Nordgutten Skrevet 27. desember 2025 #1 Skrevet 27. desember 2025 (endret) Hei, Jeg har en fantastisk kjæreste jeg veldig setter pris på. Hun er fra Ukraina, og bor i portugal. I portugal drikker de vann fra flasker, ikke fra springen, på grunn av bakterier. Nå er hun på besøk hos meg for første gang, og jeg har kjøpt henne vann på flasker (Som ikke er problematisk) Hun har også en allergi mot sukker, gluten, kjøtt, egg.. Som kommer om hun ikke spiser det hun tåler, som er noe grønt og kylling. (Dette er heller ikke et problem) I hår gikk hun igjennom skapene mine, siden hun liker å rydde, å stelle til hjemme. Men, hun sendte meg et bilde at hun ville kaste gamle krydder som var utgått på dato, kaste hermetikk med maiskolber, kaste gammel gjær, kaste gammel ris-eddik, kaste gammle toro pakker. Altså, kaste mye som var utgått på dato, men jeg tror mye står på «best før» Hun ville også kaste Teflon stekepannen min, fordi hun mente stainless steel var bedre. Kaste mine svamper fordi at hun mente det var mange bakterier i dem. Bytte matbokser fra plast til glass fordi at hun ikke ønsket mikroplast i maten sin. Også kaste mye olje fordi det hadde gått ut. På dato, eller fordi at det var rapsolje, som tydeligvis er vedlig dårlig for kroppen. Og noen utgått på dato vaffel mikser. Så.. Jeg elsker henne høyyt, men dette er litt sjokkerende for meg. Hvis hun er en ‘hypokonder’, eller noen som virkelig har problemer med bakterier. Hvorfor sa hun ikke det før? Vi har vært sammen i 4 måneder nå. Jeg så for meg en familie med henne, ekte kjærlighet. Akkurat nå sliter jeg med å realisere dette og forstår ikke helt hvorfor alt dette er så utrolig viktig for henne. Har dere vært i samme sitvasjon? Er dette normalt? Jeg har en følelse på at min kjæreste er veldig optatt av helse forfi hun har den allergien, og derfor får opp mye på instagram om hva som er sundt og hva som ikke er sunt. Samtidig, så har min far og jeg spist mat opp igjennom årene som har vært utgått på dato, men luktet helt fint. Min far og jeg er begge uten noe allergi og vi er friske og raske. Hva tenker dere? Er det noen som har noe gode inspill? Endret 27. desember 2025 av Nordgutten
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #2 Skrevet 27. desember 2025 Jeg har IKKE bakterieskrekk, huset er ofte på halv tolv, jeg spiser gjerne junk - men synes det meste av det du beskriver her er helt fornuftige tiltak! Kanskje unntak for å kaste «best før»-varer dersom det er kort tid siden utløpsdato - kan det også være at de ikke har denne type merking i Portugal? - men alt det andre høres bare helt fornuftig ut. Og det er vel bare det med vaskesvampene som handler om bakterier? Mikroplast og gamle teflonpanner er helt klart helseskadelig. Hun høres ut som en drøm å ha i hus - tar tak og ordner opp Anonymkode: 3b504...9d0 3 1 3
skeiv-ostepop Skrevet 27. desember 2025 #3 Skrevet 27. desember 2025 Det hadde vært et nei fra meg. 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #4 Skrevet 27. desember 2025 Hvorfor lar du kjæresten din være alene på andre juledag? Selv om man liker rydde å stelle, så er det ingen med ett snev av sosial intelligens som går i gang med å skulle bytte ut stekepanner og matbokser til noen man er på besøk hos for første gang... Hvorfor bryr hun seg om vaffelmikser som hun uansett er allergisk mot? Anonymkode: b46fe...f01 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #5 Skrevet 27. desember 2025 Nordgutten skrev (12 minutter siden): Hei, Jeg har en fantastisk kjæreste jeg veldig setter pris på. Hun er fra Ukraina, og bor i portugal. I portugal drikker de vann fra flasker, ikke fra springen, på grunn av bakterier. Nå er hun på besøk hos meg for første gang, og jeg har kjøpt henne vann på flasker (Som ikke er problematisk) Hun har også en allergi mot sukker, gluten, kjøtt, egg.. Som kommer om hun ikke spiser det hun tåler, som er noe grønt og kylling. (Dette er heller ikke et problem) I hår gikk hun igjennom skapene mine, siden