Jeg synes NRKs konsept er lysår bedre, men det skyldes i stor grad Torstein Bae. Han er en fantastisk kommentator som virkelig får oss til å tro at vi forstår det vi ser. Når det gjelder gjestene er jeg mer enig, det er for mye fokus på kjendiser, selv om de prøver å finne folk som kan litt sjakk. Det MÅ ikke være kjendiser med på alt. Anonymkode: 1e249...cb2 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #44 Skrevet 4. januar I Grosny skrev (15 timer siden): Jeg håper NRK kan oppgradere neste gang de sender Lyn og hurtig-VM. Det blir bedre kommentering med ekte eksperter på høyt stormesternivå. Jeg husker godt VG-TV med GM Hammer og Agdestein da de kommenterte Carlsen VM kamp. Mye bedre program. Jeg klippet denne personell-lista fra NRK: "Hvilke gjester skal være i NRKs studio? I tillegg til faste paneldeltakere i programleder Ole Rolfsrud, Torstein Bae, Kristoffer Gressli og Heidi Røneid, vil det være en rekke gjester med ulik bakgrunn. 26. desember: Jon Almaas (programleder) og Aksel Bu Kvaløy (sjakkspiller) GJEST: Jon Almaas er gjest i NRKs sjakksending på mesterskapets første dag. Foto: Robert Rønning/NRK 27. desember: Mohammed Basefer (komiker) og Ellen Carlsen (lege og Magnus Carlsens søster) 28. desember: Henrik Støren (komiker) og Andrea Løvland (komiker) 29. desember: Ingrid Bjørnov (artist) og Maria Lindbäck (programleder) 30. desember: Fredrik Sjøvold (fotballspiller) og Rasmus Wold (komiker)" Bytt ut Rolfsrud og Almaas med en stormestre, gjerne GM Simen Agdestein, GM Jon Ludvig Hammer eller GM Aryan Tari. Skal man ha fotballspiller, få inn Simen Agdestein eller Erik Botheim. Komikere som Rolfsrud, Almaas og Wold blir bare støy. Det var bare en gjest av høy sjakk-klasse, nemlig GM Aksel Bu Kvaløy, og det var enda godt de hadde fått tak i han. Jeg er ikke enig i at Ole Rolvsrud bør byttes ut, han gjør en god jobb, men når det gjelder gjester er jeg delvis enig. Agdestein er fin som gjest, han har vært med et par ganger, men jeg er glad at Hammer og Lahlum (du nevnte ikke ham) ikke har vært hyppige gjester hos NRK de senere årene. De har begge vært gjester tidligere, og de klarte ikke "dumme ned spillet" for oss som liker sjakk som underholdning, men som ikke er habile sjakkspillere selv. Jeg likte også Aksel Bu Kvaløy som gjest, og skulle gjerne sett Aryan Tari i programmet. Anonymkode: 5a616...12a 2
I Grosny Skrevet 4. januar #45 Skrevet 4. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke enig i at Ole Rolvsrud bør byttes ut, han gjør en god jobb, men når det gjelder gjester er jeg delvis enig. Agdestein er fin som gjest, han har vært med et par ganger, men jeg er glad at Hammer og Lahlum (du nevnte ikke ham) ikke har vært hyppige gjester hos NRK de senere årene. De har begge vært gjester tidligere, og de klarte ikke "dumme ned spillet" for oss som liker sjakk som underholdning, men som ikke er habile sjakkspillere selv. Jeg likte også Aksel Bu Kvaløy som gjest, og skulle gjerne sett Aryan Tari i programmet. Anonymkode: 5a616...12a Problemet med Rolfsrud er at han stjeler tid uten å tilføre noe og har lave sjakk-kunnskaper, og han gjør alt for mye ut av seg tatt i betraktning hvor lite han kan, og hvor mye mer de andre i studio kan. Jeg nevnte ikke Lahlum, han har en del kunnskaper om spillere, men når det gjelder selve spillet så har han ingen mestertittel, Atle Grønn er sterkere i samme rolle . For å henge med i svingene og kunne gi innspill om spillets situason, posisjoner og muligheter så er stormestere overlegne. Bae er bare IM , så han trenger litt heftigere spillere på laget. GM Aksel Bu Kvaløy er en av de gode som tilfører sjakkforståelse på høyt nivå. Verdens beste sjakk-kommentator, han som virkerlig skjønner det, er ikke tilgjengelig, fordi han spiller selv (Magnus). Hikaru spilte ikke, han ville ha vært gull i studio. Rolvsrud er sikkert en god ned-dummer, men overflødig. For å gjøre spillet forståelig for mannen i gata er IM Torstein Bae gull