Gå til innhold

Seriøse whippet-oppdrettere

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har fokus på mentalitet og personlighet, ikke bare utseende?

(Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?

Anonymkode: ca201...7e8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke svaret på det du spør om (har ikke Whippet men en annen mynde) men er glad for at du spør. Det spys ut Whippet om dagen, og min veterinær sa det så fint for litt siden: Whippet er den nye staff- alle skal ha Whippet nå. Den presenteres nesten som en doodle- bare gode sider, ingen bjeffing ingen aggresjon ingen lukt ingen store behov, bare koseklump som vil sove under pleddet med deg 🙄

Med det øker jo også masse useriøst oppdrett. Kjøp fra en oppdretter som sjekker alle avlsdyra for LTV. Meld deg gjerne inn i Whippet Norge gruppen på FB, der lærer du mye og det er flere som har stått frem som mistet sine hunder tidlig pga LTV. 

Lykke til, it’s a jungle out there 😝

Anonymkode: f84d4...595

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke svaret på det du spør om (har ikke Whippet men en annen mynde) men er glad for at du spør. Det spys ut Whippet om dagen, og min veterinær sa det så fint for litt siden: Whippet er den nye staff- alle skal ha Whippet nå. Den presenteres nesten som en doodle- bare gode sider, ingen bjeffing ingen aggresjon ingen lukt ingen store behov, bare koseklump som vil sove under pleddet med deg 🙄

Med det øker jo også masse useriøst oppdrett. Kjøp fra en oppdretter som sjekker alle avlsdyra for LTV. Meld deg gjerne inn i Whippet Norge gruppen på FB, der lærer du mye og det er flere som har stått frem som mistet sine hunder tidlig pga LTV. 

Er det derfor jeg plutselig har lyst på Wippet? Noe måtte det være! :ler: 

Skal ikke ha hund engang, men åpentbart påvirket.

Skrevet

Nei kjenner ingen men whippeter er søte 🐕:hund:

AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å finne en oppdretter som har avlet på rasen lenge, og derfor har en forkjærlighet for rasen, og som har et klart formål med avlen. Det er så mange nye oppdrettere av rasen nå, så ville vært litt forsiktig med dem. 

Anonymkode: 255a9...991

• Hjerte 1
Skrevet

Kanskje du skal se på oppdrettere på Myndeklubben sine sider, myndeklubben.no Og så ta en titt på om det kommer whippeter fra disse oppdrettene som er godkjente besøkshunder eller driver med lure coursing. Begge deler krever at hunden er i mentalt så vel som fysisk god form.

Oppdrettere som avler med den historiske bruken i tankene, altså jakt nå lure coursing, har gjerne mindre hunder enn de klassiske kose/utstillingshundene. Forskjellen i Noreg er ikke like stor som i Sverige siden sporten er mer utbredt der. Men se gjerne der også etter hunder. Svenske hunder kan hentes til Norge ved 8 ukers alder siden de ikke trenger rabiesvaksine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oi er det sant?Takk for tips! Jeg har hatt whippet tidligere, men da var jeg singel, barnløs og fant en fin på Finn.no. Nå er det litt andre kriterier😄

Anonymkode: ca201...7e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...