hun liker å rydde, å stelle til hjemme. Men, hun sendte meg et bilde at hun ville kaste gamle krydder som var utgått på dato, kaste hermetikk med maiskolber, kaste gammel gjær, kaste gammel ris-eddik, kaste gammle toro pakker. Altså, kaste mye som var utgått på dato, men jeg tror mye står på «best før» Hun ville også kaste Teflon stekepannen min, fordi hun mente stainless steel var bedre. Kaste mine svamper fordi at hun mente det var mange bakterier i dem. Bytte matbokser fra plast til glass fordi at hun ikke ønsket mikroplast i maten sin. Også kaste mye olje fordi det hadde gått ut. På dato, eller fordi at det var rapsolje, som tydeligvis er vedlig dårlig for kroppen. Og noen utgått på dato vaffel mikser. Så.. Jeg elsker henne høyyt, men dette er litt sjokkerende for meg. Hvis hun er en ‘hypokonder’, eller noen som virkelig har problemer med bakterier. Hvorfor sa hun ikke det før? Vi har vært sammen i 4 måneder nå. Jeg så for meg en familie med henne, ekte kjærlighet. Akkurat nå sliter jeg med å realisere dette og forstår ikke helt hvorfor alt dette er så utrolig viktig for henne. Har dere vært i samme sitvasjon? Er dette normalt? Jeg har en følelse på at min kjæreste er veldig optatt av helse forfi hun har den allergien, og derfor får opp mye på instagram om hva som er sundt og hva som ikke er sunt. Samtidig, så har min far og jeg spist mat opp igjennom årene som har vært utgått på dato, men luktet helt fint. Min far og jeg er begge uten noe allergi og vi er friske og raske. Hva tenker dere? Er det noen som har noe gode inspill? Du har tydeligvis valgt henne fordi "hun liker å stelle hjemme". Da får du virkelig bare finne deg i hennes nykker...snart krever hun pengene dine også.. Anonymkode: 41bf8...64a 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #6 Skrevet 27. desember 2025 Er hun vokst opp anderledes så dette kalles så enkelt som kulturkræsj 😅 Jeg vokste opp med melbiller og insekter i frukt og grønt. Oppdager folk det nå i dag så går de til avisa 🤦♀️ Jeg er bare 37. Men var helt normalt hos besteforeldrene mine. Jeg hsr vek noe krydder som ble lagd på 60 tallet. Like fint ennå. Snakk med henne. Fortell hvordan ting er her. Jeg ser ikke på datoer. Lukt, se og smak er en grei regel ☺️ Anonymkode: 38901...130 5
BobbySocks Skrevet 27. desember 2025 #7 Skrevet 27. desember 2025 Da hadde jeg sagt «nei, de tingene skal du ikke kaste». Hun er åpenbart ikke kompatibel med deg, eller meg. Og de allergiske er sikkert ikke ekte allergier engang. 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #8 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor lar du kjæresten din være alene på andre juledag? Selv om man liker rydde å stelle, så er det ingen med ett snev av sosial intelligens som går i gang med å skulle bytte ut stekepanner og matbokser til noen man er på besøk hos for første gang... Hvorfor bryr hun seg om vaffelmikser som hun uansett er allergisk mot? Anonymkode: b46fe...f01 Ukrainere feirer ikke jul i desember. Andre juledag er en helt vanlig dag for henne. Anonymkode: 45eb5...7da 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #9 Skrevet 27. desember 2025 Dere har datet på avstand i 4 måneder, ts. Ingen av dere har spesielt mye investert i denne relasjonen. Det er heller ikke overraskende at noen skjuler mindre attraktive eller direkte negative sider så godt de kan. Det er tross alt ikke spesielt vrient å skjule at man har en håndfull ufjølge sider over noe tid. Du gjør helt sikkert det samme mot henne. Det du beskriver hos henne er en person som har funnet sin «kunnskap» fra tiktok type «eksperter» heller enn å tilegne seg kunnskap, faktasjekke, gå tilbake i vitenskapelige artikler og så gjøre seg opp en mening (dette er normalen. Det er ikke normalfungerende å ikke faktasjekke upålitelige kilder som bloggere eller avisartikler i vitenskapelige artikler) Hun er trolig verken «allergisk» eller utrolig for noe som helst knyttet til «bakterier». Hun har lyttet til rådende mote for