verdt. Han er en av Norges beste sjakkpedagoger, ved siden av GM Simen Agdestein, GM Frode Urkedal, WGM Olga Dolzjikova og WIM Sheila Barth Stanford. GM Aksel Bu Kvaløy viste verdien av å ha en stormesterkommentator i studio. Selv om han ligger på et nivå skyhøyt over folk flest så bidro han med interessante innspill under spillets gang, og viste muligheter som var realistiske valg på Magnus-nivå. Sånn sett mener jeg at han støtter godt de som ikke selv har store sjakk-kunnskaper. Endret 4. januar av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 4. januar #46 Skrevet 4. januar Jeg er bare glad så lenge Lahlum ikke er med, og særlig Lahlum og Hammer samtidig - DA snakker vi dårlig stemning og dårlig personkjemi på skjermen 🙈 Men Lahlum har jeg fått helt avsmak for på sjakksendinger, både fordi han har en tendens til å fortelle gamle anekdotiske fortellinger igjen og igjen (ikke særlig interessant første gang, enda mindre interessant tredje og fjerde gang han forteller historien), og fordi han ikke er "helt der oppe" sjakkmessig men gir inntrykk/later som om han er det (og prøver å bortforklare det hvis en GM i studio motsier han faglig/trekkforslag, og så blir det bare kleint😬 Har også følt at Lahlum noen ganger har snakket stort om et trekkforslag (som computeren kommer med, men det sier han ikke noe om) uten at han har peiling på hvorfor - pinlig å se på når han framstiller det som at det er hans forslag). Forøvrig klarer jeg ikke helt å elske NRK-sendingene, får litt for mye "nerdenes hevn"-vibes av det. Det er så mye døll humor, både blant de i studio og blant annet på de meldingene som plukkes ut til å vises på skjermen, samtidig som jeg på en merkelig måte føler at jeg ikke passer inn hos gjengen i studio (selv om jeg altså sitter hjemme). Så med humor/sjargong og den følelsen får jeg inntrykk av at jeg ikke er "rett type nerd" 😅 Og at det nå er "de stille, forsiktige nerdene som ble mobbet på skolen" som nå er de eneste og kuuuleste. Insinuerer ikke at de i studio var det, men det er bare en slags rar følelse jeg av en eller annen grunn alltid sitter igjen med når jeg ser NRK sine sjakksendinger... Vanskelig å forklare, men kanskje noen skjønner. Klarer heller ikke å synes at det er sååååå koselig å se innsendte barnetegninger eller bilder av barn ved siden av en sjakkbonde-snømann eller bilde fra "Gerd (74) som ikke skjønner ikke så mye av sendingene, men koser seg med sjakk på TV og strikking i fanget", når jeg bare vil se sjakk. Det er selvsagt vanskelig å finne balansen mellom sjakk-fokus og fjas, og å gjøre sendingene tilgjengelig nok for mange nok, og å ha litt variasjon når det blir sending mange timer flere dager i strekk... Ellers foretrakk jeg alltid TV2 sine sjakksendinger når NRK og TV2 sendte parallelt, og jeg tar gjerne Agdestein og Hammer som kommentatorer/gjester. Kjendisene hos NRK er sjeldent en grunn til å skru på/fortsette å se, og bidrar som regel veldig lite til det som er interessant i sendingene. Anonymkode: 49ca9...0da 1
I Grosny Skrevet 4. januar #47 Skrevet 4. januar (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kjendisene hos NRK er sjeldent en grunn til å skru på/fortsette å se, og bidrar som regel veldig lite til det som er interessant i sendingene. Anonymkode: 49ca9...0da Jeg er veldig enig i alt du skriver. Disse kjendisene i Nrk avsporer sendingen fra konkurransen og står i veien. Det skjer spennende ting på brettet, men det er akkurat som om NRK ikke synes det er spennende nok og fyller skjermtid med Almaas, Rolfsrud og gode fotballspillere som er halvsvake i sjakk. Er det VM i sjakk så er det VM i sjakk, og da er det nok å fokusere på det. Pga disse gjestene så ble det ikke tid til å se nærmere på de andre partiene. Det må ha skjedd mye spennende. Jeg er f.eks. GM Johan Sebastian Christiansen-fan og hadde elsket å se gjennomgang av vinnerpartiene hans. Endret 4. januar av I Grosny
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå