Gå til innhold

Seriøse whippet-oppdrettere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 
Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har fokus på mentalitet og personlighet, ikke bare utseende?

(Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?

Anonymkode: ca201...7e8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke svaret på det du spør om (har ikke Whippet men en annen mynde) men er glad for at du spør. Det spys ut Whippet om dagen, og min veterinær sa det så fint for litt siden: Whippet er den nye staff- alle skal ha Whippet nå. Den presenteres nesten som en doodle- bare gode sider, ingen bjeffing ingen aggresjon ingen lukt ingen store behov, bare koseklump som vil sove under pleddet med deg 🙄

Med det øker jo også masse useriøst oppdrett. Kjøp fra en oppdretter som sjekker alle avlsdyra for LTV. Meld deg gjerne inn i Whippet Norge gruppen på FB, der lærer du mye og det er flere som har stått frem som mistet sine hunder tidlig pga LTV. 

Lykke til, it’s a jungle out there 😝

Anonymkode: f84d4...595

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke svaret på det du spør om (har ikke Whippet men en annen mynde) men er glad for at du spør. Det spys ut Whippet om dagen, og min veterinær sa det så fint for litt siden: Whippet er den nye staff- alle skal ha Whippet nå. Den presenteres nesten som en doodle- bare gode sider, ingen bjeffing ingen aggresjon ingen lukt ingen store behov, bare koseklump som vil sove under pleddet med deg 🙄

Med det øker jo også masse useriøst oppdrett. Kjøp fra en oppdretter som sjekker alle avlsdyra for LTV. Meld deg gjerne inn i Whippet Norge gruppen på FB, der lærer du mye og det er flere som har stått frem som mistet sine hunder tidlig pga LTV. 

Er det derfor jeg plutselig har lyst på Wippet? Noe måtte det være! :ler: 

Skal ikke ha hund engang, men åpentbart påvirket.

Skrevet

Nei kjenner ingen men whippeter er søte 🐕:hund:

• Liker 1
Skrevet

Mitt beste tips er å finne en oppdretter som har avlet på rasen lenge, og derfor har en forkjærlighet for rasen, og som har et klart formål med avlen. Det er så mange nye oppdrettere av rasen nå, så ville vært litt forsiktig med dem. 

Anonymkode: 255a9...991

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kanskje du skal se på oppdrettere på Myndeklubben sine sider, myndeklubben.no Og så ta en titt på om det kommer whippeter fra disse oppdrettene som er godkjente besøkshunder eller driver med lure coursing. Begge deler krever at hunden er i mentalt så vel som fysisk god form.

Oppdrettere som avler med den historiske bruken i tankene, altså jakt nå lure coursing, har gjerne mindre hunder enn de klassiske kose/utstillingshundene. Forskjellen i Noreg er ikke like stor som i Sverige siden sporten er mer utbredt der. Men se gjerne der også etter hunder. Svenske hunder kan hentes til Norge ved 8 ukers alder siden de ikke trenger rabiesvaksine.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oi er det sant?Takk for tips! Jeg har hatt whippet tidligere, men da var jeg singel, barnløs og fant en fin på Finn.no. Nå er det litt andre kriterier😄

• Liker 1
Skrevet
Rabarbrapai skrev (På 27.12.2025 den 22.54):

Kanskje du skal se på oppdrettere på Myndeklubben sine sider, myndeklubben.no Og så ta en titt på om det kommer whippeter fra disse oppdrettene som er godkjente besøkshunder eller driver med lure coursing. Begge deler krever at hunden er i mentalt så vel som fysisk god form.

Oppdrettere som avler med den historiske bruken i tankene, altså jakt nå lure coursing, har gjerne mindre hunder enn de klassiske kose/utstillingshundene. Forskjellen i Noreg er ikke like stor som i Sverige siden sporten er mer utbredt der. Men se gjerne der også etter hunder. Svenske hunder kan hentes til Norge ved 8 ukers alder siden de ikke trenger rabiesvaksine.

En god whippet kan både være pen og gjøre det bra på LC, 

Om du har vært på utstilling noen gang - så kreves det ihvertfall der at hunden er både mental sterk og god fysisk form

Whippet som avles mer på Lure Coursing linjer ,er gjerne litt mer "på" , er min erfaring etter å ha hatt rasen i godt over 20 år nå.

