Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg følte meg så stresset med alle planer, alle forventningene, alt som skulle være klart, ting som ikke var husket på mm.

Nissesekken hadde jeg lagt klar med 11 nissepakker i. Min kjæreste hadde lagt sekken et annet sted. Dette var på julaften, og vi fikk det plutselig travelt. Jeg fikk et utbrudd hvor jeg skrek at jeg hadde lagt sekken i gangen. Min kjæreste sa rolig at han hadde lagt den i stuen, og han gikk og hentet den. Jeg rev den ut av hånden hans, og skrek at jeg hadde lagt den klar i gangen, og der skulle den ligge til vi skulle gå.

Min kjæreste sa bare stille "herlighet".. og sukket.

Jeg fikk tårer i øynene, og tenkte at det var noe i veien med meg. 

Jeg har heldigvis ikke etter det hatt et sånt utbrudd. Tenk at det går an. 

Er det andre normale mennesker som får sånne teite utbrudd over en bagatell?

Anonymkode: da332...7b5

• Liker 1
  • Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha... hand i været herfra.

Jeg har fikset, ordnet, har system. Og så går han som i praksis bare har klart å få på seg en dress og flytter på ting. Eller glemmer den ene tingen han lovet å fikse. 

Altså... han jobber knallhardt og står på. Men logistikken slike dager faller i stor grad på meg. 

Så han trekker bare pusten, eller kommer med et kort hjertesukk slik din gjorde. Og så er vi ferdig med den episoden. Og slik har vi levd helt fint sammen i 20 år. 

Anonymkode: 3115f...f9e

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Rekker opp hånda.

Når man har ordnet, og noen kommer og overtar systemet, og man hører etterpå "trodde du hadde alt i orden, og var klar?!"

Anonymkode: b3b7f...4f9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nervesystemet ditt var i høygir, du var overstimulert til tusen, det var grunnen til at du «klikka», ikke klandre deg selv for mye, det går bra.. Bare sørg for å reparere med han, og kanskje også forklare hva som skjedde inni deg, og at dere må jobbe mere sammen i sånne stressende dager, slik at du ikke blir sånn igjen. Også anbefaler jeg å finne måter å roe ned nervesystemet på. Puste dypt, tell til 4 imens du puster inn, og til 6 imens du puster ut. Masser siden av halsen din, der ligger vagts nerven, det hjelper kroppen ut av «fight or flight». Du kan google «vagus nerve excercises» også får du opp masse forskjellig.. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Gratulerer,  du er bare et menneske du også❤️ Tror det kan tippe litt over for alle normale mennesker innimellom. Dette var vel ikke det verste en kan gjøre heller. Du ble til og med lei deg for det. God jul videre❤️

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hjemme hos oss blir jeg byttet ut med «Juleheksa» de siste dagene før jul. Gjerne ca lille julaften. Hun er grusom. 

De siste årene har jeg jobbet intenst med meg selv og har klart å unngå henne, men hun ligger under overflaten og lurer. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mor kan også bli sånn. Flott og fabelaktig mor som jeg er veldig glad i ❣️

Men når julestresset tar henne (eller andre typer stress), da vet jeg det er veldig lett å få kjeft for noe helt banalt. Hun løper jo mest rundt og stresser opp seg selv og driver ikke og kjefter, men gjør jeg noe galt da så er det helt krise. 

Bare si unnskyld etterpå, at stresset tok over litt der! Det kan skje alle. Jeg har ikke verdens lengste lunte selv alltid jeg heller. 

Anonymkode: db6e4...54f

• Liker 2
Skrevet

Typisk kvinneoppførsel og et I-landsproblem.

Flaks at dere ikke har opplevd noe som virkelig er stressende.

Anonymkode: 1f29d...0dd

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Janei for det ene eksempelet der er jo selvfølgelig det drøyeste ts noensinne har opplevd. Det er jo selvfølgelig også slik at de som virkelig har opplevd ting er perfekte resten av livet fordi de allerede har opplevd det kjipestes av alt.

Anonymkode: b8e81...131

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 71862...eb9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Pentagon skrev (35 minutter siden):

Nervesystemet ditt var i høygir, du var overstimulert til tusen, det var grunnen til at du «klikka», ikke klandre deg selv for mye, det går bra.. Bare sørg for å reparere med han, og kanskje også forklare hva som skjedde inni deg, og at dere må jobbe mere sammen i sånne stressende dager, slik at du ikke blir sånn igjen. Også anbefaler jeg å finne måter å roe ned nervesystemet på. Puste dypt, tell til 4 imens du puster inn, og til 6 imens du puster ut. Masser siden av halsen din, der ligger vagts nerven, det hjelper kroppen ut av «fight or flight». Du kan google «vagus nerve excercises» også får du opp masse forskjellig.. 

Nervesystemet på høygir 😂

Det er nissesekken vi snaker om her. TS ligger ikke i skyttergravene i Luhansk.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine tanker også. Og som du kan se av svarene ovenfor så normaliserer de handlingen - "for alle andre kvinner gjør det også". 