hysteri på tiktok og valgt å sluke alt våset rått. Du ønsker ikke en slik partner, fordi hva hun er opptatt av vil endre seg hver 6. måned. I ville ulike, helt uforutsigbare retninger. (Det neste som kommer etter dagens protein-hysteri iblandet frykt for gluten er fiber, bare så du er advart) Helse er ikke målet - det hele er reklame for kosttilskudd. Anonymkode: 88eb5...2ff 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #10 Skrevet 27. desember 2025 Hun tar jo ikke nødvendigvis feil i tiltakene hun gjør, det virker jo nødvendig mtp datoer og "alle" vet jo at glass og atål er bedre enn plastikk og teflon. Men det er ganske grenseoverskridende å holde på som hun gjør, så det er noen varskutegn her. Dere trenger nok en prat. Videre så vil jeg også si at oppheng i mat kan være en ganske normal traumerespons. Det kan godt være at allergiene hennes er relle, alle eller noen få, men kontrollbehov som beskrevet ogaå kan også tyde på at hun trenger litt hjelp til å lamde i en verden som er kaotisk og hvor kanskje mat har vært et vanskelig punkt. Til sist så vil jeg også bafe påpeke at ukrainerne, balkanerne og østeuroperne jeg kjenner(kvinner) overhodet ikke er damer som lar seg overkjøre. De har stålkontroll på både hjemmet, økonomien og mannen - så det høres ikke helt ukjent ut dette her XD sjukt bra damer jeg kjenner(og har i familien) men mannfolka har nok fått en annen deal enn de trodde XD Anonymkode: 3150f...817 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #11 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ukrainere feirer ikke jul i desember. Andre juledag er en helt vanlig dag for henne. Anonymkode: 45eb5...7da De bare later som. Prøver å vise at de «europeere». Anonymkode: 80399...bfe
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #12 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De bare later som. Prøver å vise at de «europeere». Anonymkode: 80399...bfe *at de er Anonymkode: 80399...bfe
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #13 Skrevet 27. desember 2025 Hvordan møttes dere? Har du vært ungkar lenge? Jeg er dame og ser for meg at dersom jeg var mann hadde jeg satt stor pris på oppryddingen. Hvorfor har du så mye som har gått ut på dato? Virker som du vil ha alt det positive med dama, men ikke tolererer at hun har sider som ikke passer. Sånn er det å være i forhold. Gi og ta, pluss og minus. Du får la henne kaste noe og evt si stopp i det du er helt uenig i. Vi må heller ikke glemme at vi nordmenn og ukrainere har vidt forskjellig kultur. Klart det blir kræsj da… Anonymkode: f74e1...687 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #14 Skrevet 27. desember 2025 Det med rapsolje er jeg helt enig i- den beste oljen er olivenolje eller kokosolje, elle bruke ekte smør. Teflonpanner er heller ikke bra og de blir også fort ødelagte og må byttes ofte. Toro er ikke sunt eller næringsrikt. Men folk har som regel ikke allergi mot kjøtt, eller sukker. Man kan ha irritabel tarm, ha en intoleranse men alvorlig allergi mot kjøtt har jeg aldri hørt om. Mange reagerer på sjømat kaviar fisk osv. men ikke kjøtt. Men for mye Svinekjøtt kan for bla. revmatikere ikke være så bra, og sukker er jo ikke bra i store mengder for noen. Egg- allergi og cøliaki (glutenallergi) er det flere som har. Anonymkode: fd77b...40b 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #15 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere har datet på avstand i 4 måneder, ts. Ingen av dere har spesielt mye investert i denne relasjonen. Det er heller ikke overraskende at noen skjuler mindre attraktive eller direkte negative sider så godt de kan. Det er tross alt ikke spesielt vrient å skjule at man har en håndfull ufjølge sider over noe tid. Du gjør helt sikkert det samme mot henne. Det du beskriver hos henne er en person som har funnet sin «kunnskap» fra tiktok type «eksperter» heller enn å tilegne seg kunnskap, faktasjekke, gå tilbake i vitenskapelige artikler og så gjøre seg opp