Anonymkode: c530f...6ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

En god whippet kan både være pen og gjøre det bra på LC, 

Om du har vært på utstilling noen gang - så kreves det ihvertfall der at hunden er både mental sterk og god fysisk form

Whippet som avles mer på Lure Coursing linjer ,er gjerne litt mer "på" , er min erfaring etter å ha hatt rasen i godt over 20 år nå.

Når du skriver avles på lure coursing linjer, mener du da at hunder avles for sterkere jaktinstinkt?

Skrevet

Triodame og Catskills Whippet har jeg god erfaring med.

Anonymkode: 9f1da...3cc

Skrevet

Anbefaler å følge med på whippetgruppene på FB og lese diskusjonene rundt LTV der hvertfall, så får du hvertfall luket ut en del useriøse oppdrettere av de som har holdt på i en årrekke og mener det er unødvendig å begynne å teste avlsdyrene for LTV (noe halvparten av whippeter viser seg å ha). 

Anonymkode: 6342a...beb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Anbefaler å følge med på whippetgruppene på FB og lese diskusjonene rundt LTV der hvertfall, så får du hvertfall luket ut en del useriøse oppdrettere av de som har holdt på i en årrekke og mener det er unødvendig å begynne å teste avlsdyrene for LTV (noe halvparten av whippeter viser seg å ha). 

Anonymkode: 6342a...beb

Hvor finnes tall på at halvparten av whippet har LTV ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når du skriver avles på lure coursing linjer, mener du da at hunder avles for sterkere jaktinstinkt?

Noen avler kun på såkalte Racing linjer - altså de er mindre ( i mine øyne ser ikke helt ut som whippet)  tror ikke de har noe mer jaktinstinkt enn andre.

Men de Racing linjene er mer "hissige" er min erfaring 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor finnes tall på at halvparten av whippet har LTV ?

Finske Kennelklubben, i 2024 hadde 53,6% av de undersøkte hundene ltv. 

Anonymkode: e6301...411

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Finske Kennelklubben, i 2024 hadde 53,6% av de undersøkte hundene ltv. 

Hvor mange er undersøkt ? ( LTV1 og 4 er hva jeg forstår - regnet som fri) 

På NKK finner jeg 6 stk siden 2022, som er registrert med LTV, altså snakker vi promille av alle whippetene som er registrert i NKK.

Så klart blir det mer "sykdom" når en rase blir så populær som whippet har blitt, men utifra hva jeg finner på NKK - og snakker med andre seriøse oppdrettere som har holdt på i flere 10 år - er whippet fortsatt veldig frisk rase.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På NKK finner jeg 6 stk siden 2022, som er registrert med LTV, altså snakker vi promille av alle whippetene som er registrert i NKK.

Så klart blir det mer "sykdom" når en rase blir så populær som whippet har blitt, men utifra hva jeg finner på NKK - og snakker med andre seriøse oppdrettere som har holdt på i flere 10 år - er whippet fortsatt veldig frisk rase.

Nei, ltv1 og ltv4 er ikke fri, ltv0 er fri.

773 er undersøkt i Finland.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

NKK avleser ikke LTV, man må sende inn resultater til Finland for avlesning og diagnose. LTV0 er fri. Anbefaler å lese deg opp på ltv på whippet, er mye ltv på rasen og viktig å kjøpe fra foreldre som er røntget .

AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (7 timer siden):

NKK avleser ikke LTV, man må sende inn resultater til Finland for avlesning og diagnose. LTV0 er fri. Anbefaler å lese deg opp på ltv på whippet, er mye ltv på rasen og viktig å kjøpe fra foreldre som er røntget .

Nkk har gitt tilbakemelding om ltv når det har vært synlig på hd bilder, så det er sikkert det de 6 tilfellene har dukket opp. De sluttet med det i fjor fordi folk tok det som en offisiell diagnose fremfor å ta riktige bilder. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nkk har gitt tilbakemelding om ltv når det har vært synlig på hd bilder, så det er sikkert det de 6 tilfellene har dukket opp. De sluttet med det i fjor fordi folk tok det som en offisiell diagnose fremfor å ta riktige bilder. 

Tilbakemelding ja, men ikke diagnostisert. I tillegg er det ikke alle typer LTV som synes på hd-bilder.

Endret av Arx
AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (1 time siden):

Tilbakemelding ja, men ikke diagnostisert. I tillegg er det ikke alle typer LTV som synes på hd-bilder.

Nei, det var derfor de sluttet å gi tilbakemelding. Jeg vet at det ikke alltid synes, på min var det ikke synlig på hd bildene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...