#støttkvinner har liksom ikke noen verdi lenger når de åpenbart støtter slike negative handlinger.  

Anonymkode: 45dd0...209

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg følte meg så stresset med alle planer, alle forventningene, alt som skulle være klart, ting som ikke var husket på mm.

Nissesekken hadde jeg lagt klar med 11 nissepakker i. Min kjæreste hadde lagt sekken et annet sted. Dette var på julaften, og vi fikk det plutselig travelt. Jeg fikk et utbrudd hvor jeg skrek at jeg hadde lagt sekken i gangen. Min kjæreste sa rolig at han hadde lagt den i stuen, og han gikk og hentet den. Jeg rev den ut av hånden hans, og skrek at jeg hadde lagt den klar i gangen, og der skulle den ligge til vi skulle gå.

Min kjæreste sa bare stille "herlighet".. og sukket.

Jeg fikk tårer i øynene, og tenkte at det var noe i veien med meg. 

Jeg har heldigvis ikke etter det hatt et sånt utbrudd. Tenk at det går an. 

Er det andre normale mennesker som får sånne teite utbrudd over en bagatell?

Anonymkode: da332...7b5

Ja kjæresten min kan få slike anfall når det renner over og andre blander seg i det han driver med. Det er ikke greit men det er ganske ukontrollerbart for han (autist). Han blir alltid lei seg etterpå og ber om unnskyldning og sier han vet det ikke er greit men at det er vanskelig når det blir for mye. 

Anonymkode: 8a247...ca3

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ensom på gutterommet i jula? 

Anonymkode: 3115f...f9e

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei, skrike til andre har jeg ikke gjort siden jeg var barn. 

Anonymkode: bc69f...8e8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som du er et helt vanlig menneske! Ikke vær for streng med deg selv. Kanskje det blir en morsom historie en dag? For jeg synes det hørtes litt komisk ut å bli hysterisk over akkurat nissesekken. 😅

Jeg regner med du har beklaget og reparert med kjæresten og evt andre som var til stede. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nervesystemet på høygir 😂

Det er nissesekken vi snaker om her. TS ligger ikke i skyttergravene i Luhansk.

Nervesystemet vet ikke forskjellen, når vi stresser oss opp og blir overstimulert aktiverer det helt samme respons som i skyttergraven.

Problemet i vanlige liv når vi gjør dette med oss selv er at vi ikke kan få utløp for det, og at det fører til eksplosive utbrudd som påvirker helsen vår og relasjonen til andre.

Overraskende at du ikke vet dette.. Det er flott for deg at du ikke opplever det, men enkelte mennesker, og jeg tror TS er en av de, er ikke flinke til å stresse ned, og da aktiveres disse responsene i kroppen.

Kroppen tror vi er i trøbbel, fordi vi oppfører oss som om at rent hus til jul, og alle gaver ferdig pakket inn, og alle kaker ferdig bakt er liv og død om å gjøre, og legger alt ansvaret på oss selv, og ligger og lager lister i hodene våres når vi skal sove og løper fra butikk til butikk, med konstant stress. Kanskje er man heller ikke den mest strukturerte av personer, så det krever mye mere arbeid å ha alt på plass, også ber vi ikke om hjelp, så blir det for mye og sekken med gaver på feil sted blir dråpen som får glasset til å renne over. 

Jeg sier ikke at det er greit, men når man vet hvorfor man oppfører seg som man gjør, er det lettere å endre. 

Forskning viser også at kvinner trenger mer søvn enn menn, men har jevnt over dårligere søvnkvalitet fordi de stresser og bekymrer seg og våkner lett. Dette bidrar til den dårlige sirkelen. Om natten ved 02-03 tiden begynner kortisol nivået (stress hormonet) å stige slik at vi vekkes om morgenen, men hvis det alt er høyt når du legger deg, våkner du også om natten, eller med nivået skyhøyt allerede ved oppvåkning. 

Det er en grunn til at kvinner er overrepresentert når det gjelder autoimmune sykdommer og sykemeldinger, vi bærer for mye av denne belastningen, og blir syke av det. Les deg opp.

https://www.griplivet.no/fight-or-flight

https://ima-helse.no/fight-or-flight-nar-stress-blir-kronisk/

https://snl.no/stressresponsen

https://pusteteknikk.no/blog/2021/04/10/det-autonome-nervesystemet/

• Nyttig 7
Skrevet

Stakkars kar som for det første lever med slikt og for det andre ikke har nok respekt for seg selv til å ikke lenger leve med slikt. 

Anonymkode: 93fc3...12c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker det er viktig at du forstår at du overreagerer og at du ber ordentlig om unnskyldning etterpå.

Viktig at folk «rydder opp» i ettertid 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Helt normalt at det renner over. Kan være reaksjon på at du har for mye ansvar i utgangspunktet :) det går bra til det ikke går lenger. Beste er å angripe forebyggende, har det allerede blitt for mye er man sjakk matt i sånne øyeblikk! Du er ikke alene. 

Anonymkode: 8601f...9f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...