en mening (dette er normalen. Det er ikke normalfungerende å ikke faktasjekke upålitelige kilder som bloggere eller avisartikler i vitenskapelige artikler) Hun er trolig verken «allergisk» eller utrolig for noe som helst knyttet til «bakterier». Hun har lyttet til rådende mote for hysteri på tiktok og valgt å sluke alt våset rått. Du ønsker ikke en slik partner, fordi hva hun er opptatt av vil endre seg hver 6. måned. I ville ulike, helt uforutsigbare retninger. (Det neste som kommer etter dagens protein-hysteri iblandet frykt for gluten er fiber, bare så du er advart) Helse er ikke målet - det hele er reklame for kosttilskudd. Anonymkode: 88eb5...2ff Prøv igjen. Anonymkode: f74e1...687
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #16 Skrevet 27. desember 2025 Nordgutten skrev (31 minutter siden): Hun har også en allergi mot sukker, gluten, kjøtt, egg.. Som kommer om hun ikke spiser det hun tåler, som er noe grønt og kylling. (Dette er heller ikke et problem) Hva mener du med dette? Får hun allergi mot tingene du nevner kun hvis hun ikke spiser grønt og kylling? Og hvordan utarter denne allergien seg? Jeg spør fordi jeg lurer på om dette kun er en overbevisning eller en mental greie, eller om hun faktisk har kliniske allergier. Anonymkode: 12d8f...b6f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #17 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det med rapsolje er jeg helt enig i- den beste oljen er olivenolje eller kokosolje, elle bruke ekte smør. Teflonpanner er heller ikke bra og de blir også fort ødelagte og må byttes ofte. Toro er ikke sunt eller næringsrikt. Men folk har som regel ikke allergi mot kjøtt, eller sukker. Man kan ha irritabel tarm, ha en intoleranse men alvorlig allergi mot kjøtt har jeg aldri hørt om. Mange reagerer på sjømat kaviar fisk osv. men ikke kjøtt. Men for mye Svinekjøtt kan for bla. revmatikere ikke være så bra, og sukker er jo ikke bra i store mengder for noen. Egg- allergi og cøliaki (glutenallergi) er det flere som har. Anonymkode: fd77b...40b Cøliaki og glutenallergi er ikke det samme. Anonymkode: f74e1...687 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #18 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Cøliaki og glutenallergi er ikke det samme. Anonymkode: f74e1...687 Nei ikke helt men cøliaki er en autoimmun sykdom som skader slimhinnen i tarmen. Glutenintoleranse gjør ikke det men man kan få plager som irritabel tarm. Med glutenintoleranse så kan man av og til spise gluten men med cøliaki må man holde seg helt unna. Derfor må man ta nesten samme hensyn som ved en allergi. Hveteallergi er en typisk allergi og den kan gi hevelse, tetthet osv. (raske allergiske reaksjoner) Anonymkode: fd77b...40b
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #19 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det med rapsolje er jeg helt enig i- den beste oljen er olivenolje eller kokosolje, elle bruke ekte smør. Teflonpanner er heller ikke bra og de blir også fort ødelagte og må byttes ofte. Toro er ikke sunt eller næringsrikt. Men folk har som regel ikke allergi mot kjøtt, eller sukker. Man kan ha irritabel tarm, ha en intoleranse men alvorlig allergi mot kjøtt har jeg aldri hørt om. Mange reagerer på sjømat kaviar fisk osv. men ikke kjøtt. Men for mye Svinekjøtt kan for bla. revmatikere ikke være så bra, og sukker er jo ikke bra i store mengder for noen. Egg- allergi og cøliaki (glutenallergi) er det flere som har. Anonymkode: fd77b...40b Man kan selvsagt være allergisk mot kjøtt, slik man kan være allergisk mot det meste andre spiselige ting. Allergi mot kjøtt blir mer og mer vanlig. Anonymkode: 2e837...a19 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #20 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De bare later som. Prøver å vise at de «europeere». Anonymkode: 80399...bfe Jeg kjenner mange ukrainere, og ingen av de later som at de feirer jul. Anonymkode: 45eb5...7da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå