Gå til innhold

Alene på hytta med influensa - tips

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk influensa julaften og ligger rett ut med feber og alt som hører med. De andre i familien reiste hjem 1. dag for å begrense smitte så jeg er alene. Har så sår hals at jeg såvidt får ned vann og litt tynn saft/buljong/te ned honning. Orker ikke lage mat og hadde ikke fått ned noe heller. Har paracet, ibux og halspastiller som jeg tar etter anvisning på pakken. 

Er det noe mer jeg kan forsøke? En hyttenabo skal på butikken etterpå og jeg trenger tips til hva han kan kjøpe til meg. 

Anonymkode: 7346b...cd2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen pakker med nudler så du får i deg noe fast føde, samtidig som du får i deg varm kraft. Nesespray hvis du sliter med tett og/eller rennende nese, Kleenex med balsam og appelsin, ananas eller klementinjuice. 

Anonymkode: 752e9...2cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk influensa julaften og ligger rett ut med feber og alt som hører med. De andre i familien reiste hjem 1. dag for å begrense smitte så jeg er alene. Har så sår hals at jeg såvidt får ned vann og litt tynn saft/buljong/te ned honning. Orker ikke lage mat og hadde ikke fått ned noe heller. Har paracet, ibux og halspastiller som jeg tar etter anvisning på pakken. 

Er det noe mer jeg kan forsøke? En hyttenabo skal på butikken etterpå og jeg trenger tips til hva han kan kjøpe til meg. 

Farris 

Brus

Yoghurt

Is 

Ferdig suppe / gryte

Kleenex

Skrevet (endret)

Det er dessverre ingenting du kan gjøre fra eller til for å bli raskere frisk.

Alt handler om symptomlindring. Febernedsettende, halspastiller og nesespray, som du bruker allerede. Drikk så mye væske som du orker, for å holde deg hydrert og løse opp slimet og snørret litt. Eneste jeg kan gjøre er å ønske god bedring ❤️ 

Endret av isw
  • Liker 3
Skrevet

Litt ulike rett i koppen-supper? Mer Paracet, nesespray, Kleenex, havregrøt?

Anonymkode: dfdfd...612

Skrevet

Hvis det er apotek i nærheten syns jeg syx halstabletter fungerer betydelig bedre enn de på butikk.

Anonymkode: 7a10b...009

• Liker 1
Skrevet

Leste litt fort, og ble redd for at du var alene på hytta med en influenser, men dette går bra, god bedring!

Anonymkode: 9d948...16c

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Rett i koppen supper, og nudler, og gjerne også poser med havregrøt. Alt som er lettvint. Fjordland er også fint her. 

Polarbrød eller annet brød med tubepålegg, ferdig skivet ost, peanøttsmør, og ting i den gaten. Friggs maiskaker og Ryvita knekkebrød er blant de mykere av knekkebrød om du heller vil ha det.

Jeg hadde også ønsket meg noe frukt. Klementiner, bananer, og druer er lett å spise. Noen enkle grønnsaker om du ønsker det. 

Noen liker noe kaldt når en er sår i halsen, som vannis. 

Ellers om andre: sørg for nok Kleenex med balsam i, nesespray, smertestillende, og halslinser. 

God bedring 😊

Skrevet

Tusen takk for tips! ❤️ Har laget en lang handleliste og skrevet opp mer paracet. Er dessverre ikke apotek som er åpent nå.

Vi har nudler, litt diverse rett i koppen og tørrvarer. Blant annet potetmos. Fryseren er full av bær og diverse, men det orker jeg ikke spise nå. Er ikke tett i nesa eller slimete. Bare utrolig høy feber, forferdelig vond hals og muskelverk/hodepine.

Jeg vet jeg ikke blir fortere frisk og bare må ri influensaen av, men ville bare ha tips til ting som var lett å tilberede og lett å få i seg. Viktig med litt næring også. Bare så vanskelig når jeg nesten ikke klarer å svelge. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Viktig med litt næring også.

Det er væske som er viktigst. Man tåler som regel å gå en periode i kaloriunderskudd - men hvis du ikke orker mat kan det være lurt å drikke fruktjuice eventuelt med litt salt i, sånn at du får i deg noen mineraler kroppen trenger (kalium og natrium). Man kan også kjøpe GEM pulver til oppløsning på apoteket når det åpner.

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er å få i seg drikke. Med mindre du er veldig undervektig så gjør det ingenting å ikke få i seg fast føde på noen dager. God bedring.

Anonymkode: 311b7...426

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det viktigste er å få i seg drikke. Med mindre du er veldig undervektig så gjør det ingenting å ikke få i seg fast føde på noen dager. God bedring.

Anonymkode: 311b7...426

Enig :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tusen takk for tips! ❤️ Har laget en lang handleliste og skrevet opp mer paracet. Er dessverre ikke apotek som er åpent nå.

Vanlig dagligvare har Paracet og Ibux.

Anonymkode: f6d0f...736

Skrevet

Tigerbalsam, eller noe vaselin-greier som du kan smøre nesa med? Hvis du snyter deg en del, og nesa blir sår, tenkte jeg på... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Leste litt fort, og ble redd for at du var alene på hytta med en influenser, men dette går bra, god bedring!

Anonymkode: 9d948...16c

Jeg leste det samme! Hjernen min er ødelagt av ribbefett for jeg brukte sikkert ett par minutter på å forstå hva dette egentlig handlet om 🥴

Anonymkode: a3756...15d

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg ville bedt om noen druer også. Jeg spiser det ikke ellers, men synes det er godt om jeg ikke er i form. 

Jeg ville også spist en teskje honning innimellom. Synes det lindrer sår hals bedre enn å drikke det utrørt i te.

Anonymkode: 9b697...fde

Skrevet

Varm melk med honning og pepper kan lindre sår hals 

Anonymkode: 4bea6...e5a

• Nyttig 1
Skrevet

Blanding av farris og eplejuice. 

Anonymkode: 65e70...740

Skrevet

Ingefærte lindrer sår hals:  Kok opp vann, tilsett oppskåret ingefærrot (fjern skallet først), honning og sitron.  God bedring!

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ingefær te med ''masse'' ingefær dem fleste lager det alt for svakt det skal være litt spicy! Jeg drikker alltid den sterke ingefærpulver teen fra sunkost det løsner opp skikkeligt og gjør godt for halsen. Og di  voguel enchinada solhatt dropsene funker godt fot hals og.Og tigerbalsam  liker jeg godt vet ikke om dem selger det på vanlig butikk.

Anonymkode: b52a3...985

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...