Gå til innhold

Hvorfor vi burde skille rus og psykiatri

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke rammer for ivareta pasienter med rusutløst psykose på dagens avrusningsenheter. De med rusutløst psykose er ofte de aller dårligste. Da snakker vi beltelegging, alvorlig utagering mot helsepersonell osv. De blir som det står i artikkelen ofte fort bedre, men fort syke når de ruser seg på nytt. Slik ender de som svingdørpasienter.

Disse pasientene faller ofte mellom to stoler når det kommer til behandling. Det finnes svært få institusjoner i Norge som tar i mot pasienter med samtidig rus og alvorlig psykisk lidelse. De som gjør det, tar på ingen måte de dårligste. TSB mener disse hører hjemme i psykiatrien, mens psykiatrien avviser basert på at det er rus i bildet. Taperen blir til syvende og siste pasienten som ender som en svingdørpasient som de ansatte på akuttpsyk vrir seg i håret av.

Anonymkode: d3cc6...e8e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har blitt tvangsinnlagt på avrusning (2018) og jeg har vært langvarig tvangsinnlagt i psykiatrien pga psykose som jeg sannsynligvis ikke hadde fått hadde jeg ikke ruset meg i noen år. 

Så det er i alle fall ingen regel at man ikke kan det. 

Nå er jeg på tvunget psykisk helsevern uten døgnopphold (TUD) så min egen erfaring er at det ikke skal så mye til før det kommer tvang inn i bildet...

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ikke lest artikkelen, men om du var på avrusning, vil du ha psykotiske mennesker rundt deg? Jeg har vært på avrusning mange ganger og det er en ganske fredfull avdeling. 

Man kan tvangsinnlegges på avrusing, men det skal ekstremt mye til og hjelper sjeldent til varig bedring.

Anonymkode: 73b44...1e3

Skrevet

Bør vi ha en regel som sier at rusavhengige ikke er samtykkekompetete? Sånn at resten av befolkningen slipper faren for å bli sperret inne for kun mistanke om psykose 

Anonymkode: e6bed...93c

Skrevet

Hæ? Helse-og omsorgsloven 10-2 ? Annet system enn psykisk helsevernloven 3-2 og 3-3, hva er det du snakker om egentlig? Se rop veilederen 

Anonymkode: b4697...289

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 12.54):

Bør vi ha en regel som sier at rusavhengige ikke er samtykkekompetete? Sånn at resten av befolkningen slipper faren for å bli sperret inne for kun mistanke om psykose 

Anonymkode: e6bed...93c

Nei.

Anonymkode: a5f74...173

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...